Vähän Karpoa (kesto 5 min):
Tässä on @henrielo:n juttu elintarvikealasta ja saattaa kiinnostaa mm. Apetitin, Atrian, HK Foodsin ja Raision omistajia.
Alaotsikot:
- Hintahyppyjä yksittäisissä tuoteryhmissä
- Atria paransi mutta näkee näkymissä epävarmuutta
- HK Foods paransi ja keskittyy Suomeen
- Raisio myi tappiollisen ”vegeosaston” Valiolle
- Apetit paransi – odottaa tuloksen laskevan hieman
- Taseen terveempiä, osinkohanat auki
On tämä arvosijoittaminen helppoa ja tylsää. Loppuviikosta ostetut maltillisesti arvostetut laput matkalla lähemmäs tuhannen prosentin vuosituottoon:
Aika kivan edun tarjoaa Nordea. Tästä kannattaa vinkata kohderyhmään kuuluville:
“Oletko 18–30-vuotias? Säännöllinen säästäminen kannattaa. Kun olet säästänyt rahastoon kolmen kuukauden ajan, palkitsemme sinut antamalla 20 euron rahastolahjan rahastoosi. Aloita kuukausisäästäminen rahastoihin nyt, pääset alkuun jo kymmenellä eurolla kuussa.”
Lisäksi toki ei voi olla mainitsematta myös vauvalahjasta, joka jatkuvasti voimassa:
Usa ketju hitaalla nii siitä iltalukemista
https://x.com/Osinttechnical/status/1904212194234966472?s=19
https://x.com/ConflictDISP/status/1904213893330960480?s=19
Luin tuon artikkelin ja postasin huvikseen ChatGPT:lle, että antaisi referaatin ja analyysin artikkelista, mutta se ei suostu millään vastaamaan mitään järkevää asiasta. LeChat antaa tiivistelmän ja analyysin. Liekkö yksittäinen bugi ChatGPT:ssä vai estetty…
edit: No kyllä se ChatGPT nyt alkoi toimimaan myös
Osaako joku vastata miksi niin usein saan lukea “ostin osakkeita vaimon salkkuun”?
Terveydelliset esteet toki ymmärrän mutta jos kumppani on täysissä sielun ja ruumiin voimissa niin eikö hänelle tekisi ihan hyvää hoitaa omaa salkkuaan kun ei kuitenkaan ole rakettitiedettä ostaa esim 100kpl Marimekon osakkeita.
Tarkoitus ei ole missään nimessä provosoida vaan tämä kysymys on silkkaa uteliaisuutta ja ehkä myös ymmärtämättömyyttä.
Itse taas ajattelen että omat lapseni saisivat mielellään viimeistään 12 vuotiaasta alkaen kiinnostua omien salkkujensa sisällöstä ja hoitamisesta.
Ihmettelin joskus samaa ja järkeilin sen johtuvan siitä, että perheen pää, eli sijoittamisesta innostunut insinööri-iskä haluaa oman omaisuutensa lisäksi optimoida myös rouvan sekä jälkikasvunsa tileillä makaavat rahat. Rouvaa ei kuitenkaan homma voisi vähempää kiinnostaa, joten hän on antanut innokkaalle ihmeellisillä termeillä puhuvalle käsiä heiluttavalle puolisolleen vapaat kädet tiettyyn summaan omaisuudestaan, että sijoita nyt nuo jos kerran haluat. Samalla pirttiin laskeutuu rauha kun isäntä vetäytyy kamariin taskulaskimensa kanssa.
Tästä skenaariosta saa varmaan tuhansia tarinoita, kun iskät kamareissaan on vähän hakenut tuottoja perheen rahoilla. On saattanut kerran jos toisenkin laskeutua rauha myös makuukamarin puolelle.
Itse “ostan” osakkeita yhden perheenjäsenen salkkuun mutta olen vain mekaaninen välikäsi, hän tekee päätökset itse, niin yhtiöiden kuin summienkin osalta. Hän ei vaan kiireisenä jaksa opetella käyttämään osakevälittäjän palveluita, miettiä verotusta ja kuluja, osinkoja yms. käytännön asioita niin hoidan sitten käytännön asiat, kun se on minulle helppoa.
On ollut jännä seurata vierestä toisen osakevalintoja ja perusteluita niille ja hänen salkkunsa on täysin erilainen kuin itselläni. Osakepoiminta on aika erilaista kun on erilaiset näkemykset asioista ja yhtiöistä.
Tässä pirtissä vaimo haluaa sijoittaa ja “ymmärtää” sitä, mutta oman yritystoiminnan ohessa ei ole yhtään aikaa tutkia yhtiöitä tai tehdä niitä mekaanisia ostoja On siellä indeksejäkin, mutta USA:n meno “säikyttänyt” ja aiemmin hesuli taas ei tuottanut indeksitasolla oikein mitään. Niin sellainen balanssi suorien, jenkkien ja indeksien välillä
No omalta kohdalta voin sanoa miksi pitää minun hoitaa puolison ostot, johtui siitä kun hän ei muka osaa ja ei tiedä mitä pitää ostaa mutta pikku hiljaa oppii ja uskaltaa itsekin ostaa kun rohkaisee vain ettei osta mitään senttilappuja kun “ne on halpoja eikö tätä pitäisi nyt ostaa kun se on niin halpa” tuossa se varmaankin on kun ei tiedetä mikä on halpa osake, siksi aina ensisijaisesti indekseihin rahat kiinni niin pääsee paljo helpommalla.
Opastamalla ja rohkaisemalla vaimon salkut saa alulle ja siitä voi sitten jatkaa itse.
Tosin en kyllä raportoi hänen ostoksista enkä itsekkään omia ostoja montaa julkista varsinkaan määriä ja summia, joskus jotakin omia positioita kerron jos siltä tuntuu.
Se mikä ihmetyttää kovasti minua niin valta osa ihmisistä pitää edelleen osakkeita jonkin sortin uhkapelinä eikä sen takia sijoita ollenkaan, minun on vaikea sitä ymmärtää mistä se johtuu ehkä suurimmaksi osaksi tietämättömyyttä ja laiskuutta kun ei viitsi perehtyä.
Omille lapsille olen jo ennen kun oppivat kävelemään opettanut säästämisen idean tärkeyden ja että niihin rahoihin ei kosketa vaikka 18V. on vapaat kädet omiin salkkuihin, hyvin ovat oppineet ja uskon että osaavat itse eläkkeensä säästää, senkin kun vain selittää ymmärrettävästi niin kyllä ne oppii.
“Tulee Tapani Kansa, ulos autostansa…” lauloi Turo’s Hevi Gee joskus takavuosina.
Nyt tuo artisti ja myöhemmin myös melkoisen kiistelty hahmo on siirtynyt tuonilmaisiin.
Hyvää taivasmatkaa, Tapani Kansa.
Jarmo on kyllä omiakin lemppareita! Ei vähiten hänen ansiostaan Helsingin pörssi on parempi markkinapaikka!
En ole taikauskoinen, mutta täytyyhän sitä kokeilla. Yksi päivä katselin netistä Karpo-dokkarin ja heti seuraavana päivänä uutisoitiin miehen kuolemasta. Eilen pyöräytin levylautasella Kansan Tapsan Lauri Viita -levyn ja taas seurasi seuraavana päivänä kuolinuutinen. Toimisiko sama taika vielä kolmannen kerran:
Internet myös hereillä.
https://x.com/AdamKinzinger/status/1904335790504546658
https://x.com/dylanmatt/status/1904226488095834206
@Pohjolan_Eka Miten sattuikin että taas on miljonäärin harrastus-lomakeskus vaikeuksissa?
Jos työelävakuutusmaksut jää maksamatta niin kauan että tulee konkurssiuhka niin kyseessä ei ole mikään unohdus. Miljonääri voi toki kaivaa kuvettaan ja pelastaa tilanteen lisäpääomalla ja sitten kertoa julkisuudessa että ”virhe on korjattu”.