Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Käytätkö alkoholia? Hyvä viskipullo kelpaisi itselleni. Sitten tietenkin nuo kerrastot ja sukat ovat käytännöllisiä mitä itsellä ei tule itse niin paljoa hankittua :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Joko se smarteye paatti lähti satamasta?

Mä oon venaamassa täällä satamassa vielä omalla paatillani
tahan-on-tultu-lomahetkia-joita-en-somettanut-enka-syksylla-muistele...-5926

@Perttu_Hamalainen

Sovitaan että olen miesoletettu :joy:

21 tykkäystä

Tässä Lippo Suomisen tviitistä näkee hyvin, miten Noksu dominoi aikanaan Hesulin bördeä. :slight_smile:

9 tykkäystä

purjehdi vain punaista auringonlaskua kohden.

2 tykkäystä

Päättelin nimestä virheellisesti sinun olevan kaksilahkeinen. Oletkin ilmeisesti hameväkeä. Hienoa! foorumin naisedustus onkin oletustani suurempi. Toisaalta onhan täälläkin puhuttu aamulla miesten pikkuhousuista, joten eipä tuo nykyään oikeasti mitään kerro :joy:

6 tykkäystä

Luin ekaks hieman väärin. :slight_smile:

Robocop-reboot GIFs - Get the best GIF on GIPHY

20 tykkäystä

Millaiset ne on? Olen aina luullut, että miehillä on kalsarit, lyhyet tai pitkät. Minä oonkin jo niin vanha, että viimeisimmät muotivirtaukset menee ohi.

2 tykkäystä

Tyypillistä miehen kärsivällisyyttä, ei edes vaivauduta lukemaan ketjua :smile:

1 tykkäys

hei kaikki, mulla on pieni ongelma johon kaipaisin ajatuksia foorumin jäseniltä. Tämän viestin voi lisätä toiseen ketjuun jos ei kuulu kahvihuoneeseen. Eli minulla tällä hetkellä maksettavaa pääomaveroja n.1000 € edestä ja halusin minimoida verot myymällä tappiolla olevia osakkeita. Ongelma on kuitenkin että kaikki AOT:lla olevat osakkeet ovat tällä hetkellä plussalla joten näistä en saa mitään netottavaa. Mietin että kannattaisko nyt ostaa AOT:lle kunnon riskibetsiä mistä sitten jos laskee voisi netottaa tappiot ennen vuodenvaihdetta. Mikäli sitten nousee niin onhan sekin ok. Ajatuksia?

Roganin podcastissa oli puhumassa jenkkiproffa, joka kirjoitti aiheesta kirjan: https://www.youtube.com/watch?v=CIWvk3gJ_7E

Meininki on todella karua ja todellisuus on paljon pahempaa kuin voisi kuvitella. Puhdasta orjuutta.

Mieti se näin: Nyt voittoja 1000€, josta verojen jälkeen sulle jää käteen 700€

Jos häviät nyt rahaa 1000€ edestä, niin saat tosiaan ne vähennyksinä (eli et maksa veroja), mutta menetit lähtötilanteeseen verrattuna 1000€ ja jäät nettona 300€ tappiolle.

Rahan tahallinen häviäminen verojen välttämiseksi on pääsääntöisesti huono idea. Vero-optimointi yleensä tarkoittaa sitä, että jos sattuu olemaan valmiiksi tappiollisia osakkeita, näin niiden avulla voi optimoida sen vuoden verotusta. Mutta sijoittajalle on aina parempi, jos tappioita ei ole.

40 tykkäystä

Ajatuksena vain oletko tarkastellut jo muut vaihtoehdot? Eli esimerkiksi pääomatuloista tehtävät vähennykset? Vähennyksiin voi lisätä kaikenlaista, työhuonevähennys, kirjallisuus, laitteet, netti yms.

1 tykkäys

Tästä pitää kyllä sanoa, että kun olen itse reissannut työkseni ympäri maailmaa töiden vuoksi, olen tullut aika vakuuttuneeksi, että Suomessa ei ole juuri potentiaalia luksushotelleille. Suomalaiset hotellit ovat melkoisen arkisia kansainvälisessä vertailussa. Luulen sen johtuvan suurelta osin työvoimakuluista, Suomessa ei ole palveluhenkilökuntaa kuin aivan minimimäärä kaikkialla, muualla minimimäärä on varmaan kolminkertainen. Muitakin syitä arkisuuteen varmaan on, liittynevät varallisuuteen ja verotukseen.

Tuntuu, että kun Suomessa markkinoidaan uutta luksushotellia, vertailukohdat ovat Suomessa, ja jos siltä pohjalta ajatellaan oltavan kansainvälisesti kilpailukykyistä luksusta, ollaan aika metsässä siinä ajatuksessa.

Kirjoitin itselleni juuri muistilapun, että jos voitan lotossa en perusta “luksushotellia”.

5 tykkäystä

Mersun kattotelineet? Vai joko löytyy?

7 tykkäystä

“Luksushotellien” oheispalvelut eivät ole kannattavia.

Tomi Björckin toinenkin ravintola sulkee ovensa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi)

Pitää varmaan olla muutakin kuin julkkisarvo yrittäjällä. Ensin kaatui japsiravintola Kämpin kyljestä ja nyt kiinalaisvastaava Klaus K:sta.

4 tykkäystä

Tämä on harmi homma. Olisi kyllä kiva, että Suomessakin olisi luksuskysyntää. Ettei tule väärä käsitys, nostan kyllä hattua niille, jotka yrittävät, ja toivoisin menestystä, vaikka olenkin sen suhteen skeptinen.

2 tykkäystä

The Wall Street Journalissa justiinsa julkaistu juttu kansankapitalismin tilasta Valloissa. Sen mukaan amerikkalaisista kotitalouksista 58 % omistaa osakkeita ja niin määrä- kuin osuuskäyrät yläsuuntaan (kts. kuvakaappaus alla).

Vilkaisin Suomen ja vertailun vuoksi Ruotsin viimeisimpiä lukuja. Euroclear kertoo, että Suomessa 1 050 000 eli noin 19 % Suomen väkiluvusta. Ruotsissa 2 315 000 eli suurin piirtein 22 % väestöstä. Yläviistoon mennään molemmissa maissa, vaikka pörssirakkaudessa saattoi esiintyä pieniä ryppyjä 2021-22 markkina-aallokoissa😎

Ja syytä muistaa, että USA:ssa sijoittaminen ei ole ”harrastus josta syytä maksaa”, vaan ilman sitä päätyy helposti kuivilla kannikoilla katettuun pöytään, kun sosturva- ja terveysjärjestelmät ovat mitä ovat.

Lisäksi kuten äskettäin @Verneri_Pulkkinen Vartissa todistettiin, niin parin viime vuoden markkinapohjissa nimenomaan alan ammattilaiset painoivat paniikkinappuloita, kun taas tuulipuku- ja muu pörssirahvas täytti huokealla osakeholvejaan.

Eli ihan hyvinhän tää kansankapitalismi voi!?:ok_hand:
Ps. käsittääkseni yllä olevat luvut ainakin suuntaa-antavasti vertailukelpoisia

15 tykkäystä

Suunta on oikea!

Sen lisäksi Suomessa alkaa varallisuus vihdoin kertymään muillekin, kuin joillekin jo 1800-luvulta ruukkeja omistaneille suvuille. :smiley: Isommilta ikäluokilta siirtyy seuraaville polville enemmän, kuin mökki ja perunamaa.

Tämän luulisi entisestään lisäävän kiinnostusta myös osakesijoittamista kohtaan.

Tämä ajaa tietysti myös varainhoitoalan trendinomaista kasvua.

37 tykkäystä

Yritysten konkurssit lisääntyvät yli kaksinumeroista vauhtia useissa kehittyneissä talouksissa, talouslehti Financial Times (FT) kertoo.

Euroopan suurimmassa taloudessa Saksassa konkurssien määrä nousi 25 prosenttia tammi–syyskuussa vuoden 2022 tammi–syyskuuhun verrattuna, kertoi Saksan tilastokeskus Destalis viime tiistaina.

EU-alueella yritysten konkurssien ja vastaavien maksukyvyttömyysprosessien määrä kasvoi tammi–syyskuussa 13 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

EKP yritti vielä pelotella inflaatiolla edellisessä kokouksessa? Tuntuu aika tyhmältä kuunnella Lagarden höpinöitä samalla kun reaalimaailman mittareilla menee koko ajan huonommin. Mm. Saksa on vajonnut taantumaa, koko euroalueen kasvu jäämässä alle prosentin ja saattaa jopa kääntyä negatiiviseksi, konkat kasvussa, jne. Kohta on taas kusi housussa ja korkoja on pakko laskea kauhealla kiireellä.

Edit lisätääs vielä yksi juttu loppuun:

Suomi heikoin 34 kehittyneen maan joukossa. “Economist suositteli lohdutukseksi suomalaisille kalsarikännejä ja muille kreikkalaista anisviinaa.”

19 tykkäystä

tammirallia haussa? melkoisia laskijoita nämä.