Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Minun mielestä Pörssin taso on heikentynyt viimeaikoina huomattavasti. Tänäänkin melkein 2% pakkasella.

61 tykkäystä

Missä on makroketju? Sille varmasti olisi tarvetta mutta en ole löytänyt.

Huom!

Pörssi on nykyään Börde, eli Börden tasoa tarkoitit. :thinking: AInakin se on Börde mulle, Katuviisaalle ja Kimille.

8 tykkäystä

Tämä on toki vakituisille lukijoille aivan turha uutinen, Inden foorumin jäsenetuihin (vai oliko se jäsen vaatimuksiin?) kun kuuluu Musta Amex ja on siis maailman suurin ko. kortin käyttökeskittymä. Kuitenkin, jos täällä joku satunnainen vierailija tuskastelee sitä, ettei lentokenttäkyydissä saa samppanjaa tai hotellissa ei ole Skottilaisia Single malteja, lue artikkeli ja liity Inden foorumin jäseneksi ja tee elämästäsi helppoa. :upside_down_face:

Concierge varaa kuljetukset lentokentältä hotellille autoille asetettujen vaatimusten mukaan. Jos Uoti haluaa, niin matkalla hotellille tarjoillaan vaikkapa samppanjaa.

Uotilla on kokemusta sellaisistakin reissuista, jotka hän on suunnitellut itse. Hän kuvailee vuoden 2019 Thaimaan-reissua sanalla groteski.

– Se oli tosi kallis ja ihan paska. Palvelutaso oli huono ja ruoka hirveää. Ei ollut huonepalvelua, ei tyyliin mitään samppanjoita, ei edes skottiviskejä.

10 tykkäystä

Sulta on jäänyt yksi ketju vielä vanhalle nimelle. Börden suunta.

2 tykkäystä

Tietty jos vaikea luonne ja asioista ei pystytä keskustella riitelemättä. Nuorilla monesti mallit opittu kotoa ja “ei tiedä paremmasta”. Eli en silti tuomitsisi jokaista tällaista toivottomaksi tapaukseksi. Täälläkin moni 40+ kirjoittanut eri ketjuihin, että olisipa aloittanut säästämisen/sijoittamisen aiemmin → muutos tapahtunut mentaliteetissa. Suotuisassa ympäristössä muutos voi tapahtua jo nuorempana / aiemmin, jos on mallia ja opastusta.

2 tykkäystä

Minusta tämä tarina on erittäin inspiroiva, jos on rahaa niin mikäs siinä. Raha tykkää että sitä käytetään. En ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaista mentaliteettia missä köyhyys on hyvä.

Joskus kauan sitten tuli ensimäisiä uutisia Sanna Marinista mitenkä hän rentoutuu pesemällä itse oman vessansa. Pitkään minä tätä mietin, että ei helvetti, valtion tärkein ihminen ja pröystäilee jollain vessojen pesulla. Luulisi että olisi tärkeämpiäkin asioita hoidettavaksi ja mitenkä EU pöydissä Macron ja muut geelitukat tähän reagoi, pitävät varmaan ihan palkkatyöorjana. Tämä mielipide ei ole aiheuttanut missään kovinkaan suuria riemunkiljahduksia ja aika paitsiossa olenkin saanut olla mielipiteeni kanssa.

Rahassa tärkeintä on se, että sitä on paljon.

5 tykkäystä

Tietty. Hirveän raskasta voi vain arki olla mikäli mentaliteetti toisella on sellainen, että muutos tapahtuu vain kriisien kautta. Siis jos tapahtuu

Perk*** kolme+ prosenttia miinuksella ja tälläset otsikot.

image

9 tykkäystä

Minulla on tietysti oma lehmä ojassa kun olen ketjussa aktiivinen, mutta mielestäni rauhallisina päivinä/aikoina ketju on yleensä vallan laadukas. Sitten kun pörssissä romahtaa 1,6 %:ia (hohhoijaa) ketju herkästi täyttyy hetkellisestä pilipalista.

Mikä tietysti tarkoittaa että jätän Fondian ROAST-valmistelut hetkeksi kesken ja menen siivoamaan sinne.

11 tykkäystä

Siirrän parempaan paikkaan.

3 tykkäystä

Siirrän tämänkin… :smiley:

2 tykkäystä

Kriisit myyvät ja myös median narratiivit. Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota esimerkiksi oli non stop puheenaihe, kun vallassa oli median mielestä väärä presidentti. Sitten 20.1.2021 koko aihe on sivuutettu täysin, vaikka Biden on pitänyt kaikki edeltäjänsä pakotteet voimassa.

6 tykkäystä

Mäkin hankin 3500 euron metalli kortin vuosi sitten. Sain hetkeksi ilmaisen Netflixin ja kerran olen käynyt loungessa juomassa aamukaljan. Ja verottoja on ihan pähkinöinä sadoista verotettavista transaktioista ja niistä saaduista mielikuvituspisteistä. Ehkä lehtikin tekee musta jutun joku päivä. Tällä hölmöllä on kallis ja hyödytön kryptokortti.

12 tykkäystä

Omasta mielestä tää Uusi normaali vai pysyvä häiriö - inflaatio, elvytys ja talouskasvu ketju on ollut aika lähellä makroketjua. Huomion arvoista on se, että kyseiseen ketjuun ei ole tullut joulukuun 2022 jälkeen yhtään viestiä, vaikka keskustelu inflaatiosta ja makrosta on selvästi lisääntynyt foorumilla.

Seuraan itsekin makroa ja pidän sitä etenkin nykyisenlaisissa olosuhteissa hyödyllisenä, mutta se sisältää myös paljon kohinaa, mikä osaltaan tukkii muuta keskustelua.

3 tykkäystä

Mustan Amexin ja tonnin skumppapullon esittelty on inspiroivaa, mutta pääministerin pestessä omaa vessaansa, on se sen sijaan pröystäilyä. Minun on helppo uskoa kun sanot, että olet mielipiteesi kanssa vähemmistössä, ainakin tässä vaatimattomuudella kaunistuvien maassa :grin:

6 tykkäystä

Nyt on helppo sanoa mihin viesti liittyy ja miten :joy:

1 tykkäys

Samaa ihmettelin itsekin. Trumpin Meksikon lisämuurit olivat myös maailmalla kauhistus ja osoitus epäinhimillisyydestä ja nyt niitä rakennellaan joka puolella, milloin mistäkin syystä.

Ja ei, en ole Trumpin kannattaja. Tiedottaminen vain on hiukan liikaa sopuli-hommaa, jossa on vain yksi oikea mielipide, valitettavasti.

10 tykkäystä

Kuinka hyvin teillä Nordnetin salkku pysyy kärryillä valuuttamuutosten kanssa? tuntuu, että NN ilmoittamat tuottoeurot ei meinaa koskaan kovin tarkkaan täsmätä prosenttien kanssa.

P.S meinaa alkaa hikoiluttaa, kun aika tavalla all-in on tullut mentyä viimesen viikon aikana. Ei oo juuri varaa kauhoa lisää jos/kun osakkeissa lasketellaan vielä isommin.


En ehkä uskalla, kun bördeblummamies ei tykkäis, kuten ei se myöskää tykkää osingoista ja

P/E-luvusta.

13 tykkäystä