Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tämä oli hyvä heitto jps:ltä.

Hänen heittonsa vielä ehkä entistä vahvemmin sai mua pohtimaan esimerkiksi sitä, että millaisilla perusteilla ostan tai omistan yhtiöitä. Aiempina vuosina omistamiseni ovat olleet arpapeliä ja kaikkihan sen tietää, mihin pitkässä juoksussa se arpapeli useimmiten johtaa. :slight_smile:

Koko sijoitushistorian tuottokäyräni olisi suurella todennäköisyydellä parempi, jos olisin välttännyt selkeät isot virheet, jotka jopa aloitteleva sijoittaja voisi kyetä välttämään ja tässä mainitsen muutamia:

1. Olen ostanut yhtiötä, josta en ole ymmärtänyt mitään. Ehkä sanan vety olen ymmärtänyt.
  2. Olen ehkä pahin fomosopuli, jonka tunnen - ihan vain, jos olisin vain rehellisesti vähän ajatellut asiaa sekä nukkunut useamman yön yli, niin olisi pari pahaa virhettä tullut vältettyä.
  3. Jos yhtiö on tippunut paljon, niin en ole myynyt sitä vain ja ainoastaan perusteella, koska se on jo tippunut niin paljon. Tuo on ollut siis ainoa peruste, miksi olen holdannut. Vaaleanpunaiset lasit olisi pitänyt laittaa sivuun ja olisi pitänyt objektiivisen rehellisesti katsoa, mistä syystä osake on tippunut ja sitten ehkä edes joskus olisin katkaissut tappiot.

Virheitä tulee ja jatkossakin tulee, mutta mun virheet ovat oikeasti olleet sellaisia, mitä monet tietämäni tuoreet sijoittajatkin ovat osanneet välttää.

Olen siis kuitenkin (omasta mielestäni) mennyt paljon eteenpäin, että nyt etsin perusteluita puolesta ja vastaan, mutta edelleen ongelmana on vähän se etten osaa ehkä aina vieläkään katsoa sopivan kriittisesti omia yhtiöitäni. Sopulius vähän myös vaivaa vieläkin; olin tuossa jokin aika sitten myymässä yhtä osaketta, niin sitten Verneri meni kehumaan sitä ja tulin epävarmemmaksi. :smiley:

Anna tappioiden juosta ja katkaise voitot

-Sijoittaja-alokas

13 tykkäystä