Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jos nyt ostat Jordanit niin se on sama kuin Tesla-osakkeen osto 1.1.2022. Olet auttamatta myöhässä ja jäljittelevä boomeri.

Itse luotan siihen, että muoti on syklinen ja jos en ikinä muutu niin olen 20 vuoden välein hip. :ok_hand:

EDIT: täysin toinen asia. Tässä välissä kun olen ollut englanninkielisessä IT-ympäristössä viimeisen 5 vuotta, mutta siirtynyt suomenkieliseen viimeisen vuoden sisällä… niin kaikki ovat tässä välissä alkaneet sparramaan. Joka hiton välissä sparraillaan yhtä sun toista… “Pidetään sparri”, mikä sparri? Sparri ei ole sana.
Vaatii tietoisen voimien jännittämisen että itse ei käytä kys. termiä. Koskaan.

Syytän Itä-Helsinkiläisyyttäni, mutta en pääse yli siitä, että väkisinkin miellän sparrailun siihen, että jaellaan iskuja ja osumia koulun pihalla tai kehässä.
Onhan se hauska assosiaatio nimenomaan siihen mitä “IT-sparrailussa yleensä tehdään”… mutta. ei. ei.

Räppäreille muita sanoja käyttöön Sparru = huonolaatuinen talouspaperi, Spaddu = tupakkia.

Jatkakaa.

15 tykkäystä

Olen samaa mieltä ja lisäisin tähän vielä bisden ukkeleiden omiman pöhinää… eivät taida tietää pöhinän tarkoittavan ns. Itä-nuhaa. Aina vähän naurattaa kun pöhinää siellä ja pöhinää täällä.

Tais olla Notkea-rotta joka lanseerasi tämän pöhinää termin yleiseen tietoisuuteen joskus 2000-luvun alkupuolella. Ainakin silloin muistelisin sen kuulleeni joltain kämäseltä C-kassulta Petosen hyvinvointilähiössä.

E: Notkea Rotta - Pöhinää - YouTube

11 tykkäystä

Sparri kyllä tuli trendiksi tässä kesällä, osunu silmään myös.

Itse epäilevänä tuomaksena pidän sitä synonyymina sille että joko ei ole oikeaa työtä tahi sitä vältellään niin on kiva kaverin kanssa “sparrata”… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä

:+1: Hyvin kiteytetty, osunut korvaan jopa. Jaellaan vähän harjoitusnapautuksia patjoihin, mutta kukaan ei saavu “sparriin” taistelumielellä K.O. tavoitteena ja 5 minuutin jälkeen ulos. Etenkin bookatun sparrin aika käytetään säntillisesti alusta loppuun ja lopussa jäähdytellään vähän kaskuilemalla arkipäivän havainnoista.

Kuten tavallista, olen varmaan liian kärsimätön sparrailulle. En ole sen arvoinen.

1 tykkäys

Sparraaminen (sparring) on vanha nyrkkeilytermi, kuten tiesitkin. Onhan noita lukuisia urheilutermejä jotka ovat siirtyneet puhekieleen, kuten esimerkiksi sanonnat jäädä paitsioon, osua napakymppiin, tasainen pelikenttä, heittää pyyhe kehään, ottaa aikalisä, isku vyön alle, ässä hihassa jne. Vierassanoista tulee ensimmäisenä mieleen pitching, jota ahkerasti liike-elämässä käytetään.

Sparrauskin lienee sellaiseksi vakiintunut, ainakin itse kuullut sitä urheilun ulkopuolella käytettävän jo vuosikausia. Voi olla että nyt toki yleistynyt muotisana.

11 tykkäystä

Jotain tällaisia:

https://www.johnlobb.com/en_eu/

O tempora, o mores. Olen aina kuvitellut, että näitä ostaakseen pitää matkustaa Lontooseen (eli fiksumpi voi päätellä, ettei minulla ole näitä :frowning_face: )

1 tykkäys

Aikuisten kengät olisivat ehdottomasti mustat/ruskeat nahkakengät. Yli 40v ei pitäisi olla lupaa ostaa muuta. Urheiluun, vaellukselle, ym. tarkoitetut kengät erikseen. Tavallisilla vapaa-ajan skeitti-sämpylöillä ei mitään asiaa kassalle. :joy:

9 tykkäystä

Näinhän se oli 90-luvulla. Nikeillä ei päässyt baariin.

11 tykkäystä

Ja sandaaleissa oltava aina sukka! Ihan must.

4 tykkäystä

Se on huippumuotia tänä päivänä

4 tykkäystä

Jos nelikymppinen ostaa itselleen tonnin tennarit on sillä päässä vikaa.

39 tykkäystä

Onko Alokkaalla pää kunnossa, kun toisina salikenkinä on noin yli 20 vuotta vanhat kamun sisäpelitossut?

Jalkapäivinä on vähän paremmat kengät, 6-7 vuotta vanhat kaverin entiset kengät, jotka kelpaavat loppusaliuraksi.

5 tykkäystä

En kyllä ymmärrä miten ihmiset saavat kengät kestämään tuohon tahtiin. Myönnettäköön, etten ole yli 150€ kenkiä koskaan ostanut, laadukkaammathan saattaisivat vaikka kestääkin. Mutta nuo oman hintaluokan kengät, niin arki kuin harraste sellaiset, ovat kyllä järjestään pohjasta puhki alle kolmen vuoden aktiivisella käytöllä. :person_shrugging:

3 tykkäystä

Itse vihaan uusia kenkiä. Kestää tosi kauan että muotoutuvat omalle jalalle. Eli kävelen kenkäni ihan loppuun, jota ennen ovat olleet suutarillakin pari kertaa.

4 tykkäystä

Salaisuus on velluskengät. Vaimolla irtoilee ja murenee joka talvi kengistä pohjat ja joutuu ostamaan uusia. Edellisen 15 vuoden aikana minulla on ollut kolmet kengät, joista viimeiset viime vuonna hankitut Iowat. Edelliset Hanwagit ovat vielä kesäkäytössä, pohjat ovat aika tasaiset joten talvella ei uskalla käyttää. En käytä muita kenkiä, paitsi lenkkareita kuumina kesäpäivinä.

2 tykkäystä

Ei se mitään, jos kengät on vanhoja, mutta miten ne on kaikki kaverin? Onko sulla omia kenkiä ollenkaan? :grin:

1 tykkäys

Nää salikengät on molemmat kaverin vanhoja.

Nuo mun ulkolenkkarit olen ihan itse ostanut uutena kaupasta ja halvalla. Kyllä niillä muutamia tuhansia kilsoja käppäilee. :smiley:

2 tykkäystä

Ei tonni esim Italialaisista käsintehdyistä mittatilauskengistä ole paha hinta. Niillä on mukava kävellä vanhassa kaupungissa.

Nämä tonnin MCM on tarkoitettu ihan eri porukalle kuin tän foorumin jäsenille. Ehkä täältä muutama löytyy. Monacossa vieraillessani ei tonnin MCM kengät ollut mikään ihmetys kun parkista lähti vuoden 1955 Mercedez Benz lokinsiipi autolla…

3 tykkäystä

Riippuu kengistä :wink:

Jos tilaat oikeasti laadukkaat ja käsintehdyt huippumateriaalin ja tarkan mitoituksen kengät, niin silloin voit melkein ottaa sijoituksena.

Niissä usein ulompi nahka kestää vaikka miljoona kiilloitusta. Saat myös jo 500€ todella hyvät enemmän massatuotannon laatukengät ja niilläkin kyllä tallaat aika pitkään (kun pidät nätisti).

Eri asia tietty jostain lenkkareista maksaa edes kolmea sataa, kun laatu pysyy samana. Niissä onkin sitten vain logo tai harvinaisuus hinnan syynä.

10 tykkäystä

Se on juuri näin. Itsellä kävi viime kesänä hienot nahkapohjaiset kengät ensimmäistä kertaa uudelleenpohjauksessa. Reunaompeleet otettiin auki ja kokonaan uusi pohja ommeltiin paikalleen - 7v vanhoista kengistä tuli kuin uudet.

3 tykkäystä