Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Vuoden sijoittaja -kisan voitti täysin ansaitusti huikea @Omavaraisuushaaste ! :fire:

image

Oli kunnia jo olla tässä kisassa ehdokkaana. Kiitos suuresti kaikille äänestäneille! Sain todella paljon ääniä, mutta välimatka voittajaan oli selvä, eli voittaja voitti selvästi - ei kahta sanaa. Kuten sanoin… sain todella paljon ääniä, mistä olen hyvin tyytyväinen ja onnellinen. KIITOS! :hearts: :pray:

Kisassa oli kolme minua parempaa sijoittajaa:

  1. Esa “Omavaraisuushaaste” Juntunen, jolla on upea sijoitusaiheinen blogi, jossa on todella laadukasta sijoitusaiheista sisältöä ja hänn on myös kirjoittanut täyden kympin sijoituskirjan. Hän on aidosti oikeasti auttanut kymmeniätuhansia sijoittajia.

  2. Elina Avela, hän on sijoittanut 80-luvulta lähtien ja hänelle on 7-numeroinen salkku sekä kaikenlaista muutakin omaisuutta. Hän on aito sijoittajakonkari, jolla on tietoa ja kokemusta melkoisesti, joita hän on toki hyödyntänyt omassa sijoitustoiminnassaan ja auttaessaan muita sijoittajia ajatuksillaan.

  3. Jenna Mattila on auttanut lukuisia suomalaisia hallitsemaan omaa talouttaan ja vaurastumaan. Jennan antama konkreettinen apu on tuonut varmasti ihmisille vaurautta, turvallisuutta ja onnea.

Hyvät ystävät!

Tiedän täältä tulleen paljon ääniä ja olen jokaisesta äänestä kiitollinen. Foorumi eli te olette antaneet apua, tukea, yhteisöllisyyttä ja ennen kaikkea erinomaista tietoa sijoitusaiheisista asioista - tämä on aidosti oikeasti todella laadukas Foorumi.

Olen jutellut livenä tai muuten privaviesteissä monien lukuisten erilaisten sijoitusmaailman ihmisten kanssa Foorumista, vaikka useat heistä eivät Foorumille kirjoittelekaan, niin Foorumia hekin lukevat suurella mielenkiinnolla ja nimenomaan laadukkaan sijoitusaiheisten viestienne ansiosta.

Foorumilla pyörii Inderesin henkilökuntaa analyytikoista toimariin, tuttuja sijoitusmaailman nimiä, yhtiöiden edustajia, legendaarisia nimimerkkejä ja paljon kaikenlaisia muitakin ihmisiä. Foorumi on upea (=paras) alusta keskustella erilaisten ihmisten kanssa sijoittamisesta.

Foorumin käyttäjä- ja viestimäärään nähden aitoja häiriöitä on äärimmäisen vähän. Jos Foorumin väestä työlukuna ehkä oikeita ongelmia ei-aiheuta koskaan yli 99,5 prosenttia foorumilaisista (eikä ne ongelmatkaan isoja ole), niin asiat ovat oikein hyvin. Toki joskus viesti saattaa mennä väärään ketjuun tai tulla muunlainen “moka”, mutta sitä sattuu - ainakin itselleni!

Keskivertofoorumilainen osaa katsoa peiliin eikä koskaan syyttele muita eikä turhia provosoi vaan kannustaa ja antaa parhaansa kirjoituksissaan foorumille. Foorumilaisemme osaavat kiittää ja pyytää anteeksi sekä osaavat myöntää olleensa väärässä että myös besserwisseröinti loistaa aika hyvin poissaolollaan.

Foorumi on kokonaisuudessaan oikein kiitettävä paikka. Voimme jokainen itse viedä Foorumiamme vieläkin parempaan suuntaan omalla toiminnallamme ja jotta itse siinä onnistuisin, niin yritän ottaa teistä mallia.

Kiitoksia todella paljon foorumin väelle!

Hyvät indeläiset! :blue_heart:

Olette upeita työkavereita, eipä parempia vois toivoa!

Kokemuksiani:

  1. Kaikki ovat olleet todella mukavia ja kannustavia.
  2. Kuunnellaan ja keskustellaan aidosti
  3. Autetaan ja tuetaan; tässä työyhteisössä on helppo kehittyä ja tehdä parhaansa - tykkään myös tekemisen meiningistä.
  4. Olen saanut ystäviä

Näistä em. syistäkin uskon hyvin vahvasti, että Inderes tulee jatkossakin pärjäämään hyvin vahvasti.

Kiitos kaikille!

Haluan olla aidosti mukana siinä, että oman talouden hallinta ja sijoittaminen tulisivat mahdollisimman monen jutuksi. Sitä tavoitetta tukevat mm. toisten auttaminen avarakatseisuus, kannustaminen ja laadukkaan sisältörikkaan tiedon jakaminen. Foorumi on todella tärkeä paikka hyvin monille suomalaisille sijoittajille, koska tänne jaetaan hyvin laajasti tietoa ja laadukasta sijoitusaiheista materiaalia. Pidetään yhdessä omalla toiminnallamme tästä upeasta paikasta huolta.

Loppuun haluan sanoa vielä:
Pitkäjänteisyys ja ahkeruus palkitaan lähes aina tässä “lajissa”, kunhan ei liikaa ota riskejä. En tiedä ketään, joka olisi katunut sitä, että on sijoittanut pitkäjänteisesti läpi kusetusmarkkinoiden ja kriisien; tiedän kyllä paljon niitä, jotka ovat katuneet lopettaneensa sijoittamisen kokonaan turskamarkkinoihin.

Sekava Alokas päättää sekavan kirjoituksensa tähän, koska on kiireitä ja pian kaverikin tulee kylään kahville. Äiti sanoi jo etukäteen, että juodaan shampanjat kävi, miten kävi, joten varmaan tässä myöhemmin juodaan sitten shampanjat.

Suurkiitokset kaikille ja loistavia sijoituksia :slight_smile:

188 tykkäystä

Äh. Sovittelin Russel 2000 -ostoa, joka viivästyi aavistuksen koska OP:lla ei mobiilissa voi ostaa etf:iä. Nyt puoli tuntia myöhemmin se on sitten 2,3% nousussa. Toisaalta ihan kiva jos inflaatiopannuttajat alkaa tuottamaan, koska salkku täynnä small cappia, Ruotsia ja Hesulia.

10 tykkäystä

Eikös unelmasalkussa kuitenkin hankintahinta ollut päivän ensimmäinen kauppa. Eli osarilotossa saattoi saada helposti takkiin, jos avasi korkealta ja päivän aikana kuitenkin hieman siitä laski. Eli osake oli voinut päivässä olla vaikka +10%, mutta silti unelmasalkussa tappiolla.

Harmi kun sijoittajamestari kilpailua ei taideta tänä vuonna järjestää. Siinä sentään pääsi pelaamaan reaaliaikaisten kurssien kanssa. Terveisin, vuosi sitten tuurilla palkintopallille :slight_smile:

1 tykkäys

En jaksa nyt kyselyä aiheesta tehdä ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt aiheesta ketjua, mutta avataan keskustelua sitten kahvihuoneellle.

Tulee itse aika paljon seurattua onnistumista sijoittamisessa ostojen ja salkun performoinnin kautta, mutta usein unohtuu se toinen osapuoli ainakin itseltä eli myynnit. Nyt sitten Pihlajalinnan tuloksen myötä tuli kurkattua nopeasti kurssi.
Osto: Pihlajalinna 2021 kh 12,40€ kpl ja loin tästä salkkuun n 8% position. Sijoitusteesinä oli defensiivinen ala ja hyvä kasvusuunnitelma (vaikkakin velkavetoinen) tähän aikaan en uskonut korkojen nousuun.

Myynti: Kesällä 2022 edelleen uskottelin itselleni alan defensiivisyydestä, mutta huolia alkoi herätä velkavetoisen kasvun kestävyydestä. Pohdin eri skenaarioita ja tein osakkeesta exitin n 1 vuoden omistamisen jälkeen tasan 10€ hinnalla. Harmittelin korkonäkemystäni ja tappioita ja kun olen enemmän tälläinen buy & hold sijoittaja niin pohdin nyt tätä kohtuu nopeaa exitiä, sillä sinänsä itse yhtiössä ei ollut tapahtunut muutosta. Poistin yhtiön myös seuraamistani yhtiöistä Inderesillä ja muualla.

14.11.2023: Kurssi on 7,60€ ja exit näyttää ainakin lyhyellä aikavälillä erittäin onnistuneelta vaikka aina voi jossitella aiheesta. Salkussa on toki esim. Nokia jossa olen antanut tappioiden juosta, mutta sentään tässä tapauksessa katkasin tappiot lyhyeen ja itseasiassa allokoin myynnistä saadut varatkin erittäin onnistuneesti. Silti tästä sijoituksesta mieleen on jäänyt lähinnä tappiot ja oppi huonosta sijoitusteesistä.

Kysynkin nyt muilta foorumilaisilta seuraatteko yhtiöitä joista olette kokonaisuudessaan luopunut ja arvioitteko myyntienne (tappiollisia) tai voitollisia kun arvioitte onnistumistanne sijoituksissa ja mielellään kuulisin, jos joku haluaa jakaa tarinansa onnistuneesta tai epäonnistuneesta myynnistään. Perustelut miten päädyitte myymään positionne kiinnostaa myös.

8 tykkäystä

Myynnin seuraamisen mielekkyys riippunee paljon omasta strategiasta. Esimerkiksi itsellä tavoitteena on ostaa positioita loppuiäksi, ja myynnin kohdalla oikeastaan vain harmittaa tunne siitä että osakevalinta on epäonnistunut. Olen ostanut ensimmäiset osakkeeni 2012, myyntiin on mennyt Talvivaara ja Duell :smiling_face_with_tear:

2 tykkäystä

Voisi olla ihan tarpeellinen, mutta eikö hyödyllisempää olisi laajentaa tarkastelua myös sinne prosessin alkupäähänkin, ts. siihen, että treidaajat yhdessä miettivät ja analysoivat treidausideoita? Näin saataisin vähennettyä virheitä ja lisättyä onnistumisen mahdollisuuksia, koska yksi ihminen ei ehdi mitenkään perehtyä kaikkiin muuttujiin, joita markkinoilta jatkuvasti putkahtelee. Itse kaipaisin nimenomaan tähän ideointiin ja analysointiin tukea muilta (varsinkin TA-tyypeiltä, koska itse olen enemmän funda- ja sentimenttitreidaaja), ja siksi perustin viime vuoden keväällä treidaamiseen liittyvän analysointiketjun, mutta heikoksi on jäänyt sen suosio.

Pitää siis luottaa omaan tekemiseen. Esim tänään tuli taas uusia inflaatiolukuja USA:sta, ja olin itse varautunut tähän availemalla ruudulle Nasdaqin ja Russell2000 -indeksin viputuotteija, joita sitten valikoisin ostoon sen perusteella, mitä inflaatioluvut ovat. Nyt kun jäätiin alle ennusteiden, voi kohtuullisella varmuudella odottaa, että indeksit nousevat pitemmän aikaa (koska FEDin korkokäänteen todennäköisyys nousee selvästi), ja vaikka tänään kl 15:30 inflaatiolukujen tultua julki indekseissä tapahtui nanosekunneissa prosentin-puolentoista nousupyrähdys, voi hyvillä mielin ostaa viputuotteita, koska historia on osoittanut, että vastaavissa tilanteissa nousu jatkuu luultavasti pitempäänkin.Tai ainakaan indeksit eivät pahasti romahda :smile:
Ja niinhän siinä kävi, nousu on nyt jatkunut reilut pari tuntia, ja olen 4000 euroa varakkaampi, kun menin myymään puolet kl 15:30 ostamistani viputuotteista.

Tällaisina päivinä on paljon mahdollisuuksia, mm. paljon parjattu ja shortattu Plug power olisi ollut mainio viputuotteen kohde, mutta valitettavasti sen viputuotteet ovat jo massiivisen laskun takia knokanneet arvottomiksi, joten piti tyytyä pelkkään osakkeen ostoon, kun se oli USAn avauksessa 6% nousussa. Eli kovasti nousi heti avauksessa, mutta nyt se on jo 15% nousussa. Miksi? Plug on kovasti shortattu, ja tällaisessa inflaatiotilanteessa (ts. korot lähtevät laskuun) on suuri mahdollisuus, että tapahtuu ns short squeeze, kuten nyt näyttää Plugin kanssa käyneen.

Summa summarum: mainio treidipäivä :grin:
Jos kiinnostaa jakaa ajatuksia niin tervetuloa alla olevaan ketjuun.

4 tykkäystä

Mielenkiitoista tietoa isoimpien nousupäivien missauksesta.

2 tykkäystä

Kyllähän oikeessaki pörssissä voi näin tehdä? Vaatihan se paljon taitoa, että tietää mikä on osakkeen avaushinta ja nouseeko vai laskeeko päivän aikana. Unelmasalkkupelissä ”hankintahinta” määritty aamuhuutarin kurssin mukaan. Ite ainaki vedin johki pienivaihtoseen lappuun 25% painolla ja osake nousi 5-6% päivässä ja päivätuotto oli silti -1000 euroa. Myynneistä en oo niin varma, mutta luulen, että neki meni aamuhuutarin kurssilla.

1 tykkäys

Ja ajoa! Helppo peli, pörssissä voi vain voittaa :money_mouth_face::money_mouth_face::rocket::rocket::rocket::trophy: aina sanonu

@SijoitusSeppo klassikko tähän!

Kattohuoneistot ja venelaiturit takaisin sijoitussuunnitelmiin.

67 tykkäystä

Toivottavasti voitto napsahti foorumille, kerrrankin helpot massit ollut tarjolla - vai oliko jo liian helpot? Monihan oli salkkunsa tuolla “virtuaalirahalla” jo vivuttanut :sweat_smile:

1 tykkäys

Soitan tätä just metrossa kaikkien iloksi kannettavasta kaiJJuttimesta ja kukaan ei tajua mitään! :champagne:

Soi muuten koko illan myös koristreeneis tää🔥 sanokoot muuta mitä tahansa.

8 tykkäystä

Aina vaan jaksaa naurattaa tuo swedu-pettereiden ränta på ränta :heart:

16 tykkäystä

Ihmismieli on jännä. Vaikka salkku on täydellisesti positioitunut tähän päivään (poislukien veliosakkeiden poissaolo) ja sijoitettavissa olevan varallisuuden sijoitusaste 97,5% niin lähinnä harmittaa ettei se ole 100% tai vivun puolella. Sitten sellaisina aikoina, kun salkusta haihtui kuukausipalkka päivässä viisi päivää putkeen, innostus oli lähes seksuaalissävytteistä, kun sai ostella laskeviin. Olenko finanssimasokisti?

45 tykkäystä

Salkkuni nousi tänään ensimmäistä kertaa yli 100k:n, joka ollut tavoite jo pitkään aikaan. Ei kuitenkaan tunnu miltään. Katson salkkuni kehitystä monta kertaa päivässä mutta miksi? Olen hämmentynyt kaikesta

85 tykkäystä

Olen varmastikkin maailman kolmanneksi huonoin näissä verkkopankkien ohjeitten sisäistämisessä. Takanani ovat vain toiseksi huonoin ja se maailman huonoin…
Noh kummiskin sain osallistuttua Finnairin antiin, sadalla prosentilla tietenkin.
Jos ei muuta kivaa, niin saavatpa ainakin pensarahaa minultakin kun perjantaina lähtee lentoni kaukomaahan.

1 tykkäys

Tällaiset päivät kyllä lämmittävät mieltä. Olin päivällä mainiossa Sijoittaja-tapahtumassa ja illalla kun tulen kotiin vastassa on vihreää väriä ruudun täydeltä, salkkuni suurin sijoitus +4,1%.

image

Sijoittaja-tapahtuma oli mielestäni nyt paljon parempi kuin viimeksi, ainakin Karo Hämäläisen humoristinen ja lennokas esitys sai suorastaan nostalgiseksi, kun näki tutun osakelaskelmapaperin vuosituhannen vaihteesta. (Tuli mieleeni Rautaruukin ja Kemiran osakkeiden ostot aikoinaan)

Kävin katsomassa Talousguru-paneelin, hauskaa miten fiksuja ja osaavia nuoria siellä oli (etenkin kun vertaa omaan osaamiseen tuossa iässä. :smiley: ). Harvia toki totta kai oli pääosassa, kävin katsomassa esityksen, jututin talousjohtajaa ja vielä Inderesin analyytikkoa. Sain saman viestin molemmilta ja jatkan tyytyväisenä omistajana.

Tänään oli hyvä päivä, nyt on mukavasti energiaa ja hyvää mieltä.

14 tykkäystä

Onneksi olkoon. Vaikein rasti takana. Nyt vain pidät sen siellä

2 tykkäystä

Joskus vaan vaatii isoja sijoituksia salkkuun, että salkun arvo pysyy samana.

7 tykkäystä

Kiitos valtavasti @Sijoittaja-alokas ! Ja nöyrä kiitos kaikille foorumilaisille, jotka ovat blogikirjoituksiani ja Viisasta sijoittajaa kuluttaneet! Sekä tietenkin, kaikkia, jotka äänen tänne päin laittoivat - äänimäärä yllätti niin ällikällä, että täältäkin minua äänestäneitä varmasti löytyy. Vuosi on ollut aika hurja ja tämä oli hieno kruunaus vuodelle. Kaiken päälle muiden tapaan, oma salkkukin oli tänään +3,5% niin ehkä Helsingin pörssin mörniminenkin vihdoin loppuu. Hieno päivä.

115 tykkäystä

Kiitos itsellesi upeasta blogista ja kirjasta! :slight_smile: Ja onnea vielä kerran voitosta!

Luen ja jaan mielelläni blogitekstejäsi sekä toivon, että sulta tulis vielä joskus ainakin toinekin sijoituskirja. :pray:

Mun salkkuni nousi +2,5% ja ääniä sain 30,9% (sinä 44%). Iso ero suhun, mutta olen silti oikein tyytyväinen. :+1: :slightly_smiling_face:

Arvelin tulevani kolmanneksi, mutta pääsinkin toiseksi ja sain kuulla lopputuloksen joitakin päiviä sitten ja uskalsin kertoa siitä perheelleni etukäteen. Äidiltä tuli tällainen viesti tänään:
“Hei! Kuuntelin voittajien haastattelun. Onnea myös pojallemme, joka sijoittuu toisessa kisassa hopealle!!” :hearts:

Huomenna juon perheeni kanssa shampanjaa, eikä mitään Lidlin shampanjaa. :cowboy_hat_face:

73 tykkäystä