Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Arvostan Mikko Mäkistä paljon monestakin syystä.

Usein olen huomannut, miten avoimesti ja paljon hän kertoo virheistään. Sillä tavalla vielä korostuneen paljon huomioiden hänen hillittömän kovan sijoitushistoriansa, eli tuntuu siltä, että suhteellisesti hän puhuu virheistään enemmän kuin voitoistaan.

Mikko ei tunnu mielestäni ajattelevan imagoaan ollenkaan - hän tuntuu kovin kriittisesti pohtivan omaa tekemisiään julkisestikin. Ehkä siitäkin syystä hän pärjää hyvin. Hän ei koskaan kerskaile tai ylpeile. Kyllä häntä oikeasti pitkään seuranneet tämän tietää.

Hän ei ole sellainen, että pätee joka paikassa ja esittelee lyhyen aikavälin tuottoja, välillä todeten “mitä mä sanoin?”. Mikko ei luo itsestään kuvaa nerona eikä yritä esittää kaikkitietäväistä. Mikon kanssa tekemisissäkin olleet tietävät hänen olevan mukava, vaatimaton ja lisäksi hän kuuntelee muita eikä päde.

En fanita ketään, mutta sijoittajista arvostan Mikko Mäkistä eniten, hän on tyyppinäkin mainio, mitä olen kuullut ja lukenut.

Selvästi suurin osa täällä olevista ovat fiksumpia kuin minä ja parempia sijoittajia kuin minä. Itselläni ei ole varaa sanoa kellekään juuri mistään, vaikka aina voi kysyä ja esittää perusteltua sekä hyvin argumentoitua kritiikkiä, mikä perustuu esimerkiksi faktaan.

Arvostan yleisestikin foorumilaisia, täällä on fiksuja ihmisiä, jotka eivät arvostele toisia, vaan kannustaa muita. Se on hyvä usein katsoa itseänsä peiliin ja ymmärtää muita. Sitähän me täällä tehdää, siksi tämä on niin hyvä paikka olla.

Kiitos kaikille ja mukavaa sunnuntaita! :slight_smile:

47 tykkäystä

Suosittelen. Vähän alle 1,5v poika aloitti juuri pari päivää sitten tuon talousohjatun harrastuksen. Kulkee ilmeisesti geeneissä ja luonnistuu huomattavasti paremmin kuin joku sijoitustoiminta. Kärry/ämpäri täyttyy kävyistä kuin Mäkisen salkku miljoonista. Siinä on laji, jossa ei tarvitse kierrellä ja näyttää kuvia pelkästään hyvin täyttyneistä käpyämpäreistä.

12 tykkäystä

Täytyy kyllä sanoa, että sen minkä Alokas (oman narratiivinsa mukaan) häviää tuotoissa muille, hän voittaa positiivisen ja iloisen elämänasenteensa avulla. Olen varma, että Alokkaalla on enempi aurinkoisia päiviä vuodessa kuin valtaosalla ihmisistä ja se tekee hänestä suurimman voittajan elämässä. :heart:

28 tykkäystä

Pidin erityisesti kuusenkävyistä ja vanhemmatkin vissiin arvostivat sitä, kun piha oli siivottu kaikista kävyistä, koska olin vienyt kävyt omaan paikkaansa vähän sivummalle. Persoonallisen miehen persoonallinen käpyharrastus taisi kestää jopa kaksi vuotta. :thinking:

Kiitos mukavista sanoista. :heart:

Elämässäni on ollut hyvää tuuria ja olen saanut paljon tukea perheeltä sekä lisäksi Suomi on munlaiselle(kin) hyvä maa. Toki olen pyrkinyt parhaani mukaan toimimaan ja koettanut kehittyä ihmisenä, vaikka välillä asiat eivät mene ihan putkeen itsestäni johtuen. :slight_smile:

4 tykkäystä

Voi meitä onnellisia.

Taisi olla kuudes kerta putkeen.

Joidenkin spekulaatioiden mukaan tämä täytyy johtua siitä, että Suomessa on maailman eniten hevibändejä per capita. Suomalainen saa huutaa korkealta ja kovaa purkaen turhautumistaan.

Onnellisimmat suomalaiset löytyy tutkimusten mukaan Porista. Syyhän täytyy olla porilaisen kamalan huumorin. :laughing::wink:

Tänään jätän jälleen tämän maanpäällisen paratiisin tietäen, että useampi ystäväni pyrkii hakeutumaan sieltä myös pois. Useammalla osaajalla työhakemukset Tampereelle vetämässä. Mutta voit lähteä Porista, mutta Pori ei lähde sinusta.

17 tykkäystä

Pitäisiköhän noihin olla jokin standardointimalli, kun suomalainen on tyytyväinen paljon vähempään ja täten helpompi olla onnellinen kuin vaativampi kulttuuri :smiley:

3 tykkäystä

Krhm… maailmassa on vain yksi maa jossa voi ostaa Gambinaa

4 tykkäystä

Heps.

Nyt saattoi löytyä onnellisuuden avain. Korkea veroprosenttikin voi olla toinen, kun Tanska tulee tiukasti perässä. Verojen maksaminen on niin mukavaa. :heart_eyes:

1 tykkäys

Te jotka haluatte leikata yle-veroa esim. Kokouksen esittämän reilun 100 mikoonan verran mitä tekisitte sillä kolmella eurolla kuukaudessa jonka säästäisitte?
Yhtään osaketta sillä ei saa (huom. välityspalkkiot) eikä se Suomen talouden velkaisuutta paranna mitenkään.

Tekisin Helsingin kantakaupungin alueella raitiovaunuliikenteestä maksutonta Helsingin asukkaille :slightly_smiling_face:

Jäis vielä vähän ylikin. Lopuilla lobbaisin yksityisaijoittajie. pääomaveron pienentämisen puolesta.

4 tykkäystä

Huh, timeback 25 vuotta opiskelija-asuntoon, kun tv-lupatarkastaja kierteli ovia kolkuttelemassa… satuit avaamaan oven vielä vahingossa :sweat_smile:

6 tykkäystä

Minä leikkaisin tietenkin enemmän. Sanotaan puolet eli reilu 300 miljoonaa. Tällä säästyneellä vajaalla kympillä voisin sitten tilata vaikka HBO:n ja nauttia laatusarjoista silloin kun haluan.

Ps. En omista edes telkkaria.

17 tykkäystä

90-luvulla tein koululle jotakin ovelta-ovelle keräystä ja yhden oven takana ensin haukkui koira ja sitten “hiljaa, hiljaa” komento ja kukaan ei tullut avaamaan. :grin:

5 tykkäystä

Ainakin ottaisin 100 miljoonaa vähemmän velkaa joka vuosi, ja elämän mittaan jäisi useita miljardeja euroja vähemmän velkoja, jotka jäisi isän törsäilyltä lapsieni maksettavaksi.

Noin muutoin muistuttaisin kyllä siitä, että ylen toiminta pitää sisällään aikas lailla paljon kaikkea muutakin kuin pelkän laatudraaman lähettämisen telkkarista. Siellä on radion sinfoniaorkesteria (jonka live-esiintymisistä saa nauttia kauniisti sanottuna erittäin edullisesti Helsingissä), siellä on seksi-podcasteja, on pelejä ja appeja (lapsiperheille) on superkattava aluejournalistinen verkosto, joka kertoo Kärsämäeltä kaiken uutisoimisen arvoisen ja paljon muutakin.

Tämähän on kaikkein puhtaimmillaan sitä “Rahaa on!” -mentaliteettia. Voidaan tehdä aivan kaikki mitä ikinä vaan keksitään, rahasta ei jää kiinni. Hyvin hyvin harvassa valtion rahoittamassa toiminnossa tilanne on tämä.

44 tykkäystä

Sillä 100 miljoonalla voisi vaikka paikata poliisin jatkuvan kroonisen työvoimapulan ja hoitaa työturvallisuutta edistävät varusteasiat kuntoon.

Lisäksi jatkuvasti kasvavat juttumäärät ja tutkijoiden vähyys on huono yhtälö. Nykyinen meno on kuin hölmöläisten kaivontäyttöä.

35 tykkäystä

Tämä täytyy korjata välittömästi. Lehto Groupin osakkeita saa 3e:lla 11 kpl ja välityspalkkion jälkeen jää vielä muutama sentti, joilla voi ostaa saman firman osakkeita tulevaisuudessa toiset 11 kpl. Talousohjattua osakkeiden ostelua.

Oma mielipide itse asiaan: ei leikata YLE- veroa. En lähtisi vertaamaan tätä mihinkään Netflixin kuukausimaksuun. Vai meinaako joku, että se on ihan sama asia jos aletaan nykyisen sijaan perimään Netflix- veroa, koska sieltäkin tulee sarjoja ja elokuvia? :slight_smile:

1 tykkäys

Pointti on että ihmiset varmasti tietävät paremmin mihin haluavat käyttää omat rahansa.

34 tykkäystä

Yleiseen raadio veroon kantoja ottamatta., kyllä 3 €:lla osakkeita saa esim. legendaarisesta kuluttomasta kiitospäivä kampanjasta.

Ja edit: vaatii kyllä eurojen vaihtamisen dollareiksi(USD), mutta tämä ei useimmiten osottaudu ylivoimaisen haastavaksi tehtävätempuksi.

Onko tämä nyt se kuuluisa sentimentti? :astonished:

Milloin mikäkin taho hassaa meidän vähäiset rahat ja varjoliiga vetää piensijoittajia kölin ali niin ettei lamaspekulaatiota kuule pärskeen alta.

Vielä parisen vuotta sitten foorumi täyttyi kuvista premium-kiukaista mökkilaituritaustalla, autokauppafiiliksistä ja kaikkialta puski disruptoivaa tenbäggeriä mikä teki kaikista rikkaita elämänlaatua kohentaen. Jos pörde oli liian hidas tai tylsä, kryptot olivat onneksi juuri syrjäyttämässä Fiat-rahan, niin boomeristi ei tarvinnut odottaa vaurastumista eläkeikään. Hattuja syötiin kilpaa kun kaikilla pörssifirmoilla oli alan mullistava renessanssinero ruorissa.

13 tykkäystä

Esim 20 kpl Voxturia vaikka heti huomenna.

12 tykkäystä