Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Mallisalkku mutta vain jos saa suunnilleen samaan hintaan. Vaikka tulevaisuuden tuotto-odotus on sama niin nykyisillä hinnoilla ei kaikki yhtiöt sinne nyt päätyisi.

6 tykkäystä

Sanoisin että niitä voittajia on vähemmän kuin puolet johtuen siitä että iso raha yleensä voittaa. Tässäkin pätee samat lain alaisuudet eli suurta rahaa tekee yleensä ne joilla on jo paljon varallisuutta. Heillä on monesti parhaat kontaktit ja riskien hallinta ja yrittävät myös suojella jo saavuuttamaansa suurta varallisuutta. Hajautus paremmin kunnossa.

1 tykkäys

Näytäpä yksi viesti, jossa on loukkaannuttu asiallisesta karhuilusta Voxtur-ketjussa.
Varsinkin viime päivinä on negatiivisia asioita tuota esiin suurissä määrin, mutta en minä mitään loukkaantumista ole nähnyt?

Ja lisään vielä, että noita negatiivisia asoita on sinne tuotu ihan syistä.

1 tykkäys

Kyllä minäkin olen kohtuuttoman suurella osuudella salkusta mukana, mutta ei se minun salkkua kaada.

Sen verran hajautusta kuitenkin on.

Tietysti voi miettiä, että 2022 tehdyt sijoitukset ovat muuten erittäin nätisti plussalla, että mitä jos voxtur ei olisi ollut sitä pilaamassa…

Mutta tämä on sijoittamista ja välillä tulee virheitä. Tarjolla oli korkeaa laatua pienellä riskille ja voxturissa epävarmaa laatua isolla riskillä.

Toki tämä keskustelu toivottavasti auttaa kanssa sijoittajiakin.

Minusta voxturissa olisi voinut pahemmin kit riskit realisoituu, liiketoiminnassa. Kurssissa on tullut turpiin huolella.

Ehkä tällaiseen ei kannata laittaa ainakaan liikaa pääomia kiinni.

Mutta kurssin kannalta tosiaan on nii. Paljon tekijöitä jotka eivät ainakaan nyt ole voxturille eduksi.

Jos saa pörssistä jollain p/E 4-5 arvostettua huippu firmaa jolla on vielä iso nettokassa, niin onhan se ehkä vähän houkuttelevampi kohde ainakin lisä panoksilla, mutta myös voxtureiden ja orocoiden myynnille kokonaan.

Toinen vaihtoehto on silti pitää salkussa tuollaisia kohteita jos haluaa katsoa kortit.
Nythän tällaisten kohteiden arvo on taas romuttunut, että enpä tiedä onko nyt enää myynninkään paikka, mutta sepä pitää kaikkien itse miettiä. Edelleen löytyy ihan hyvää ja vakaata vaivtoehtoaikin jos etsii.

5 tykkäystä

Mukava nähdä noinkin nuoren kaverin innostuneen sijoittamisesta.
Kunpa itsekin olisi aikoinaan tajunnut saman. Toki ajat ovat muuttuneet ja tiedon saaminen tänä päivänä on helpompaa. Myös teknologia on edennyt harppauksin ja nykyään voi sijoittaa helposti missä ikinä liikutkaan. Ehkä tänä päivänä kynnys sijoittamiseen on matalampi monesta muustakin seikasta.
Itse olen yrittänyt jakaa tietoa oman lähipiirin nuorille jotta ymmärtäisivät miettiä talousasioita ajoissa. Aika on kuitenkin sijoittajan paras ystävä ja sitä sinulla on. Senpä takia sinun ei vaurastuaksesi tarvitse päihittää indeksiä. Siksi suosittelisin sinulle tylsää indeksisijoittamista. Se kun on helpoin ja myös todennäköisin tapa päihittää suurin osa osakepoimijoista.
Taitaapa Saarion Seppokin olla nykyään indeksimiehiä. :wink:
Toki jos sinulla kiinnostus enemmän osakepoimintaan kuten viestistäsi tulkitsen niin ei sekään hullumpaa hommaa ole. Vaatii toki aika paljon työtä jos meinaa pitkässä juoksussa indeksin päihittää, eikä sekään takaa että siinä onnistut.
Hieno harrastus joka tapauksessa ja samalla oppii paljon maailman menosta.
Tervetuloa foorumille!

9 tykkäystä

Aina löytyy kaikenlaisia huutelijoita, mutta ei siitä kannata liikaa nokkiinsa ottaa ja sitoa identiteettiään osakkeen omistamiseen. Monesti sille huutelulle saattaa olla jopa joku ihan hyvä syy :wink:
Usein vaikuttaa, että ne syvästi osaketta tutkineet ovat vähemmistössä ja näillä kommenteilla halutaan hieman ravistella peesaajia ja varmistaa sijoittajilta, että he ymmärtävät täysin mihin korkean riskin sijoitukseen ovat menneet mukaan.

27 tykkäystä

Nyt olis hyvä herkku…
Neliveto ja kuutospata, kohtuuhintainen vs uusi…
Sijoittajalle sopiva, ei liian öky.
Auto näköjään “Lahessa”
image

3 tykkäystä

Tuo tulee ihan suoraan aktiiviosakepoiminnan matematiikasta eikä tähän matematiikkaan vaikuta suojaukset, informaatioedut eikä muutkaan hyödyt. Aina osa voittaa ja osa häviää.

https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/active/active.htm

Lyhyen aikajänteen voitot tulevat muilta markkinatoimijoilta. Jokaisessa kaupassa on ostaja ja myyjä. Jos 10 henkilöä muodostaa markkinan, yhden voitot/tappiot tulevat muilta markkinatoimijoilta.Toki keskimääräinen tarkoittaa dollaripainotteisesti.

3 tykkäystä

Jaahas, sitä on ruettu näköjään oikein kaivelemaan!:smile:
Kyllä, Hyzon oli Hyzon, siitä otettiin oppi mukaan. Tai no, otettiin ja otettiin, kun ollaan Voxturin kyydissä.

Kyllä täällä silti säännölliset rahastosijoitukset ovat jyllänneet kolme vuosikymmentä ja ”turvallisiakin” osakkeita salkussa on.
Silti, yhtiöön täysin tutustumattomat ja heidän besserwisseröinti on, melkeinpä ainoa, huono piirre tällä foorumilla.

8 tykkäystä

Tähän tulee varmaan hienompiakin vastauksia, mutta itselle on toiminut pariin kysymykseen yksinkertaiset säännöt:

Miten löydätte halvasti arvostettuja osakkeita?

Lukemalla erittäin, erittäin paljon ja huomaamalla yhden kahdesta seuraavasta tilanteesta:

  1. Osakkeeseen negatiivisesti suhtautuvat analyytikot/foorumistit hokevat negatiivisuutensa perusteeksi jotain näkemystä joka on sekä yleisesti hyväksytty että väärä
  2. Huomaan omassa elämässäni muutoksia, jotka voivat skaalautua ja jotka eivät vielä näy yrityksen keskustelussa (tai vaikka näkyykin niin ei näy hinnassa)

“Mutta Lars, ei kai kukaan tutki läpi kaikkia firmoja?” Joo, ei varmaan tutkikaan ja sehän oli yksi kysymyksistä:

Miten siivilöidä hyviä yrityksiä kymmenten tuhansien joukosta?

Itse sovellan näitä linjauksia:

Joko: yritys on nostanut tulostaan parin vuosikymmen ajan, selvinnyt useammasta taantumasta ilman epätoivoista räpiköintiä pääoman kustannusten kanssa ja alalle on vaikea lähteä kilpailemaan, Tai: yritys on pieni ja uusi, liikevaihto on kasvava JA (mikä tärkeintä) sijoittajasivut ja osavuosikatsaukset tuntuvat siltä, että ne on tehty tuottamaan informaatiota sijoittajille. Useimmat IR-sivut ja rapsat ovat tehty vain mainostamaan sitä kuinka mahtava ja täydellinen toimitusjohtaja ja toimarin kaverit ovat.

Onko näistä antaa jotain esimerkkejä? Joo, tässä muutama:

  1. Olvin tuotteiden laajeneminen 2010-luvulla, jolloin moni varaton opiskelijanuori hehkutti kalliita pullovesiä.
  2. Qt:n vallihaudan ja skaalautuvuuden vähättely alasta mitään ymmärtämättömien ihmisten toimesta.
  3. Aseteollisuus H2/2021 kun Yhdysvallat vetäytyi Afganistanista ja Biden suhtautui kriittisesti Saudien asekauppoihin - moni kuvitteli että heikkous ja riidankylväminen alueellisesti tärkeimmän yhteistyökumppanin kanssa vähentää aseellisten konfliktien todennäköisyyttä (vaikea kuvitella mitään mikä olisi enemmän väärin) ja Lockheed Martinia ja Northrop Grummania sai jollain P/E 15 tietämillä muun pörssin lentäessä kuplakertoimissa.
11 tykkäystä

@SuomenBuffet @saku @Aili @Verneri_Pulkkinen @Ituhippinen @JNivala @Sijoittaja-alokas @KalleH ja @Lars74 Paljon kiitoksia kattavista vastauksista ja vastaanotosta.

Tänne eri ketjuihin tulen nyt sitten vastedes päivittelemään mm. ostoja ja perusteluja tämän hetkisten yhtiöiden pitämiselle. Laittakaa vain minut koville ja haastakaa, sillä mikäs sen parempi tapa oppia kuin huomata olevansa väärässä😅.

30 tykkäystä

Kannattaa jättää ketju lukematta. Kyllä jokaisessa pieleen menneessä sijoituspäätöksessä se vika löytyy sieltä peilistä. Ihan yhtä hyvin voisit olla huolestunut Stonkmann tai teknopuu sijoittajista. Kyllä sielläkin tölkkiä potkitaan eteenpäin. Tai joku Solteq…

8 tykkäystä

Minua lähinnä Voxturin kaltaisissa tapauksissa hämmentää se, että ihmiset kokevat osaavansa täältä kaukaa pohjolasta arvioida Kanadalaisen pienosakkeen aliarvostusta paremmin, kuin paikallinen sijoittajayhteisö. Kun kuitenkin täkäläiset sijoittavat ovat niiden tietovanojen armoilla, mitä ketjuun täällä valuu ja internetistä onnistutaan googlettamaan.

Stockmannien ynnä muiden osalta meillä sen sijaan on se kotikenttäetu ja tietoa enemmän saatavilla ja sen tarkkuus helpommin arvioitavissa.

Mutta mistäs minä tiedän.

12 tykkäystä

No en usko. Ne häviäjät on monesti piensijoittajia ja niitä on suhteessa enemmän. Silloin niitä voittajia ei ole puolet vaan vähemmän. Näkeehän sen jo varallisuuden jakautumisestakin maailmassa mihin se kertyy.

Ei sillä ole asian kanssa tekemistä että osakkeelle tarvitsee olla aina ostaja ja myyjä vaan sillä että tekeekö esimerkiksi miljoonaomaisuuden omistaja keskimäärin tyhmempiä vai viisaampia ratkaisuja kuin keskimääräinen piensijoittaja.

Varallisuuden kertyminen jatkuvasti yhä harvempien käsiin tarkoittaa juuri sitä että he keskimäärin tekevät viisaampia sijoituksia markkinaan. Oli sitten kyse kiinteistöistä, yrityksistä, osake/korkomarkkinasta tms.

Väitän että tekee.

Ääh, ainakin sijoitusmielessä olen tässä väärässä porukassa, koska kaksi muuta ovat syvällisesti perehtyneet osakkeiden analysointiin, minä kelpaan korkeintaan paasimaiseksi hahmoksi joka osaa sanoa että pitkällä aikavälillä suurin osa aktiivisista osakesijoittajista häviää indeksille.

Joitakin ajatuksia tuli kuitenkin mieleen Aatokselle, SuomenBuffetille ja muillekin foorumin lukioikäisille. Kaikilla meillä tärkein sijoitus on omat aivot, joiden kanssa olemme all in ilman hajautusmahdollisuutta. Lukio-iässä sijoitettavaa rahaa ei vielä juuri ole, mutta aivot ovat herkässä tilassa ja oppiminen on helpompaa kuin myöhemmässä elämänvaiheissa. Niinpä suosittelen keskittymään tuossa iässä rauhassa opiskelemaan sellaisia fundamentaaleja taitoja, jotka juurtuessaan palvelevat koko loppuelämän, parantavat mahdollisuuksia hyvään työelämään ja elämään noin ylipäätäänkin. Ehkä sitä rahaakin tulee sitten tienattua ja sijoitettua enemmän.

Mitä nämä fundamentit voisivat olla? Ajattelisin ainakin laajasti ottaen ihmissuhteiden harjoittelua, suomen kielen lukemista ja kirjoittamista, matematiikkaa ja tietokoneen käyttöä, ehkä jopa ohjelmoinnin perusteita. Kaikki nämä vaativat kunnollista ja rauhallista paneutumista, paljon sellaisia keskeytymättömiä tunteja, jolloin puhelin ja muut virikkeet ovat poissa näkyvistä.

Minä olen ehkä keskimääräistä taipuvaisempi addiktoitumaan erilaisiin asioihin. Nykyään keskittymiskykyni on heikohko, mutta keplottelen elämässäni säällisesti eteenpäin, koska minulle uskoakseni rakentui hyvät fundamentit yläaste- ja lukioiässä ainakin suomen kielen ja loogisen ajattelun osalta. Minulla oli tuuria että silloin meillä ei ollut kotona juuri mitään ”kevyitä” virikkeitä. Meillä ei ollut toimivaa tietokonetta, eikä televisiota ollut lupa avata ennen iltaa. Oli vain jättiläismäisiä kirjahyllyjä sekä kasa sanoma- ja aikakauslehtiä. Jos olin kotona, ei ollut juuri muuta mahdollisuutta kuin lukea erilaisia tekstejä ilman että mikään saattoi keskeyttää. Altistuin monenlaisille teksteille, ja niistä tarttui jotain myös kirjoittamiseen. Joskus tein huvikseni koulukirjoista jotain ylimääräistä joka sattui kiinnostamaan, en minkään kunnianhimoisuuden tai nörtteilyn vuoksi, vaan koska piti jotain keksiä ajankuluksi. Toki isona miinuksena minulla oli, että vietin aivan liian vähän aikaa ikätovereideni kanssa. Kannattaa olla aloitteellinen, pyrkiä tekemiseen erilaisten ihmisten kanssa, ja katsoa aina silmiin kun puhuu jonkun kanssa.

Jos olisin nyt 16-vuotias, luulen että älypuhelimen tarjoamat loputtomat tavat saada lyhyitä dopamiinipiikkejä pitäisivät minua otteessaan, enkä tulisi keskittyneeksi koulujuttuihin kovin hyvin. Olette vaikeassa tilanteessa jossa vaatii melkoista tahdonvoimaa oikeasti paneutua sellaiseen opiskeluun, josta aivot eivät tarjoa välitöntä kemiallista palkintoa, mutta joka on hyödyllistä pidemmällä aikavälillä. Ehkä eräs mahdollisuus voisi olla tehdä koulujuttuja jonkun kaverin kanssa ja sopia, että nyt keskitytään rauhassa tähän käsillä olevaan asiaan.

Osakesijoittamiseen tutustuminen on ihan kannatettava juttu, siinäkin jonkin hyvän kirjan lukeminen keskittyneesti olisi suositukseni. Esimerkiksi eilen Alokkaan haastattelussa olleen Keskivälin kirja on hyvä vaihtoehto. Se on kuitenkin sanottava, että pörssi ei ole mikään Eldorado jossa kaikki nuorena aloittavat automaattisesti rikastuvat. Sijoitusmaailman loputon kohina ja ihmismielen psykologia laittavat kapuloita rattaisiin. Toki joistakin tulee menestyviä osakepoimijoita, ja tätä kannattaa ilman muuta yrittää jos asia kiinnostaa. Mikään kiire ei tosin ole, aikuisenakin ehtii. Mielestäni nuo fundamentit ovat tärkeämpiä nuorella iällä.

Tällä foorumilla on fiksu ilmapiiri ja paljon hyviä tyyppejä, mutta foorumin käyttö kannattaa pitää kohtuullisena, ja ehkä jopa päättää tietty aikaikkuna jolloin on täällä. Näin siksi, että tämä on kuitenkin pohjimmiltaan some, jossa on kaikenlaisia koukuttavia elementtejä tykkäyksineen, kunniamerkkeineen ja mestareiden loungeineen. Tykkäyksien ja kommenttien saaminen karismaattisilta, varakkailta ja keski-ikää lähestyviltä miehiltä voi olla niin palkitsevaa, että foorumia pitääkin alkaa tsekkailla usein; sainko jonkin kommentin viestiini? Sainko kunniamerkin ”Hyvä vastaus”? Tuleekohan minusta joskus ”Mestari”?

Tämä foorumi on siis kuin hyvä viski jota voi nauttia, mutta kohtuudella. Paljon enemmän aikaa tulisi käyttää asioiden rauhalliseen työstämiseen omassa pääkopassa.

90 tykkäystä

Pointtinsa tuossakin.

Sinänsä hassua kun tuon mainitsit, jos käyt lukemassa Voxtur-ketjua, on monesti jokin info kaivettu ketjun aktiivien toimesta ensimmäiseksi ja sitten se sieltä kopsataan kanukki-forumille.

Eikä mielestäni nykyään enää olla niin paikallisen tiedon varassa, kyllä globaalius näkyy tässäkin.

7 tykkäystä

Kyse ei ole mistään halveeraamisesta. Jokainen pystyy omin silmin tekemään johtopäätöksen, että myöskään osa Voxturiin sijoittaneista ei tiedä firmasta juuri sen enempää kuin sivusta seuraajatkaan. Mennään vaan virran mukana ihan niin kuin muidenkin vastaavien tapausten kohdalla. Täällä on äimistelty lähinnä tätä ilmiötä eikä morkattu firmaa tutkivia sijoittajia.

Joihinkin firmoihin vaan tuppaa syntymään tuollaisia ilmiöitä ja ne pitävät sisällään yleensä jotain tykkäyksiä kerääviä puolanmarkkuja ja kurssin päivittäistä kauhistelua. Vähän samaan laariin menee esimerkiksi meemeily siitä kun Kamuxin Kalliokoski tuulettaa jotain hyvää osaria tai Harvian tatuointeja ilmestyy perseposkiin. Ei tämä mitään uutta ole.

14 tykkäystä

Etunimikaimalle Aatokselle tervetuloa foorumille!

Omat suositukseni on, että mikäli aiot hakea opiskelemaan korkeakouluun, kannattaa nostaa maximimäärä opintolainaa. Vaikka sitä ei sijoittaisi mihinkään, siitä saa mojovan opintolainahyvityksen. Itse sijoitin ison osan opintolainasta indexirahastoon ja osakkeisiin, mutta osa siitä toki meni elämiseen. Toki lainalla sijoittamista pidetään riskisenä hommana, mutta itse sain sen avulla hyvän ja nopean alun sijoitusuralle.

Omalla kohdallani pelkkä indeksirahastosijoittaminen laski kokonaisinnostusta sijoittamishommaan. Homma on kuitenkin pitkäjänteistä, joten siihen oheen kannattaa harkinta pientä “hupi” tai “puuhasalkkua” johon voi ostella suoria osakesijoituksia pienemmällä rahalla. Nordealla ainakin voi ostella max 1% kuluilla pienempiäkin määriä. Pysyy mielenkiinto yllä paremmin.

8 tykkäystä

Kieltämättä Inderes ja foorumin yhteisö on ollut ruokkimassa tätä ilmiötä varsin laajasti. QT ketjussa meemeiltiin aikanaan vapaasti kymppirajojen ylitystä, Harvian 40 euroa juhlistettiin hatunsyöntilivellä, Remedyn TJ:n haastatteluvideoista saatiin humoristiset ilmeanalyysit, hetken oli rakettiemojit ynnä muut viesteissä käytössä… Ja niin edespäin. Kun kaikki osakkeet nousi, oli hurmosta tarjolla ihan talon puolesta.

13 tykkäystä

No joo, ehkä en ole ollut riittävän selkeä.
Ilmiö, jossa itseään pitää muita parempana sijoittajana kuin muut tiettyjä valintoja tekevät, on mielestäni vastenmielistä.

Nyt, vihdoinkin, loman viettoon!