Heiskasen prokrastinaatiopäiväkirjat, osa 1053:
Olen tämän tuloskauden aikana kiinnittänyt erityisen paljon huomiota analyytikoiden kieleen ja sanavalintoihin. Ehkä tämä on ollut tapa suojautua yhtiöideni surkeilta tuloksilta, kun numeroiden sijaan fokukseni on ollut enemmän sanoissa niiden ympärillä.
Rakastan turhanpäiväisiä analogioita ja olen viime päivät yrittänyt rakentaa analogian tästä analyytikoiden käyttämästä kielestä. Mieleeni tuli vain lottoarvonta. Se ei kuitenkaan sovi sellaisenaan huonojen konnotaatioiden vuoksi. Arvostan analyytikoiden työtä suuresti, eikä siinä heitellä numeroita hatusta, niin kuin lottoon vertaamisesta voisi hätäisempi ajatella.
Nyt viimein huonosti nukutun yön jälkeen viimein keksin sopivan verrokin analyytikolle. Mentalisti! Ja tarkemmin sanottuna nimenomaan Noora Karma.

Vuosina 2013 ja -14 Noora Karma häkellytti Suomen kansaa. Hän tiesi loton voittonumerot etukäteen, talletti ne viikoksi säilöön näkyvälle paikalle ja lottoarvonnan jälkeen hän vetäisi lukitusta laatikosta lapun esiin, jossa voittorivi seisoi.
Miten se oli mahdollista? Muistan, kuinka eräs korkeakoulutettu mies kauhisteli minulle pelonsekaisin tuntein, että mitäköhän se nainen tekee seuraavaksi ja onko olemassa mitään, mihin tämä ei pystyisi.
No, tähän Noora Karman temppuun liittyen ei tietenkään kannata kysyä, että miten hän tiesi oikeat lottonumerot. Sen sijaan kannattaa kysyä, miten on mahdollista, että hän kertoi lottonumerot niiden arpomisen jälkeen, mutta sai silti ihmiset uskomaan hänen tienneen ne etukäteen.
Analyytikot tekevät samankaltaisen tempun kielenkäytössään. He ennustavat etukäteen yhtiön vuosineljänneksen avainlukuja, mutta ennusteen antamisen jälkeen maailma kääntyy ylösalaisin. Jos ennuste ei osu oikeaan, analyytikko kirjoittaa “yhtiön pettäneen odotukset” ja “alittaneen ennusteemme”. Tilanne on tietenkin juuri päinvastoin. Analyytikon (ja markkinan) odotukset ylittivät tuloksen, ei toisinpäin.
Yhtiön tulos on kuin lottopallot. Ne pomppivat miten sattuu ja arvonnan lopputulos on se, mikä se on. Analyytikot ovat Noora Karma, mutta he kertovat etukäteen, mikä arvonnan lopputuloksen pitäisi olla. Jos arvonnan tulos tästä aiemmin povatusta eroaa, on arvonnassa vikaa ja se on alittanut odotukset.
Noniin… ja takaisin töihin.