Pakkoa sanoa että I remain master strategist
Muistutus parin päivän takaa.
Jaaha, tuopit lentää kohti kattoa ja porukka huutaa jiihaa kitarisat oikosenaan.
Saas nähdä miten pitkään nämä juhlat tällä kertaa kestävät. Edelliset taisivat kestää reilusti alle vuorokauden. Ehditäänkö nyt edes nukkua yötä välissä kun tulee seuraava supermegavero, -tariffi, p*rseennuolentatwiitti tai vaatimus maksaa takautuvasti jotain, vaikkapa toisen maailmansodan aikaisia, kuluja?
Yksi mahdollinen endgame on, että USA ympäröi itsensä tullimuureilla ja muut jatkavat kauppaa keskenään business as usual. En näe tätä skenaariota kovin pahana itse asiassa.
Jep. Tästä ei tiedä vielä yhtään missä 6kk jälkeen ollaan.
Tämä täällä nähty päivittäinen “jes mä olin oikeessa”, “eiku mä myin nyt kaikki”, “eiku mä olin oikeessa kun en myynyt”… ihan turhaa hommaa päivätasolla.
Kannattaa katsella indeksin viikkograafeja, ainakin 5800 saakka on pomppuvaraa. Katsellaan taas sitten kolmen-neljän viikon päästä missä ollaan.
Itse on tullut vedettyä TOISTAISEKSI ihan onnenkantamoisella koko alkuvuosi… ehkä tästä joku voi ottaa jonkun vinkin.
Tuli siis varjeltua omaisuutta ihan ok.
Nyt, jos vedettäisiin vaikka puoli vuotta alamäkeä isossa kuvassa, joka on mielestäni täysin mahdollista niin voin kuitenkin lohduttautua tuolla. Vihkoonhan nämäkin veivaamiset olisivat voineet mennä, eli diamondhands holdaaminen HYVISSÄ FIRMOISSA on aina se varmin tapa olla mokaamatta tietenkin. Tuolloin ei kannata edes katsella kursseja vaan ainoastaan firman suorittamista.
EDIT:
Mutta sanokaas nyt joku kuinka HELEVETIN HÄRSKIÄ hommaa on DJT twiittailla jotain “NOW IS THE TIME TO BUY!” ja pari tuntia sen jälkeen julkaista tällaisia “tariffit tauolle” juttuja… ihan siis käsittämätöntä.
Sellanen päivä.
Olen alkanut pitää itseäni jo pitkän aikavälin sijoittajana jos olen yli neljä tuntia samaa mieltä itseni kanssa mitä aion tehdä seuraavaksi…
Lähiaikoina todennäköisesti riittää volaa ihan kivasti vaikka oranssi katastrofi olisi välillä hiljaakin (mitä voi aina toivoa mutta tuskin toteutuu!). Uskoisin jengin nyt sisäistäneen lähitulevaisuuden tendenssit ja näköalat, ja kunhan tästä pikkaisen pusketaan pinnalle, kiskaisee moni varmasti “safe play”-hengessä kaikki tai suurimman osan rahoistaan pois osakkeista ja rahastoista. Eri asia miten kauan kukakin malttaa markkinoilta pois olla, mutta ainakin itsestäni tuntuu että pieni hengenveto ei välttämättä tekisi ollenkaan pahaa.
Tämä sillä oletuksella että ennen huomista (Suomen) puoltapäivää ei mistään ilmesty seuraavaa twiittiä tai uutista joka jälleen pyöräyttää pajatson eri asentoon.
Nyt kun tullisekoilut on selätetty, niin voidaankin siirtyä kahvihuoneella takaisin aidosti tärkeisiin aiheisiin:
@Mikael_Rautanen onko lähikaupasta löytyvä Pizza Backen riittävän hyvää pizzaa tarjottavaksi esimerkiksi treffeillä? Näin arvosijoittajana tekee henkisesti hieman kipeää maksaa se vajaa kymmenen euroa pakastepizzasta, mutta wolttaus ravintola Capperista se vasta kalliiksi tuleekin
Current Euribor rates - daily Näkyy heti ja kaikki euribor korot löytyy tuolta.
Ai oikeilla treffeillä? Semmosilla millä on ajatus päätyä pitkään parisuhteeseen? Ei kyllä semmoisille voi valmisruokia tuoda. Itse kokkaaminen tai ravintolaan vienti tuottaa paljon paremman tuoton.
Ootko koskaan nähnyt yhtään ruokamainosta telkkarista? Minä katselin niitä koko lapsuuden ja nuoruuden ajan ja sisäistin vahvasti opin, että hirveän kiireen yllättäessä kaupan valmisruuilla voi korvata omat heikot kokkaustaidot, kun kylään tulee sukulaisia tai kutsuvieraita. Ei kai kukaan valehtelisi telkkarin mainoksissa? Sitä paitsi näiden markkinasekoiluiden jälkeen ei ole kyllä varaa naiseen joka syö mitään (S-)kaupan valmisruokaa kalliimpaa
Onkohan tässä vielä riskiä jäljellä? Kiinan tariffit 125%. Mielestäni tämä alkaa kuukausien kuluessa vaikuttaa johonkin… Tai sitten ei
Eikös ne 10%-set jääneet päälle kauttamaailman?
Tai mistä sitä kukaan enää mitään tietää.
@Pohjolan_Eka mun mielestäni herasmiehelle on vähimmäisvaatimus 1 pakastepussillinen suolaista ja toinen makeaa. Molemmat sellaisia pikku piirakoita/torttuja, antaa fiinin vaikutelman eikä daamin tarvitse treffeillä jännittää kun yrittää nostella leikattua murenevaa pizzaslicea juuri silitetyn farkkumekon yllä.
Olettaen siis että se on vielä päällä…
Jos se hakeekin vain swing-treidiä tai puhdasta intraday-peliä
Parisuhteen tavoittelussa onkin hyvä muistaa tuo ‘expectation management’, eli riman nostaminen liian korkealle voi tulla hyvinkin kalliiksi.
Toki liian vähällä panostamisella koko parisuhde voi jäädä väliin.
Mieti kun jollain on on salkku täynnä nassea härkävivulla ja aamupäivästä Nordnet on painanut sen laitaan kun marginaalit paukkuu ja nyt saa katsella tätä.
Voi maistua iltapuuro happamalta.
On kyllä aivan käsittämätöntä puuhaa. Juuri istuin saunassa ja meditoin foorumilta vasta lukemaani viestiä (en muista kenen, siitä näyttää olevan jo kaksi vuotta) että tämä saattaa olla jopa indeksirahastojen voittokulun loppu… ja mietin, että entä jos tästä alkaa 10-15 vuoden protektionismin ja keskusjohtoisen talouden aikakausi, jolloin firmojen kannattavuus romahtaa, niin sen jälkeenhän ihmiskunta alkaa jo pikkuhiljaa kutistua, eikä talous ehkä koskaan palaa ennalleen. Eli saatamme elää ihmiskunnan kukoistuskauden huippukohtaa, ja paras sijoitus tässä vaiheessa on siinä tapauksessa maatila ja kuokka.
Mutta sitten parvekkeella vilvoitellessa jo huomasin, että ähäkutti! Eipäs alakaan romahdus! Taidan olla kyllä yhä hieman skeptinen, kun amerikkalaisten kauppa Kiinan kanssa meni käytännössä poikki, hyvin vakaa nero tykitti 10% tullit koko maailmalle, ja tämän keskellä pitäisi uskoa, että Wall Streetillä on juhlat? Kutsukaa luddiitiksi, mutta jos huomenna on täälläkin Mr. Market joviaalilla tuulella, niin saatan hankkia vähän lisää pennejä kuokkarahastoon.
Eipä ole tullut vielä ostettua mitään tästä kriisistä, mutta jos nyt jotain positiivista pitää löytää niin myin salkun suojaukset tänään loppuiltapäivästä pois kun uudet Kiinan tullit eivät enää vaikuttaneet markkinaan juurikaan.
Eiköhän tuolle käteiselle löydy vielä myöhemminkin käyttöä, jos USA oikeasti ajaa oman ja samalla muunkin maailman talouden taantumaan.
En voisi enempää olla samaa mieltä tämän miehen kanssa. Olkoon Trump miten tyhmä tahansa, kuin ehkä onkin, mutta raha-asioissa se ei ole tyhmä https://youtu.be/1E9T6Ze0GL4?si=3NRvOvXtFDEsNwuO