Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tähän liittyen muistan lämmöllä kuinka joskus tuon järjestelmän jo ollessa käytössä rukkasin omaa verokorttiani ja oletin, että palkanmaksaja olisi tuossa järjestelmässä eikä rukattua verokorttia tarvitse itse erikseen laitella. Eipä ollut ja sain laitella sitten jälkijunassa palkanlaskentaan uuden verokortin. Tyhmää toki olettaa tuollaisia, mutta toisaalta voiko liikaa syyttää, jos olettaa Verohallinnon käyttävän omia rajapintojaan :slight_smile:

2 tykkäystä

Tämä on kyllä ihan totta nykynuorien kanssa - viimeisen kymmenen vuoden aikana mitä olen uusia rekryjä seurannut niin osalle on pakko opettaa mitä tarkoittaa “oma-aloitteisuus”. Nykypäivän pienet perhekoot ovat aiheuttaneet liian leppoisan nuoruuden kun vanhemmat pörräävät hoitamassa kaiken kuin manulle illallisen, ja sitten kun pitäisi ottaa itse vastuuta ja oikeasti miettiä ihan itse mitä pitäisi tehdä, jäädään seisomaan tumput suorana odottaen että joku kertoisi tai vielä parempaa, hoitaisi asian.

Onneksi tämä on käytännön kokemuksen perusteella asia jonka voi opettaa. Hieman tuo lisävaivaa mutta jos jamppa on muuten osaava, yleensä sen arvoista.

12 tykkäystä

Siinä vaiheessa kun maksaa tilistään veroa 60% niin alkaa kiinnostaa mistä sen verokortin saa🙂

3 tykkäystä
  • Kerran vuodessa
  • Kaksi kertaa vuodessa
  • Kolme kertaa vuodessa
  • Neljä kertaa vuodessa
  • Useammin
0 äänestäjää

Terve! Monessa erässä on mielestäsi omistajan kannalta paras saada osinko?

image
hes-back-harry-potter

46 tykkäystä

OP:n tammikuun Pörssitutkan otsikko oli Tuulen suunta kääntyy.

Se sisälsi otsikoissa fraaseja kuten vähitellen parempaa kohti, myötätuulta korkojen ja tulosten tahdissa, mielekkäitä reaalituottoja

Eikä sielläkään pelkästään hesulin toivottomuutta, kriisejä ja kusetusmarkkinoita manattu.

Onnistuuko vielä lisätä vastaus vaihtoehto ei koskaan? :sweat_smile: Mieluummin näkisin rahojen mehevän investointeihin tai/ja omien osakkeiden ostoihin ja mitätöintiin.

2 tykkäystä

Riippuu varmaan siitä millä perustein osinkoa jaetaan. Jos tuloksenteko on tasaista ja tase vahva niin kassavirrastahan voisi maksella osinkoja vaikka joka päivä eikä padota rahoja jonnekin kuukausiksi odottelemaan. Päivittäinen osingonmaksu voisi periaatteessa myös kertoa hyvää firman talousprosessien ja -softien notkeudesta. :smiley:


Tämä on tosi hip ja pop kryptoissa. Näistä neljästä verotapahtumasta tienasin eilen kokonaiset 3.89 euroa. Toivottavasti veroilmoituksessa ei tule hässäkkää.

5 tykkäystä

Tuskin sentään jos ne “maksetaan” kryptoissa. Silloinhan muistuttavat enemmän omien ostoja (joita monet pörssiyhtiötkin tekevät päivittäin).

@OldFeki oletko se todella sinä?!
Jos olet niin on sua kaivattu!

5 tykkäystä

Testaisin sinuna divlyä ellet jo ole asiakas. Kyllä oman selvityksen perusteella noi on verotettavaa tuloa ja toi divly omien testien perusteella osaa ne laskea. Ajattelin maksaa siitä että ei tarvi hikoilla omien säätöjen kanssa kun neljässä pörssissä toimenpiteitä, siirtoja + noita EARN toimintojakin. Divly taitaa olla ainoa joka osaa myös hankintameno-olettaman automaagisesti. EI toiminut pariin mun pörssiin mutta muutamassa viikossa saivat nekin toimimaan.

1 tykkäys

Kyllä verottajan ohjeen mukaan ovat ihan pääomatulona verotettavaa.

1 tykkäys

Nyt ei mene hyvin. Norjan öljyrahasto jäi indeksistä Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia euroa – Lisäsi omistustaan Microsoftissa | Kauppalehti

Tuottoa vain 16 % eli n. 200 miljardia €.

22 tykkäystä

Tuli tästä mieleen, että pitäisköhän noihin ylätason ketjuihin laittaa ylläpidon toimesta ihan suosiolla oikeudet vain tietyille nimimerkeille, jotka ovat ajan kuluessa ns. osoittaneet analyyttisen tasonsa kirjoittajina?

Itse suht tuoreena palstajäsenenä en aluksi edes ymmärtänyt, ettei esimerkiksi Pörssien suunta -ketjuun oikein edes saisi kirjoittaa lyhyitä “itsestäänselvyysviestejä”. :sweat_smile:

Muuten toki toivottavaa, että esimerkiksi yhtiöketjuissa myös ne lyhyen ytimekkään mielipideeseen perustuvat viestit sallittaisiin. Nykyajan konsensus on vähän se, että mielipiteillä ei ole väliä ellei ole esittää dataa sen tueksi. Mua tosin aina kiinnostaa lukea mielipiteitä - saadan sitä sitten itse penkoa tarvittaessa lisää, että onko jonkun näkemys perusteltu vai ei. Itse olen palstakirjoittana vähän sellainen, että jätän kaiken datan argumenttieni takana lainaamatta. Sysään lähes poikkeuksetta vastuun lukijalle väitteideni todenmukaisuuden tarkistamisessa :grin: No, aina voi yrittää edistyä…

Joku taho järjesti Flash-crashin Tyrekseen, kaatamalla 10 minuutissa vajaan 300 000 lappua laitaan. Harmi, ettei välittäjätietoja näytetä enää kaupankäyntikirjassa, jotta kusetusmarkkinoiden manipulaattorin saisi kiinni housut nilkoissa.

Itseäni tuo auttoi, koska pidin pilkkiä pinnan alla ja lappuja napsahti taas salkkuun muutaman prosentin enemmän kuin aamulla oli.

2 tykkäystä

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/eu-antitrust-regulators-raid-tyre-makers-concerns-about-possible-cartel-2024-01-30/

Tuommoinen muutama minuutti sitten. Saattaapi vaikuttaa rinkuloiden kurssiin.

Firmaa ei tuossa jutussa mainittu nimeltä, joten en tiedä onko muuta kuin roboreagointia.

13 tykkäystä

Tietää ainakin olevansa Suomessa, kun foorumilla saa laittaa lupahakemuksen ketjuun kirjoittamisesta.

35 tykkäystä

No se kyllä. Mietin asiaa vaan siltä kantilta, että olisi selvä peli eikä tarvitsisi mm. tässä ketjussa lukea itkua siitä miten taso on heikentynyt. En mä itse jaksaisi siitä loukkaantua, vaikka ei olisi oikeuksia kirjoittaa johonkin “ylätason” ketjuun.

Vaikka korkeakoulututkinto taskusta löytyykin, niin en ainakaan itse kuulu millään muotoa niiden terävä-älyisten kirjoittajien joukkoon, jotka kykenevät ainakaan toistaiseksi tarjoamaan joidenkin kaipaamaa analyyttistä ja datapainotteista sisältöä keskusteluihin.

Anteeksi siis olemassaoloni :poop: :see_no_evil:

4 tykkäystä

Kirjoitat kyllä sujuvasti ja rikasta kieltä käyttäen - samaa ei voi kaikista sanoa. Ja älyllinen pohdiskelukin tuntuu luontuvan. Ei ole mennyt korkeakoulutus hukkaan!

3 tykkäystä