Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Alkaa olla meno kohillaan :smile:

46 tykkäystä

Ei toki ole tämä foorumi oikea paikka ratkoa tätä. Täytyy siirtyä muihin tapoihin käsitellä asioita. Kyllä tämä pitkälti työkuvioista johtuu, mutta olet oikeassa, että taustalla on muutakin. Yksinäisyys kenties pahin tällä hetkellä, kun työkin on yksin puurtamista enkä ole parisuhteessa.

Olen kamppaillut mieleni kanssa toki lähes koko ikäni. On ollut hyviä jaksoja, varsinkin silloin kun työ on ollut mielekästä ja ollut kumppani vierellä. Loppupeleissä aika ison osan elämästä. Tämä eräänlainen “fomo” työelämän suhteen ja muihin vertailu on aina ollut minulla ongelma. Onnellisimmillani olin tuon jakson, kun olin laboratoriossa sävyttämässä maaleja. Mukava työ ja hyvä työyhteisö. Ei kuulosta kovin trendikkäältä, mutta pidin. Silloin tunsin tiettyä alemmuudentunnetta ja ulkopuolelta tulevaa painetta päästä “parempiin töihin” paremmalla tittelillä ja palkalla. Tämähän oli täysin väärin ajateltu, ja harmittaa kun tuli annettua tuolle tunteelle vallan. Toki hyvä, että nyt on muutakin työkokemusta, eikä tuotakaan koko ikää olisi halunnut tehdä.

Kieltämättä mietin liikaa näitä työjuttuja. Pääasia, että on jotain. Olen kyllä ammattilaisen kanssa käynyt juttelemassa. Mulla on muutenkin todella vilkas mieli ja ajatukset kiertää kehää. Aikoinaan, kun töissä oli ihan mukava olla, niin oli intoa enemmän vapaa-ajan aktiviteetteihin ja sijoitusjuttuihin. Nyt on yksinkertaisesti liikaa aikaa olla oman pään sisällä. Täytyy yrittää nauttia kesästä. Taidan lähteä kävelylle nyt!

56 tykkäystä

Enää vain vähän yli 160 miljoonaa euroa nettotulos Q1 eli tammikuun alusta maaliskuun loppuun. Paljonko se tekee per päivä? Konkurssi! Konkurssi. Konkurssi? No ei tullut vieläkään konkurssi, vaikka miten laumassa huudettiin.

Kiitos hienosta vastauksesta! Vaikka tämä tuskin paljon lohduttaa, pitää kuitenkin sanoa että alkuvuoden esseesarjasi on ollut vaikuttavaa luettavaa, pystyt avoimesti ja korkeatasoisella ilmaisulla kertomaan mielenmaisemastasi. Tästä tuli mieleen, että eräs tuntemani henkilö, jolla on ollut aiemmin vakavaa masennusta, on jo vuosia käynyt sellaisella kirjoituskurssilla, jossa hän kirjoittaa omaelämäkerrallisia tekstejä ja saa niistä palautetta. (Siellä saa kaiketi aika vapaasti valita mitä haluaa kirjoittaa.) Olet hyvä kirjoittaja joten jokin tällainen voisi olla mielenkiintoinen sinulle ja auttaa myös yksinäisyyteen?

46 tykkäystä

Kesä on alkanut

14 tykkäystä

Wanhoina hyvinä aikoina tuli aamulla katseltua aina Matlockia Yleltä ja hiukkasen myöhemmin Ritariässää. Siitä oli kesä tehty :smile:

24 tykkäystä

(Piti laittaa tää kurssimuutoshehkutus-ketjuun, mutta tuli sen verran sinne kuulumatonta jaarittelua, että laitetaan mieluummin tänne)

:star: Achievement unlocked :star:
Eka kerta ku salkussa jollain rivillä 90% tuottoa. (Ainakin hetkellisesti :stuck_out_tongue: ) Viime kesänä vasta tein ekat sijoitukseni koskaan. Silloin aattelin, että ehkä sit joskus vuosien päästä vois tällainen olla mahdollista.
kuva

Nettosalkku tosin vain muutaman prosentin plussalla, mutta auttaapa pitämään pään kylmänä ja olemaan ylpistymättä liikoja. Polun alussa tässä vasta ollaan ja tuntuu, että nyt vasta olen siinä vaiheessa, että minun on ylipäänsä järkevää alkaa edes opiskella sijoittamiseen liittyviä asioita. Eli vasta nyt, kun on jo jotain näppituntumaa kertynyt, niin ehkä ymmärtää mitä niissä kaikissa sijoituskirjallisuuden ohjeissa ajetaan takaa ja mitä kaikki tunnusluvut yms. oikeasti merkitsevät. Puhdasta teoriaa on hankala oppia likaamatta näppejänsä.

Mutta enpä ois tuotakaan firmaa löytänyt ilman Inderesin forumia, joten nöyrä kiitos kaikille osaaville kirjoittajille näkemystensä jakamisista! :saluting_face:

20 tykkäystä

Milleniaalin kesä: Formuloita, Ritari Ässää, siihen väliin MTV3 chattia ja mobiilipelejä. Illalla Conan + Star Trek.



https://nostalgia-tv.fi/tv-ajankuvat/tayteohjelmat/sms-tv-pelit/

Nykyään katson Pokemon Speedrunia twitchistä :smiling_face_with_tear:

29 tykkäystä

Välillä pitää päivitellä näitä jenkkien non gaappeja. Kyseessä siis Salesforcen osarista tarkemmat tiedot mitä kaikkea tuo on niellyt. Ilmeisesti tuo osakepalkitseminen ei ole mikään oikea kulu niin parempi vain eritellä se niin näyttääpä tulos nätiltä. Eipä tuostakaan tuloksesta mene kuin kolmannes näihin ei niin todellisiin kuluihin

Jos hesulista pakko sanoa jotain positiivista niin eipä tarvitse sen ihmeemmin kiinnittää huomiota näihin asioihin

11 tykkäystä

Tässä oli todella hyvät musat. Tulee melkein kylmät väreet - osuu erinomaisesti omaan ambient-hermooni:

9 tykkäystä

Täällä muricassa voi ottaa oluen tahi viinin teatterisaliin (samoin änäripeleihin jne). Suomen typerät anniskelualuelait pilaavat tämänkin. Ja kupla on ollut otsassa useamman kerran :beers: :sweat_smile:

1 tykkäys

Kyllä ainaki täälä seinäjoella saa tiskiltä ostettua kaljat näytökseen.

2 tykkäystä

I don’t feel your pain

image

E: Tietty olisi pitänyt olla ‘All that money will be lost in time’, mutta ei jaksa korjata :melting_face:

9 tykkäystä

Tämä on ihan mielenkiintoinen tviitti. :thinking:

https://x.com/marketplunger1/status/1796227888292708655

Kuva

4 tykkäystä

Huomenia!

Aamukahvin ohessa pohdin omistajuutta, ja sitähän voi suoraan udella teiltä täältä. Eli kuinka moni teistä ajattelee itseään pitkäaikaisena omistajana edes jossain pörssiyhtiössä?

Ainakin itsellä on “strategisia omistuksia”, joissa ajattelen itseäni enemmän omistajana kuin sijoittajana pienestä omistusosuudesta huolimatta. Toisaalta jossain sijoituksissa olen puhtaasti hakemassa tuottoja, enkä kiinnostunut varsinaisesti omistamaan yhtiötä pitkällä aikavälillä. Jos osakkeesta saa mielestäni enemmän kuin käyvän arvon niin osakkeet lähtisivät kiertoon, jos rajoituksia ei olisi. Toki kaikki osakkeet kai on lopulta myynnissä, jos hulluja hintoja maksetaan, mutta unohdetaan nyt tämä.

Ehkä tässä tapauksessa voitaisiin tehdä rajaus näiden välillä Buffettin viisauksia soveltaen: jos pörssi menisi 10 vuodeksi kiinni huomenna, kuinka suurta osaa portfoliostanne olisitte halukkaita omistamaan tästä huolimatta? Unohtuisi spekulaatiot päiväliikkeistä, Fedin korkopisteistä ja kvartaalien EPSitkin olisivat aika turhia, mutta yhtiön fundamentit, strategia, kilpailuetu, investoinnit / panostukset, johto, hallitus ja pääomistajatkin olisivat toisaalta melkoisen tärkeitä. Ja toki moni muukin asia. Osittain tässä on taustalla sekin, että välillä aikajänteet tuntuvat menevät sekaisin ja ihmiset ovat kärsimättömiä. Aika paljon puhutaan esimerkiksi megatrendeistä sijoitusteeseissä, mutta sitten omistusajat on niin lyhyitä, ettei siinä mitkään pitkät trendit ehdi realisoitua.

Kaikki asiaan liittyvät pohdinnat ovat tervetulleita. Saa myös mainita tietenkin yhtiöitä, jotka siellä omistajuuspuolella olisivat :face_with_monocle:

78 tykkäystä

Mulla oli pitkään juuri tuollainen filosofia, mutta tänä keväänä lähtenyt väliaikaisesti haahuilemaan. Myin siis Berkshiret, Markelit ja Constellation softwaret, koska olin vakuuttunut paremmista lyhyen aikavälin tuotoista muualla. Nyt olen aikani veivaillut ja olen pian ostamassa noita takaisin. Tässä veivailussa ei nyt varsinaisesti ole muuta hyvää kuin se, että menee harrastustoiminnasta tämä jatkuva seuraaminen, laskeminen ja miettiminen, joka sitten välillä palkitaan tai sitten ei.

Avioliittoni kauniimpi osapuoli on alkanut vähän hermostua kaikkeen aikaan mitä tähän tulee käytettyä, joten kesän nyt alkaessa lienee aika vähän rauhoittua.

Veivailun lomassa olen palannut Revenion omistajaksi, josta olin tauolla pari vuotta. Suomalaisista firmoista tämä menee hakemaasi kategoriaan minun mielestäni.

11 tykkäystä

On Suomessakin anniskelusaleja. Täällä myös saa kävellä avoimen olutpullon kanssa kadulla toisin kuin vapauden ihmemaassa :face_with_hand_over_mouth:

6 tykkäystä

Shinjuku-sedällä alkaa kesäloma tuossa muutaman tunnin kuluttua, sugoi! :sunglasses:

Lomasuunnitelmissa on ainakin tavata eräs ulkomaita myöten tunnettu tubettaja ja käväistä 15 vuoden tauon jälkeen Siljan laivalla Tukholmassa. Muuten otan ihan rennosti akkuja lataillen, siinä sivussa pyöräilyä, ulkoilua, ravintolaruokaa ja musiikin tekemistä. Pidän todennäköisesti osakeostohousutkin kaapissa, kiva ylimääräisiä välillä käyttää kokonaisuutena itsensä hemmotteluun ja elämyksiinkin.

Ohessa Samsungin avittama AI-tuotos Shinjuku-miehen kesälaidun-lookista, yritän opetella kikkailemaan tuollakin, kun kerran uusi upea älyluuri löytyy. :sweat_smile:

14 tykkäystä

Tämä keskustelu toimisi paremmin Sijoitusstrategia-ketjussa, mutta vastaillaan nyt tänne. (Ehkä modet voi siirrellä.)

Itselleni Inderes on pörssiyhtiöistä ehkä yllämainitun kaltainen. Tämä toki saattaa olla vain tekosyy ja meriselitys itselleni, jonka olen keksinyt kurssikehityksen vuoksi.

Omistan erästä pientä ruotsalaista yhtiöitä ehkä sillä idealla, että olisin nimenomaan omistaja. Yhtiö on niin pieni, että esim toimitusjohtajan kanssa voi käydä vuoropuhelua, joten sikälikin se tuntuu enemmän omistamiselta.

Yhtiön kurssi ja sitä kautta osuus salkussa kuitenkin kasvoi siinä määrin, että jossain vaiheessa tuntui järkevältä pienentää omistusta ihan riskinhallinnallisista syistä. Pidän kyllä liikeideasta bisneksenä sekä ihan sen vuoksi, että se voisi tehdä maailmasta paremman. Uskon myös yhtiön menestymiseen pitkällä aikavälillä, mutta ajattelin silti, että yöunieni laatu pysyy edes nykyisellä välttävällä tasolla, jos osuus on pienempi. En tiedä onko tämä enää sitten omistamista siinä mielessä mitä hait.

Tavallaanhan indeksit ovat sellaisia, että niissä nimenomaan ollaan omistajia eikä välitetä kurssiliikkeistä yms. Omistetaan tavallaan se pieni osa maailmaa ja ollaan siinä mukana tapahtui mitä tahansa.

Ps. Kyllä minäkin Inderesistä luovun, jos yhtiön toiminnassa joku muuttuu epätoivottuun suuntaan, yhtiö alkaa karsimaan reaaliosingoista tai esim jos johto alkaa sekoilemaan entistä enemmän. :wink:

15 tykkäystä

Salkussa on kolmen ex-työnantajan osaketta, ja näihin on minulla helppo ja luontevaa suhtautua omistajana. Olenkin ajatellut etten myy niitä koskaan, vaikka muuten tuleekin salkkua veivattua turhankin paljon.

2 tykkäystä