Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Entä jos on tehnyt lisäyksiä SP500 indeksiin tavallista enemmän. Kelpaako silloin haastateltavaksi? Vai halutaanko Ylen jutussa kertoa vain toisesta näkökulmasta?

7 tykkäystä

Jees. Tuo on vähän miten kukakin asian tulkitsee ja kokee. Ymmärrän pointtisi, mutta olen toista mieltä ja toimin sen mukaan. Nostatan tässä myös sijoittajien profiilia tavallaan. Kaikille tuotot ja raha ei ole kaikki kaikessa, vaan moraali määrää :blush:

Tämän enempää en lähde asiasta vänkäämään. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.

12 tykkäystä

Vaikea sanoa, en ole toimittaja, vaan lähihoitaja. Veikkaan, että tässä nyt haetaan tätä USA-pako näkökulmaa. Ehkä voit näkökulmaasi tuoda esiin, jos teet sen omalla nimelläsi ja naamallasi.

2 tykkäystä

Mä teen varmaan just toisinpäin kuin, mitä tässä sanotaan. :thinking:

https://x.com/dividendology/status/1896978783095394719
image

8 tykkäystä

Ihan hauska taulukko, mutta myöskin hyvin harhaanjohtavaa tehdä mitään päätelmiä datasta, jossa 40 havaintoa on kaikki otettu samasta tapahtumasta (korona) ja lopuistakin havainnoista taitaa löytyä 4 vai 5 kappaletta yksilöitäviä tapahtumia.

4 tykkäystä

Mistä moinen innostus tehdä näitä uutisehdotuksia useille eri suomalaisille medioille? :slight_smile:

4 tykkäystä

Useille = kahdelle. IS ei kiinnostunut sen enempää, niin päätin kokeilla YLEä.

Mua vituttaa sota, kaikki paha ja vääryys. Haluan itelleni puhtaan omantunnon tekemällä edes jotain. Pieniä lahjoituksia erilaisten järjestöjen kautta, tukituotteita ostettu ja nyt tämä. Edes jotain. Tuntuu niin avuttomalta, jos ei tee mitään. Jos mulla ei olisi perhettä, niin todnäk makaisin tällä hetkellä jossa Ukrainan pellolla lannoitusaineena.

Mulla ei ole mitään tarvetta julkisuudelle. Ei todellakaan. Mielellään sitä pysyisi vain nimimerkin takana. EIköhän siitä tule vain paskaa ja putleri tulee ja myrkyttää mun kalsarit tai ovenkahvan. Mutta nyt tulee nimi ja naama julki. Se on semmosta.

Toimittaja soitteli taas teimme haastattelun Teamsin kautta. Nyt se on alta pois. Jännitti kovasti, mutta kyl kai se jotenkin sujui :grin:Tulee visiin johonkin lehtijuttuun johon tulee sitten noita mun hölötyksiä väliin. Myös Nordnetin Jukka Oksaharjua yritetään saada juttuun mukaan.

69 tykkäystä

Ontario asettamassa 25% vientimaksun sähkölle USA:n, jos presidentti Trumpin tariffit pysyvät ennallaan.

https://x.com/fordnation/status/1897041639111086435

30 tykkäystä

Absoluuttisen kärjen takana urheilevat kohtuu menestyneetkin yksilölajien urheilijat elävät käytännössä kädestä suuhun ja ovat taloudellisesti todella ahtaalla. Sensaatiohakuiset jutut “näin paljon xy tienasi voitostaan” hämärtävät kuvaa. Todellisuudessahan ne voittorahat yksittäisistä kisoista ovat kovin pieniä. Netoltaan kuukauden-parin normaalipalkkaa vastaavia summia. Arvokisavoitot tai edes mitalit toki tuovat enemmän, mutta osuvat todella harvoin kohdalle terävimmän kärjen takana urheileville. Arvokisamitalin lipeäminen saattaa näyttäytyä seuraavien kausien sponssi ja välinesopimuksissa aika rajusti pienempänä tulovirtana. Harmittaahan se. Erityisesti välineet varmasti harmittavat kun niissä on se elementti, että ne eivät ole täysin urheilijan omissa käsissä. Varsinkin kovan suorituksen jälkeen kun työnnetään heti mikkiä suun eteen ja pitäisi usvaisten ajatusten ja adrenaliiniryöpyn keskeltä pysymään rauhallisena. Harkitumpia kommentteja varmasti tulisi, jos urheilijat saisivat pari tuntia aikaa sulatella. Turha noista urheilijoiden kitkeristä kommenteista on kenenkään sohvapuolen henkilön mieltään pahoittaa. Itseä ainakin harmittaisi aika pitkäänkin, jos seuraavien kausien stressittömämmän treenaamisen mahdollistava tulovirta lipuisi käsistä ihan loppuhetkillä.

12 tykkäystä

Ei meinaa kohta lompakko kestää tätä jatkuvaa mitallikahvien keittoa kun hiihdon mm kisoja seurailee. Onko muita kehen tämä kahvin hinnan nousu vaikuttaa :smiley:

9 tykkäystä

@Antti_Leinonen on kirjoittanut mainion jutun Warren Buffettista, jutussa palataan mm. hänen aiempiin sijoitustyyleihinsä. :slight_smile:

Omahan oraakkeli suosittelee suurimmalle osaa sijoittajista edullisia indeksirahastoja. Osakepoimijoita Buffett neuvoo ostamaan loistavia liiketoimintoja kohtuulliseen hintaan. Hän kannustaa pitkäaikaiseen omistamiseen ja kehottaa sijoittajaa pysymään omalla osaamisalueellaan.

3 tykkäystä

Missä ne massit on silloin kun CNBC:llä ei ole “Markets in Turmoil”-spesiaalia? (eikä ole ollut edelliseen vuoteen)

2 tykkäystä

Ted Turner (CNN:n perustaja) antoi aikoinaan aika kovia lausuntoja 1979 Fastnet Racen maalissa. Sanoi että monien tuhoutuneiden veneiden ei olisi alunperinkään pitänyt lähteä merelle. Ei jälkeenpäinkään ole niitä katunut, mutta on sanonut että olisi ne voinut diplomaattisemminkin esittää. Adreanaliini ja helpotus elävänä selviämisestä vaikutti.

Kisassa kuoli siis 21 ihmistä.

1 tykkäys

Eikös googlaus ole jo niin eilispäivän juttuja… ChatGPT, le Chat, Deepseek, jne…

1 tykkäys

Nämä vientitullit/maksut ovat todella hyvä vastatoimi. Esimerkiksi Meksiko voisi lätkäistä 25 %¨n vientitullin USAan menevälle avocadolle, Trumpilla olisi selittelemistä guacamolen ystäville,

9 tykkäystä

Mä luulen, että jos eurooppa asettaisi amerikkalaisille sähköautoille 420,69 prosentin tuontitullit niin loppuis tällainen turha uhkailu.

13 tykkäystä

Suurin osa Euroopan Tesloista (Model 3 ja Model Y) taitaa tosin tulla Berliinin ja Shanghain tehtailta. S ja X kyllä tulee Kaliforniasta mutta ovat pieni vähemmistö.

Boikotit on sitten oma lukunsa.

2 tykkäystä

Mikä vika on hankkiutua eroon maariskistä ja putoavista kursseista ja ottaa tilalle nousevaa Eurooppaa? Noh, en väitä tietäväni mitä tästedes tapahtuu, mutta toistaiseksi on onnistunut ihan hyvin. Eikähän näkemyksen ottaminen ole pois pitkäjänteisestä sijoittamisesta!

16 tykkäystä

Ei kai siinä mitään vikaa ole, jos sen kokee sijoitussuunnitelmalleen sopivaksi peliliikkeeksi. Toiselle maa ja putoavat kurssit on riski, toiselle mahdollisuus.

Itse näen indeksirahastoissa juuri sen upeuden, että kk-säästöt jatkuu normaaliin tapaan ja omistuksessa olevia merkintöjä ei realisoi, koska korkoa korolle -ilmiön voima kasvaa vuosi vuodelta, enkä haluaisi sitä voimaa nollata missään kohtaa, vaan hyödyntää kurssilaskut lisäostoihin. Takana on 8 vuotta kk-säästämistä ja korkoa korolle -ilmiö näyttää jo nyt voimansa, sen nollaaminen ja verojen maksaminen voitoista tuhoaisi pitkälti sijoitussuunnitelmani ja vuosien säästöt valuisivat hukkaan.

Eli näen tämän itse suurena mahdollisuutena ja pienellä riskillä 20+ vuoden päähän, siksi Maailma Indeksin lisäykset jatkuu pitkäjänteisen suunnitelman mukaisesti ja saan mainiot tuotot myöhemmin näiltäkin epävarmoilta ja rauhattomilta vuosilta.

Suorat osakeomistukset jenkkilään onkin sitten tarina erikseen, näissä riskin alentaminen myynnein varmasti järkevämpää, enkä itse edes uskaltaisi olla suoraan näissä mukana, koska ylittää oman riskitason.

8 tykkäystä

Pakko on ihailla Faronin ketjun suosiota klikkausmäärissä päivästä ja viikosta toiseen. Muut tulevat kaukaa perästä. :slight_smile: Yleensä vastaaviin klikkausmäärin nousee, jos jo valmiiksi suositussa yhtiössä tapahtuu jotain ihmeellisempää. Nokian ketju on aina kärkijoukossa, tietysti sekä usein myös Ostin/myin-ketju, mutta osin sen klikkausmäärät on korkeat senkin takia, että viestejä tulee aika paljon.

image

Volyymit ovat kivasti kohdallaan. :slight_smile:

https://x.com/zerohedge/status/1897492771637801288
image

6 tykkäystä