Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Google-tilillä olevan varmuuskopion vanhentumisen raja on Whatappin faq:n mukaan 5kk. En faktatarkistanut aiempaa (edit: tai siis Chatgpt antoi vastauksen mm/dd/yyyy perustuen ja siitä tuo yli 11kk viite). Tosin mielenkiintoisen epämääräinen tuo might be deleted

WhatsApp backups that haven’t been updated in 5 months might be automatically deleted by Google. To avoid the loss of any backups, we recommend backing up your WhatsApp data often.

1 tykkäys

Jos lohduttaa, että toisillakin katoaa muistoja, niin mulla meni viime viikolla rikki ylimääräinen muisti, jonka olin tähän puhelimeen laittanut aikanaan. Ei mitään varmuuskopioita ehkä vuoden 2022 jälkeen, joten sinne menivät oikeastaan kaikki kuvat, sillä olin laittanut ne tallentumaan ylimääräiselle muistikortille. Luonnollisesti tämä ei ole Omena, joten ei ole mitään mystistä pilveä, josta löytyisivät. Siellä meni kasa muksujen kuvia ja omia reissukuvia, mutta elämä jatkuu. Onneksi viisaampi osapuoli on vuosittain tehnyt omista kuvistaan fyysisen kuvakirjan, joten perheen yhteiset juhlat ja reissut pääsääntöisesti näkyvät siitä.

4 tykkäystä

Kiitos siullekin :heart: Ikinä ei näköjään voi tarpeeksi montaa kertaa varmistaa asioita ennen kun käy toimeen.

5 tykkäystä

Jos olet päättelyssä jo vaiheeseen että indeksisijoittaminen on järkevä valinta, niin eikö tuo loogisen päättelyketjun lopputulema ole, että EMH pitää paikkansa noin suurinpiirtein jolloin tylsä ja halpakuluinen mcw indeksi ole fiksuin valinta?

7 tykkäystä

Valokuvien varmuuskopionti kannattaa hoitaa erikseen. Itse käytän siihen Microsoftin Onedrive-sovellusta vaikka minulla onkin Applen puhelin. Eli OneDrive synkkaa pilveen kuvat mitä valokuva-albumiin (Photos) tulee. Office 365 personal maksaa 99e/v ja siinä saa 1 teratavun Onedrive tallennustilaa. Tilaa todella tarvitaan jos tykkää ottaa myös videoita.

Whatsappin kuvia en pääsääntöisesti halua varmuuskopioida automaattisesti koska siellä on paljon kuvia unohtuneista kotiläksyistä ja harrastusryhmien lakumyyntimainoksia. Toki Whatsapp viestinä saadun kuvan voi varmuskopioida tallentamalla sen valokuva-albumiin.

Onedrive synkkaa kuvat suoraan läppärin kanssa niin sieltä voi sitten katsella kuvia.

Mutta kyllä kuvat pitää myös tilata fyysiseen muotoon jos haluaa niiden säilyvän vuosikymmeniä. Silloin on myös tärkeää kirjoittaa kuvien yhteyteen kuka/missä/milloin. Olen itse selannut suvun valokuvia sotien väliseltä ajalta eikä niistä oikein tiedä mitään kun ei ole kirjoitettu kuka/missä/milloin.

7 tykkäystä

Olen ollut tämän muisti- ja varmuuskopioaiheen kimpussa tällä viikolla:

Minulla on suuri määrä perheen ja suvun arkistoja vuosikymmenten varrelta paperisessa muodossa. Valokuvia, virallisia asiakirjoja, erilaisia tekstejä, kirjeenvaihtoa jne. Arkistossa on tusinoittain mappeja ja useita kymmeniä tuhansia sivuja. Määrä on niin suuri että kaiken sen skannaamisessa ja järjestämisessä hyödylliseen digitaaliseen muotoon kestäisi vuosikausia tai -kymmeniä.

Haluan kuitenkin “kesyttää” tuon aineistomäärän edes jollain tavalla joten tuon mahdottoman skannaamistehtävän sijaan olen ottanut asiakseni laatia jonkinlaisen sisällysluettelon arkiston sisällöstä. Käyn mapit ym. pinnallisesti läpi ja kirjoitan sisällysluettelon jossa kuvaan mitä kaikkea arkistossa on. Tässäkin riittää tekemistä viikoiksi mutta on mahdollisuuksien rajoissa ja aina kun saa yhden epämääräisen mapin joten kuten dokumentoitua, olo kevenee ihmeellisesti.

Kyseinen sisällysluettelo on pilvessä jaettuna sukulaisille perhearkistossa jossa on myös valikoituja kuvia, skannattuja papereita ym. Lisäksi teen silloin tällöin fyysisiä varmuuskopioita.

4 tykkäystä

vanhasta luurista/ puhelimesta voit käydä tiedoista katsomassa josko löytyisi kuvat/videot ainakin…pistää whatsapp hakusanaksi tiedosto kansiossa. Jos niillä on arvoa

1 tykkäys

Jostain syystä olen kuvat ja videot aina tallennellut puhelimen muistiin joten ne ei menneet luojalle kiitos :pray: ja itseasiassa teen puhelimen vaihdon yhteydessä varmistuksen kuvista videoista tietokoneelle.

Näin sitä vanhat tavat uusiutuu järkytyksien kautta, viestimuotiset muistot on nyt pyhitty ja niihin ei voi enää palata. Ehkä pitäs alkaa kirjoittamaan paperille päiväkirjaa :thinking:

1 tykkäys

Aina on hyvä syy myydä tai miten se meni. Tai samaa voisi sanoa ostamisesta. :slight_smile:

https://x.com/InvestInAssets/status/1910270413726167475
image

15 tykkäystä

Liikaa kiireitä kun tärkeimmät asiat meinaa unohtua:

Oliko jossain raporttia Inderesin tämän vuoden reaaliosingoista?

Hetken aikaa katsoin ylempää kahvihuoneesta, että oisko Saarioisen pizzapiiras ollut, mutta se olikin joku gourmet- ohje.

4 tykkäystä

Vastaan tänne kun ei enää liity kurssien hämmästelyyn.
Jenkeistä(kin) on tullut aika usein tilattua kaikenlaista, vaikka pääosin euroopasta. Jotain Kiinastakin.
Mutta viime aikoina on kyllä kynnys noussut kaikenlaiseen tullien kautta tulevaan tilaamiseen. Tähän asti ei ole hinta ollut syynä, vaan tuo muu sekoilu. Aina saa olla pelko persiissä, että tuleeko perille ollenkaan. Sitten kun laitetaan vielä lisää tullimaksuja niin onpa mukava tämä globaali maailma ja tavaran vapaa liikkuminen… :unamused:

2 tykkäystä

Hyvä huomio tosiaan, maisteri @_TeemuHinkula kirjoitti jo Inderesin yhtiöketjuun ansiokkaan, asiapitoisen raportin yhtiökokouksesta, mutta syystä tai toisesta unohti kertoa tarjoiluista. Jatkossa kuitenkin nimitys - ja palkitsemistoimikunnan jäsenenä pääsee nauttimaan kampaviinereistä, joten kyllä pitäisi tuon tarjoilupuolen olevan ensiarvoisen tärkeä hänellekin🙂. Toki muutkin innokkaat voivat ehtiessään raportoida, vaikka lyncheily onkin Teemun leipälaji(tahaton viittaus leipään, toim.huom.).

9 tykkäystä

Totta tosiaan!
Ei olllut muuten ainut asia mikä meikäläiseltä unohtui, sillä:

• Ennen tilaisuutta tarjolla oli kahvia ja pullaa. Join vain kahvin.
  • Jokaiselle osallistujalle tarjottiin myös juomalippu, jonka löysin eilen taskusta.
  • Tilaisuuden jälkeen oli tarjolla jonkinlainen nyhtöpossu hampurilaishässäkkä, joka jäi myös itselläni nauttimatta, kun olin niin suustani kiinni ihmisten kanssa tarjoilun aikana.

Eli siis erittäin heikko suoritus meikäläiseltä, foorumin profiiliteksti huomioon ottaen.

Talousjohtajan kanssa keskusteltiin tästä pizza-asiasta ja jos hieman kaunistelen hänen sanojaan, niin kuulemma vaihtelu virkistää.

23 tykkäystä

Viikonlopun kevennystä:

Omista sijoituksista isohko osa USA:ssa ja ostettu hedgaamattomina etf:nä pariteetin kieppeillä 2022 euroilla. (Viimeisen tuoreen Nasdaq etf:n eurohedgasin.) Jonkin verran aihe mietityttänyt, mutta muutama päivä sitten ajatus, että jos tulevaisuussa sijoituksen arvo romuttuu isosti valuuttarajalla, niin sijoittajan on sitten mentävä rajan taakse.

Eli säästöjä, joiden tarkoitusperä ja käyttökohde on ollut joka tapauksessa lähivuosina olla talvet lämpimässä täytyy sitten käydä realisoimassa paikan päällä. Eli jälkihedgaus by traveling and living.

Uusi maailma on tähän ikään mennessä käymätön, mutta ans kattoo jos joutuukin eläkepäiviksi Floridaan ja Karibian risteilyille “lusimaan” pariksi kolmeksi talveksi😁. Ei ole ikinä ollut korteissa tämä aikaisemmin.

2 tykkäystä

Yhdysvaltojen Alokas suosittelee tällä hetkellä defensiivisiä ja vähän ulkomaankauppaan nojaavia yhtiöitä. :slightly_smiling_face:

Jim suosittelee näitä yhtiöitä ainakin; Verizon, AT&T, McKesson, Cencora, Cardinal Health, Humana, Cigna, UnitedHealth, Palo Alto Networks ja CrowdStrike. Näitä yhtiöitä Cramer pitää vakaampina valintoina epävakaassa markkinatilanteessa. :thinking:

2 tykkäystä

Ajankohtainen🤭

5 tykkäystä

Maailmanlopun otsikosta täydet pisteet! :joy: @MoneyWalker !

4 tykkäystä

Alle kuukausi niin pääsee keskittymään siihen tärkeimpään:

image

11 tykkäystä

Olisi mielenkiintoista lueskella jostain, miten nuo tullit jenkeissä ainakin kaiken järjen mukaan kaatavat firmoja, ei vain sitä paljonko nousee kaupassa pesuainepaketin hinta.

Jos tilasit miljoonalastin vaikka koneita omaan tuotantokäyttöön ja nasahti maahan tullin aikaan, niin maksamattahan se herkästi jää varojen puutteessa. Nythän varmaan moni ottaa tavaran seisomaan jonnekin vapaavarastoon toivoen parasta, mutta toki Trump varmaan lopettaa nekin.

6 tykkäystä

Saikku napsahti. Oon saikulla ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Perus flunssan ym. takia. Korkea moraali ja kynnys jäädä saikulle. Nyt oli pakko viheltää peli poikki, ennen kuin itelle tai mummoille sattuu jotain.

Teen pelkkää yötä. Yleensä yöputken jälkeen on hyvät vapaat ja kerkeää palautumaan. Nyt oli 18 päivän aikana kolme neljän yön putkea. Eli käänsin rytmin periaatteessa kuusi kertaa 18 vuorokauteen. Kiitos uuden työvuorosuunnitteluohjelman. Ennen vuorot teki ihminen, nyt kone. Ja mäkään en ole kone, enkä enää kovin nuori. En kerinnyt palautumaan kunnolla kertaakaan. Eli neljä yötä valvomassa, pari kolme yötä kotona ja taas valvomaan. Ja tämä x kolme.

Kävin kokeilemassa toissa yönä, että jospa sitä jotenkin onnistuisi yön valvomaan ja työni suorittamaan. Eipähän siitä tullut oikein mittee. Ulko-ovi auki läpi yön, että sain raitista ilmaa. Ihan sumussa mentiin. Oli aika jännä tilanne, kun hain lääkehuoneesta jäykkää kipulääkettä yhdelle asukkaalle. Tajusin, etten tajua juuri mitään. Suunnilleen saman verran kuin osakkeista. Onneksi toinen yömyyrä valvoi myös ja jeesasi. Noiden jäykkien kanssa ei passaa oikein virheitä tehdä. Onneksi on aina tuplatarkistus, oli väsynyt tai ei.

Semmosta. Nyt muutama päivä saikulla ja sitten viikon vapaat. Eiköhän se tästä, kun saa kunnolla levättyä ja palauduttua.

51 tykkäystä