Femmesalkun aloituksen ajoitus
Fiilikset kun ‘Liberation Dayn’ jälkeen salkku tiputtelee sen viisi numero per päivä.
Well, whatever. Take it as it comes.
Hyviä laskettelukelejä kaikille
Alkaakohan itsellä olla vihdoin tarpeeksi sijoituskokemusta takana, että olen lähinnä innoissani tästä, eikä vatsanpohjasta tunnu paljoakaan (toki salkku vielä suht maltillisen kokoinen listattujen puolella). Mahtavia bisneksiä, joita olin valmis jo muutenkin ostamaan alkaa saamaan mukavilla alennuksilla ja sehän on pelkästään hienoa, kun sijoitushorisonttia on vielä rutkasti jäljellä!
Tähän vaikuttaa myös varmasti se, että tein viime vuonna ja tämän vuoden alussa pari oleellista toimenpidettä:
- rakensin käteiskassan/vararahaston kuntoon, joten rankemmat ajat eivät ainakaan vielä stressaa muutenkaan ja en koe olevani pörssissä kiinni “liian isosti”.
- Kasvatin ETF ja rahastopainoa vs. suorat osakesijoitukset: tällä on ollu massiivinen psykologisesti helpottava vaikutus ainakin minulle.
P.S. “Sijoitusurani” olen aloittanut 2007, joten jo ensimmäiset vuodet olivat melkoista kärsimystä (ja silloin käytännössä karkoittivat minut markkinalta useaksi vuodeksi, jota olen myöhemmin ihan riittävästi katunut), joten ehkä tämäkin on auttanut minua käsittelemään asioita myöhemmissä romahduksissa.
Taas näitä ikärasisteja liikkeellä , huuteleeko lisäksi maksumuurin takaa, mutta pari lainausta. Äänessä siis OP:N Kai Kalajainen: ”Vuoden 2008 jälkeen ei ole ollut tällaista” – Pankkipomolta kaksijakoinen viesti piensijoittajille | Kauppalehti
Sen sijaan sijoittaja, joka on eläkeiän kynnyksellä, voi olla tukalassa tilanteessa.
”Jos tavoite on ollut jäädä eläkkeelle 100 000 euron omaisuuden turvin, nyt siitä on jäljellä enää 70 000 euroa.”
Kalajaisen mukaan sijoittajan tulisi vähentää riskiä – ja osakepainotusta – sitä mukaa, kun ikää karttuu.
”Hyvä nyrkkisääntö on sijoittaa osakkeisiin sata prosenttia miinus oma ikä. Loput voi sijoittaa esimerkiksi korkotuotteisiin, jolloin rahat ovat paremmin turvassa.”
Ja tämähän tietenkin kannattaa mainita nyt, kun peräkkäin jo kolme raskasta laskupäivää
Mitä Buffet tekee kun täyttää 100 vuotta? Tai 101. Millainen Berkshire on negatiivisella osakepainolla?
Tekisi mieli sanoa että todennäköisesti kuolee. Tai ainakin todennäköisyydet sille kasvaa. Ja silloin osakepaino tippuu nollaan, ihan sama mikä on aiempi jakauma. Peli ns. resetoituu siinä vaiheessa.
Paljonko käteiskassan suuruus? Makaavatko käteiskassan varannot pelkästään tilillä odottamassa uutta kriisiä ja dippiä?
V**** sanon minä jos muu maailma vetää - 6-11% tauluun ja Amerikka pelkkää -3%.
Nyt voi myös kahvin ääressä pohtia montako päivää nykytahdilla menee, että Berkshire ostaa koko Usan pörssin kassallaan.
Rakkaat kerubit,
Tämän viikon Trader’s club tulee olemaan mielenkiintoista kuunneltavaa.
Terveisin,
Lepikön Jugi
Eihän siinä kauaa mennyt
Kunhan tämän päivän pulkkamäki päivittyy graafille, niin taidetaan breikata tuosta tuplahuipusta alas. Sen verran karhuinen singnaali, että meneeköhän salkku silppuriin
Tuohon kun lisää vielä sen että jos tuon auton olisi pitänyt ja edes kohtuullisessa kunnossa, saisi siitä enemmän myydessä kuin siitä on ostaessa maksanut.
BREAKING: Jim Cramer has said: Now is not a time to panic.
— unusual_whales (@unusual_whales) April 7, 2025
Jumala meitä auttakoon totta tosiaan
Vivulla jenkkilään
Tai no minne vaan
Onneks salkun kolmanneks isoin paino on Faronissa Tänää mukavasti nousussa melkee yksinää Helsingin pörssissä.
Vanhan viisauden mukaan ylimääräisestä luopuminen vapauttaa.
Paineet eri EU-maissa kasvavat suoriin neuvotteluihin Trumpin kanssa ja EU hajoaa. Tämä ollut myös tavoitteena?
Ei ainakaan lentäen:
https://x.com/Birdyword/status/1909066198785913244
(Ulkomaisten matkustajamäärät on pudonneet reippaasti)