Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tää tuli joskus myös eteen :laughing::grin:

29 tykkäystä

Mielestäni tuossa ei puhuta mitään ylittävästä osasta. Eli jos tilille sijoittaa 50000, saa täyden koron koko summalle. Eli itse asiassa ihan ok diili.

1 tykkäys

Mikäs siinä jos sillä tienaa reilusti ja homma on mielekästä. Euroopassa, tai ainakaan meillä Suomessa, ei tienaa. Reikä päässä duunin vääntäminen lähinnä valuu verokarhun pohjattomaan kitaan. Eipä hirveästi inspiroi ylitöitä tehdä tai lisävastuita ottaa kun siitä ei juuri jää ns. viivan alle itselle kuin murusia.

28 tykkäystä

Näyttää markkina polarisoituvan Suomessakin. Muutama nouseva osake ollut viime aikoina: Wärtsilä, Kemira, Cargotec. Suurin osa jatkaa sahaavaa laskuaan eikä valoa näy. Wärtsiläkin noussut niin paljon, ettei voi mitenkään perustella ostoa näillä kurssitasoilla. P/E luokkaa 20 ja listalla firmoja, joilla P/E 10 ja ketään ei kiinnosta, kurssi ikuisessa laskussa. Silti tuo Wärtsiläkin todennäköisesti vaan jatkaa ylös ikäänkuin vain kettuillakseen niille, jotka eivät omista. Jos kuitenkin heittäisin aivot narikkaan ja hyppäisin “nousevan Wärtsilän kyytiin” niin se nousu pysähtyisi sinä samana päivänä kuin seinään. Tämä on juuri se kettumaisin pörssidilemma joka meinaa tehdä hulluksi ja saada pään räjähtämään.

9 tykkäystä

Niin, en minä ainakaan ymmärrä miksi minun pitäisi työskennellä 6-16 h enemmän viikon aikana, vain jotta joku muu saisi jäädä eläkkeelle 63 vuotiaana tai että toinen saa hiihtää metsässä tai heittää keihästä olympialaisissa valtion elättinä. Suomessa perinteisesti palvotaan työntekoa luterilaisen taustan vuoksi, mutta miksi tehdä töitä, kun hyödyt valuvat muille? Jokaisesta tienatusta lisäeurosta maksan ansiotuloveroa 50% ja sen jälkeen siitä jäljelle jäävästä säälittävästi 50 senttisestä maksetaan vielä maailman toisiksi korkein 25,5% ALV.

Toisin kuin kiinalaisilla ja amerikkalaisilla, niin minun tavoitteenani on jäädä tekemään 45-vuotiaana 3-päiväistä viikkoa. Hullut ne töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä :smiley:

96 tykkäystä

Kirjoitustyylistä päätellen KL-palstan nimimerkki Pör$$iGuru on löytänyt tiensä inden palstalle.

Hold on to your hats, sanon minä!

50 tykkäystä

Free cash flow -31 miljoonaa Q1. Kyllä tässä on kirjoittaja oikeassa ja osakeanti on tulossa😨

Add: mieluiten valtiolle suunnattu osakeanti tottakai jotta voidaan maksaa lisäosinko🥵

1 tykkäys

Dilemma tosiaan. Yhtäältä on huono idea jahdata kurssinousuja, koska silloin tulee herkästi ostaneeksi yliostettuja firmoja ja saa hyvin pian osakseen miinuspäivän ilot, kun trendi korjaantuu. Toisaalta on kuitenkin järkevää ostaa nousevia firmoja, koska bisneksen täytyy silloin sujua keskimääräistä paremmin. Olen pyrkinyt luopumaan Helsinkiin sijoittamisen ajatuksesta, mutta tuo mainitsemasi Kemira kummittelee tasaisin väliajoin itselläkin mielessä. Ja nousee aina, kun odottaa lisää.

Onko muuten P/E 10 nykyisillä korkotasoilla enää halpa hinta keskimääräisestä Hesulin paskayhtiöstä? Kolme vuotta sitten tuota pidettiin ihan haamurajana, mutta nykyään on ehkä syytä arvioida tilannetta uudestaan.

Itse ehdottaisin - tosissani - Hesulin sijoitusideoiden arviointiin ns. Elisa-testiä (ei sijoitussuositus). Elisa tarjoaa tasaisesti 3-4 prosentin vuosikasvua ja reilun 5 prosentin osinkotuottoa. Bisneksen on oltava yksi koko Helsingin parhaista, eikä se tarjoa liikoja yllätyksiä. Jos Hesulista löydetyn sijoitusideasi tuotto-odotus on pienempi kuin kaksi kertaa Elisan tuotto-odotus, niin harkitse position ottamista tarkasti uudelleen, ja jos se on alle 1,5-kertainen, niin unohda se kokonaan.

17 tykkäystä

Ihan sama mielikuva tuli heti itselle. No, jokainen viihdyttää itseään haluamallaan tavalla.

Minä nautin tästä.

Politiikka ja Teslaketjut ovat masentavia mutta kun joku avaa yhtiöketjun oven, ravistelee pölyt hihoistaan ja karjaisee että te olette kaikki tyhmiä ja tämä yhtiö on konkurssikypsä, meinaa valahtaa tippa lahkeeseen. (minussa taitaa olla jokin vialla)

Luen monta kertaa kaikki räikeät haastot ja tiukat vastaukset, joskus jopa niin intensiivisesti että unohdan välillä heittää lisää löylyä keskusteluun jollain täysin ei-relevantilla knopilla ‘Niin! Ja nettokassavirta oli kuuykkösellä miinuksella. mic drop

Bonus irtoaa jos tulija lisää että hallitus polkee omistajia samaan tahtiin kuin postimies teidän vaimojanne :smiling_face_with_three_hearts:

En ole ollut näin otettu sen jälkeen kun ihmeteltiin nesteavauksia/lisäyksiä. :smile: (Yleensä yrityksiä seurataan joitakin vuosia aina silloin tällöin mallintaen tulevia kassavirtoja, ja positio otetaan jos koetaan että puulaakin hinta putoaa omiin projektioihin nähden edulliseksi. )

Mutta mitäpä minä tiedän :slightly_smiling_face:

20 tykkäystä

Työkeskustelusta mieleen tullutta. Henri Poincare (1854-1912) oli yksi historian kymmenestä suurimmasta matemaatikosta. Kirjoitti satoja artikkeleita ja kymmeniä kirjoja.

Hän tutki hyvin monipuolisesti matematiikkaa ja kirjoitti paljon myös filosofiaa ynnä muita tekstejä. Matematiikkaa hän mietti aina ihan perusteista lähtien, niin että hänellä oli kirkas näköala senhetkisestä työstään alkeisiin asti. Hän kehitti kokonaan uuden matematiikan alan, algebrallisen topologian, joka tutkii erilaisten objektien jatkuvia muunnoksia. Sen avulla voi mm. todistaa, että jos sekoittaa kahvia läikyttämättä sitä, liikkeen lakattua ainakin yksi ”kahvihiukkanen” on täsmälleen samassa paikassa kuin ennen sekoittamista. Samalla filosofialla voi todistaa, että maapallolla on pakko olla tällä hetkellä ainakin yksi paikka jossa ei tuule. Lisäksi maapallolla on juuri nyt kaksi täsmälleen sen vastakkaisilla puolilla olevaa pistettä, joissa on täysin sama lämpötila ja ilmanpaine.

Poincare aikataulutti vain neljä tuntia työtä päivässä. Ainakin siinä ahtaassa merkityksessä kuin moni on edelleen jumiutunut työtä ajattelemaan. Hänellä oli joka päivä fiksattuna tunnit 10-12 ja 17-19 siihen että istui kirjoituspöytänsä ääressä intensiivisessä kirjoitustyössä. Muuten päivärytmi oli hyvin leppoisa; reilusti aikaa lueskeluille, kävelyille, nokosille, tapaamisille ynnä muille. Monesti hänen parhaat oivalluksensa tulivat satunnaisina salamaniskuina vapaa-aikoina, kun hän ei aktiivisesti miettinyt ongelmiaan.

Muistaakseni esimerkiksi Darwinilla oli sama neljän tunnin työpäivä ja muuten hyvin vapaata. Jos heidät olisi pakotettu 7,25 tunniksi päivässä johonkin koppiin istumaan, elämän- ja työn laatu olisivat olleet heikommat. He tekivät mielekkäitä töitä mielekkäällä tavalla muuhun elämään lomitettuina. Heillä ei ollut varsinaisia työpäiviä.

98 tykkäystä

Vsaucelta tuli aikoinaan hyvä video aiheesta:

7 tykkäystä

Hmm, teen kolme päivää viikossa töitä … toimistolla :). Noin 10h päiviä. Etäpäivät on varsin leppoisia. Aikaa riittää hyvin myös aamuisin treidaamiseen, ja iltaisin ihan muihin juttuihin, esim foorumilla notkumiseen…

Ehkä se isoin ero on joustossa - silloin kun pitää joustaa, niin tehdään pitkää päivää tai viikonloppua, eikä olla vaatimassa ylityökorvauksia tai lisävapaita. Näitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa ainakin nykyisessä työpaikassani. Kukaan ei lähde kello 16 töistä ja pudota hanskoja (mikä oli Suomessa erittäin normaalia ja henk.koht. ärsyttävää), vaikka olisi mikä tilanne päällä.

Monet eivät ehkä tiedä että amerikkalaisilla on yhtä paljon lomia kuin Suomessakin, mutta ne on ripoteltu pitkin vuotta. Ao. listan päälle sitten työpaikasta riippuen 2-5 viikkoa normaalia lomaa.

11 tykkäystä

Melko kovaan seuraan on mut kyllä nostettu, olen ihan noviisi näihin kahteen muuhun kirjoittajaan nähden. :pray:.

6 tykkäystä

Pina Colada tuli bull-mukissa. Varma nousukauden merkki.

15 tykkäystä

Tämä on omaan makuuni toistaiseksi ylivoimaisesti parasta papukahvia mitä olen nauttinut. Selvällä marginaalilla.
Täytyy tilata pahvilaatikollinen lisää.

9 tykkäystä

Lauseeni tarkoitti sitä että ilmoittamani korko on yli 50k summalle, pienemmälle summalle korko on alempi.

1 tykkäys

Tässä on mukava liike, jota voi tehdä kotona - onnea yritykseen. :smiley:

16 tykkäystä

Salkkuni ei voi hyvin… sovitaanko, että kaikki käy tänään K(KK)-marketissa ostoksilla ja tankkaa Neste asemilla. :clown_face:

14 tykkäystä

Liikettä kannattaa testata ensin bosupallon avustuksella. Itse todennut, että yksi parhaista takareisi liikkeistä ainakin juoksijalle! Oma ennätys taitaa olla 6 toistoa puhtaasti :sweat_smile:

4 tykkäystä