Mulla on valtavasti kaikenlaisia isoja suuria sijoitusvirheitä takanani (ja edessäkin). Yhden virheen osalta yritän erityisesti kunnostautua, eli olen nyt yrittänyt sijoittaaa kohteisiin, joita edes jotenkin ymmärrän.
Tämä tarkoittaa sitä etten sijoittelisi hyzoneihin tai vastaaviin. Jos en saa jostain yhtiöstä hyvää ja monipuolista analyysia suomeksi, niin sellaiseen mulla on korkea kynnys jatkossa sijoittaa. Toisaalta, vaikka olisi saatavilla jostain yhtiöstä paljon tietoa analyysien ja muiden materiaalien muodossa, niin ala voi olla itselleni tosi hankala, johon en välttämättä uskaltaisi sijoittaa. Tietyissä tapauksissa haastavamman alan erilaiset puolet ja businessjutut voin ymmärtää, mutta jos en ymmärrä, niin miksi sijoittaisin, vaikka ennen olen niin tehnyt.
Englantia osaan aika heikosti, vaikka yritän joka päivä lukea niitä englanninkielisiä juttuja, mutta en uskaltaisi enää ostaa yhtiötä, josta kaikki materiaali on vain englanniksi jne.
Tästä aiheesta voisin kirjoittaa aukottomammin ja perustellummin, mutta jatkossa sijoitan yhtiöihin, joita ymmärrän jotenkin tai luulen ymmärtäväni… tällä tavoin ehkä vältän joltain tietyiltä osin suuret tappiot, vaikka kyllä niitä isoja virheitä ja tappioita tulee jatkossakin tehtyä, mutta toivottavasti ei tällaisten virheiden osalta enää niin paljoa.