Itsellä alkaa mennä tunteisiin tämä sisäpiiritiedosta hyötyminen. Trumpin lähipiiri ja laajemmissa määrin kannattajat saa tiedon etukäteen ja pistää longia sisään. Koko osakesijoittaminen alkaa maistua pilaantuneelta, kun toiset vaan printtaa rahaa eikä kukaan näemmä voi sitä estää.
Kannattaa keskittyä vain omaan sijoitussuunnitelmaan eikä miettiä kuka teki tai sanoi jotakin, tässäkin tilanteessa pitkäaikainen sijoittaja pääsee nauttimaan Hesulissakin mahdollisesti räväkästä nousupäivästä. Tuotot tehdään juuri tällaisissa tilanteissa. Markkinoilla on yksinkertaisesti oltava koko ajan tai menettää tuottoja.
Aina löytyy peloittelijoita ja maailmanlopun maalaajia, se kuuluu markkinoiden luonteeseen. Sijoittajan tehtävä on olla liikaa kuuntelematta heitä ja pelata omaa, pitkää peliään. Kaikille tiedossa kuitenkin oli, että kyseessä oli Tariffimiehen masinoima kriisi, joka voi muuttaa luonnettaan yhdellä twiitillä.
Markkina tarjoaa kuitenkin aina uusia mahdollisuuksia kärsivälliselle sijoittajalle ja eihän tämäkään tapahtumasarja vielä ole taputeltu vaan tulemme näkemään uusia salamannopeita käänteitä.
Pitkäaikaisia seurauksia siitä, että USA on menettänyt luottamusta liittolaistensa silmissä, tulee varmasti. Myös laajenevat kuluttajien boikotit amerikkalaisia palveluita ja tuotteita kohtaan indikoivat, että Jenkkilä ei välttämättä ole se paras pörssi lähivuosina.
Itse asiassa olisi ainakin minulle katastrofi @Verneri_Pulkkinen , se, että jatkuvasti säätelisin käteispainoa tai hyppelisin vieraissa (pörsseissä), aiheuttaisi itselle epätasapainotilan ja tekisi lopulta mahdottomaksi sijoitussuunnitelman noudattamisen🙂 Ja tuohan mitä kirjoitat, on kauheaa jälkiviisastelua Hesulin suhteen, en minä ainakaan tiennyt etukäteen, että mörnittäisiin kolme-neljä vuotta(toki lyhyt aika sijoittajalle, jopa minulle 60-vuotiaalle).
En tiedä millä markkinalla sinä olet ollut, mutta poissaoleminen ei Helsingin pörssissä ainakaan ole välttämättä ollut maailman kamalin asia.
Ja tottakai osakkeet ovat ihan kelpo pitkän aikavälin omaisuusluokka, en minä sitä.
No joka paikassahan aina toitotetaan että älä paniikki myy vaan seuraa sitä suunnitelmaasi. Että jos joku nyt koko salkkunsa on pohjilla tyhjentänyt joko paniikissa tai itse pikavoittojen perässä niin en nyt kauheasti valittaisi siitä miten me piensijoittajat kärsimme
Juu kyllä se suunnitelmassa pysyminen on kannattavinta, yhtä tyynenä pysyy niin nousuissa, kuin laskuissakin. Tämä meno nyt on tällaista ja näillä mennään, mutta tässäkin tapauksessa oma sijoitussuunnitelma on hyvä sopeuttaa aina muutosten tuuliin, muuttamatta sitä kuitenkaan liikaa.
Itse en tehnyt mitään viime päivien laskujen aikana, kun eihän tämä lasku ollut vielä edes kummoinen (koronaromahdus oli 3x syvempi ja sitäkin mielenkiintoisempi), sen sijaan käteiskassan kasvattaminen starttasi viime viikolla ja sitä jatkuu mukavasti juuri sen ajan, mitä tullit menivät nyt holdiin. Kun en myyntejäkään tee, niin kassan kerryttäminen ottaa aikansa ja aikaahan minulla sijoittamiseen löytyy. Käyn pukemaan ostohousuja joskus heinäkuun puolella, kun kassa on riittävä ja tullipelleily jatkuu, ei tämä suinkaan tässä vielä ollut.
"…Kaikki huusivat:
Katso kenguru loikkaa, Trumppi säikäytti sen,
katso kenguru loikkaa, sijoittajaa viihdyttäen…"
Joo, mutta tarkoitti varmaan kananmunia. Ainakin jos myöhemmin kysellään.
Nyt on taas valittu viestiä tukeva ajanjakso graafilta… Miltä graafi näyttää jos Hesulin päällä on istunut vaikka sata tai tuhat vuotta?
Se on loistava ohje, että pysyy sijoitussuunnitelmassa. Mutta on poikkeuksiakin, kuten että jos oma sijoitussuunnitelma on hyvinkin aggressiivinen niin voi olla perusteltua ottaa esimerkiksi vipu pois jos tulevaisuus näyttää epävarmalta.
Eilinen Trumpin ilmoitus oli yllättävä ja ehdottomasti positiivinen sellainen.
Mutta Kiina-USA tilanne ei ole vielä selvä, vaan eilenhän Trump itseasiassa nosti tariffit 125%. Ja kuitenkin muille maille jätettiin 10% mikä aiheuttaa pieniä ongelmia. Ja lopulta, yhtään sopimusta ei ole taidettu vieläkään allekirjoittaa vaan aikaa tuli 3 kuukautta lisää.
Hälvenikö “Trump”-riski tämän saagan myötä todella? Sanoisin että lisää käänteitä on varmasti luvassa.
Mutta aidot onnittelut ja propsit kaikille jotka pysy suunnitelmassa, viimenen viikko ei ollut siihen helppo ja itse en kuulu onnistujien joukkoon, ainakaan tämän päivän mittarilla laskettuna.
Rahojen poissaoleminen pankkitililtä on ollut maailman kamalin asia ja rahojen oleminen, millä millä markkinalla vain:
Nuo kaikki muutkin Nassen kovat nousut on tehty pitkän laskutrendin aikana. Niiden jälkeen on lasku jatkunut vielä kuukausia tai jopa vuosia.
Oma näkemys on vahvistunut sen suhteen, että jos olet pitkäjänteinen sijoittaja, niin kaikki isommat syöksyt ovat ostopaikkoja. Aina kurssit jossain vaiheessa nousevat kuitenkin uusiin huippuihin. Omasta mielestäni yksi suurimmista sijoitusvirheistäni oli paniikkimyynnit koronassa, vaikka siinä kävikin hyvin. Tämä sen takia, koska näkee miten nopeasti kurssit elpyivät. Vähän vastaava volaa nähdään nyt kun yksi ukko sekoilee meren toisella puolella. Olen siis ostellut pitkin laskua, niin että kaikki käteinen on saatu markkinoille. Pyrin aina pitämään näiden huippupaikkojen takia käteistä se n. 15-20%. Tällä kertaa löin ehkä aavistuksen hätäisesti ostoja sisään, mutta mahdotonta markkinaa on ajoitaa, niin kuin tiedetään.
Mutta on nämä hurjia aikoija kun indeksit liikkuu samalla volalla kun meemiosakkeet tai kryptot.
Art of the deal!
Nyt alkaa olla esimerkillisen karhuinen ennustus
Mun sijoitussuunnitelma on hioutunut sellaiseksi, että pyrin olemaan herkempi arvioimaan sen toimivuutta. Toki perusperiaatteet ei ole muuttuneet miksikään eli on indeksisalkku, puuhasalkku jne. Mutta niin kauan kun Trump on kirvelevällä tavalla kuskina tullissa, en tee mitään isompaa liikettä. Antaa pölyn laskeutua. Toki mulla on nyt muutenkin salkku ollut jo reilu puoli vuotta todella pieni, kun tuli vähän kikkailtua ja treidailtua enemmänkin kullan (ja keräilykorttien) kanssa.
Huhtikuu on kuukausista julmin on jäänyt lentävänä lauseena kirjallisuushistoriaan. Ne ovat alkusanat T.S. Eliotin The Waste landissa. Kulttuuritekona teosta löytyy yhtenä käännöksenä ilmaiseksi kuunneltavana myös suomeksi. Kun ulkona aurinko paistaa kirkkaana tuolla jossain, mutta poskinukassa tuntuu vain jäätävä pakkastuuli, se on mainiota kuunneltavaa jos keskittyy töihin, harrastuksiin tai vaikka lenkkiin tuolla ulkona kylmässä vapaapäivänä.
Ja hetkeksi unohtaa pörssin syöksyy se sitten ylös- tai alaspäin.
Sisältövaroitus: ei tyylilajiltaan helposti seurattavaa yksinkertaista juonidekkaria.
On tää mielenvikaista. Muutama päivä sitten harmittelin, että en ymmärtänyt myydä ensimmäisten joukossa. Nyt iloitsen, että en myynyt vaan otin alamäen vastaan kuin stoalainen.
Varmaan jo ensi viikon puolivälissä pohdin, että miksi en myynyt tähän kuolleen kissan pomppuun.
Jotta en näyttäisi aivan tyhmältä, niin puolustuksekseni on hyvä mainita, että tämä kaikki rationaalinen ajattelu perustuu johonkin minun sijoitussuunnitelmistani.
Meikäläinen on liittynyt Blueskyen kasvavaan “finanssitwitter” joukkoon: @saulivilen.bsky.social Ilahduttavan paljon hyviä finanssitwitterin kirjoittajia löytyy jo tuolta
Edelleenkään en ole X:ssä aktivoitunut ja vähän epäilen, että en tulekkaan aktivoitumaan (syyt tuossa viestissä mihin vastasin).