Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Italiaa on EU:n kakkonen pk-pörssiyhtiöiden analyysikattavuudessa ja jos oikaisee Suomesta Inderesin pois niin olisivat EU:n ykkönen, joten oletettavasti siellä on suhteellisen tehokas pörssi listautujille. Suurin haaste pienyhtiöillä kun yleensä on näkyvyyden puute. Suomessa toki poikkeuksellisesti myös kansallisten pääomien puute, kun kaikki rahat on valtiolla :smiley:

Suomessa tilanne on jo niin vakava, että eräs perinteinen laatuyhtiö ja osinkoaristokraatti on hätää kärsimässä :scream:

22 tykkäystä

Jouduit silloin todella kovaan paikkaan, tuollainen raju somemyrsky puolijulkisena henkilönä voi tuntua siltä kuin katujyrä ajaisi yli. Vaikea hahmottaa jos ei ole itse kokenut.

Historiaknoppi: Silloin jo semilopettaneen @Masse n historian tykätyin viesti on hänen puolustuspuheensa vanhalle kuomalleen 12.10. kun kohu alkoi hiljalleen laantua.

54 tykkäystä

Olisi sangen epäitsekästä ja samalla suunnattoman kornia kertoa nettipalstalla muuttaneensa mieltään sijoituksen järkevyyden osalta. Päättäneensä myydä possan pois, mutta odotellen ensin pari päivää, että opetuslapset ja muut peesaajat ehtiviä ensin, eivätkä pahoita mieltään.

Tämä olikin mielenkiintoinen kokemus. Kun painat ensin tuhannen viestin verran fundatutkimusta, katselet youtubesta autovideoita etsiäksesi merkkejä IR-kameroista, taulukoit todennäköiset automallit ja OEM:t exceliin ja palstalle näkyviin, lasket todennäköiset markkinaosuudet tuottopotentiaaleineen jne. Kaiken tämän teet ilmaiseksi. Sitten tulee kuraa :sweat_smile::person_shrugging: no ei tämä mulle ole niin vakavaa vaan vahvasti rakkaudesta lajiin

Ps. Ei taida olla ainut ketju, jossa statistiikka on jotain tällaista :sweat_smile:

Aurinkoista viikonloppua :sunny:

93 tykkäystä

Italia on talous mielessä mielenkiintoinen maa.

Anton Montin - Minne menet Italia? on kiva katsaus Italialaiseen talouteen.

Italialaiseen talouteen kuuluu tyypillisenä yritysklusterit: paljon erikoisosaamista jollain tietyllä maantieteellisellä alueella. Liiketoiminta on jakautunut siten, että yritys on hyvin pitkälle erikoistunut tekemään jotain yhtä asiaa. Ei välttämättä edes muutakuin yksi asiakas.

Ihan mielenkiintoinen markkina voisi olla, jos joku innostuisi yhtäkkiä konsolidoimaan sitä.

Italiassa ilmeisesti ei myöskään ole oikein mitään raaka-aineita vaan kaikki joudutaan ostamaan jostain. Kaikki tuotteet, mitä myydään, tulee olla korkealle jalostettuja.

Myös maataloudessa.

En tiedä, miten pitää paikkansa, mutta Italian suurin ”yritys” on mafia.

No onhan meilläkin meidän Veikkaus.

17 tykkäystä

Tämän haastattelusarjan pitäisi voittaa jokin vuoden journalismi- tai vastaava palkinto!

51 tykkäystä

Minä ja muut bullerot skipattiin ne fundaviestit ja luettiin vaan ne missä oli rakettiemoji tai missä mitattiin jahdille paikkaa moottoriveneen viereen.

60 tykkäystä

Tämän illan iltarukous voisi olla jotakuinkin tällainen:

“Herra, anna jokaisen foorumistin - sekä varsinkin päivätyön korvaamisen treidauksella harkitsevien että TA:han hurahtaneiden tai niin edelleen sitä harkitsevien, lukea tämän päiväinen Alokas haastattelee -haastis, tai edes tämä 10. kysymys. Niin kuin 10 käskyä olet antanut meille, voisi tämä 10. kysymys ja sen vastaus olla myös yhtä tärkeä lukea ja omaksua. Amen.”

15 tykkäystä

Joskus luin jostain romaanista tämän tyylisen puheen tarinan pahikselta (jutteli hyviksen kanssa ennen heidän lopullista mittelöään):

Jos luulet että voitan koska valitsen aina oikean taktiikan, olet väärässä. Pärjään, koska järjestän asiat niin, että miten vain käykään, minä en ainakaan häviä.

En valitettavasti muista mikä kirja oli kyseessä, mutta ajatus ei liene kirjailijan oma alun perin. Itse otin tuosta opiksi, että vaihtoehtoisten tapahtumakulkujen huomiointi kannattaa.

18 tykkäystä

5 tykkäystä

Oluttuopin pohjasta sitä on moni ennustellut vaikka mitä. Harvemmin on tainnut toteutua, kuten on ajateltu. Oddsit on kovat!

4 tykkäystä

Rapsakkaa menoa lutakon takana.
Tuulinen paikka tänään useammalla putiikilla.

10 tykkäystä

Ensimmäinen uutuuslonkero. Inflaatio iskenyt, tämä maksoi baarissa 4 euroa, kun muut maut ovat 3,50 euroa.

Pidän kovasti siitä, että täällä paikallisessa on riittävän lämmin istuskella terassilla, juttuseuraa löytyy halutessa suomeksi ja valikoimasta löytyy esimerkiksi kahdeksaa eri makua lonkeroa. Hinnatkin edullisempia kuin Verohelvetissä.

29 tykkäystä

Lopulta täälläkin se kupla puhkeaa…

YARN | Yes, that's exactly what I'm saying. | San Andreas | Video gifs by  quotes | 8c3297ac | 紗

10 tykkäystä

Alkuperäinen ennustajahan en ollut minä. Lähinnä vain totesin että olen toista mieltä. Tämä on melko itsestään selvää kun olen longina suhteellisen isolla positiolla.

Olet varmaan tässä shorttina?

Viimeksi tästä ennusteltiin kuukausi sitten.

Mikäli tulkitsen kasausohjetta oikein, kolmen punaviinilasillisen jälkeen hylly kasaa itse itsensä.
Tai kuuden. Laskutavasta riippuen.

Olen jumissa, koska en tiedä tarkoittaako ruotsalainen tässä kolmea vai kuutta punkkulasillista.
Jeesatkaa nyt kamut. Tämä ei saa mennä pieleen.
Ensimmäistä vaihetta toteutettu jo yli 30%.

119 tykkäystä

En itse asiassa käy ikinä kauppaa hesulissa. Shortteja oli tänään NVDA ja SMCI ja tarjosi mukavan 3.34%:n buustin salkkuun.

Seurasin Nestettä vain ihan mielenkiinnosta kun kuukausi sitten jengi osti kaksin käsin ja hehkutti joka ketjussa miten halpaa on. Totesin silloin, ja totean edelleen, että TA:n vinkkelistä lappu menee alaspäin, ja on melko ikävää buustailla aloitteleville sijoittajille jotain pelletasojuttuja jotka sitten vaikuttaa ostopäätöksiin.

Tässä taas tuo day time framen kuvaaja, näyttää hieman eriltä kuin yo. 1kk.

4 tykkäystä

Pelletasojutut > TA

Jokainen tekee oman sijoituspäätöksensä, osakkeen liikkeitä ei voi meistä kukaan ennustaa.

7 tykkäystä

Teoriassa näin, käytännössä

OT: Gemini AI teki aika vammaisen näköisiä sopuleja. Google ei jatkoon.

9 tykkäystä

Ei hätää. Meillä sopuleilla on oikeasti mukana uusiutuvat öljyt :slight_smile:

image

27 tykkäystä