Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Minulla on pörssisähkössä hintakatto 12,5snt/kWh. Maksaa 3,50€/kk

Viime kuussa tuli sähkön keskihinnaksi 6,4snt/kWh. Ihan edullinen mielestäni.

Kyseessä kaksikerroksinen talo n.100 neliötä, varaava uuni, sähköinen lattilämmitys ja patterit.

edit. Ei sisällä tietenkään siirtomaksua mikä yli tuplaa sähkölaskun loppusumman :grin:

2 tykkäystä

Mä vaihdoin kesällä tuulivoimalla tuotettuun sähköön. Kiinteä hinta 5,05 c/kWh ilman perusmaksua. Ei se tosin paljoa tee näin kerrostaloasujalle. :sweat_smile:

Ympäristöystävällistä, halpaa ja uusiutuvaa energiaa.

8 tykkäystä

Olkiluoto starttaa (jos luoja suo) tulevana vuonna, joten ehkäpä helpotusta on tulossa. Saisihan tuota kapasiteettia muutenkin tulla, koska norjalaiset mielellään myisivät sähköä britteihin ja ruotsalaiset manner-euroopan puolelle, josta saa paremman hinnan. Tähän saakka ollaan oltu hyvin vahvasti riippuvainen muiden pohjoismaiden ja Venäjän sähköstä, jotka ilmeisesti puutteellisten siirtoyhteyksien takia ovat joutuneet myymään tänne sähköä halvalla

6 tykkäystä

Haluan jakaa sinulle Verneri erään tarinan, jonka Ian Cassel linkitti Twitterissä jokin aika sitten:

In 1997, on my 16th birthday, my parents sat me down and gave me a choice.

They told me they had saved approximately $20,000 for my college education. They had also co-signed paperwork so that I could open an account with their financial advisor. I could choose what to do with the money.

I had always been interested in money and the stock market. Technology stocks were starting to make daily headlines in the business section of newspapers. I called the financial advisor and he sent me a few analyst reports to review. I bought $5,000 worth of one technology stock. It doubled in two months.

I was hooked.

I filled out applications to a few private and public colleges. I realised I could spend all my money on one semester at a private college or attend a less expensive public university, live at home and commute, work part time, and continue to invest. I chose the latter path. I was in love with investing.

By 2000, I was a sophomore in college and working part time for a financial advisor. We had over 1,000 clients, so we were a sizeable office. My job was that of a glorified secretary who worked on marketing materials and answered the phone. The money I made working was enough to pay for my college tuition. The $20,000 from my parents I turned into $120,000 riding the technology bubble.

I didn’t realize I wasn’t skilled – I was lucky. A monkey could have picked winning stocks in that environment.

I enjoyed working for the financial advisor. It kept me close to the markets. The financial advisor liked having me there as well. By my second year on the job I was having discussions with him about becoming a financial advisor upon graduation. He even agreed to give me some of his clients to get started.

When the technology bubble burst, so did my portfolio.

By 2001, my portfolio of small–midcap technology companies fell so much they turned into microcaps. My $120,000 was now $8,000. I was financially and emotionally bruised.

Tuon ensimmäisen yolosekoilutuplauksen ja portfolion räjähtämisen välissä kului aikaa 4 vuotta, eli nopealla hihamatikalla noin 350 Vernerin Vartti -jaksoa. On sanomattakin selvää että sitä alkaa toistamaan itseään kuin rikkinäinen levy, mutta sille ei valitettavasti voi mitään ellei ala kieltämään nenän edessä vallitsevia ilmiöitä. Toisaalta kun seuraavan kerran päädymme vuosia kestävään laskumarkkinaan niin saat sitten joka jaksossa muistutella masentuneille sijoittajille että osakkeita kannattaa ja pitääkin ostaa kun ne kerrankin ovat halpoja :cowboy_hat_face:

Olisi mielestäni jopa vastuutonta lopettaa kalliista osakkeista ja nykyaikaisista sijoitustrendeistä varoittelu! Kalat eivät varsinaisesti ymmärrä uivansa vedessä vaan luulevat koko maailman olevan märkää. Moni niistä huomaa vasta päädyttyään koukun kautta kuivalle maalle että samat ominaisuudet jotka mahdollistivat niiden aiemman menestyksen ovatkin yhtäkkiä hyödyttömiä tai jopa haitallisia. Kuinka moni enää edes lukee yritysten taselaskelmia tai kykenee arvioimaan yrityksen kasvun sitoman käyttöpääoman määrää ja velkarahan hintaa? :exploding_head:

Tällä hetkellä 63% Inderesin suosituksista on lisää/osta -puolella eli analyytikkojen mielestä nyt on erinomainen aika kasvattaa osakesalkun painoarvoa. Myy -suosituksia on vain 3%! Sijoittajat ovat aivan samanlaisessa kiimassa kuin analyytikot ja odottavat vähintään 15%-20% vuosituoton tipahtavan syliin kuin Manulle illallinen. Samalla pörssin tulostuotto kyntää historiallisissa pohjamudissa! Jonkun on toimittava Samu Sirkkana suomalaiselle sijoittajalle ja muistutettava että jokin on nyt pahasti pielessä. Finanssikriisin alkuvaiheissa tämän tehtävän hoiti @musa_2 (Kiitos siitä! Luin niitä juttuja paljon itsekin) ja vaikka Prudent Bear on vieläkin kuvioissa, on sinulla selvästi suurin yleisö. Pidäthän lipun korkealla myös jatkossakin ja tuot esille tätä Zeitgeististä irrotettua näkökulmaa joka huomioi pelkän markkinakommentoinnin lisäksi myös pitkän aikavälin trendejä sekä osakemarkkinoiden historiaa :sunglasses: :+1:

96 tykkäystä

Pari kiinnostavaa poimintaa

  1. @Antti_Luiro käsittelee alla olevalla videolla yleisellä tasolla SaaS-yhtiöitä, selkeä setti, josta taas tuli uutta ajateltavaa. Suosittelen kuuntelemaan, vaikka olisi jo kokenut SaaS-sijoittaja tai jos koko SaaS-maailma on entuudestaan vieras. On hyvä ymmärtää yleisesti alaa kokonaisuudessaan. :slight_smile:
  1. Nyt on tiedossa varmasti laadukasta puhetta, huomio naiset!

Oletko kauppatieteellisessä opiskeleva tai rahoitusalan urasta haaveileva nainen? Tule mukaan Naiset rahoitusalalla –afterwork-tapahtumaan ke 1.12.2021 klo 17:30 Sanomataloon, FLIK Studio Elieliin. Illassa sijoittaja Merja Mähkä pohtii rahoitusalan työtä naisnäkökulmasta ja työstään Inderesillä kertoo ekonomisti Marianne Palmu.

8 tykkäystä

Vastaan tänne :slight_smile: Narvihan taitaa sijaita tuolla lähellä Turkua, joten ei ole järin yllättävää että paikallisessa liikkeessä paikallinen tuote on saanut hieman enemmän näkyvyyttä.

10 tykkäystä

Tuota en tiennytkään. Mietin vaan että onko kaikissa Bauhausseissa samanlainen tilanne ja jos niin miksi. Onko vika Harvia foorumillakin käyty saatuvuus ongelma, Narvian paremmat katteet vai mikä mutta tämä selvisikin. Kiitos infosta.

4 tykkäystä

Eksyin eilen Skanssin K-raudan saunaosastolle ja siellä oli runsaasti Harvian kiukaita kyllä ja hyvillä paikoilla. Narvi tosiaan ns paikallinen tuote, eli saattaa olla siksi esillä tai sitten laajemmin Bauhausilla valikoimissa. Saatavuudesta en olisi kuitenkaan huolissani Harvian suhteen.

7 tykkäystä

Jokuhan on tällaisen jo toteuttanut, joten pistetääs pari suosikkia kun hetken generoin noita :smiley:

  • Stock market upswinging as Arizona man arrested after shooting at the moon.
  • Stock market on upturn as World Bank states poor people need more money.
  • Stock market stagnates as Bank Of America ATM mistakenly dispenses $100 bills instead of $10s.
  • Stock market wins as attorney accidentally sues himself.
  • Stock market declines as Japan train leaves 25 seconds early, company apologises.

Kokeillaas samaa HS:n uutisiin tälle aamulle:

  • Pörssi avasi miinuksella - Sukujouluja ei ole peruttu, sanoo THL:n Mika Salminen
  • Pörssi nousussa - ”Valitettavasti tämä viikko tulee kokonaisuudessa olemaan hankala”
  • Pörssi putoaa - Monika Hämälä kertoo, miltä tuntuu, kun hätäpuhelun voi soittaa vain arkisin kello 8–16
  • Pörssi kovassa nousussa - Tavallinen baari-ilta synnytti oivalluksen, jonka myötä parantumnen saattoi alkaa
15 tykkäystä

Elinkeinotteluelämän valtuuskunnalla on aprillipäivän valmistelut jo pitkällä:

2 tykkäystä

Muuten hyvä, mutta nuo englannin sanat ”soar” ja ”plummet” on vähän vahvempia. Miten olisi esim:

Pörssi takoo uusia huippuja - Asiantuntija huolestui vauvaperheistä alkoholinkäytöstä.

1 tykkäys

Vastaan tänne kun ei oikein enää liity omat kokemukset D-vitamiinista tuonne koronaketjuun :slight_smile:

En ole alkanut kenellekään “määräilemään” mitään tiettyä D-vitamiiniannosta, halusin vain asiallisesti tuoda esille että tutkimusnäyttö ei kerro että tuollaisista annoksista olisi mitään hyötyä.

Oma näyttö on itselleni aina se huonoin näyttö, sillä en minä osaa sanoa mikä johtuu mistäkin. Ihmisillä on taipumus yksinkertaistaa asioita todella paljon ja tehdä johtopäätöksiä että “Y tapahtui koska otin tätä X”. Tässä sinun esimerkissä pidät itsestäänselvänä että syy on D-vitamiinissa, vaikka muuttujia on ihan hävyttömän paljon.

Eikä siinä mitään, ihminen on eläimenä juuri sellainen että ympäröivän maailman havaintoja selitetään itselle järkevällä tavalla. Tämähän on auttanut muinaisia esi-isiämme selviämään luonnon ankarissa olosuhteissa. Kuitenkin samat mekanismit johtavat nykyään usein harhaaan kun aletaan puhumaan paljon monimutkaisemmista asioista vrt. mitä esi-isämme pohtivat.

Mutta jos sinulla ei haittavaikutuksiakaan ole tullut, niin tuskinpa tuosta nyt mitään haittaakaan on :slight_smile: Toivottavasti et loukkaantunut näistä viesteistä, en missään nimessä halua kenenkään mieltä pahoittaa.

51 tykkäystä

Olen aina ajatellut, että kun itse kokeilee asioita niin se parhaiten selviää mikä sopii. Tutkimuksia ja mittauksia kun yleensä on puolesta ja vastaan pilvin pimein niin mikä olisi parempi käytäntö kuin testata itse?

Muuttujia toki on paljon mutta kumoaako ne sitten ihan kaiken aina kuitenkaan, eli onko millään mitään väliä kun ei kuitenkaan voi ottaa kaikkea huomioon. Itse koen mieluisammaksi silti kokeilla eri asioita.

Ymmärrän kyllä sinunkin pointtisi, hauskasti vain kolahti tuo oma näyttö on huonoin näyttö kun itselle se on juuri toisinpäin :sweat_smile:

Joo voisin vähän vielä tarkemmin avata täällä kahviketjussa tuota omaa ajattelua.

Siis jos mä meen vaikka puntille tai ravintolaan ja mulle tulee hyvä fiilis, niin tottakai teen johtopäätöksen että näillä oli iso merkitys mun hyvään fiilikseen. Tässä totean, että nämä hommat sopivat mulle ja saan niistä nautintoa (vaikka toki tässäkin taustalla on tod.näk muitakin tekijöitä jotka myötävaikuttaa…).

On kuitenkin asioita, joista et oikeasti pysty arkielämän perusteella sanomaan että miksi tämä asia tapahtui ja mitkä olivat syitä sen taustalla. Miksi minä sairastuin mutta puolisoni ei? Miksi se johtui siitä D-vitamiinista, eikä vaikka siitä että minä oleskelin 26 % kauemmin virusta levittäneen henkilön kanssa samassa tilassa? Tai että minun Toll-like-reseptorit ovat hieman erilaiset kuin puolisolla? Tai vaikka että minun nenän limakalvon värekarvat toimivat hieman laiskemmin? Toki voisin myös intuitiivisesti tehdä johtopäätöksen että se johtui siitä että puoliso söi eilen 0.5 l kylmää jäätelöä joka varmaan tappoi viruksen mutta minä en syönyt. Pitääkin mennä syömään sitä jäätelöä, hyvääkin vielä kaiken lisäksi niin tämä on aivan kelpo lopputulos.

EDIT: Tunnen oikeasti ihmisiä jotka selittivät alkoholin käyttöään koronavirukselta suojautumiseen. Kuulemma se alkoholi tappaa pöpön joten pitää juoda säännöllisesti. Näin typeriä me ihmiset olemme.

Totuus ei ehkä ole näin yksinkertainen. Tutkimuksia on paljon ja osa on ristiriidassa, mutta kyllä yleisesti voidaan sanoa että kun jotain asiaa tutkitaan paljon, niin saadaan aika kattava näyttö systemaattisilla yhteenvedoilla. Yksittäinen tutkimus ei oikein kerro mitään, mutta iso tutkimusmassa kertoo. Ihan lääketieteellisen tutkimuksen käytäntösyistä johtuen 1/20 tutkimuksista antaa väärän tuloksen vaikka toteutustapa on hyvä.

Muuttujia on niin älyttömästi että kyllä minä luotan tällaisissa vaikeissa kysymyksissä enemmän tieteen aikaansaamiin tutkimusnäyttöihin kuin omiin aivoihini :smiley: Ei minun aivoilla ole kompetenssia tehdä kovin isoja johtopäätöksiä monistakaan asioista. Ihmistä ei ole luotu ajattelemaan kovin rationaalisesti tällaisissa moniulotteisissa kysymyksissä, vaan vaatii jatkuvaa ponnistelua ajatella eri tavalla mihin evoluution myötä meidät on “opetettu”.

36 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas olisi varmaan osannut editoida paremmin :sweat_smile:. Aamun Videon otsikko vs päivän pörssisuunta vaan pakotti tekemään tämän :rofl:

11 tykkäystä

Minun vielä vähemmän.

2 tykkäystä

En nyt ala vertailemaan, mutta se että tunnistat tämän niin antaa jo hyvän lähtökohdan jatkoon :smiley:

5 tykkäystä

Tuulivoima on näennäisesti ympäristöystävällistä, koska sellaisen valtavan tuulimyllyn pystytykseen pitää raivata isot alueet metsää ja tehdä kunnon tiepohjat, että saa edes koko vekottimen asennuspaikalle. Tuttuni tekee maansiirtotöitä ja puhui tästä. Myös alueen eläimet häiriintyvät “melusta”, jota emme kunnolla edes kuule.

6 tykkäystä

Kyllä se tuulivoima on ihan todellisestikin ympäristöystävällistä. Tästä vaikka yksi hyvä tutkimus aiheesta. Toki metsää pitää raivata jne, mutta se on pieni osa elinkaaripäästöjä. Harvoin muitakaan tehtaita umpimetsään törkätään.

8 tykkäystä

Vesivoima häiritsee jokien ekosysteemiä. Ydinvoiman polttoaine kaivetaan maasta, kaivos tuhoaa paikallista ekosysteemiä. Hiilellä ja öljyllä sama juttu ja päästöt päälle. Turpeen nostaminen vasta maita pilaakin. Aurinkovoimalakin pitää rakentaa johonkin. Eiköhän tuuli ainakin pitkässä juoksussa sijoitu vähähaittaisempaan päähän tätä akselia.

Tähän olisi muuten kaikille hyödyllinen ja helppo ratkaisu: muutetaan kaikki päiväntasaajan tienoille! Energian tarve tippuisi hurjasti ja samalla saataisiin kehittyvien maiden BKT nousuun. Pohjolan ainutlaatuinen luonto saisi myös olla rauhassa. Mikseikähän tätä vaihtoehtoa toitoteta enempää mediassa?

3 tykkäystä