Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Vähän vitsiäkin toki mukana, mutta myös kannanotto sen näkemyksen puolesta, että alamäkeen treidaaminen ei sovi kaikille. Tai siis ei juuri kenellekään :grimacing:

2 tykkäystä

Livekuvaa Remedyn osakkeista omassa salkussa.

53 tykkäystä

Suunnilleen pääsee samanlainen huuto itselläkin.

3 tykkäystä

Eikös tämä ole ostokeli kun pitää olla ämpäri vieressä kun hipelöi ostonappia? :thinking:

(riskiä on tarjolla, mutta sitä varten on hajauttaminen. Jos yksittäistä kioskia on repussa niin paljon että sen nollaan meneminen kaataa maailman, ei ole hajautusta tarpeeksi)

4 tykkäystä

Päätin kokeilla hieman erilaista tulokulmaa analyytikkohaastatteluun. Koko 20 min keskustelu rakentuu yhden ydinkysymyksen ympärille. Ei tuhlata aikaa mihinkään kvartaalitulosten pohdiskeluun vaan yksinkertaistesti siihen onko tässä hyvä sijoitus vai arvoansa kyseessä.

Enjoy!

62 tykkäystä

Jaahas lakko taas keskeyttää junaliikennettä Suomessa, mutta samaan aikaa VR ilmoittaa että on ostanut MTR Expressin kaukoliikennetoiminnan Ruotsissa… Jos menee kilpailuviranomaisilla läpi…

2 tykkäystä

Sama VR muuten kynsin ja hampain vastustaa että Suomen raideliikenteeseen tulisi kilpailua.

7 tykkäystä

Lainasin kahvihuoneeseen, koska ei sinänsä liity Nesteeseen enää. Tämä tekninen kikkailu oikean osingon ja lisäosingon osalta on kyllä erittäin huvittavaa. Toki muutenkin melko hauskaa kuinka paljon firmat ovat osinkojensa vankeja. Ei uskalleta laskea osinkoa vaikeina aikoina osinkokiimaisten omistajien vihan pelossa, vaikka olisi järkevääkin. Ja sitten hyvinä aikoina ei makseta kaikkea ulos nyt, koska on kivempi vain kasvatella pikkuhiljaa sitä osinkoa. Ensi vuonna pitäisi kuitenkin maksaa enemmän, joten maltillisemmin korottamalla voidaan kasvattaa pidempään.

Pitkällä aikavälillä kasvava osinko yleisesti toki vaatii, että tuloskin paranee, mutta vuosikohtainen vaihtelu nyt tuskin oikeasti olisi haitallista.

3 tykkäystä

En pyydä sijoitusneuvontaa mutta mitä itse tekisit tässä tilanteessa? :grin:

Vähentäisitkö Mantaa voitolla ja ostaisit niillä Nestettä dipistä? Vai antaisitko olla ja antaa ajan tehdä hommia?

Manta 795kpl / kh 3.40€

Neste 143kpl / kh 32.18€

5 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Mielestäni tällaisia ylimääräisiä kassavaroja voisi ainakin miettiä jaettavaksi omien osakkeiden ostolla. Tämä on tietysti tarkkaa peliä, että onko yhtiön osake houkuttelevasti hinnoiteltu.

Nythän voisi sanoa, että viime vuonna Neste ei nähnyt osakettaan houkuttelevana sijoituskohteena ja ei siksi ostanut omia osakkeita; olivat kylläkin oikeassa ja lisäosinko oli oikea ratkaisu.

Tervetuloa velikerhoon kanssamme, velikerhossa sijotusstrategia on: “Katkase voitot ja anna tappioiden juosta”.

EDIT: jos et haluu velikerhoon, niin perussääntönä on jos et tiedä mitä kannattaisi tehdä, niin sillon ei kannata tehdä mitään. Turha niitä pörssikursseja on jokapäivä tuijotella. Innokkuudesta päätellen sulla on sijoitusvuosia jäljellä vielä monta vuosikymmentä, jolloin viikkojen tai kuukausien heilahteluilla ei ole mitään väliä. Viikko sit tullessa #rahapodi-jaksossa sanottiin hyvin, saadakseen parhaan tuoton pitkässä juoksussa, niin kannattaa ottaa mahdollisimman paljon heiluntariskiä, mutta välttää riskiä, jossa voi tulla “game over”.

24 tykkäystä

Ihanaa kun pääsee porukkaan :smiling_face_with_three_hearts: Onko lähitulevaisuudessa velikerhon kokoontumisia tiedossa?

@kimsku hyvä toi lisäys, itse aina ajattelen muiden hätiköinneistä näin mutta itse syyllistyn samaan hätäilyyn kun sattuu omalle kohdalle :joy:

Paino tällä hetkellä 55% osakesalkussa ja 45% rahastoissa, joten plussalla kyllä hyvin rahastojen ja ETF ansiosta (painoa lisää sinne siis). Ja oppiminen jatkuu. :+1:

3 tykkäystä

Tässä vaiheessa en voi enää tehdä muuta, kuin myöntää olevani avun tarpeessa.
Harkitsen S&P500 Information tech. ETF:n (se salkun ainoa plussarivi) myymistä ostaakseni Valmettia tilalle, koska o s i n k o j a.
Piru itsessäni perustelee tätä niin, ettei tuo Mag7 nousu vaan voi jatkua, joten nyt olisi oikein hyvä hetki myydä.
Järjen ääni, missä olet?

3 tykkäystä

Itse veikkaan että pitkässä juoksussa SP500 hyödyt voittaa sun Valmetin 100-0 :smiley: (toisaalta kuulemma velikerhossa on tilaa)

Stonks only go up.

2 tykkäystä

Myisin molemmat ja ostaisin brasilialaista koulutusteknologiaan erikoistunutta yritystä.

Ei ehkä ollut se vastaus mitä tässä haettiin :joy:

32 tykkäystä

No niin.

Metsä board julkisti juuri 2023 ja ohjeisti 2024.

“Kaikki meni päin ****** ja niin menee ensi vuonnakin mutta ehkä vähemmän”

“Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle että koko kassa lyödään osinkoihin”

image

Etippä vastaavaa vakkaumusta viissatasesta :smile:

27 tykkäystä

Jep ehkä tässä nyt vaan vedetään syvään henkeä ja pysytään suunnitelmassa, voisi olla aiheellista ihan vaikka sulkea tämä foorumi joskus :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: olen selkeästi liian altis vaikutteille.
Tulen sitten 10v päästä takaisin (ketä yritän huijata, olen 10 minuutin päästä takaisin) S&P500: eni kanssa katsomaan miten teillä muilla sujuu.

4 tykkäystä

Ei se kevennykset mallisalkussakaan aina osu!
Toki Remedyn kevennuys oli oikea liike, mutta ei Harvian.
Rauli on pessimisti Harvian suhteen, ketutus näkyi tänään myös ilmeessä.

image

16 tykkäystä

Mä teen monesti niin, että myyn puolet jostain rivistä kun siirrän kiekot eri osakkeeseen.
Puolet myymällä jää lohduttamisen mahdollisuus, oli liike sitten oikea tai väärä.
Mandatum on varma sijoitus, toistaalta Neste menee kesällä paremmin kun bensaa palaa!

4 tykkäystä

En tiedä onko tästä apua. Mutta omaa tuuliviirini heiluntaa hillitsee hyvin se, että on ennakkoon määritelty maantieteelliset rajat sijoituksille. Esim. omaan Suomi-salkkuuni en tällä hetkellä uutta pääomaa lisää (koska muut maantieteelliset kohteet aliedustettuina). Jos sinne haluan jotain ostaa, ni sitten myyn ensin jotain pois tai odottelen osinkoja. Sen sisäiseen tasapainoon saattaminen on vielä työn alla, mutta hötkyily ja aiemmin määriteltyjen rajojen rikkominen voi pahentaa tilannetta isommassa kuvassa.

(Sivuhuomautuksena ja villinä ideana liittyen S&P 500-ETF:iin, ni henk.koht. oon harkinnut equal weight-versiota, jossa kaikilla viidelläsadalla yhtiöllä on sama painoarvo. Ajatuksena se, että ne 493 tulee Mag7:n imussa ja vanavedessä.)

3 tykkäystä