@Sijoittaja-alokas, tämän voi siirtää jonnekin toiuseen ketjuun, jos aihe on liian raskas kahvihuoneelle
Kesän mittaa olen kerännyt dataa Inderesin analysoimista yhtiöistä. Kiinnostukseni kohteena on
kassavirran tuotto osakkeenomistajalle FCFE/P, missä P on yhtiön markkina-arvo ja FCFE on omistajan vapaa kassavirta, eli mikä osuus osakkeen hinnasta vuosittain kilahtaa yhtiön kassaan
Tämä on vertailukelpoinen tunnusluku riippumatta siitä, maksaako yhtiö osinkoja vai ei. Kyse on yhtiön tulevasta osingonmaksukyvystä. FCFE on käytettävissä omien osakkeiden ostoon tai osinkoihin. Toki voi myös investoida ennusteita enemmän, mutta se on eri tarina. Haluan nähdä, mitä jaa viivan alle. Oikea kaava on täällä Free Cash Flow to Equity (FCFE) Formula and Example (investopedia.com) Omani poikkeaa tästä hieman.
FCFE:n laskeminen on ollut työlästä hajanaisen datan vouksi. Inderesin DCF-laskelmista löytyy vapaa kassavirtaluku FCFF eli vapaa kassavirta osakkeenomistajille ja lainottajille. Olen hieman yksinkertaistanut ja käyttänyt kaavaa FCFE = FCFF - rahoituskulut. Olen muodostanut aikasarjat 2023-2033 jokaiselle yhtiölle, joille Inderes on esittänyt DCF-laskemassa vapaan kassavirran (FCFF). Näitä yhtiöitä on 140, joten aivan pieni työ ei ollut. Mm. pankit eivät ole tässä mukana. Rahoituskuluina olen käyttänyt vuoden 2023 rahoituskuluja ja oletuksena on rahoituskulujen säilyminen samalla tasolla, mitä ne eivät tietenkään tee. Mahdollisia osakeanteja ja osakkeen arvon diluutiota tämä laskelma ei huomioi. Myöskään valuuttakurssitappioita ei huomioida. Laskelma ei ole millään muotoa täydellinen, mutta antaa jotain suuntaa osakkeen arvostustasosta.
Menemättä yksittäisiin yhtiöihin lopputulos on silti varsin kiinnostava. Kuvaajassa on keskimääräinen FCFE/P ilman mitään yhtiökohtaisia painotuksia eli UPM:llä ja Rush Factoryllä on sama paino. FCFE/P paranisi rajusti seuraavan 10 vuoden aikana. Koska P on kiinteä (markkina-arvo 19.7.2024), voi kuvaajasta nähdä kuinka Inderes ennustaa omistajan kassavirran paranevan varsin optimistisesti (?). Kuvaajaa katsoessa pitää myös muistaa, että tulevaisuuden rahavirta on inflaation/riskittömän koron vuoksi vähempiarvoista kuin tänään tuleva raha.
Hajonta on valtava eli osakepoimijalle on tarjolla herkkupaloja ja karikkoja . Toki yksittäisillä yhtiöilläkään kaikki vuodet eivät ole samanlaisia. Esimerkkinä ääripäät: Elisan FCFE/P keskihajonta vuosina 2023-2033 on 0,3% ja Hexicon AB:n 118,6%.
Alla kuvassa painotettu versio. Tässä laskin yhteen kaikkien (140) yhtiöiden FCFE:t ja jaoin tämän kaikkien yhtiöiden markkina-arvojen summalla. Vuoden 2023 tuotto 2,7% on heikko. Vuoden 2027 tuotto 6% olisi jo kohtuullinen, mutta vasta 3 vuoden päässä. Jos nyt kuitenkin kävisi niin kummallisesti, että Hesulissa hinnat nousivat, niin tuottoprosentit tietysti putoaisivat. Osakkeita pitää siis ostaa nyt eikä vuonna 2027.
Hesulisijoittajan näkökulmasta pörssi näyttää herkullisesti hinnoitellulta, kun katse on eteenpäin edes muutaman vuoden. Yhtiökohtaiset erot ovat kuitenkin valtavat.
Varoitus Laskelmat ovat omiani ja tukeutuvat Inderesin ennusteisiin tulevista kassavirroista. Epävarmuustekijöitä on paljon. Varaan oikeuden korjata laskemiani.