Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Kiinnostaisi tietää miten esimerkiksi monivuotinen nurmi nähdään hiiltä vapauttavana eikä sitovana.

Otsikko näyttää muutenkin perinteiseltä klikkiotsikolta. Samaa sarjaa kuin pörssiä uutisoitaisiin nyt kusetusmarkkinoina.

3 tykkäystä

männyn ja kuusen ero johtuu siitä että 60-80v sitten pistettiin mäntyä ihan vääriin paikkoihin ja nyt istutetaan kuusta jolloin männyn osuus vähenee metsissämme. Ongelmana näkisin että puuta hakataan liian aikaisin mutta sehän on jokaisen maanomistajan päätettävissä. Toinen suurempi ongelma on sukupolven vaihdokset ja hoitamatttomat metsät, ei osata tai ei kiinnosta ja tämä syö tuoton / kasvun.

6 tykkäystä

Dollar street on hieno havainnollistaminen, miten maailmalla keskimäärin eletään.

Varmaan kyllä jo kaikille tuttu. :blush:

https://www.gapminder.org/dollar-street

Edit:
Dollar streetin idea on havainnollistaa erilaisten perheiden elintasoa eri maissa erilaisilla ansainta luokilla.

12 tykkäystä

Näin metsänomistajana aina särähtää korvaan kun puhutaan, että metsänomistajien kustannuksella pitäisi kompensoida päästöjen aiheuttajien ilmastovaikutukset, ja vielä ilmaiseksi. Voin sanoa, että kukaan metsänomistaja ei kerää pikavoittoja puuntuotannolla, puhtaasti siitä syystä, että kiertoajat ovat vuosikymmeniä ja Pohjois-Suomessa lähellä sataa vuotta.

Jos halutaan hakkuita vähentää, niin päästöjen aiheuttajat maksakoot hiilinieluista. Kyllä minä silloin puut pidän pystyssä metsässä kompensaatiota vastaan.

Toisaalta pitää myös miettiä, että mitä puuraaka-aineesta tehdään…niin, sillä korvataan fossiilisista raaka-aineista tehtyjä tuotteita.

38 tykkäystä

Itekki mehtänomistajana on kiva lukea kun joku vihreä kaupunkilainen koittaa päteä nollaosaamisella mitä muiden pitäisi tehdä omilla metiköillään.

Päästökauppaeuroset menee jonkun tuntemattoman tassuihin jolla ei ole mitään tekemistä sen metikön kanssa jota on hoidettu. On se sellasta.

Sama ku ostaisi aurinkoenergiavermeet niin että se valittava naapuri saisi sähköt ja itse maksat viulut. Ja silti se naapuri vaan valittaa että väärin asennettu. :kissing_heart:

43 tykkäystä

Älä nyt sentään pettymystä tuota meille muille, olen jo odotellut salkkusi tilannepäivitystä!
Terveisin: hetken aikaa meni jo hyvin ja nyt tulee taas itku aina nordnettiin kirjautuessa, siispä kaipailen lohdutusta, että jollain menee vielä huonommin :slight_smile:

Edit: en osannut vastata ja siirtyä vastauksineni kahvihuoneelle.

2 tykkäystä

Kiitos viestistäsi!

Minusta on mukavaa, jos ihmiset oikeasti ovat kiinnostuneita, miten sijoituksillani menee. Ja ihan oikeasti jaan mielelläni salkkuni kehnohkoja suorituksia ihmisten vertaistueksi. :slight_smile:

Ajattelin katsoa salkkuuni, jos koen siitä olevan hyötyä tai jos olen ostamassa/myymässä jotain tai jos on pakottava tarve katsoa jotain.

Jos salkku ei ensi vuonna isommin tipu, niin ensi vuoden lopussa pitäisi mulla olla 6-numeroinen sijoitusvarallisuus, mikä tuntuisi kivalta. Se on vähän sama asia kuin satasen penkki n.20 vuotta sitten. :smiley:

Ollaan kärsivällisiä ja opiskellaan, kyllä se pidemmällä aikavälillä viimeistään palkitaan.

Siirsin viestimme kahvihuoneelle. :slight_smile:

8 tykkäystä

Oma tavoitteeni on 7-numeroinen sijoitusvarallisuus. Se on vähän sama kun tuhannen kilon penkki 200 vuotta sitten.

29 tykkäystä

Mä pyrin, että viiskymppisenä olisi kokonaisvarallisuus noin miljoonan. :sunglasses:

8-numeroinen sijoitusvarallisuustavoite on mulle sama kuin 1000 kilon penkki. :smiley:

14 tykkäystä

Jos ens vuonna tippuu samanlailla niin itellä tuo 6-numeroinen tavoite on enää vain kahden numeron päässä… :smiley: :sob:

21 tykkäystä

Helpoin tapa päästä miljoonan salkkuun on aloittaa kymmenen miljoonan salkulla ja peesata @Sijoittaja-alokas:sta.

53 tykkäystä

image
Mä en kohta leiki sun kanssas. :frowning:

Meillä on vissiin yhteinen salkku.:open_mouth:

36 tykkäystä

Se oli ilmainen neuvo.
T: Salkkuni ytd on -44%.

7 tykkäystä

Jos katsoo salkun pääoman kasvua, niin heittämällä olen miljonääri joskus +90v🦄

Jos katsoo tuottoprosenttia tält vuodelt, niin heittämäl p.a. ennen 70v🌀

Vaikka sijoittaja on yksinkertainen, niin ei tämä sijoitusmatematiikka ole kovin yksinkertaista :arrow_upper_right::arrow_lower_right::leftwards_arrow_with_hook::arrow_right_hook:

21 tykkäystä

Mulla taas tavoite 9-numeroinen sijoitusvarallisuus.

Nyt kun teknologiayritysten valuaatiot tulleet vauhdilla alas, niin on taas hieman enemmän matkaa ja duunia tehtävänä… :slight_smile:

Edit: Jos lasketaan mukaan ei-listatut yritykset niin sitten 10-numeroinen. “Joka kuuseen kurkottaa voi kaiken saavuttaa…”

8 tykkäystä

Tehdäänpä gallup aiheesta. Valitkaa lähimpänä oleva luku.

Kuinka suurta sijoitusvarallisuutta tavoittelet?
  • 10 000€
  • 50 000€
  • 100 000€
  • 250 000€
  • 500 000€
  • 1 000 000€ tai enemmän

0 äänestäjää

4 tykkäystä

Jos katsoo salkun pääoman kehityksen tahtia, niin tää sijotusharrastus on ohi alle kymmenessä vuodessa. Tosin on tää niin mukava harrastus, että kyllähän tästä voi vähän maksaakkin.

31 tykkäystä

Mielenkiinnolla odotan, miten tälle pariskunnalle käy. :thinking:

11 tykkäystä

TVO arvioinut Olkiluodon yleistilannetta uudelleen ja se on nyt kuulkaas lähes melkein varmasti tällä kertaa maaliskuu kun viipyilevä olkiluoto on silleen niinku ehkä mahdollisesti tuotannosta. :see_no_evil: Kuva TVOn toimistolta:

OLKILUODON ydinvoimalaitoksen kolmosreaktorin säännöllisen sähköntuotannon käynnistyminen lykkääntyy kuukaudella maaliskuun alkuun.

Laitoksen omistava Teollisuuden Voima (TVO) kertoo tiedotteessaan, että Olkiluoto 3:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa 8. maaliskuuta. Aiemmin TVO arvioi kaupallisen tuotannon käynnistyvän 6. helmikuuta.

15 tykkäystä

Nörttisijoitusfoormilta osui silmään maailman helpoin, nopein ja ehkä efektiivisin portfolio UCITS land sijoittajalle. Jos en käyttäisi NN marginaalilainaa niin oma salkku ois varmasti kuvatun kaltainen. Ei sijoitussuositus.

11 tykkäystä