Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Japanin jalkapallovalmentaja pyytämässä asianmukaisesti anteeksiantoa faneilta eilisen pelin jälkeen.

En tiedä miten kehtasivat hävitä rankkarit noin. Jokainen ymmärtää kyllä mitä on edessä…
Kotilentokentällä on vastassa pahoittelevan oloisia ihmisiä, lähinnä pahoittelevat ja koettavat vähän myötähavetä valmentajan puolesta. Hän ottaa kentältä Toyota Crown Victoria taksin kotiin, jonka maksaa itse. Tasarahalla.

Hän ei jätä virallista eroanomusta valmentajan pestistä vaan ei yksinkertaisesti tule enää harjoituksiin ja jo ensimmäisistä seuraavista harjoituksista lähtien paikalla on uusi valmentaja. Pelaajat muistelevat kohteliaasti, että valmentaja yritti parhaansa.

Kukaan ei oikeastaan kuule valmentajasta mitään seuraavaan yhdeksään kuukauteen. Kunnes seuraavan kerran, kun hänen lähes tunnistamattomaksi silvottu ruumiinsa ajelehtii Osakan satamaan.
Kuolinsyyntutkimuksessa selviää, että hän on epäilemättä puukottanut itseään 20 kertaa ja hypännyt sen jälkeen mereen.

Justice has been served.

14 tykkäystä

Ei ole meemiä tähän hätään niin kysyn täällä… salkun entinen suurin rivi oli hetki sitten -97.4 % huipustaan ja otti eilen +34.3 % pompun, +61.3 % kahteen päivään. Onko siis jo aivan myöhäistä lihottaa positiota? :joy:

(Ihanan hämääviä nuo prosentit. Osakkeen hinta siis jo huimat 7.40 kun huiput tehtiin 129 päällä :laughing:)

19 tykkäystä

Totta, koulupaikkojen osalta tämä on näkynyt selkeiten, kun ei ole koskaan päässyt pääsykokeista eteenpäin.
Mutta no, ollaan tänne eksytty molemmat, niin eiköhän mekin jotain olla saatu aikaan :relieved:

Vähän vastaava tarina löytyy luokkakaverista. Laskettiin aina ala-asteella toinen ryhmä kiinni, vaikka meidän tunnit alkoivat jostain syystä tunnin myöhemmin. Tehtävät menivät oikein, mutta kaverin käsiala ei opettajaa miellyttänyt, vaan pyyhki kylmästi kaiken pois ja käski laskea uudestaan.

Samainen kaveri voitti sitten jonkin amiksen/lukion (en muista kumman, kun suoritti molemmat yhtä aikaa silloin) koko Suomen matematiikkakilpailun. Lehtihaastattelussa lähti terveiset ala-asteen opettajalle :grin:

Mitä yleisesti älykkyyteen tulee, väittäisin että parhaiten työelämässä pärjää se sosiaalisesti älykäs, joka saa ihmiset pelaamaan yhteen ja joustamaan tiukassa paikassa.

21 tykkäystä

@Heikki_Keskivali antoi luvan jakaa tänne foorumille tämän Tähtäimessä osakkeet -verkkokurssin beta version.

"Kaikki palaute (sekä työpöytä- että mobiilikäytöstä) erittäin tervetullutta, muttei pakollista. Beta-testaus on nyt loppuvuoden auki ja pyrin lennosta korjailemaan sisältöä. Kokonaisuus (vielä keskeneräinen) sisältää takuulla virheitä ja bugeja, mutta ikuisuuden kestävän täydellisyyteen hiomisen sijasta ajattelin enemmän olevan hyötyä tämän jakamisesta kommenteille jo tässä vaiheessa.

Mikäli testausvaiheessa koet jo halukkuutta tukea tarkoitusta tai kiinnittää paikkasi koko kurssille sen valmistuttua niin siihen on avattu beta-testaajille mahdollisuus alennettuun hintaan. Kaikki tiedot löytyy jaetun linkin takaa.

Iso kiitos, kun olet mukana! T: Heikki :)"

Disclaimer vielä loppuun. Beta verkkokurssi tarkoituksella keskeneräinen ja settiä on paljon vielä rakenteilla! :smiley:

42 tykkäystä

Jos/kun Inden kasvutavoitteet ei täyty, niin tarvii varmaan foorumille laittaa samat tykkäysrajat. Kuka nyt ei maksaisi hieman, että pääsee tykkäämään meemiketjun kuvista. Vink @Verneri_Pulkkinen #InderesPlus

9 tykkäystä

Kuulun samaan ryhmään, kävin testissä erinomaisin tuloksin mutta jäseneksi en liittynyt koska olisi ”noloa” kun tavan tyhmä duunari kuuluisi tuollaiseen älykköjen kerhoon :sweat_smile:
Asiasta voi kertoa näin salaa nimimerkin suojista muttei oikein muuten, koulupaikkoja hakiessa olen kyllä tuota lappusta vilauttanut aina toivoen että se kertoo älykkyydestäni enemmän kuin ikivanha surkea ammattikoulutodistus.

Ja nyt kun luin muut viestit aiheen ympäriltä niin voin samaistua kokemuksiin siitä kun koulu on ”liian helppoa” ja sitten se energia suuntautuu muihin hommiin, kuten vaikka tyttöjen naurattamiseen. Siinäkin olen ollut hyvä mutta siinä saa aina edes soveltaa :joy:
Matematiikasta sain stipendit ala-asteella, ylä-asteella ja ammattikoulussa varmaan siksi että opettajat eivät kehdanneet antaa niitä muille vaikken usko todistuksen numeron olleen luokan paras koska käyttäytyminen tiputti aina ja kaikkien aineiden numeroita kun en jaksanut keskittyä.

Nyt kun on motivaatio kohdillaan opiskeluun niin pelottaa että olen liian vanha kohta 40 vuotiaana enkä pysy pian alkavissa amk-opinnoissa nuorempien ja fiksumpien tahdissa mukana :cold_sweat:

15 tykkäystä

Kiitoksia Sakulle linkin jakamisesta. Ja Heikille, verkkokurssi oli ainakin minun mielestäni, viihdyttävä ja hyödyllinen.

2 tykkäystä

En olisi sinuna kovin huolissaan tuosta pärjäämisestä amk-opinnoissa nuorempien ja “fiksumpien” keskuudessa. Viestisi perusteella olet keskivertoa älykkäämpi ja tuossa iässä elämänkokemusta löytyy jo paljon. Minä olin amk-aikoina (tradenomi) 21-24 vuotias ja täysin pihalla kaikesta tuon ikäisenä. En toki kuulu ihan siihen terävimpään kärkeen älykkyyden suhteen, päinvastoin taidan olla keskivertoa alempana. Muutenkin tuossa iässä moni on todella keskenkasvuinen kuten minä eikä ole elämänkokemuksen mukana tuomaa laajempaa ymmärrystä maailman menosta. Tietysti terävimmät kaverit ovat monesti jo tuossa iässä erittäin kypsiä. Olettaisin siis, että opiskelutovereistasi suurin osa on parikymppisiä.

Hyvää pohdintaa älykkyydestä tässä ketjussa tänään. Omasta puolesta voin todeta, ettei käynyt paras tuuri älynlahjojen suhteen. Uuden oppiminen on todella työlästä ja teen usein todella typeriä virheitä. Minulla myös vaikeuksia muistaa asioita ja takertelen usein puheissani. Harmittaa toki hieman, mutta aktiivisella opiskelulla ja muulla aivojen stimuloinnilla lienee mahdollista kehittää omaa älyä…näin itse ainakin uskon ja siihen myös pyrin. Nyt 27-vuotiaana alkaa jo olla hieman elämänkokemuksen mukana tuomaa “viisautta” ja ymmärtää paremmin kokonaisuuksia eli suunta on ainakin oikea. Mensa-kerhoon ei ole minulla mitään asiaa, mutta se nyt ei maailmaa kaada :smiley:

15 tykkäystä

Pienenä kevennyksenä älykkyyteen liittyen: Warren Buffett on maininnut, että sijoittaminen ei vaadi erityisen korkeaa älykkyyttä, tarkemmin ottaen:

“You don’t need to be a rocket scientist. Investing is not a game where the guy with the 160 IQ beats the guy with a 130 IQ. Rationality is essential.”

Sijoittamisessa tasapainoinen kokonaisuus on monelle varmaan menestyksen salaisuus. Ei tarvitse olla yhdessä ominaisuudessa (esim. älykkyys) ylivoimainen, vaan rationaalisuus, hermojen hallinta, analyyttisyys yms. tekijät merkitsevät paljon.

43 tykkäystä

Olen itse myös samaa mieltä siitä, että täälläkin jotkut tekevät sijoittamisesta turhan vaikeaa. Lähdetään ylianalysoimaan, pyöritellään paperilla kaiken maailman diskonttoja ym (ei mitään aavistusta miten noita lasketaan) hirttäydytään omien laskelmien asettamiin tavoitehintoihin jne. jne.

Älykkyys ei välttämättä takaa hyviä hermoja, kärsivällisyyttä ja monia muita tärkeitä ominaisuuksia tämän harrastuksen osalta

30 tykkäystä

Tykkään Warren Buffettin ajatuksesta Circle of Competence. Sijoittamisessa tärkeää on ymmärtää, mitä oikeasti tietää ja missä on hyvä.

Sillä, kuinka laaja tai kapea on oman osaamisalueensa rajat, ei ole merkitystä. Kunhan tunnet itsesi ja vahvuutesi ja pysyt niissä. Jos olet mestari shakissa, älä havittele mestaruutta tenniksessä treenaamatta.

Omaa ympyräänsä voi lähteä laajentamaan ympyrän sisältä käsin.

Tässä toki vähän heijastuu modernin ajan ”ihanne ihminen”, joka erikoistui ja oli erityisen hyvä vain yhdessä asiassa.

Täysin päinvastainen kuin entisaikojen ihanne ns. renessanssi ihminen, joka oli hyvä kaikessa.

Nykyään tietoa on paljon ja sitä on saatavilla entistä helpommin. Ehkä se kyky prosessoida tietoa on iso valtti.

Älykkyys on sitä, mitä me kaikki yhdessä sovimme sen olevan. Buffett kehoitti tuntemaan itsensä ja kykynsä rehellisesti. Uskon, että hän oli oikeassa.

35 tykkäystä

Luulin jo Pepen painuneen unholaan, mutta mitä vielä. Kahden kuukauden päästä 40 vuotta täyttävä mieshän tekee suorastaan uutta tulemista.

Kenties hyvällä tuurilla finaalissa sitten vielä kerran ”vanhojen patujen” taisto Argentiinan ja Portugalin johdolla? Ronaldo, Pepe, Messi, Otamendi, Di Maria jne.

14 tykkäystä

Samaa mieltä. Samaa kannattaa ajatella myös käänteisesti. Mungerin sanoin: Knowing what you don’t know is more useful than being brilliant. Eli tärkeää on tunnistaa oma tietämättömyys ja heikkoudet, minne ei pidä mennä. Se voi olla mahdollisesti jopa tärkeämpää kuin se, että ymmärtää mitä tietää. Samaan kastiin menee myös Mungerin viisaus, että kuinka paljon etua on saanut ne sijoittajat, jotka osaavat välttää typeryyksiä kuin ne, jotka yrittävät olla jotenkin älykkäitä. Myös tämä “liian vaikea -kori” taitaa myös olla Mungerin keksimä.

Tarinan opetus: aina ei tarvitse olla fiksu. Riittää, että et ole typerä. :grinning:

31 tykkäystä

Joo, Circle of Competence ja sen käänteinen muoto (tuo Knowing what you don’t know is more useful than being brilliant) ovat tärkeitä. Ja iän ja kokemuksen myötä ainakin itse olen nöyrtynyt huomaamaan, että tuo osaamisalue on loppujen lopuksi omalla kohdallani aika pieni. :smiley:

“Liian vaikea -kori” on oikeasti hyödyllinen työkalu, aika herkästi laitan monet lupaavankuuloiset ja mielenkiintoiset yhtiöt sinne, kun koen etten ymmärrä niitä tarpeeksi hyvin. (Saatan seurata löyhästi ihan yleissivistyksen vuoksi joitain sellaisiakin yhtiöitä, jotka menevät tuohon koriin mutta en sijoita niihin.) Henkisesti on helpompi hylätä lupaavankuuloisia yhtiöitä, kun on tuo “kori” mielessä.

17 tykkäystä

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mistä johtuu että Rovion markkina-arvo on inderesissä 465,53M€ ja kun katson samaa op:sta näyttää se 507,32M€. Nordnet näyttää 507M€. Menin Rovion sivuille ja jos oikein osasin katsoa niin osakkeita olisi 82,963,825kpl. 6,115e/osake hinnalla markkina-arvo olisi 507,32M€.
Katsoin muutamaa muutakin yritystä ja niissä huomasin jotain pientä eroa, mutta en näin isoa suhteellista eroa.

1 tykkäys

Eri lähteistä saatava ristiriitainen informaatio on asia, jonka selvittäminen on usein harmillisen kauan aikaa vievää. Uskottavuutta lisäisi, jos esim. Inderesillä lisättäisiin olennaisimpiin tunnuslukuihin toiminto, että kun laittaa hiiren luvun päälle, tulee esille, mistä luvuista kyseinen tunnusluku on laskettu. Luulisi olevan helppo teknisesti toteuttaa, koska tunnusluvun laskenta joka tapauksessa perustuu olemassa olevien tietojen yhdistämiseen.

Saa siirtää kehittämisehdotuksiin tms. ketjuun.

7 tykkäystä

Mitäköhän nämä eri lähteet on? Eihän markkina-arvoon tarvitse kuin tietää lappujen määrä ja osakkeen hinta. Hinta näyttäisi olevan kunnossa niin enää tarvitsisi tietää osakkeiden määrä. Luulisi että seurannassa olevien yhtiöiden osakkeiden määrä olisi tarkkaan tiedossa.

1 tykkäys

Jos sinulle “olennaiset tunnusluvut” tarkoittaa samaa kuin markkina-arvo, niin aika vähillä tunnusluvuilla kyllä pärjäilet.

1 tykkäys

Komppaan ajatusta että tunnuslukujen laskutavat voisi olla avattuna jotenkin näkyvämmin. Esim EV:n laskeminen voidaan tehdä vähän eri tavoin (esim onko vähennetty kaikki likvidit varat vai vain ylimääräinen). Monesti myös oikaistuja lukuja katsoessa olisi hauska tietää että mitäköhän tässä on oikaistu. En sitten tiedä onko noita epäkäytännöllista saada kaikkia näkyville.

2 tykkäystä