Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Itselläni oli vähän sama ongelma, eli pitkät tekstit tuottivat tuskaa. Aloitin treenaamisen tällä Agatha Christien teoksella, eikä foorumin tekstien pituus tuota enää tuskaa. Lukeminen kannattaa aina, kuten legendaarinen Jörn Donner sen ilmaisi aikoinaan.

10 tykkäystä

Koko ajan oppii uutta. Eka kerta kun kuulin chatGPT sanan. Omalla kohdallani voisi välillä olla helpoin tapa tuottaa tekstiä, että kirjoittaa ruutupaperille, ja ottaa siitä kuvan tänne.

1 tykkäys

Oon kyllä itsekin hämmentynyt, millainen “kaikki toistensa tukassa” -ketju tuosta tuli parissa silmänräpäyksessä :smile:. Vieläpä keskustelijoiden kesken, jotka minun mielikuvissani yleensä ovat hyvin samanmielisiä ja ystävällisiä keskenään :slight_smile: .

Taitaa olla joulustressiä jo muillakin kuin itselläni. Hyvvää joulua ja hyviä glögihetkiä täällä foorumillakin, kaikki te kanssaihmiset!! :heart:

10 tykkäystä

Parempi myös kuin USA:n perustuslaki?

Oli kyllä ihme, ettei juuri kukaan reagoinut, kun tämä henkilö ehdotti USA perustustuslain mitätöintiä, jotta hän pääsisi presidentiksi.

Suomessa vastaava veisi pakkohoitoon?

1 tykkäys

Hiukan sivuten tätä äänestystä:

S&P 500 -indeksissä pitää muistaa osingot, jotka pidemmän päälle tuovat mukavasti tuottoja (jotka eivät näy graafissa).

Ohessa 117 vuoden graafi eri omaisuusluokkien tuotosta Yhdysvalloissa - minulla ei ole mitään arvausta vuodesta, milloin nousu alkaa mutta olen varsin optimistinen sen suhteen, että osakemarkkinat tulevat jatkossakin tuottamaan ihan mukavasti.

Edit: lähde:

image

13 tykkäystä

Vastaan tänne, kun ei kuulu enää Energiaketjuun.

Se, mikä riittää mulle, ei välttämättä riitä sulle. Mun kanssa, jos yrittää löytää yhteisymmärrystä, voi samantien alkaa viiltelemään ranteitaan auki. Yhteisymmärrys ei ole määränpääni, etkä sitä saa lyömällä itsesi ja kaverisi mielestä paremmat perustelut tiskiin.

Itse lueskelen juttuja löytääkseni tietoa, en samanmielisiä ihmisiä. Erilaiset ihmiset ovat minusta kaikkein mielenkiintoisimpia ja vetyimmeiset ne vasta kummalisia tyyppejä ovatkin.

Ei ollut tarkoitus tulla energiaketjuun sanomaan, ettei vetyyn kannata sijoittaa. Oli tarkoitus nostaa pari asiaa, miksi ajattelen, että vetyteknologiaa haluavat heittää meille insinööreille aikamoisen haasteen tehdäkseen hommasta järkevää.

Onko monessa muussakaan asiassa alussa järkeä.

No ei ole!

21 tykkäystä

Trump voisi keskittyä enemmin NFT-pisnikseen tai mihin vaan muuhun. Aiemmilla näytöillä ei mitään asiaa uudestaan presidentiksi IMHO.

3 tykkäystä



:frowning:. No ehkä kuski shorttas.

40 tykkäystä

Kauppalehden markkinaraadissa oli tällä kertaa mukana myös Mika Heikkilä. :slight_smile: Tällä kertaa raadissa juteltiin tästä mm. sijoitusvuodesta ja riskeistä jne. Ei maksumuuria.

Minkä Helsingin pörssiin listatun yhtiön osakkeet näyttävät juuri nyt kiinnostavilta? Asiantuntijat nostavat esiin muun muassa UPM:n, Wärtsilän ja Nordean.

Kuluttajilla tulee olemaan todella vaikea vuosi, joten Heikkilä hakisi nyt enemmän sellaisia yhtiöitä, jotka myyvät b-to-b-tyyppisesti yritykseltä yritykselle ja ovat mukana isossa vihreässä siirtymässä pitkällä aikavälillä.

Heikkilä mainitsee vahvalla taseella toimivan Nokian, joka ”toivottavasti tulee pärjäämään pitkästä aikaa vähän toisella tapaa kuin mitä historia kertoo”.

7 tykkäystä

@Omavaraisuushaaste kirjoitti kirjoista, jotka on lukenut tänä vuonna. :slight_smile:

Vuonna 2020 luin yhteensä 45 kirjaa, vuonna 2021 ”vain” 21 kirjaa ja tänä vuonna kirjoja tuli luettua 39 kappaletta. Kolmeen vuoteen olenkin siis lukenut hieman yli 100 kirjaa, mikä on antanut itselleni valtavasti oppia elämään, sijoittamiseen, työelämään, kuten myös kirjoittamiseen. Mutta mennäänkin itse asiaan eli tänä vuonna lukemani kirjat ja mitkä olivat parhaat sekä mitä suosittelisin.

14 tykkäystä

Foorumin nuorisolle muistutus. FIREllä ei ole niin väliä, mutta hankkikaa se FY-kassa. Jos aikuisina (yli 50v) joutuu hakemaan töitä, niin…

Ja keskimääräistä eläköitymisikää pitäisi vielä nostaa :thinking:

5 tykkäystä

Lehti, jota edes sen omat toimittajat eivät selaile läpi?

image

36 tykkäystä

Kunnon kusetusmarkkinan tunnistaa siitä, että aina kun on pientä toivon kipinää, joku sammuttaa valot. Tällä kertaa Lagarde.

Itsellä on mielenkiinto sijoittamiseen laskenut pohjamutiin, koska aina vain mennään alaspäin. Ei ole oikein mitään sellaista toiveikkuutta, jota oli 2020 ja 2021 “hypemarkkinassa”.

Laput pysyy taskussa, mutta onhan tämä mennyt vähän sellaiseksi passiivis-masentuneeksi holdaamiseksi. :smile:. YTD valunut lähelle -50%, joten eiköhän plussalle pääsemiseksi joudu odottamaan luokkaa 10 vuotta.

13 tykkäystä

En ymmärrä ongelmaa…päinvastoin, minusta hyvä pelisilmä tässä latojalla mutta wokettajat ovat aina hereillä :face_with_peeking_eye:

3 tykkäystä
20 tykkäystä

image

Meidän Olli: “älkää nyt vaan kuluttako, nyt tarvitaan kurjuutta.”

10 tykkäystä

Voi helvetti sentään tätä perseneton määrää :face_with_peeking_eye:

7 tykkäystä

Tällaisina päivinä kannattaa keskittyä muihin juttuihin, kuin sijoittamiseen. Elon Musk ja Twitterin tulevaisuus on yksi vaihtoehto.

“I think Elon has left” :smiley:

image

En ole mikään hyvä ennustaja, mutta olen aina ollut hyvä varautuja.

Suosittelen kaikille Mastodoniin liittymistä. Luultavasti moni seuraamasi henkilö on jo siellä. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tämä oli itselläkin ykkösenä mielessä, kun alkoi tuo tulevaisuus kiinnostaa. Karmein yhtälö olisi olla tuossa iässä työttömänä kaikesta yrittämisestä huolimatta ja samalla joutua koko ajan stressaamaan rahasta. Se yhdistettynä lisääntyneeseen vapaa-aikaan, niin valitettavan moni tarttuu siinä vaiheessa pulloon.

3 tykkäystä

Vahvasti eri mieltä. Alennuksesta on kiva ostaa.

6 tykkäystä