Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Täällä on kauhean synkkä tunnelma ja pelätään, että Suomen talous sakkaa. Sen päälle Suomi on vientivetoinen talous ja paljon viennistä suuntautuu Saksaan. Kauheasti aiheetta pelätään että Saksankin talous sakkaa.

Jos kuitenkin katsotaan tilastoja, niin Saksasta tuli juuri maailman kolmanneksi suurin talous :partying_face: :de: :beer:

kuva

:rocket:

Ei kun hetkinen

Saksan nousu listoilla onkin vain Japanin pakittamista :frowning:

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

18 tykkäystä

Vielä on Toivoa.

image

5 tykkäystä

Teit negailijoita vaan harmittaa kun missasitte loistavat tuotot aikaisemmin ja nyt helppo porukalla kokkoontua läksyttämään kun kurssit tippuneet ihan jo taantuman vuoksi. :wink:

8 tykkäystä

Kun TietoEvry-osinkomörnijän vanha omistaja lukee päivän tiedotteet ja huomaa omistavansa myös Banking SaaS-firmaa kohta omana listattuna yhtiönään :smiley:

44 tykkäystä

20,99 on reiluarvo

Mutta käytin tähän tässä tapauksessa taikakaavaa:
P/E-luku : osinkoprosentti (tässä muodossa 1,53, ei 0,0153) = reiluarvo

Tämä ei ole Graham-luku, vaan Alokas-luku.

7 tykkäystä

Tottakai se harmittaa. Firman kurssi nousee hirmuisesti vastoin vaikeaa markkinaa valtavan sijoittajajoukon ostokiiman vuoksi, vaikka tilauskertymä = liiketoiminnan fundamentit on ollut heikolla tasolla jo hyvin pitkään. Ihan varmana se naapuri joka mulle on kehunut Kempoweria listautumisesta lähtien onnistui vielä myymään Kempowerit huipulla ja ostamaan tilalle Nvidiaa, koska tekoäly on nyt kuulemma kova juttu ja on monta sataa prosenttia voitolla. Samaan aikaan itse pitää raataa kädet savessa pienyhtiöpaskassa, että sais sen muutama kymmenen prossaa tuottoa. Vähemmästäkin muuttuu vihreäksi kateudesta :nauseated_face:

52 tykkäystä

Osanottoni, Nvidiat ja muut perkeleet melkoisessa kuplassa, kaikenmaailman rahastot pakotettu pumppaamaan muutamaa hassua yhtiötä jos meinaavat pärjätä indeksille.

4 tykkäystä

@Pohjolan_Eka rakas, sun pitää alkaa kuuntelemaan sun omia ohjeitasi, niin et missaa näitä helmiä.

Tärkeintä ei ole olla oikeassa, vaan tehdä rahaa.

Nyt me ei kumpikaan kostuttu, vaikka jonkinlainen “arvostustasojen tervehtyminen” olikin kiikarissa. :frowning:

21 tykkäystä

On hemmetin vaikea samaistua muihin sijoittajiin (ihmisiin?), niin en mä yhtään ymmärrä että miksi noi firmat kuplautuu ja miten pitkään noi nousut kestää. Varmaan olis fiksua jatkossa mennä aina positiiviseen momentumiin mukaan jollain nousevalla stop-lossilla, mut ei vaan pää kestä ostaa osaketta jossa kurssi perustuu lähes puhtaasti tarinaan, eli muiden ihmisten sen hetkiseen mielentilaan :smiley:

21 tykkäystä

Kolmen tuloksen aamu…

Joo, ei tässä mitään, tee kaikessa rauhassa vaan.

150 tykkäystä

Ne myös haistaa pelon ja jos sopii asiakaspalavereita aamuun, niin varmasti kestää lähemmäs tunnin se päivitys. Ja ensimmäiset 50 % vie 90 % ajasta yleensä pysähtyen pariksi minuutiksi jossain välissä, että ehdit turhautua ja parhaimmillaan hakea jonkun katsomaan kuinka päivitys suorastaan liitää eteenpäin viimeiset 50 %.

2 tykkäystä

Kirjota kännykällä vaan lyhyet kommentit. Revenio ankeaa kasvua ja korkea arvostus saa voimaan pahoin jne. Mitäs muuta sulla oli?


Katotaan onko kurssi paljonko miinuksella, jaahas +14%?

Ps. Seuranta listan nimi ei välttämättä korreloi salkun sisällön kanssa.

6 tykkäystä

Tuohon ongelmaan on helppo ratkaisu:

image

31 tykkäystä

Sitten kaikkien pika-analyysien perään teksti:

“Kirjoitettu Nokia-puhelimestani”

3 tykkäystä

Lievästi kyllä harmittaa että ei ole itse hypessä mukana, kun ei oikein kuormituksen kanssa tulkut hyviä foorumi kirjoituksia kunnolla luettua, voishan siellä stopilla pelata ja olisi tullut kivat tuotot.

Nyt vaan tietoevry jää jännitetään. Sitäkin pitäisi katsoa tarkemmin. Siinä olen omistajanakin.

No hyvää morjesta. Mitä ihmettä mä pennosia Hesulissa pidän noilla takuuprosenteilla :flushed:

3 tykkäystä

Miten täällä Inderesin uudella sivulla saa osinkokalenterin esiin? Mielellään niin, että näkyy päivämäärät jolloin seuraamani yhtiöt kilauttavat osingot pankkitilille. Nyt on pörssikalenteri täynnä kaikkia turhanpäiväisiä tapahtumia, on yhtiökokouksia ja vuosikatsauksia sun muuta.

EDIT: ja tuohon etusivulle voisi lisätä “Seuraava tapahtuma” tilalle tai rinnalle “Seuraava osinko”.

8 tykkäystä

Pitäisi tehdä joku reddit hypettelyn perusteella treidaava algoritmi, joka etsii osakkeita, joiden ympärillä hype kasvaa voimakkaasti ja myy heti kun hypetyksen määrä alkaa tasaantumaan.

Arvostuskertoimien tuijottaminen on vanhanaikaista.

12 tykkäystä

Kaivaja pystynee löytämään osareista virheitä kohtuu usein. Itse olen pariin törmännyt, vaikka en niitä kovinkaan syvällisesti ikinä lue. Lähinnä joskus silmäilen, useimmin en edes lue vaan otan analyytikon pureskelemat yleiskommentit. Nyt esim. tutustuessa Mandatumiin edes pikkuisen enemmän huomasin pikkuvirheen, kun miljoona pudonnut luvun perästä pois. En ihmettele lainkaan, että sellainen on eksynyt Mandatumilla juuri “LASKUPERUSTEKORKOISEN LIIKETOIMINNAN TULOS” otsakkeen alle:

Käy sääliksi raportin laatijoita, kun tuota tekstiä raapustaa. Siinä voi silmät harittaa pariin otteeseen kun yrittää saada edes pelkät termit kohdilleen. Muistamme edelleen @Verneri_Pulkkinen hyvät yritykset termille “laskuperustekorko” Mantan laajaa raporttia esittelevässä videossa. Itse en olisi suoriutunut paremmin. Tavallaan fiilistelen aina sitä kun ripauksia inhimillisyydestä näkyy siellä täällä myös “kovalla” ja rajusti säännellyllä finanssisektorilla.

EDIT: Virhe löytyy siis Mandatumin tilinpäätöstiedote 2023 -tiedoston sivulta 18, jos joku haluaa tarkistaa ettei kyseessä feikki.

3 tykkäystä

Eikös noita ole jo useampia. WSB portfolio hakuun.
https://wsbportfolio.github.io/

1 tykkäys