Inderesin kahvihuone (Osa 8)

@Sijoittaja-alokas onko veliosakkeet raketoinu tänää?

4 tykkäystä

Täytyy toivoa ettei tule varpusparvena pulkkamäkeä huomenna ulos ja alas, ei makeaa eikä suolaisaa mahantäydeltä sanotaan☝️

2 tykkäystä

Kiitos kysymästä! :cowboy_hat_face:

Yllättävän vähän, mitä olen katsonut.
image
image

Oman salkkuni liikkeet ovat olleet aika maltillisia suurimmilta osin. :slight_smile:

9 tykkäystä

Joo, kyllä kaupassa ahdistaa ruuan nykyinen kalleus. Kassalla aina huokaan, että tämäkin summa on pois sijoitusvaroista. Eikä voi oikein euron roiskeläppäpitsoillakaan elellä. Jatkuvaa tasapainoilua terveyden ja säästämisen välillä.

4 tykkäystä

Avataan nyt ajatuksiani hieman numeroilla. Otetaan esimerkiksi Sampo ja oletetaan Inderes ennustukset ensi vuodelle totuudeksi.

Korona pohjilta ihmeen kaupalla sai tätä herkkua sanotaan nyt tasaraha hintaan 20e/kpl. Päivän hinta on 40e/kpl. Ensi vuodelle tulee osinkoa 2.33 euroa. YoC on hulmat 11.65% tälläiselle vakaalla vakuutusyhtiölle. Voisiko parempaa sijoitusta löytyä?
Osinkoprosentti on kuitenkin päivän hintaan vain 5.825%. Kuitenkaan kumpikaan näistä luvuista ei kerro oleellista kun pitää miettiä niitä saatana verojakin onhan ostos huimat 100% voitolla.

Eli lasketaan se oleellinen numero: DividendYieldAfterTax eli dyat. Verovelkaa on sisässä 30-34% * 20e per lappu. Eli 6-6.8e. Dyat on siis 2.33e / (40e-6e/6.8e) = 6.85-7.2%.
Eli jos pörssistä löytyisi yhtä vakaa ja laadukas yritys yli tuon 6.85-7.2% osingon niin kannattaisi pistää Sammot myyntiin ja ostaa sitä toista vaikka veroja pitääkin välissä maksella.

6 tykkäystä

Arvo-/ osinkosijoittajan ei tarvi murehtia kursssien puolesta herkutellakseen. Lähdenkin tästä kassavirralla punalappujahtiin poimimaan viikonlopuksi herkkuja alle käyvän arvon :sunglasses:

btw. -60% alella kierrän osinkojen korkean verotuksen :sweat_smile:

5 tykkäystä

Et vain viitsinyt ylpeillä.

Näillä nousuilla kaupasta kelpaa vähän pienemmänkin prosentin punalappu.

12 tykkäystä

Dax alle 3000 pistettä ja Nasdaq alle 5000 pistettä? Upm 10-15€? Häpeillen puhutaan jos osakkeita omistuksessa…? Ei sijoitussuosituksia nämä arvailut.

3 tykkäystä

En tiennytkään että indekseihinkin tehdään käänteisiä splittejä…

20 tykkäystä

Ei toimi Premium. Olen pelkän padin varassa Palmassa ja Premiumiin ei pääse, vaikka olen kirjautuneena palveluun! Vanhoja Inderes sivujakaan ei löydy. Mistään ei voi myöskään lähettää viestiä Inderesille. Huoh!

Tämä on täysin tottta :+1: Sen seuraavan hevosen kun sattuu sitten vain sopivasti löytämään.

2 tykkäystä

Jos olisin hieman itsekäs, hieman pihikin niin ostaisin joululahjaksi sukulaisille ja kavereille esim. 30€ Stockkan lahjakortit. Sillä rahalla ei saa stockkalta mitään, joten porukka laittaa omaa rahaa x määrän ostoksiin. Uskoisin kuitenkin, että jokainen käyttää lahjakortin. Jos ei käytä, olisi se täyttä katetta kaupalle.

Saataisiin kunnon buusti q1 myyntiin, jos useampi omistaja toimisi kuvailemallani tavalla.

15 tykkäystä

Vertaat appelsiineja ja tomaatteja eli verot huomioiden osinkoprosenttia jos positio myytäisiin ja osinkotuottoa ilman verojen huomioimista.

Kyllä tästä toisesta uudesta osinkokoneestakin verot pitää maksaa. Tämä on sinänsä helppo korjata ja varmaan tätä tarkoititkin vaikket sitä erikseen mainitse esimerkissä. Vaihtoehdoissa on mahdollisuutena myös holdata ja ainoastaan maksella osingoista vuotuiset pääomaverot jollain hurdle rate on eri ja nousee osinkotuoton osalta sinne 8% pintaan (after tax) . Buffetin Coca-Cola sijoitus on vastaava.

2 tykkäystä

Vaihtoehdot nimeen omaan oli holdata Sampoa ikuisuuteen tai myydä se ja hyptä toiseen kelkkaa jota holdataan ikuisuuteen.
YoC ei kerro yhtään mitään vaihtoehtoiskustannuksesta tai tulevaisuuden tuotoista.

Edit: Osinkoveron määrä on tietenkin sama 85% pääomaveroista molemmissaa tapauksissa. Sitä ei kannata tähän nyt sotkea.

1 tykkäys

Tämä ei täällä varmaan olekkaan ollut tänään vielä tarpeeksi montaa kertaa. ; :rocket: :rocket: :rocket:

18 tykkäystä

just mun fiilikset, täällä salkut nousseet kyrpänä kun itsellä oli kaikki miikalla, tosin lopussa yksi lapuista nousi ujosti plussalle ja yksi nollille…salkku taas lähes puoli pinnaa miikalle…oispa ase (yhteydenotot huomiotta jos on tarjolla)!

6 tykkäystä

Ihan totta. Mutta eipä mikään yksittäinen tunnusluku irrallaan kaikesta muusta kerro totuutta juuri sen enempää.

Katsoo sitten liikevaihtoa, tulosta tai osinkoa hintaan nähden, oleellista on aina sen laatu. Kun kasvaa yli ajan, laatu on hyvä ja kun kutistuu on huono.

2 tykkäystä

Nooh, ei täälläkään tarvihe mennä salkussa kuin 3kk taaksepäin ja jo näyttää -24%. Ei pääse henkseleitä paukuttelemaan.

Mutta kyllä se siitä taas joskus. :handshake:

5 tykkäystä

Sinä hyppäät 7,5% osinkotuottoa maksavaan toiseen yritykseen.

Minä: Olen ostanut 20 eurolla 1 Sammon osakkeen josta saan 2,33 e osinkoa. Maksan 34% pääomaveroa osingoista eli saan 8,28 % osinkotuottoa per vuosi.

1 tykkäys

Oon aamulla lähdössä stokikseen päivän reissulle. Kysymys kuuluu: Onko Hki-Vantaan P4 pysäköinnistä kokemuksia? Voiko sinne ajaa suoraan ja maksaa lähtiessä…Ilmeisesti halvin mutta jonkin verran matkaa terminaali 2:seen

4 tykkäystä