Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tämä TM talviautovertailu on vähän mystinen kun en ole itse havainnut oikein mitään näistä ongelmista. Tosin täytyy sanoa että tää mun gigaberlinissä tehty auto on varmaan aika erilainen kuin tuo testattu.

Mutta siis en minäkään kyllä sähköautoa ostaisi jos asuisin pohjoisemmassa. Eihän etelärannikolla edes ole kovia pakkasia.

Tänä aamuna Levillä oli -22c, eipä tuolla autossa hirveen lämmin ollut jos kohta tarvitseekaan kun matkustajatkin ovat paksuissa ulkovaatteissa.

Täytyy muistaa että subarktisella alueella asuu häviävän pieni osa maapallon väestöstä. Ja silti kaikkien autojen pitäisi olla suunniteltu toimimaan siellä ongelmitta.

Mistä kuva oli, jossain kelkkareitin varrella…?
Miten kävi, pääsitkö kelkalla takaisin kämpille, ja jos pääsit, oliko se rattikelkka? :grin:

4 tykkäystä

Löytyykö Helsingin pörssin yritysten historiallisia talouslukuja mistään koottuna? Sain taannoin ajatuksen kokeilla osakepoimintaa pidempiaikaiseen holdiin koneoppimisen ja talouslukujen pohjalta. En vain ole löytänyt mistään kunnollista tietokantaa, josta löytyisi riittävästi relevanttia dataa. Onko tosiaan niin, ettei sellaisia perustietoja, kuten esimerkiksi liikevaihto ja liikevoitto, löydy mistään muualta kuin itse vanhoista osavuosikatsauksista keräämällä?

Joutui köllähtämään siinä eräällä tuvalla yön.

Nyt jo matkalla korvessa seuraavaan etappiin, omia polkuja. On tämä kaamos vaan hieno 24/7.

Ko. paikka oli muuten Snow Village, kelkkareitin varrella.

24 tykkäystä

Ihan kiinnostava video Jussi Halmeelta:

*Mitä pitäisi löytyä salkusta vuodelle 2024? *

Sijoittaminen on aina mielenkiintoista, ja vuosi 2024 voi tarjota monia kiinnostavia mahdollisuuksia, nyt kun korkojen ennustetaan laskevan ja sitä kautta mahdollisesti myös reaalitalous piristyy.

Pörssihän elää tulevaisuudessa ja on jo siksi ottanut etunojaa vuoteen 2024. Tällä videolla keskitytään nyt isoihin toivottavasti hieman vakaampiin Helsingin pörssin yhtiöihin.

2 tykkäystä

Excel kerjusta löytyy aiheesta keskustelua. Itse en osaa tai ymmärrä, mutta Börsdataan tutustuisin jos riittäisi into osaamiseen tai ymmärtämiseen.

1 tykkäys

Koska en ole vielä vapaaherra joudun laskemaan ajalleni hintaa. Jos pystyn säästämään kahden minuutin työllä 5 euroa se vastaa 375 euron tuntipalkkaa bruttona. Minulla on erittäin hyvä palkka mutta ei ihan tuota tasoa.
Samaa ajattelua käytän lähes kaikessa päivittäisessä tekemisessä. En myöskään kieltäydy ilmaisista juomalipuista, lounaista tai muistakaan rahan arvoisista eduista jos niitä on tarjolla mutta en myöskään lähde torille kuuntelemaan kommunisteja ilmaisen kahvikupin takia.

Ps. Sisäfilepihvi todellakin tuo onnea.

58 tykkäystä

Snow villagea vähän arvelinkin, itsekin sielläpäin muutama päivä sitten moottoriporolla päristelin :slight_smile:
Yllättävän hyvässä kunnossa oli ainakin silloin reitit, silkkaa ajonautintoa!

3 tykkäystä

Onnea voisi tuoda se, että varallisuuden kertymisen myötä ihmiset tekisivät vastuullisempia tai oikeasti vastuullisia hankintoja, koska siihen on varaa. Valitettavan usein näillä seikoilla ei kuitenkaan ole väliä ja salkun kasvattaminen on pääfokus hautaan asti.

7 tykkäystä

Sehän kannattaa tehdä 12h työpäivän verran tuota säästöhommaa niin tulee päivän tienestiksi 4500€. Ei tarvi kuukauteen käydä töissä sitten! Itsehän säästän ostamalla vähemmän, en enemmän. [Huumorihymiö]

Ei vaan. Kyllähän itsellekin toisinaan tarjoukset kelpaa, mutta pääsääntöisesti omat ostokset keskittyy S-mafiaan kun sillä tuntuu saavan tasaisemman “tuoton”.

4 tykkäystä

Sauli Niinistö tässä moi. Olen just valtiovierailulla ja parista nettitilauksesta pitäisi hoitaa pienet rahti- ja tullimaksut. Nyt kun me tässä keskustelun lomassa olemme tulleet toisillemme tutuksi, niin voisiko joku Inderesin foorumilainen siirtää ulkomaiselle pankkitililleni 300 000 euroa. Maksan takaisin, ja Saulin sanaan voi luottaa.

“Tiedän nyt ainakin kaksi uhria, jotka ovat menneet maksamaan näille huijareille kymmeniä tuhansia euroja. (…) Molemmat vedätykset perustuivat täysin samaan tarinaan: minulle oli tulossa kultaharkkolähetys, jonka kuljetus- ja tullimaksut olisi pitänyt maksaa, mutta satuin juuri olemaan USA:ssa, josta käsin asiaa ei voinut hoitaa. Voisiko uusi ystäväni/rakkaani maksaa? Palauttaisin rahat jahka olisin takaisin kotona.”

26 tykkäystä

Tämä hyvä pointti ja latauksessa varmasti vielä merkittävämmin mitä nestemäisillä polttoaineilla. Perus bensat ja dieselit tankkaa parissa minuutissa letkussa kiinni roikkuen, äärimmäisen harvoin ainakaan itse menen sisään huoltoasemalle.

Vielä en omista sähköautoa, mutta vaikka lataus ottaisi vain 10-15 minuuttia, en usko että sitä jaksaisi vaan istua autossa luuriin tuijottaen vaan tulisi käytyä sisätiloissa ja todennäköisesti myös ostettua jotakin, esim kuppi kahvia. Että tässä kun nyt aihetta pohditaan ja mutuillaan niin kyllä tuo latauskenttä pitäisi tuoda enemmän potentiaalia muuhun myyntiin kuin bensapumput.

1 tykkäys

On kyllä ihan käsittämätöntä, että porukka lankeaa näihin. Mediassa kuitenkin puhutaan näiden kaltaisista kusetuksista todella usein.

Helvetti Anssi Kela ja kultaharkot :rofl:. Kannattais hetki varmaan miettiä ennen rahojen siirtoa.

25 tykkäystä

Sinun ajatukset tuntuvat pyörivän paljon rahan ympärillä jos tämänkaltainen laskentatapa on arkea. Mikäpäs siinä, jos se tuo nautintoa. Minua tällainen ahdistaisi todella paljon. Toisaalta “laskenhan” tietämättäni itsekin ajalleni jonkin rahasumman, toki minulla se on kulua ei tuloa.

Nimimerkki @Jordison kuvasi myös hyvin tätä vastuullisuusnäkökulmaa. Varallisuutta olisi hyvä kohdistaa vastuullisimpiin hankintoihin kun meillä on siihen monella varaa. Ei ostettaisi aina sitä halvinta tuotetta mikä on raahattu toiselta puolelta maapalloa. Lisäksi kannattaisi aina suosia suomalaista tuotetta, vaikka se onkin hieman kalliimpaa.

1 tykkäys

Tästä olen hieman eri mieltä. Usein vastuullisinta on olla ostamatta mitään ja kaiken maailman eko sertifikaatit ja muut himmelit on vain poistamassa tiedostavien kuluttajien pahan mielen kuluttamisesta. Valtaosa kulutuksesta koostuu ei välttämättömyyksistä ja täten ovat vain rasite luonnolle.
Suomalaisten tuotteidein tukeminen ei myöskään ole automaattisesti vastuullisempaa, ekologisempaa tai muutenkaan jalompaa. Pitäisi ajatella globaalisti kun samalla pallolla kuitenkin asumme. Kuljetus on häviävän pieni osuus hiilijalanjäljestä.

12 tykkäystä

Niin, haudassa levätessään ei salkun kasvattaminen enää kovin mieltä lämmitä, mitä nyt hienon ja lämpimästi vuoratun tammiarkun mahdollisesti leposijakseen saapi järjestettyä, niin halutessaan…
(=itse meinaan kyllä ottaa taivaan tuuliin siroteltavan ns. “tuhkausoption”)

Noh, se siinttä “inner sanctumista” tällä kertaa ja ajatukset takaisin tähän päivään eli tulevaa taantumavuotta (Suomessa) odotellessa OP:lla laitetaan aamuisessaan tästä vuodesta tällä tavalla:

  • Päättyvästä sijoitusvuodesta tuli lukuisista haasteista huolimatta kaiken kaikkiaan
    hyvä.
  • Kuluvaa vuotta on leimannut lukuisat isot teemat muun muassa Euroopan
    energia- ja Yhdysvaltojen pankkisektorikriisit, inflaatio ja keskuspankkien
    korkopolitiikka, tekoälyhuuma ja geopolitiikkariskit.
  • Talouden näkökulmasta vuoden aikana on nähty monenlaisia kehityssuuntauksia. Alkuvuonna laajasti odotetut taantumat länsimaissa eivät toteutuneet odotetussa mitassa ja erityisesti yksityinen kulutus on osoittanut hämmästyttävää kestokykyisyyttään…

…Loppuvuoden vahva tuottokehitys eri omaisuusluokissa on paikannut suurelta osin
alkuvuoden vaikeuksia…

Ja loppukevennykseksi tietysti se ns. “Pölhex” osuus":

  • Osakemarkkinoilla eritahtisuus on ollut suurta. Siinä missä Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla on nähty erittäin kovia tuottolukemia erityisesti seitsemän suurimman teknologiajätin kohdalla (+108 %) Euroopassa ja Suomessa tuotot ovat jääneet selvästi vaatimattomammiksi…
1 tykkäys

Suomalaisten tuotteiden osalta en ajatellutkaan vastuullisuusnäkökulmaa vaan ihan sitä, että ostamalla suomalaista tuotetta tai palvelua pidämme osaltamme yllä tätä hyvinvointiyhteiskuntaa mm. työllistämällä, parantamalla huoltovarmuutta ja kyllähän valtion kirstuunkin muutama veroeuro enemmän meidän kaikkien hyväksi kilahtaa.

2 tykkäystä

Itse ostan mielelläni suomalaisia tuotteita, mutta sille pitää löytyä myös muita perusteita kuin valmistusmaa. Kovemman hinnan pitää tarjota esim. parempaa laatua tai vaikkapa vaateostoksilla miellyttävämpää suunnitelua. Toisaalta niistä vaatteista puhuttaessa täytyy muistaa, että vaikka meillä on pilvin pimein suomalaisia vaatemerkkejä, niin Suomessa tuotantoa harjoittavia yrityksiä on tarjolla todella niukasti.

4 tykkäystä

Luetaan niitä Vernerin juttuja. Kaikki eivät voi olla samaan aikaan säästäjiä, yhden ylijäämä on toisen alijäämä. Tililläsi oleva raha on pankin velkaa sinulle, eikä pankki haudo taseessaan pelkkää velkaa, sillä täytyy olla vastaavat saamiset.

9 tykkäystä

On kyllä negan täyttämää uutisvirta Suomesta tällä hetkellä, mutta omasta mielestä on hieno suuntaus, että realismi on tulossa vallitsevaksi teemaksi aiemman pilvilinnailun sijaan.

Hyvä tästä tullee.

17 tykkäystä