Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Vanhoista mainoksista (vai oliko tuo joku toimintakertomuksen kuvituskuva) puheen ollen. Ajalta, jolloin pankeilla oli liikaa rahaa:

Kottikärryllistä rahaa kuskaa legendaarinen Veijo Lehtoruusu, joka toimi Kanta-Uudenmaan Säästöpankin toimarina.

16 tykkäystä

Stora-Enso on noussut somessa Meemijoukkoon. Tästä ei maine parane. Jo muinaiset Foinikialiset tiesivät, että “Ei ole huonoa julkisuutta, on vain julkisuutta”. Kohta SE kilpailee Tecnotreen kanssa vuoden mörnijästä. Ostolaita on varma!


https://x.com/Alfredbacka/status/1827034152870301811

ps. Linkin takana video. Älä katso sen taakse ennen kolmatta olutta.

31 tykkäystä

Ei tarvi olla urheilija harrastaakseen.

25 tykkäystä

OP:n Antti Saari ja Ville Rajala keskustelivat nopsaan tuloskaudesta. :slight_smile:

Videolla käymme päättyneen Q2-tuloskauden kuulumisia yhdessä pääanalyytikko Antti Saaren kanssa: minkälaisia tuloksia yhtiöt julkaisivat ja miltä näyttää yhtiöiden tulevaisuus? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen videolta.

Aiheet:

00:29 Vuoden toisella kvartaalilla kotimaisten yhtiöiden liikevaihdot olivat pääosin odotusten mukaisia, mutta tulos- ja kannattavuustasot ylittivät konsensusodotukset lievästi. Mistä tämä kertoo? 01:14 Jos verrataan yhtiöiden suorittamista vuoden 2023 vastaavan ajanjaksoon niin missä mennään? 02:05 Minkälaista viestiä suomalaisyhtiöiltä kuultiin loppuvuodelle? 02:50 Suomessa kuluttajien ostovoima on jo pidempään kärsinyt ja yritysten investoinnit ovat olleet jäissä. Mitä pitää tapahtua, jotta tilanne paranee? Milloin käännettä suhdanteessa voidaan odottaa? 04:13 Miltä Yhdysvaltojen tuloskausi näytti? 05:52 Kannattaako suomalaisyhtiöihin enää sijoittaa? Mistä yhtiöistä/toimialoista nyt kannattaisi olla kiinnostunut?

4 tykkäystä

Mielestäni ihan hatunnoston arvoinen harrastus muusikolta, tai kaiketi lähinnä hänen vaimoltaan. Ravintola teki kuitenkin parhaimmillaan liki 900t liikevaihtoa. Mutta ei ole helppo toimiala kyseessä.

4 tykkäystä

Kiitos perusteellisesta pitchista.

Jäi kaivelemaan se, miten on mahdollista, että näin taantuma-defensiivisen firman markkina-arvo voi romahtaa 80% finanssikriisissä?

Onko tukevaa inputtia tähän?

7 tykkäystä

Nopea vastaus kysymykseen: Yhtiö teki vuoden 2007 aikoihin aivan järkyttävän hyvän tuloksen - 85 senttiä osakkeelta (pääosin johtuen 158 miljoonan dollarin kertaerästä ranskan operointien myynnistä), kun vuonna 2006 tulosta tehtiin 19 sentin edestä. Vuoden 2008 toteutunut tulos oli noin 35 senttiä. Yhtiön hataujaistoiminta ja hautausmaatoiminta on hyvin kannattavaa ja ennustettavaa. Yhtiö kuitenkin teki sijoitustappioita preneed toiminnasta $642 miljoonaa kyseisenä vuonna kun liiketoiminnan kassavirta oli vain noin 350 miljoonaa. Yhtiön oli tuohon aikaan myös tuttuun tapaan vivutettuna noin 3,5 kertaisesti → ei hyvä kun pelätään pankkisektorin kaatuvan.

Vielä lyhempi vastaus: Operatiivinen liiketoiminta jatkoi porskuttamista, mutta yhtiön sijoitustoiminta otti erittäin kovaa iskua suoraan leukaan.

Tässä vielä lainaus vuoden vuoden 2009 vuosiraportista:

“The net unrealized losses had a significant adverse impact on trust fund income associated with our preneed funeral and cemetery merchandise and service trusts.
We anticipate that the decline in the value of our trust investments will negatively impact our financial performance in the future. Until the market values of our trust investments
increase significantly, we expect to report lower earnings from our trusts. In addition, we expect to report lower cash flow from operations due to a reduction in earnings and lower amounts
of distributable investment earnings from certain trusts where we are allowed to withdraw funds prior to the delivery of merchandise and services. Generally these distributions are not
allowed unless the market value exceeds the cost of our trust investments.
When we performed our evaluation of goodwill during the fourth quarter of 2008, the fair values of our reporting units exceeded their respective book values. However, if current
economic conditions worsen causing further deterioration in our operating revenues, operating margins, and cash flows, we may have a triggering event that could result in an impairment to
our goodwill in future periods. Our cemetery segment, which has a goodwill balance of $54.8 million as of December 31, 2008, is more sensitive to market conditions and goodwill
impairments because it is more reliant on preneed sales, which are impacted by customer discretionary spending.
The weakened economy has also negatively impacted our cemetery property sales. In 2008, preneed and atneed cemetery property production, net of discounts, declined 5.4%, which
significantly decreased our cemetery revenue and cash flow. In addition, our preneed cemetery service and merchandise production decreased 9.4% compared to 2007, which does not impact
current revenue but reduces our preneed backlog and will reduce our future revenues”

12 tykkäystä

Kiitos.
Tämä pitchi oli itselleni siinä määrin kova nosto, että ostin samantien peruserän osaketta salkkuun. Erittäin ”pomminvarmaa” ja näemmä myös tuottoisaa palveluliiketoimintaa.

7 tykkäystä

Oliko joku Tuskassa? Opeth ainakin tämän videon perusteella vaikutti hyvältä, vai mitäs mieltä? Mites toi Dimmu Borgir? :thinking:

Tää oli kyl komea setti Dimmulta, useampia vuosia sitten:

17 tykkäystä

Nyt kun päässyt kikkailemaan ensimmäistä kertaa hybridiautolla (ja suht uudella autolla ylipäätään) tulee tietysti pienelle kulkijalle mieleen kaikenlaista.
Kaistanpitoavustin (Lane Assistant). Saatan ymmärtää ajatuksen kyseisen ominaisuuden taustalla, mutta en äkkiä keksi turhempaa härpäkettä omassa käytössäni :sweat_smile: Tämä on kenties kohdennettu ihmisille, jotka kokevat tarvetta nukkua ajaessa ja ovat varmasti apu siinä, mutta tavallista ajajaa tuo lähinnä ärsyttää ja häiritsee. On kohtalaisen teoreettinen ajatus, että ensinnäkään nuo reunaviivat olisivat sellaisessa kohdassa, että autoa ajetaan keskeisesti keskiviivan ja sen suhteen. Joo ei tosiaankaan. Motarilla häiritsee vähiten, mutta kyllähän tuo joka tapauksessa kytketään pois päältä rutiininomaisesti aina ajamaan lähtiessä. Suurin osa päivittäisestä ajosta (taajama, kantatiet, maantiet) on sellaista, että avustin herjaisi ajolinjaa vaikka ajan siinä kohdassa kun kyseisessä tiessä kuuluu ajaa.

Käyttövoiman valinta. Miksi auton valinnat eivät mahdollista ajamista vain bensalla? Kuvitellaan tilanne, että olen ajamassa vaikkapa Etelärantaan niin ettei perillä ole latausmahdollisuutta. Optimaalisinta olisi ajaa motari ja vähän pidemmällekin bensalla ja vaihtaa sitten sähkölle. Sama toisin päin pois ajaessa. Tällöin ajaisin eniten kuluttavan kaupunkiosuuden vain sähköllä. Nyt tuo yhteiskäyttöominaisuus kuluttaa sähkön jo motarilla. Olisi kaupunki-ilmallekin parempi kun en röpöstäisi bensalla kaupungissa.

15 tykkäystä

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, mikä auto kyseessä, mutta ainakin Mersussa on sellainen ajotila, kuin battery level ja se pitää akun varauksen siinä, mikä se oli. Eli käyttää siis vain bensaa. Itse käytän sitä juuri, kunten kuvasit, eli jos tiedän, että sähkö ei riitä koko matkalle, ajan bensalla motarit ja säästän sähkön loppumatkalle

9 tykkäystä

Samoin noiden kaista-avustimien käyttäytymisessä on paljon mallikohtaisia eroja. Pahimmillaan kuski saa vääntää niiden kanssa rattia kilpaa tämän tästä, parhaimmillaan ovat hyvin huomaamattomia avustimia.

5 tykkäystä

Joo samaa mieltä että kaista-avustimen toiminnassa on merkkien välillä toki eroa että kuin hyvin/huomaamattomasti toimii. Samoin eroja näyttää olevan merkkien välillä miten sähköä käytetään ajossa. Esim. omassani on mahollista ajaa pelkällä bensallakin valitsemalla sellanen ajotila. Lisäks jos laittaa määränpään navigaattoriin niin hybrid-ajotilassa auto hoitaa automaattisesti sähkön käytön niin että sen käyttö tapahtuu kaupungissa (jossa sen käyttö on optimaalisinta) ja sitten esim. moottoritiellä käytetään enempi (tai täysin, riippuu sähkön ja matkan pituudesta) polttoainetta.

2 tykkäystä

Miten nämä kaista-avustimet toimivat teillä missä ei ole kaistoja? Tunnistaako se, ettei mitään reunaviivoja ole olemassakaan vai toimiiko samalla tavalla riippumatta siitä missä kärrypolulla olet?

Kaista-avustin toimii niin että kamera lukee tien/ajokaistan sivuviivoja. Jos sellasia ei ole niin ei sitä silloin voi käyttää.

EDIT: Ja omassani vaaditaan minimissään 65km/h nopeus, eli on tarkoitettu isommille baanoille (ei kärrypoluille).

2 tykkäystä

Tosiaan kun ei merkkiä tiedä, niin vaikea ottaa kantaa. Volvon lataushybrideissä on ainakin mahdollisuus ohjata ajaminen bensalle ja akkua voi säästää myöhemmäksi. Lisäksi myös voi ladata akkua ajaessa bensalla. Volvolla myös uusimmissa lataushybrideissä ominaisuus, että kun asetat määränpään auton omaan navigointijärjestelmään, se itse määrittelee tieosuudet missä kuljetaan sähköllä ja missä bensalla. Näin se on toiminut ainakin itsellä kuten kuvasit, että moottoritiellä mennään bensalla ja keskustassa sähköllä.

Erittäin mielenkiintoinen ketju syntyvyydestä ja siitä, miksi länsimaissa lähes kaikkialla syntyvyys on laskenut ja miksi sitä ei ole saatu missään maassa korjattua yrityksistä huolimatta. Kirjoittaja esittää erittäin mielenkiintoisen teorian syistä ja mielestäni myös erittäin vakuuttavasti. Ketjussa esitetään hyviä esimerkkejä maailmalta.

Huomaan olevani hänen kanssaan samaa mieltä, kun miettii keskusteluita työkavereiden kanssa ja silmiin osuneita nettikirjoituksia aiheesta. Lyhyesti: Nykyinen länsimaisen yhteiskunnan arvomaailma ei suosi suurperheitä, vaan työssä ja uralla edistymistä. Nämä asiat lyövät toisiaan korville. Onko sinulla 5 lasta? Ainakin pariskunnan toinen osapuoli voi unohtaa urasuunnitelmansa. Kun menet kumppanisi kanssa yhteisön tilaisuuteen, toinen esitellään “Henkilö X joka tekee Y:tä ja on saavuttanyut Z, Q ja F asiat”. Sillä saa arvostusta paikallaolijoilta.

Miksi häntä ei esitellä “Henkilö X, jolla on 5 lasta”? Koska se ei ole relevanttia yhteisön silmissä. Reaktio paikallaolijoilta varmaan olisi suunnilleen “Öh, joo… entä sitten?”. Kotiäitiys tai koti-isyys ei anna länsimaisessa yhteisössä statusta. Jos joltakin asiaa kysyy, kaikki sanovat, että arvostavat sitä valintaa, mutta harva hakeutuu sen henkilön seuraan nauttimaan henkilöstä hehkuvaa arvostusta. Hovi pyörii toimitusjohtajan, tiedemiehen tai jalkapalloilijan ympärillä. Näihin asemiin ei pääse viettämällä aikaa perheen kanssa.

Mikäli henkilö ei saa yhteisön silmissä statusta suuresta perheestä, ei hänellä ole insentiiviä sellaista tehdä. Aika peruspsykologiaa, vaikka jokaisella pariskunnalla on varmasti omat syynsä tehdä tai olla tekemättä lapsia.

Tämän asian tiedostaminen länsimaissa voi olla kriittistä yhteiskuntien tulevaisuuden kannalta, sillä nykymaailmassa jokaisessa kehittyneessä maassa kuolleisuus on suurempi kuin syntyvyys. Katsokaa vaikka Suomen väkiluvun kehityksen ennusteita.

S. Korea spent $200b trying to increase its birthrate. Hungary spends 5% of GDP.

Both are failing.

Yet the small country of Georgia spiked its birthrate massively without spending a dollar. How?

They understood that fertility isn’t about money. It’s about status.

https://x.com/JohannKurtz/status/1827070216716874191

35 tykkäystä

“Yhdyskuntahyödykkeet”, kuten sähkö- ja vesiyhtiöt ovat viimeisen kuukauden aikana menestyneet parhaiten Yhdysvaltain osakemarkkinoilla. Ne hyötyvät pitkien korkojen laskusta, koska tarjoavat vakaata tuottoa ja niiden arvo yleensä nousee, kun korkotaso laskee.

Alla on Henri Huovisen tviitti siihen liittyen:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1826876766012522894

image

3 tykkäystä

Olin festareilla kummatkin tuli nähtyä, ja Opethin keikka oli itselleni Tuskan kohokohta. Settilista oli mieleinen, vaikka bändin laajasta tuotannosta 70 minuutin keikalla jää väkisinkin omia suosikkeja soittamatta. Tällä kertaa ehtivät soittaa kokonaiset kuusi kappaletta, mutta laatu korvasi määrän. Jos ymmärsin oikein internetistä lukemaani, niin soittivat viisi useiten keikoillaan soittamaansa kappaletta ja Heir Apparentin. Ajan vähitellen huvetessa kohti vääjäämätöntä loppuaan ehdin jo vähän pelästyä, etteivät soittaisi Ghost of Perditionia ollenkaan, kun ei ollut omalla paikallaan avausbiisinä ja Deliverancekin oli vielä tulematta. Tulihan se lopulta sieltä toiseksi viimeisenä ja pettymykseltä vältyttiin. Mutta tapa se tuokin on luoda jännitystä yleisöön.

Ja onhan se mukavaa, että Opethissa on nykyään suomalaisedustusta Waltteri Väyrysen soittaessa rumpuja. Ja hyvin soittaakin.

7 tykkäystä

Viestiketjuhan vielä paranee kun sitä jatkaa alaspäin :smiley:

67 tykkäystä