Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jäätävä loppuvuosi, varmaan -10% loppukiri ihan viikon sisään. Salkun lähes kahdestakymmenestä omistuksesta vain yksi on selkeästi voitollinen lappu koko vuonna, sekin -20% alamäessä viimeisen kuukauden sisään.

Meinasin jo juhlia hyvää puolustusvoittoa tästä vuodesta kaksi viikkoa sitten. Tässähän alkaa oikein harmittamaan tämä tilanne.

11 tykkäystä

Jos haluaa kokea draamaa ja suuria tunteita niin jotkut suuntaavat elokuviin, teatteriin tai oopperaan, mutta minä suuntaan inderesin foorumille - tulosvaroituksen aikaan jos olen oikein hurjana.

51 tykkäystä

Kyllähän nämä negarit omistajana nyppii ja varsinkin niiden tarjoilu. Pitää kuitenkin suhteuttaa että täasä nyt vaan liikevaihdoin kasvu pysähtyy nollan pintaan liikevaihdossa ja tulos tippuu 20% viime vuotisesta.
Ei tässä kuitenkaan tappiollista bisnestä pyöritetä hatarilla lupauksilla ja toivolla paremmasta.

11 tykkäystä

Kannattaa siirtyä aina kahvihuoneeseen jos viesti alkaa näillä sanoilla. :smiley:

4 tykkäystä

Menee ohi aiheen, mutta täytyy muistaa että meillä on kämpissä älyttömän kova vertailuvuosi takana, ja että oman kodin ostamistahti ei ole vähentynyt lainkaan yhtä lujaa kuin sijoituskämppien ostaminen.

“Pitää muistaa, että viime vuosi, johon nyt verrataan, oli koko vuosituhannen kovin kauppavuosi. Jos nyt verrataan vaikka viiden vuoden keskiarvoon, tämän vuoden tammi–marraskuussa vanhojen asuntojen myyntivolyymi on 3,8 prosenttia perässä. Se kertoo paremmin sitä tarinaa.” (Lähde: Asuntojen hintojen lasku kiihtyy – näitä se koskee eniten - MTVuutiset.fi )

Asuntokaupan puolella ne haasteet taitavat olla vasta edessäpäin. No, tämä on ihan väärä ketju keskustella tästä enempää. Mutta ehkä siltä osin perusteltua, jos mietitään missä vaiheessa me matkaamme tällä hetkellä taloudessa ja kuluttajien käyttäytymisessä.

3 tykkäystä

Kamuxin omistajana tämä ei ole ollut minulle elämäni paras päivä eikä muutenkaan ilon, onnen ja valon päivä.

Ensi vuonna olen viisaampi ja otan vähän oppia noista haastateltavistani, joten ottakaa tekin. Viikon haastattelu on julkaistu:

Parempaa loppupäivää kaikille! :slight_smile:

12 tykkäystä

Dymaaninen hinnoittelu, joka on valtavirtaa mm. turismialalla kivasti nostaen ja laskien hintoja, saisi levitä muillekin aloille. Juurikki voisi hakea pois yhden dymatemaattisesti hinnoitellun auton, jos päästäisiin edes vähän negatiivisiin hintoihin.

3 tykkäystä

Työnkuva vähän riippuu oletko pankilla, vakuutusyhtiöllä vai esim. jollain pankkiiriliikkeellä. Pankissa asiakastapaamisten sopiminen ja asiakaskontaktointi huomattavasti helpompaa, kun vinkkejä tulee pankin sisältä, asiakkaat itse ovat yhteydessä ja näet suoraan asiakkaan tileillä olevan varallisuuden.
Mikäli olet vakuutusyhtiöllä tulee toki vinkkejä vakuutusmyyntien ohessa, mutta joudut huomattavasti enemmän tekemään soittotyötä asiakashankinnan eteen. Pankkiiriliikkeissä ilman vakiintunutta asiakaskuntaa tai omaa asiakassalkkua on työ varmaan 99% asiakkaille soittelua ja suostuttelua tapaamiseen.

Varsinainen neuvontahan koostuu muutaman tuotteen tarjoamisesta, jonkin sijoitussuunnitelmaa kartoittavan ohjelman perusteella. Kärjistetysti omia mielipiteitä ei saa olla eikä omia vinkkejä antaa, vaan edetään tuon sijoitussuunnitelman mukaisesti. Tästä syystä en itse ole ikinä hakenut paikkaa sijoitusneuvojana pankissa vaikka sellaista on minulle tarjottukin. Tapaamiset alkavat hyvin nopeasti toistamaan itseään, kun vaihtoehtona on matala, keskiverto tai korkean riskin profiili ja näihin kaikkiin pari tuotetta.

Toki työ on monipuolisempaa ja haastavampaa, mitä suurempia kokonaisuuksia joutuu käsittelemään esim. yritysasiakkaita, private bankingia ja muita suurempia varainhoidollisia kokonaisuuksia. Näiden pariin ei toki taida päästä vielä perus sijoitusneuvojan tittelillä.

Ehkä annoin hieman negatiivisen kuvan hommista, mutta itselle ainakin iski paha kyllästyminen, kun aikoinaan sijaistin paria sijoitusneuvojaa ja kävin useamman kerran päivässä samat höpinät samoista tuotteista läpi.

9 tykkäystä

Ajattele positiivisesti, ensi vuoden alussa salkun arvon lähtötaso on matalammalla tasolla, joten jos laskettelu jatkuu muutokset alaspäin on pienempiä, jos taas noustaan niin nousuprosentit ovat kovempia.

11 tykkäystä

Olen taktisesti valinnut kansankapitalismitililleni (OST) eniten tippuneet osakkeeni.

En tiedä, miksi tätä taktiikkaa voisi kutsua. Tai:
In Foorumi we have this thing called “Alokas meininki”
:thinking:

16 tykkäystä

Kiitos sinulle vastauksesta ja muillekin myös. Taidan jättää hakematta kyseiseen pestiin :smiley:

Kiinnostaisi kyllä jossain vaiheessa elämää tehdä töitä varainhoidon/säästämisen/sijoittamisen parissa jossain muodossa. Ehkä aikanaan tulee vastaan joku itselle sopiva positio näiden aiheiden parissa. Eihän sitä tiedä vaikka jonain päivänä Inderes ottaisi minut töihin :smiley:

1 tykkäys

Minulla heräsi idea noista huomisen halvoista sähkön hinnoista. Ensi talvena olen todennäköisesti jo pörssisähköasiakas ja valmistaudun siihen kaivamalla koko pihani täyteen sulatuskaapeleita. Kun tulee tällainen halppis-päivä, niin sulatan sähköllä pihani kuivaksi.

Mitä mieltä olette? Saakohan tuohon vielä pienen tuen kaupanpäälle?

16 tykkäystä

Kannattaa nyt kuluttaa joulukuussa vielä niin maan perkuleesti kun ikinä vaan kaapelista lähtee, hallitus jakaa tukia sitten joulukuun sähkölaskun mukaan - parhammillaan jopa useammalle kuukaudelle.

11 tykkäystä

Kamuxista tuli mieleen kun olen monta kertaa todennut etten halua sijoittaa käytettyjen autojen kauppaan, en ymmärrä kilpailuetuja.

Tuosta sanomisestani voisi vetää johtopäätöksen että luulen ymmärtäväni kilpailuetuja muualla.

En olisi enää asiasta niin varma - OSTille laitettu 49K, OSTin arvo ~33k.

Kiitos vauhdikkaasta vuodesta -22 (vuosi jona Hapzu aloitti suoran osakesijoittamisen)!

Toivotan kaikille vähemmän vauhdikasta vuotta -23 :smiling_face_with_three_hearts:

42 tykkäystä

Totta. Voi olla oman pään sisäistä mölinää, mutta olen nähnyt nyt laskukautena monta tapausta, jossa negatiiviset uutiset ruokkivat vain lisää negatiivisia uutisia. Nämä ovat olleet aistittavissa jo hyvissä ajoin.

Esim Harvian kohdalla roikuin fanituksen takia ihan liian pitkään ison osan laskupätkästä. Jätin huomioimatta kaiken negatiivisen ja vasta YT- neuvottelut toukokuussa avasivat omat silmät ja Harvia lähti perheen salkuista. Siitäkin ollaan tultu vielä 50% alaspäin. YT- uutinen ei ollut vielä kovin mones negatiivinen signaali, joten asian vähättelyä nähtiin ketjussa todella paljon.

Kamuxin tilanne on jo kypsempi. Negatiivisia uutisia on tullut siihen malliin, että ketjuun ei tule enää kovin montaa ennustetta, joissa kehutaan osaketta edulliseksi. Voihan se edullinen ollakin, mutta miten voi luottaa jatkuvasti pettävän firman yltävän niihin edullisuutta näyttäviin ennusteisiin?

Ongelma ja vaaran paikka näissä huonoissa suorittajissa onkin siinä, että negatiivisen uutisen (negari tai joku muu) jälkeen ne tuntuvat olevan aina “halpoja” syystä x ja y. OSTA- suositukset pysyvät ja niitä ostetaan innoissaan. Kulman takana vaanii kuitenkin seuraava negari ja taas osake on entistäkin halvempi ja nyt viimeistään kannattaa ostaa. Käy piab niin, että osake on “halpa” pari vuotta putkeen ja halpenee vaan entisestään. On paljon merkitystä hoksaako hypätä kyydistä ensimmäisen, toisen vai kolmannen 50% laskun aikana.

Toisaalta tuottoa on tarjolla jos osaa ennustaa milloin Kamux, Harvia, Qt tai joku muu entinen ennustemurskaaja palaa takaisin niihin parhaisiin hetkiinsä. Laadukkaimmat sen varmaan pystyvät tekemään, mutta osalla lasku jatkunee hamaan tulevaisuuteen.

8 tykkäystä

Samikset:
image

8 tykkäystä

“Halpaa ja hyvää - valitse yksi”

11 tykkäystä

Mulla on sellainen periaate, että en sijoita yhtiöihin, joiden johtoon en luota. Useasti tuntuu, että rajoitan tällä tuottojani. Siis ihan perus FOMO (esim. Teslan nousut jne).

Tällaisina päivinä tuota periaatetta osaa arvostaa.

11 tykkäystä

Noh, samalla periaatteella sijoittaa aika monikin tunnettu sijoittaja, kotimaisista mm. Anders Oldenburg ja ulkomaisista varmaan Buffett. Isoja tuottoja voi jäädä väliin, mutta vastapainoksi vähemmän tunarointia, välistävetoja ja silkkaa typeryyttä sijoituskohteen yhtiön johdolta.

12 tykkäystä

Omastakin salkusta voisi saada vaikka laulun aikaiseksi, pohjana voimme käyttää Jope Ruonansuun Kaljalaulua…

Kalja -sanan korvaamme tottakai sanalla Turska, ja johan on kovin totuudenmukainen rallatus.

Kotimaan salkkuni tuotto YTD: -26,65%
Ulkomaan salkkuni tuotto YTD: -25,38% (pitkälti teknopainotteinen + muutama REIT)

No, eikai tästä ole muuta kuin suunta ylöspäin.

Hyvää vuodenvaihdetta Inderesin poppoolle!

19 tykkäystä