Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Osta eka sitten tinidatsol 1 g giardian häätöön sieltä Suomessa sen saa vaan erikoislääkärin luvalla. :smiley::pray: Namaste!

Varo bamboo massage ja jos menet sinne tietyn yhtiön konttorille. Intialaiset voi vihaisena olla aika brutaaleja.

Olen ollut yli 5kk lomailemassa Intiassa 3. Erässä, mutta kaikenlaiset ameebat ja giardian kyllä nykyisin estää matkat sinne.

Tosi mielenkiintoinen maa ja kuin monta maata jos matkaa eri suunnilla. Etelä jäi tutustumatta minulla.

Ps. Gujarat on kuin pohjoismaat ilman tinkimistä siellä pakistanin kyljessä (olin joskus Diu nimisessä paikassa). Siitä on kyllä aikaa. Tai no ei nyt ehkä ihan pohjoismaat, mutta Intian mittakaavassa.

6 tykkäystä

Millä miettimisajoilla @viljo muuten pelasit!? Pelimäärästä päätellen, 5 minuutin tai jokin increment-viritys(jokaisesta tehdystä siirrosta saa lisäaikaa esim. 2 sekuntia).

1 tykkäys

Paljon 10 Min per pelaaja ja jonkin verran 3min+2sekuntia /siirto. Pääasiassa 10 Min.

Saatan vähän jäädä jumiin jos jostain innostun, mutta en tosiaan jaksanut opiskella joskus 25 vuotta sitten omisti sellaisen paksun shakki kirjan ja pääsin pogo. Com sivustolla yli 1750 ratingiin.

Saa nähdä pääsenkö näin pelaillen vielä tuonne. En ollut pelannut iki aikoihin ollenkaan, niin aika vaikeaa oli siellä 1000-1200 tasoissa kin.

Olen huomannut, että shakki kertoo hyvin aivojen vireystilan, kun välillä sakkaa kovasti eikä millään pärjää ja toisina päivinä pelaa aivan erinomaisesti.

Saatan hävitä välillä vaikka 6 peliä putkeen ja jos idea olisi parantaa ratingia, niin silloin ei kannattaisi pelata, mutta eipä minulla ole siinä tavoitetta. Paitsi tietysti salaa lyödä tuo 1750 uudelleen…
:smiley: Mutta sitä en optimoi.

4 tykkäystä

10 tai 15 minuutin peliaika on ehdottoman suositeltava, mikäli on hiukankaan shakillisia tavoitteita. 5 minuuttia tai 3+2 on oikeastaan vain opitun toistamista, mitään luovia ratkaisuja et noin lyhyillä miettimisajoilla pysty saamaan aikaan vaan refleksipohjaisesti lähinnä tapahtuvat siirrot. Usein noilla netin pelialustoilla voi myös ratkaista parin-kolmen siirron mittaisia tehtäviä, se on varsin kehittävää puuhaa, oppii erilaisia kuvioita(englanniksi pattern), jotka säännönmukaisesti toistuvat peleissä.

4 tykkäystä

Niinpä. Ja asiasta marmattamisen sijasta Alma Media voisi itse panostaa siihen tutkivaan journalismiin näiden pörssiyhtiöiden kohdalla. OmaSP:n osalta täytyy antaa kyllä ko. mediatalolle tunnustusta monista laadukkaista artikkeleista. Joskin niihinkin kyllä pätee se, että tätä foorumia lukemalla on samoista asioista ollut jo aiemmin perillä :slight_smile:

15 tykkäystä

Kauppalehdeltä pienet damage controllit kun foorumilaiset löytävät tietoa paremmin kuin toimittajat. Tuohon väitteeseen kurssin vedättämisestä, jos markkinan mielipide olisi selvästi väärä sisäpiirillä olisi suuri insentiivi ostaa itse kaksin käsin osakkeita alennuksesta. Onneksi on Inderes ja foorumi :heart_eyes:, josta löytää laadukkaampaa ja syvällisempää tietoa kuin talousmediasta, jossa puhuvat päät juoksevat päivän polttavasta aiheesta toiseen.

30 tykkäystä

Ehkäpä tässä alkaa tottumaan Hesulin kyntämiseen kun laitoin itselleni euro-määräisen tavoitteeni omalle pääomalle Nordnetissä tälle vuodelle. :wink: Se nimittäin tuli täyteen tänään. Tietty oman osansa varovaisuudesta voipi selittää myös alkuvuoden kestänyt lomautus ja sen jälkeen alkanut vanhempainvapaa joka on kieltämättä hillinnyt sijoituksiin käytettävissä olevaa rahavirtaa :thinking:

money (1)

16 tykkäystä

Eli voin poistaa sen lähettämäsi Oma SP:n tilinumeron ?

24 tykkäystä

Yrityskauppojen tiedottamisesta. Onko tässä nyt ohjeet epäselviä yhtiöille vai onko se vaan välinpitämättömyyttä / laiskuutta yhtiön johdolta? Case Teknopuu. Ostetaan 3 M€ liiketoimintaa ja jätetään tiedottamatta. Teknopuun markkina-arvo 73 M€. Verrataan vaikka Googleen (Alphabet) jonka markkina-arvo n. 2 T€. Jos laitetaan samat suhteet, niin onko kuinka todennäköistä, että Google jättäisi tiedottamatta jotain 82 B€ yrityskauppaa? Ja vielä kaikki nuo seikat ostetun kohteen liittyeen ja kuinka tämä osto rahoitetaan jne. joka mielestäni antaa vielä lisää tarvetta avoimuuteen. Toimitusjohtaja eilen haasttatelussa vastasi tähän vaan “only couple of millions” kun kysyttiin että miksei tiedotetta tullut. :frowning:

Yritän siis ymmärtää, että onko kyseessä joku mätäomena vai onko Fivan ohjeissa jotenkin epäselvyyttä mistä pitää tiedottaa ja milloin? Yritin kaivata ohjeet mutta en kyllä nopeasti löytänyt niitä tämän asian osalta.

12 tykkäystä

Sisäpiiritiedolla tarkoitetaan täsmällistä ja julkistamatonta tietoa, joka liittyy suoraan tai välillisesti liikkeeseenlaskijaan ja jolla, jos se julkistettaisiin, todennäköisesti olisi huomattava vaikutus arvopaperin hintaan.

Tecnotree väistänee vastuun sillä, että toteavat kaupan niin pieneksi etteivät koe sillä olevan vaikutusta osakekurssiin. Padma asuu Dubaissa norsunluutornissa, joten häntä ei sieltä muutenkaan saa vastuuseen vaikka Fiva tekisi mitä. Edes Danko Končaria ei olla saatu haettua EU-maa Kroatiasta Hercules-kuljetuskoneella Kakolanmäelle, vaikka kaverilla on tuomio pörssirikoksista.

Suomen laki ja valvova viranomainen on niin hampaaton, että mitään käytännön seuraamuksia ei näistä sekoiluista tule koitumaan. Sijoittajan on syytä hyvinvointivaltioon luottamisen sijaan miettiä ihan ite, että kannattaako niistä kymmenistä tuhansista mahdollisista osakkeista juuri tähän kohteeseen laittaa niitä salkun roposia.

32 tykkäystä

Mulla näyttää oikein valoisalta kehitykseltä :slight_smile:

image

7 tykkäystä

Jotkut sijoittajat viehättyt näistä Hesulin mörnijäosakkeista jotka näyttävät päällepäin halvalta. Halpuus on tietenkin subjektiivista.

Jos osakepoimintatyyli keskittyy bongaamaan näitä Hesulin halpoja ja sitten haaveilla että liiketoiminta yhtäkkiä paranee ja kurssi raketoi; niin suosittelisin kyllä laittamaan edes osan rahoista vaikka indeksirahastoihin että ei ihan kaikkea menetä tappioihin.

7 tykkäystä

Ei kai se nyt ihan noin mustavalkoista ole, että Helsinkiin sijoittamalla menettää kaikki…

Ihan hyvin voi jäädä vaikka puolet pääomasta.

24 tykkäystä

En missään nimessä tyrmää Hesulia, mullakin on Hesulia mutta vain päälistan isoja ja tuurilla poimittu niin että YTD on nytkin reilusti plussalla.

Mutta noiden kaikenlaisten pikkufirmojen kanssa tulee olla hyvin varovainen. Noh kyllä itsekin hukkasin vähän rahaa Wittediin, mutta tajusin myydä pois kun totesin että kurssi menee vain alaspäin.

Monihan täälläkin foorumilla sanoo ostavansa alentaakseen keskihintaa, se on psykologinen loukku. Ostaako tosiaan vain alentaakseen keskihintaa vai uskooko tosiaan että osake lähtee takaisin nousu-uralle? Jos ei edes itse kunnolla usko että osake lähtee nousuun niin miksi ostaa lisää kun pitäisi myydä kaikki pois.

Olen toki itsekin sortunut liian usein samaan eli todennut että pitäis myydä tappiollinen positio. Ja sitten ostanut vielä lisää ”toivotaan ihmettä” strategialla ja lopuksi myydä pois ihan helvetin tappiollinen positio.

2 tykkäystä

Minulla on isoja firmoja isommalla rahalla ja pikkufirmoja pienemmällä rahalla. Kaikki siis omiin varoihin suhtautettuna, joten minun iso raha voi olla toiselle pieni.

3 tykkäystä

Samoilla linjoilla itsekin, minulla 19 päälistan yhtiötä, joista 16 suuria ja 3 keskisuuria, näissä YTD vihertää valtaosassa. Yhtäkään pientä tai First Northin yhtiötä en enää hanki, kokemus ja opetukset läsnä vahvasti, sekä sitä kautta tiedostettu ja peilikaapista pällistäneen sällin kanssa yhteistuumin suullisesti allekirjoitettu riskirajasopimus. Isoissa tuototkin toteutuu turvallisemmin, vaikkakin tylsemmin, mutta enemmän ne pitkässä omistajalähtöisessä juoksussa antaa, kuin ottaa.

4 tykkäystä

Se todellinen syy, että miksi Pitchausketju avattiin: :smiley:

86 tykkäystä

Sattuipa sopivasti :face_with_hand_over_mouth:

Mallisalkku? More like Peesisalkku :smirk:

10 tykkäystä

Nyt tulee täysin mutuilua ilman faktoja, mutta kuulen mielelläni mielipiteitä.

Olen pohtinut pitkään, onko yksi syy Hesulin / First Northin pienyhtiöiden mörnimisiin ja pettymyksiin se, että listautumisessa perustajat ovat jo tehneet pienen hillonsa, eikä perustajilla tai uusilla johtoryhmäläisillä ole sen myötä kunnoillista kasvuhalukkuutta, menestymisen nälkää tai yleistä muutoshalukkuutta, kun riittävä elintaso omaan sosiaaliseen vertailuryhmään saavutettu.

Isoissa yhtiöissä on sitten sen verta fiksua ja ulkomaista rahaa mukana joka osaa, vastoin suomalaista perusluonnetta, vaatia omien etujensa suojelemista siten, että johdon ja hallituksen pakko tosissaan sitä kasvua ja tulosta tehdä.

‘Suomalainen unelma’ kun on varsin vaatimaton, eikä sen saavuttamiseen tarvita (globaaliin vertailuun nähden) kovin paljoa varallisuutta: Omistusasunto, mökki, auto ja ‘luksuksena’ ehkä siihen vielä moottorivenhe tai vanha purjevene tai muu härveli. Parinsadantuhannen varallisuus näihin riittää, jos sijainnista/laadusta on valmis tinkimään.

Yhdysvalloissa jo random lähiön naapuripiiristä löytyy monta huomattavasti menestyneempiä ja on ihan eri tavalla sitä liskoaivojen kilpailuviettiä ja menestymisen nälkää, kun sosiaalisessa lähipiirissä on huomattavasti leveämmin eläviä, eikä menestymistä siellä tarvitse pahoitella samalla tavalla kuin Suomessa.

Kirjoituksessa nyt toki vedetty kaikki mahdolliset mutkat suoriksi. Jos kirjoitus mielletään poliittiseksi, niin liputtakaa tai poistakaa ennemmin kuin politiikkaketjuun siirtäminen :no_entry_sign:

9 tykkäystä

Lisäisin tähän vielä sen että perustajaporukka ei malta jäädä sivuun operatiivisesta toiminnasta vaikka kasvava pörssiyhtiö saattaisi tarvita vähän toisenlaista osaamista. Exit on osittain tehty ja sitten leppoisasti pyöritellään firmaa niinkuin ennenkin, mutta ei oteta enää mitään stressiä kasvusta tai varsinkaan mitään riskejä. Jos se exit oli tavoite niin miksi pitää jäädä nurkkiin pyörimään?

Lisäys: jenkeissä perustajaporukka lähtis miettimään uutta firmaa. Jos on nälkää tehdä niin sitten on kerrankin sitä pääomaa ekasta exitistä. Jenkeistähän näitä esimerkkejä sarjayrittäjstä riittää.

5 tykkäystä