Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Se että jokin appi on saatavilla ei tarkoita että se pitää asentaa. Se hammasharja toimii ihan normaalisti ilman sovellusta, kuten muutkin kodinkoneet.

4 tykkäystä

Aina voi kuitenkin pohtia, että kenelle se tuo mitään lisäarvoa :grinning: Aika väkisin keksittyjä juttuja osa noista appseista. Varsinkin kun niiden tuki ei ole välttämättä kovinkaan pitkä.

Kodinkoneillakin voisi olla jokin avoin rajapinta mille voi kuka tahansa tehdä appinsa sen sijaan, että pitäisi asentaa n+1 appia. Ehkä Threadin ja Matterin kaltaiset asiat joskus parantavat tätä tilannetta. Esimerkkinä esim. lämpöpumppujen etäohjaus voisi toimia suoraan omasta verkosta ilman valmistajan pilveä jne.

2 tykkäystä

S-ryhmällä on toimiva bonus kun sen saa rahana. Mutta miten ihmeessä ne ei saa niitä S-mobiilin tarjouksia mukaan siihen korttiin. Kassalla joku laittaa hihnalle juuston ja kassa sanoo asiakkaalle, että tämä on S-mobiilissa tarjouksessa. Sitten siinä aletaan porukalla etsimään sitä sieltä sovelluksesta, kunhan ensin muistetaan sovelluksen salasana. On kyllä niin jäykkä systeemi kuin olla ja voi.

62 tykkäystä

Siis tämä on todella raivostuttavaa :upside_down_face: Sitten kun se hoksataan vasta kun on maksettu ja argh :triumph:

4 tykkäystä
  1. Taitava opportunisti
  2. Kiusallinen kysymys Sampo-Leonian yhdistymisen merkitys hänen vaurastumiseensa
  3. Kiusallinen kysymys isänmaallisuus
  4. On omaksunut aristokraattisen identiteetin, ja viihtyy selvästi roolissaan
  5. Puhuu järkevästä sosiaslisesta turvaverkosta, mutta ei järkevästä ahneudesta
  6. Ei ymmärrä että käyttää järjestelmää hyväkseen omiin tarpeisiinsa, kuten jotkut käyttää sosiaaliturvaa saadakseen vapaa-aika. Molemmat hyväksikäyttöä tuossa välissä olevia ihmisiä hyväkseen, vaikka ovatkin eri päissä järjestelmää.
  7. On muuttanut puheissaan käsitystä onnen merkityksestä
8 tykkäystä

Onks tässä joku ajatusvirhe? Oon ymmärtänyt että OST:lle saa vaan kotimaisia osakkeita :face_with_spiral_eyes: Mistä saan samat häxit?

1 tykkäys

Osakesäästötilille menee kaikenmaalaiset osakkeet. Mutta muiden instrumenttien suhteen (esim. ETF:t) OST ei taivu.

5 tykkäystä

Törmäsin itse samaan idiotismiin, kun olen OP:n asiakas. Heillä on tiukempi screeni OST:n kanssa kuin laki sallisi.

2 tykkäystä

Vain OP-jutut siis


Ja jos yrittää ostaa ulkomaalaisia osakkeita niin ei anna valita OST:ta

4 tykkäystä

Menikö se lakiehdotus läpi, että osakesäästötilin maksimitalletus muuttuu 1.1.2024?

2 tykkäystä

OP:lla on ollut pari vuotta jo työn alla tuo järjetestelmä ja ovat koko ajan luvanneet, että tulevissa versioissa voit ostaa ja myydä ulkomaisia osakkeita OST:llä. Sitä odotellessa. Alkuvuodesta meidän pankkiyhteyshenkilö sanoi, että tuo ominaisuus on tulossa tämän vuoden aikana. No onhan tässä vielä aikaa…

7 tykkäystä

Puuh OP… :clown_face:
Vähän ristiriidassa kaikki.

Lisäys/vastaus:

Kyllä meni läpi. :slight_smile:

5 tykkäystä

Siirsin samalta istumalta kaikki omistukseni Nordnettiin, kun tajusin, että minua viedään kun pässiä narussa :melting_face:

10 tykkäystä

Eroja löytyy myös instrumenteissa, joita tilille voi ostaa. Osakesäästötilille voi ostaa vain osakkeita – mukaan lukien ulkomaiset ja First North -markkinapaikkojen osakkeet – mutta ei rahastoja, ETF:iä tai muita pörssilistattuja tuotteita.

Tämä Nordnetin sivulta

1 tykkäys

Luin itse juuri Nallen elämänkerran toisen osan ja koska olen syntynyt kyseisen kaupan aikaan ei se minulle ollut etukäteen liian tuttu ja pääsin nyt kirjan perusteella ja muista lähteistä keräämäni tiedon perusteella muodostamaan kokonaiskuvan kaupasta.

Ihmettelen sitä miksi kyseinen yhdistyminen olisi Nallelle kiusallinen kysymys. Kyllä, valtio maksoi noin 7 prosenttiyksikköä ”liikaa” preemiota verratuna siihen mikä neuvonantajien antaman ohjeistuksen yläraja oli, mutta sitä isännätön raha teettää ja euroissa tämä taisi maksaa valtiolle jotain 10 miljoonan luokkaa, joka kuitenkin on valtiolle peanuts.

Itse nään kyseisen kaupan enemmänkin siltä näkökannalta, että siinä Nalle ostettiin uuden Sammon johtoon. Tällä ostolla Suomen valtio on oletettavasti tiennanut miljardeja parempien tuottojen muodossa. Nallen käynnistämät saneeraustoimenpiteet ja pari vuotta johtoon siirtymisen jälkeen hankittu vahinkovakuutusbisnes ovat kuitenkin Sammon nykyliiketoiminnan kulmakivet. Paremman pääkohtajan lisäksi Sampo sai myös Nallesta omistajan, jolla oli omat rahat pelissä verratuna aikaisempaan Sampo-Leonian omistuspohjaan, joka koostui pääasiassa isännättömästä rahasta.

Summarum summarum nään Sampo-Leonia ja Mandatum yhdistymisen siten, että valtio sijoitti Nalleen ja sijoitus kannatti.

22 tykkäystä

En ota kantaa tuohon kauppaan, siitä väittelystä ei tulisi ikinä mitään järkevää lopputulosta. Enkä varmaan osaisikaan.

Enemminkin tulkitsin haastattelusta välittyvää haastateltavan reakointia. Tämä on tietenkin mutua ja pelkkä mielipide.

Nalle kirjoittaa historiaa kauniiksi ja mieleisekseen. Hyvin ja menestyksellä kirjoittaa. Tämäkin on vain minun mielipide ja en halua loukata hänen ihailijoitaan, mutta on hyvä olla myös “poikkeavien” ,:sweat_smile:mielipiteitä.

1 tykkäys

’kasakka ottaa sen, mikä on huonosti kiinni’.

2 tykkäystä

Vaikka en ole OP:n asiakas, niin silti totean, että on erittäin iso epäonnistuminen keskeiseltä pankilta, jos ei ulkomaalaiset osakkeet mene OST:lle. Eihän silloin pankissa voida antaa edes kunnollista sijoitusneuvontaa hajautuksesta. No tähän virkailijat on opetettu sanomaan, että onhan arvo-osuustili.

30 tykkäystä

Hesulissa on kyllä niin väsynyttä meininkiä vuoden viimeisenä pörssipäivänä , että yhtä hyvin voisi olla kiinnikin.

Ei jäänyt pohjolan kansalla rahaa osakeostoksiin nakkien, kaljan ja rakettien jälkeen.

Hyvää uutta vuotta ja menestyksestä sijoitusvuotta 2024 :sparkles::rocket:

20 tykkäystä

Kohti uutta vuotta. Tahdittajaksi liimaan tähän englantilaisen koomikon Rik Mayallin kirjeen fanilleen.

Syntymäpäiväonnittelut eivät tästä paljon parane!

4 tykkäystä