Inderesin kahvihuone (Osa 6)

En itse ajattele vielä ihan noin radikaalisti, että nuoret eivät tule saamaan mitään, mutta siitä olen huolissani kuinka paljon nuorten pitää kasvavassa määrin rahoittaa järjestelmää. Mikä on se kynnys, kun järjestelmä menettää uskottavuutensa ja “sukupolvisopimus” hajoaa. Tarkkaa lukua mahdoton sanoa, mutta mikäli palkkakuitista näkyvät maksut kasvavat niin voi yhä useampi ajatella, että ei tämä kannata.

1 tykkäys

Jutussa mainitaan, että korotuspaine on noin 2 prosenttiyksikköä seuraavien vuosikymmenten aikana nykyennusteiden mukaan.

Arvion lähde on täällä:

Merkittävimmät arvion riskitekijät ovat sijoitustuottojen kehitys ja väestönkasvu.

4 tykkäystä

Se hetki jota kaikki vanhemmat pelkäävät… :cold_face: :cold_face:

Ja käykin ilmi, että lapsi on tehnyt alaikäisenä sijoitustoimintaa ja kolminkertaistanut pääomansa vuodessa. :smiling_face_with_tear:

Seuraavaksi varmaan rekisteröityvät Inden foorumille ja jäävät koukkuun. :astonished: :astonished:

19 tykkäystä

Tuon “tonnin tietsikka” episodin päätösbiisi tässä:

5 tykkäystä

Eläkemaksut ovat viisinkertaistuneet suurten ikäluokkien ajoista. Voinemme odottaa viisinkertaisia eläkkeitä? Emmekö? Voimme odottaa itse asiassa selvästi pienempiä eläkkeitä? Sukupolvisopimus on jo rikki. Olen itse ainakin vähentynyt työntekoa ja downshiftannut osin koska en halua rahoittaa epäreilua järjestelmää.

34 tykkäystä

Kuume paljastuikin koronaksi (varmaan Omaha-variantti :microbe: ), ihmettelinkin onko reissukestävyys laskenut, jos tulee näin ärhäkkää kuumetta parin päivän festareista joiden luonne on kuitenkin melko rauhallinen. :smiley:

Nyt kun kognitiiviset kyvyt palautuvat, tai ainakin luulen niiden palautuvan hissukseen, alan pikku hiljaa droppailemaan anekdootteja Berkshirestä ja valmistelemaan itse reissuvideota.

Aloin katsomaan myös videomateriaalia ja muistiinpanoja reissulta ja toivon jos parin viikon aikana saisin aikaan videon reissusta. En aluksi ajatellut mitään kunnianhimoista, mutta huomasin jo heti alkuun että aikaa saa kulumaan faktojen tarkisteluun aika mukavasti. Yritän pitää silti videon tiiviinä ja Inderes-tyyliin sopivan kökösti editoituna, jotta sisältö ensin filosofia säilyy, eikä katsojat järkyty turhasta hienostelusta.

Lähiviikot ovat videoiden kannalta haastavia, koska ilmeisesti ensi viikko on vajaa helatorstain takia ja sitten pitäisi valmistautua Nurmisen ROASTiin, Inderesin CMD:hen sekä esitykseen nuorille osakesäästäjille. :smiley:

Sen verran olen Berkshireä penkonut ja Buffettia lukenut viime vuosina, ettei itselleni kamalasti sinänsä tullut uusia oivalluksia reissusta*, mutta sen sijaan sain uusia samanmielisiä sijoittajatuttavuuksia, joiden kanssa hedelmällinen yhteydenpito ja ajatustenvaihto toivottavasti jatkuu.

Ehkäpä sellaisena puolimuistutuksena mieleen juolahti taas, miten herkässä Berkshire Hathawaynkin alku oli. Buffett osti tekstiilifirma Berkshire Hathawayn 1964, ja bisneshän oli todella heikossa hapessa ja pysyvässä laskussa. Tuotanto Yhdysvalloissa ei vain kannattanut muiden siirtäessä vaatevalmistusta halpamaihin. Mutta, jossain välissä Berkshire ruippasi sen verta kassavirtaa että Buffett sai ostettua vakuutusyhtiö National Indemnityn 1967. Ja siitähän homma lähti sitten rokkaamaan vaikka itse tekstiilibisnes piti lopulta ajaa alas.

Tai Buffett sijoitti myös Blue Chip Stampsiin 1970, joka käsittääkseni myös on bisneksenä kuihtunut täysin, mutta sen alle ostettiin supervuolasta kassavirtaa tekevä Sees Candy.

Blue chippiä hän kommentoi 2006 vuosikertomuksessa näin:

Buffett olisi varmasti tehnyt come backin, vaikka Berhskire Hathaway olisi mennyt ihan reisille, mutta pohdin erään sijoittajan kanssa mitä olisi käynyt jos se ei olisi tehnyt sitä yhtä hyvää vuotta mistä sai irti kassavirtaa ostaa vakuutusbisnestä. :smiley: Silloin hänestä olisi puhuttu nerona “hedge fund” managerina joka meni pilaamaan uransa ja rahansa konkurssikypsässä tekstiilibisneksessä. :smiley:

Yksityissijoittaja tuskin voi ostaa kokonaisia bisneksiä saati vakuutusbisneksiä, mutta ehkä tämä on hyvä muistutus, miten ei kannata heittää hyvää rahaa huonon perään.

*Vaikka etukäteen tiesin tämän, olin aiemmin käynyt muutaman kerran New Yorkissa ja välilaskulla L.A:ssa joten nyt tuli nähtyä “oikeaa” Amerikkaa ensi kerran ja autokeskeisyys hieman järkytti. :smiley: Jalankulkijat olivat yleensä minä ja kodittomat, kaikki muut liikkuivat autoille: yleensä avolavasorttia. :smiley: Tesloja ei muuten Omahassa näkynyt

89 tykkäystä

Juuri näin.

Työnantajan maksamat eläkemaksut eivät valitettavasti näy palkkakuitissa työntekijälle. Jos näkyisivät, saattaisi kansan keskuudessa lisääntyä ymmärrys siitä, kuinka paljon työntekijän tuottamasta arvonlisästä otetaan häneltä pois (eläkemaksut+verot ja muut maksut).

Onneksi yrittäjänä voi edelleen aika hyvin välttää eläkepyramidipelin rahoittamisen. Jos nyt tekee mieli moralisoida, katsokaapa peiliin ja laskekaa paljonko olette maksaneet vapaaehtoisesti veroja valtiontalouden alijäämän paikkaamiseksi.

17 tykkäystä

Sen lisäksi yrittäjän olisi tarkoitus yrittää huolehtia omasta eläkkeestään - ainakaan Suomen YEL-järjestelmä ei siihen kannusta, minkä vuoksi jokainen järkevä yrittäjä joutuu miettimään asian sijoittamisen kautta. Jokaisen ei-yrittäjän ja yritysverojärjestelmän kiristämisen puolella olevan (ns. osinko-oikeus) kannattaa perehtyä oikeasti siihen, miten älyttömän vaikeaa on pienyrittäjän päästä kannattavaksi.

21 tykkäystä

Mielenkiintoinen teksti tekoälyyn liittyen.

10 tykkäystä

Onkohan osa ihmisistäkin tekoälyjä. Ei tiedetä eikä varsinkaan jakseta ajatella.

9 tykkäystä

Ainakin sijoittajien touhu vaikuttaa usein melko NPC-meiningiltä. :joy:

29 tykkäystä

Luin tekstin, aikamoista fiilistelyä IMHO. Vaikka tekoälyt eivät ”oikeasti” ajattelisi kuten ihminen - mikä on aika tylsää pohdiskelua - vaikutukset yhteiskuntaan voi olla mullistavia. Hyvänä analogiana lentokoneet vs linnut: ilmailun vaikutus yhteiskuntiin ja talouteen on tietysti ollut suunnaton vaikka koneet ovat kaukana lintujen biomekaniikan hienostuneisuudesta.

3 tykkäystä

Kiva, kun olet takaisin… oli vähän ikävä. :face_holding_back_tears:

Bördeasiatkin ovat ihan sekaisin, kun et ole ollut kertomassa niistä. No… lepää rauhassa ja sitten tule taas valaisemaan meitä. :pray:

Olis pitäny käyttää sitä lyhennystä. :thinking:

22 tykkäystä

’Lepää rauhassa’ #sanavalinta :grimacing:

22 tykkäystä

https://www.jounipaakkinen.fi/laakari.html

Potilas on parantunut hoidosta huolimatta

Ohessa resepti, jonka pyydän ystävällisesti syömään.

10 tykkäystä

@SijoitusSeppo, meeppä Twitteris käymään. :billed_cap: :sunglasses:

22 tykkäystä

Saksa vei ehkä Uniperin miljardit, mutta mepä vietiin ne jääkiekossa. :finland::finland::finland:

15 tykkäystä

Hyvä ettei median nyt tarvitse teurastaa pelaajia ainakaan vielä.

Oma mielipide:
Ihan naurettavaa roolia pelaa Suomen media siinä, millaisen haloon ja paineen saavat aikaan täällä. Ennen kisoja hehkutetaan varmaa mm-kultaa ja sitten ihmetellään kun hävitäänkin eka peli.

Kyllähän näitä mm-pelejä voitais pelata vähän harvemmin, niin olisi jotain arvoa kisoille, ja ehkä saatais parhaat pelaajatkin mukaan.

11 tykkäystä

Kova saavutus näiden jämäkisojen ennakkosuosikilta. Ei muuta ku torille. :slight_smile: Noh, ehkä se Leijonien kone lähti nyt käyntiin.

5 tykkäystä

Eikö yrityksen ole tarkoitus tehdä voittoa? Tuskin niitä kisoja järjestetään jos ne ei olisi taloudellisesti kannattavia. Seuraajia riittää ihan riittämiin oli parhaita pelaajia mukana tai ei.

2 tykkäystä