Jos olen kolmen toimeksiannon jälkeen näin hengästynyt, niin voin vain kuvitella missä kunnossa olisin kuukauden treidaamisen jälkeen.
Museovirastolla hyvät ohjeet. Voi korjailla vaikka pala kerrallaan tai alalaitaan uusi lauta vaakaan, liitokset vaan vinoon sahattuna niin ei kerää vettä. Käsisirkkeli+ohjainlauta hyvä apu.
Ja maalaus molemmin puolin. Asia, missä poikkeuksetta säästetään ja jälkipolvet kiittää.
Vaimon 50-v lahjamatka alkaa. Prahan kautta Italian roadtrip vol.3. Harmaa Helsinki saa jäädä hetkeksi taakse. 50min vaihto Prahassa hivenen jännittää. Onneksi Praha-Milano väli lienee suosittu, koska sieltä on 20 lentoa päivässä, joten enköhän jotenkin pääse perille. Vaimo lentelee jo jossain Espanjan taivaalla kohti määränpäätä.
Minä 27.2.:
Tässä välissä tapahtuneilla asioilla ei ole varmaan väliä näihin muutoksiin.
Analyytikon lisäksi markkinat vakuuttuivat ajatuksistani:
Kas, se on taas uusi päivä ja uudet turskat. Premarketissa povataan nousua Daxiin, vaan Hesuliin sijottavan on turha noita premarketteja pällistellä. Suuntahan me tiedetään ilmankin
Jos seinän toisella puolella ei ole tiivistä rakennetta, niin sitten vain mädät vaihtoon ja maalia päälle. Ehkä tosiaan kannattaa katsoa voisiko alhaalta laudoituksen katkoa niin ettei olisi niin alttiina sulamisvesille. 30 senttiä maanpinnasta on ihan normaali korkeus laudoituksen alapinnalle.
Jos taas ulkovuorauksen takana on tiivis rakenne, niin sitten olisi tärkeää varmistaa, että ulkovuorauksen takana on alhaalta ylös asti menevä tuuletusrako. Sen järjestäminen voinee vaatia koko laudoituksen pois repimisen ja uuden ruodelaudoituksen seinään.
Jos haluat vain ulkonäöllisesti ehostaa ja liiterin runko on ihan kunnossa ( eli esimerkiksi alajuoksu oli se sitten hirsi tai lankku ei ole lahonnut) niin vähimmällä vaivalla pääset kun hankit sahattua samanlevyistä ja paksuista lautaa ja rimoja ja leikkaat monitoimikoneella 45 asteen kulmassa laudat poikki siltä korkeudelta missä jo varmuudella on tervettä puuta.yksi kesäasunto jossa oli kuvaamasi kaltainen tilanne ehostettiin tällä tavalla kun muuta ongelmaa ei ollut kuin juuri nuo lahonneet julkisivulaudat 10-30cm maasta ylöspäin.
Hanki tuollainen ihan sama minkä merkin monitoimikone sillä saa nätisti katkaistua. Sitten tarvitset jiirisirkkelin jolla saat katkaistua uuden laudan samaan kulmaan kuin poistettu lauta. Liitoskohdasta tulee tällä tavoin siisti eikä ole pakko koko julkisivua uusia jos et halua ja sen kunto on muuten ok. Sitten vaan harjaus ja uusi punamulta maali vaan.
Kannattaa vaikka leikata yksi tai kaksi lautaa ensin ja katsoa miltä näyttää, laholle rungolle ei kannata mitään uutta lautaa alkaa lyömään, vaan joudut uusimaan sitten alajuoksun jos on päässyt lahoamaan.
Täällä rakennusmestari tavoitettavissa, laita vaikka yksityisviestiä niin voidaan tarkemmin ihmetellä.
No kyllä melkonen mestari saat olla jos pystyt tommosella monitoimityökalulla ajamaan 45* kulman
Lisäks jos tässä on koko ulkoverhouksen ala-osat uusittavana niin kyllä mä suosittelen käsisirkkeliä. millä saat katkasut tehtyä 5minuutissa per seinä ja kulmakin on varmasti enemmän sinne päin
Tolla monitoimikalulla kun nyt alotat sahailun niin sahaat vielä syksylläkin ja kulma ei todellakaan ole 45*
Leikkaat laudasta 45 asteen kulmassa ohjurin monitoimikoneen terällle, se terä puree hyvin niin ohjurin kanssa menee nätisti. Ihan sujuvasti onnistui yhdessä talkoopäivässä ei siihen mitään mahdottomia aikoja mennyt. Mutta kiitos rakentavista kommenteistasi.
Saa toki sirkkelilläkin mutta jos ei halua yhtenäistä saumaa näkymään niin katkaisu kohtaa muuttamalla se katoaa paremmin.
Tai jos vaikka joka lautaa ei tarvi uusia niin monitoimikone on ihan hyvä väline tähän.
Käsisirkkeli on oikea työkalu tuohon hommaan. Ei tee tolla monitoimityökalulla tässä yhtään mitään.
Ok. Kiitos tiedosta. Tekipä kuitenkin ja oikein hyvä lopputulos tuli.
Ei jumaliste ole todellista
En ole nähnyt tätä pariin vuoteen.
E: @Verneri_Pulkkinen tällä omalla “sijoitustoiminalla” pidän tuota esittämääsi lähtökohtaisesti bace case
Nouseehan laivankin perä yläilmoihin sen upotessa keula edellä meren syvyyksiin.
Onkohan tätä YTD:n viherrystä ollut nähtävissä yleisestikin vai onko kyse jostain keskitalven erikoisuudesta. Kyselen vain kun itsellenikin ilmaantui moinen Helmikuun lopuksi
Taitaa johtua ilmastonmuutoksesta. Kaikkialla kuumaa, paitsi Suomessa