Ammattiin liittyy erittäin vahva oman arvon tunto ja mielikuva siitä, että on ainakin keskimääräistä tallaajaa sivistyneempi ja valaistuneempi. Oman kokemuksen perusteella ammattiryhmään mahtuu yhtä paljon urpoja, rasisteja, sovinisteja ym. kuin verrokkiväestöön. Tyhmiä ehkä keskimääräistä vähemmän.
Lisäksi kuulut muka johonkin hieman vapaamuurarimaiseen yhteisöön. “Ai, olet kollega!” wink wink, secret handshake Jos luulette että liioittelen, etsikää facebookista hakusanalla “lääkäreiden”. Siellä on loputtomasti suljettuja yhteisöjä, joihin sisäänpääsy edellyttää statuksesi tarkistamista julkiterhikistä.
Miten helvetissä lääkäreiden kissat eroavat muiden kissoista? Pistetäänkö ne lukemaan Sinuhe Egyptiläistä? Noiden sisältö on ihan hirveää. Kerran liityin yhteen, kun yritin saada chromebookilla Kelainta toimimaan. Keskustelun taso oli esim tätä foorumia selvästi heikompaa, ja kollegat meuhkaavat siellä vielä oikeilla nimillään…
Tämä on kohta puolentoista vuosikymmenen aikana muuttunut itselleni enemmän hämmennystä ja hieman (myötä)häpeää aiheuttavaksi ilmiöksi. Tämä on ainakin minulle vain työtä.
Olet myös oikeassa päivystysten keskimmärisesti surkeasta toiminnasta. Tuossa puolustan kollegiotani sen verran, että yleensä joku muu vastaa organisaatiorakenteesta ja toiminnasta. Kaikki hoitotieteilijät ja MBA-lääkärit pitäisi potkia kaikkialta kilometritehtaalle.
Kuvaavaa on, kun omalle tyttärelleni tuli akuutti vaiva ja sain ajan sen sairaalan yhteispäivystykseen, jossa työskentelen, (en siis päivystyksessä vaan muualla mutta päivystyksessä työn puolesta tulee käytyä melko usein) tiesin päivystyksessä menevän niin pitkään ja laadun olevan tod näk jonkun ulkomaalaisen keikkalääkärin toimesta niin heikkoa että päätin olla viemättä tytärtäni tuonne ja hoidin asian itse “tiskin alta”.
Oma teini-ikäinen poikani on ruvennut puhumaan lääkiksestä ja että voisi olla kiva olla lääkäri, vaikka isä tekee 60 tuntista työviikkoa ja näyttää vähän vajaa neljäkymmpisenä vähän yli viisikymppiseltä… Toivon että hän keksisi jotain muuta, olen yrittänyt mm. puhua kauppiksesta tai oikiksesta tai vaikka urasta puolustusvoimilla.