Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Miksi tästä ei ole tullut pörssitiedotetta? Merkit.

Vielähän tuo onnistuisi ihan hyvin. Toki ehkä se on vieläkin virhe olla ostamatta, ken tietää.

4 tykkäystä

Eilen tuli tieto, että Inderesin Wärtsilän tuloslive on peruttu Ekin sairastumisen takia. Tänä aamuna saimme kuitenkin taas totutusti luettavaksemme Ekin tuloskommentin. Kovaa duunia tuo analyytikon työ, kun sairasvuoteeltakin pitää kommentit saada aikaiseksi. Kiitos @Erkki_Vesola , paranemisia!

43 tykkäystä

Vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta koko maassa oli 2067 euroa, pääkaupunkiseudulla 4171 euroa ja muualla Suomessa 1608 euroa.

Eli neliöhinnoissa on eroa 2.59 kertaisesti. Tästä voidaan myös laskea nykyinen suhdeluku.
Kun koko maassa asuntojen kaupat tippuivat 30% niin pääkaupunkiseudulla reilusti enemmän.
Helsinki:


Espoo:

Vantaa:

Näillä tiedoilla olen vakuuttunut että luvut on oikein ja tarkemmin laskemalla päädyt kyllä itsekin samaan lopputulokseen.

4 tykkäystä

Arvosijoittaja vs. kasvusijoittaja laukkakilpailu tiukassa käynnissä! Taidan hakea vielä toisen kupposen kahvia tätä kilpailua seuratessani ennen kun siirryn harrastuksista työnteon pariin.

image

5 tykkäystä

Nämä on kyllä perseestä. Joku 9€ myynneistään maksava nonnero on siellä nyt “onnessaan” 17,95 myyntitoimeksiantonsa kanssa.
Image result for rage gif

12 tykkäystä

FIVA rankaisee tuollaisesta kurssimanipuloinnista.

4 tykkäystä

Olin juuri juomassa aamukahvia!
Laugh Laughing GIF - Laugh Laughing Water - Discover & Share GIFs

55 tykkäystä

Kyseessä on ns. henkilökohtainen markkinatakaus. Onneksi meiltä löytyy näitä luopeita samarialaisia. Aiheeseen liittyvä kuva kaikille myyntitoimeksiantoa ilman rajahintaa harkitseville.

2 tykkäystä

Okei, kieltämättä paljon suurempia kauppamäärien muutoksia kuin osasin odottaa (myönnän, olin liian laiska enkä edes yrittänyt mennä katsomaan lähtötietoja) ja tosiaan luvut oikein ja tuosta ilmiöstä kyse. Mielenkiintoista! :clap:

2 tykkäystä

Tässä lainaus Nordean tiedotteesta:

Naiset sijoittavat vuodessa keskimäärin 2000 euroa, kun taas miehet laittavat sijoituksiin puolet enemmän eli 4000 euroa. Suomalaisista 20 prosenttia ei säästä tai sijoita lainkaan. Siihen ylivoimaisesti suurin syy on rahan puute, joka mainitaan esteenä merkitsevästi useammin (+7 %-yksikköä) kuin vastaavassa kyselyssä vuonna 2021."

Olenko ainoa jota häiritsee lainauksessa käytetty sanamuoto ”puolet enemmän”? Kun minusta 4000€ on kaksi kertaa enemmän kuin 2000€? Puolet enemmän olisi tässä tapauksessa 3000€?
Jotenkin tuntuu että nykyään törmää enenevissä määrin tällaiseen epämääräisyyteen ja en kyllä mitenkään soisi sen yleistyvän pörssiyhtiöiden tai etenkään rahoitusalan yritysten tiedottamisessa.

61 tykkäystä

Moro H_L, kiitos kiittämisistä. Harvoin sairastan, mutta nyt iski sellainen vatsaaveivauttava pöpö, että oksat pois. Harmillisesti osuu tuloskauteen ja joudun jo hieman antamaan heads-uppia että huomisaamun Cargotec-livekään ei ehkä onnistu. Pakko keskittää voimavarat tuloskommentointiin kotoa käsin. Terv. Eki

81 tykkäystä

Tämähän oli hyvä vinkki, helppo seurata, vaikkakin joku on sanonut, että ei kannata katsella, jos ei ole aikeissa myydä tai ostaa.

2 tykkäystä

Oon lisäillyy myös jenkki ja suomi-indeksit listaan nii näkee vähän mihin suuntaan iso kuva liikkuu

Ei kai kukaan 9 € maksa kun osakesäästäjien jäsenenä saa max. 7 € kaupankäyntihinnat. :sunglasses:

2 tykkäystä

Täältä varmaan löytyy yksi sähkömies, joka osaisi vastata sähköaiheiseen kysymykseeni:

Ostin 70-luvulla rakennetun asuinhuoneiston, jossa on aika vanhan pistorasia. Pistorasiat kyllä toimivat, mutta osa heiluu ja ainakin yksi on halki. Ilmeisesti ainakin tuon haljenneen saa vaihtaa uuteen maadoittamattomaan rasiaan, mutta mites on noiden muiden heiluvien kanssa? Saakohan niitä lähteä vaihtamaan, jotta saisi edes hieman paremmat rasiat tilalle?

Sähkömies käy varmasti vaihtamassa vaikka kaikki ja valokatkaisimetkin pyydettäessä, tuo ei kuulu ns. “tee-se-itse sähkötöihin” (Tee-se-itse -sähkötyöt | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)). Jos asut asunto-osakeyhtiössä, niin huomaathan pyytää yhtiöltä remonttiluvan ja asentajalla täytyy olla luvat kunnossa (Julkinen rekisteri (Tukes))

Tuon nyt tiesin itsekin, että ei ole tee-se-itse -työ ja vaatinee yhtiöltä luvan, mutta se mitä en tiedä on, että saako toimivia ja ehjiä maadoittamattomia rasioita enää vaihtaa?

Kyllä saa. Omasta asunnosta vaihdatin kellastuneet pistorasiat muuton yhteydestä tuoreisiin, maadoittamattomia toki nekin kun on vaikea maadoitusjohdoksi siinä kohtaa muuttua :grin:

3 tykkäystä

Viittaat ilmeisesti SFS 6000 -sähköturvallisuusstandardin päivitykseen, jossa kielletään uusien maadoittamattomien pistorasioiden asentaminen mutta sallitaan rikkoutuneiden maadoittamattomien vaihtaminen vastaavanlaiseen. Pitänee jäädä odottamaan sähköalan ammattilaisen näkemystä tuon standardin oikeasta tulkinnasta esittämässäsi tapauksessa.

1 tykkäys