Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Aiheeseen hieman liipaten, pakko myös suositella kaikille kirjaa The Enigma of Reason.

Teos lyttää läntisen filosofian näkemyksen ihmisen kyvystä järkeillä (reasoning), jonka mukaan tämä jumalainen meidät eläimistä erottava kyky auttaa meitä tekemään oikeita päätöksiä vertailemalla eri vaihtoehtoja omassa pääkopassamme.

Miksi järkeilymme on niin altis ajatusvinoumille, jos sen funktio on johdattaa meidät oikeisiin päätöksiin?

Kirja esittää järkeilyn funktion olevan sen sijaan täysin sosiaalinen. Järkeilyn avulla kykenemme oikeuttamaan ja perustelemaan (ennen järkeilyprosessia syntyneet) päätöksemme muille. Toisin sanoen olemme asioista jo valmiiksi jotakin mieltä, ja järkeilemällä vain tuotamme argumentteja, joilla saamme vakuutettua myös muut samalle kannalle.

Koska olemme huonoja arvioimaan omia ja hyviä arvioimaan muiden argumentteja kriittisesti, ja koska kykenemme muuttamaan kantaamme saatuamme paremmat perustelut, kirja esittää avaimen onneen olevan dialogi. Sen avulla kykenemme tekemään parhaita päätöksiä ryhmänä, se on järkeilykykymme funktio.

enigma-of-reason

15 tykkäystä

Kyllä olette varmasti. Kumpa jokainen vanhempi tekisi.

Meillä on luettu lapsille iltasadut joka ilta pienestä pitäen ja vastataan mahdollisimman perusteellisesti jokaiseen visaiseen kysymykseen. Iltasatuja ja yleistä tiedonsiirtoa on jatkettu siitäkin huolimatta että poika alkoi yksi ilta yllättäen lukemaan sujuvasti alle 4 vanhana, ensi luulin että leikkii vaan mutta kyllä se ihan sujuvaa lukemista oli. Lukeminen ja lukemisen kuunteleminen kehittää lukemista.

Siitä sai kyllä valtavan boostin ja etumatkan muutenkin kun alkoi lukemaan tietokirjoja, eläinkirjoja ja vaikka mitä, etenkin kun tiedonjano on loputon ja sitä on helposti saatavilla. Nyt meillä asuu kotona kävelevä 6 vuotias Wikipedia. Hieman liian helppoa on ollut aloitella koulutietä mutta kai tämä on positiivinen ongelma :slight_smile:

29 tykkäystä

Hauska, meillä on aika samanlainen kehityspolku :smiley: Ennen 4v oppi lukemaan, sen jälkeen on kehitys ollut melkoista. Tosin, jossain vajaa 5v iässä tuli hetkellinen joku 2-4kk pätkä että oli kiinnostunut enemmän muusta. Oon laskenut, että ennen kun poika täytti 5v, niin illat jolloin iltasatua ei ole luettu taitaa jäädä yhden käden sormiin. Nykyään ei tule ehkä enää ihan joka ilta, mutta itse lukee kyllä joka ilta (ja päivisin).

15 tykkäystä

On hyvä muistaa, että vaikka tekisi lasten kanssa “kaikki oikein”, niin asiat kuitenkin menevät ja tapahtuvat omaan satunnaiseen suuntaansa. Ei pidä pettyä, jos lapsesta ei tule “täydellistä”.

Papalla on liuta lapsia, jotka toki kaikki ovat jo aikuisia. Kaikille luettiin pikkuisina paljon ja oppivat lukemaan normaaliaikoina, eivätkä olleet lapsineroja. Heistä osa innostui lukemaan aikaisin ja paljon ja osaa ei voinut vähempää kiinnostaa.

Sama on sijoittamisen kanssa. Parhaansa tekee ja kuitenkin kaikki on paskaa, paitsi kusi :laughing:

61 tykkäystä

Jostain syystä puhelimen selain aina ehdottaa ind… jälkeen tällaista fuusioitua KL inderes sivua :sweat_smile:

8 tykkäystä

Näin se on, sattumalla ja luonteella on paljon merkitystä. Tää meidän ensimmäinen on tosi rauhallinen, ajatteleva lapsi. Toinen on paljon pienempi, mutta hänestä voin sanoa että ei opi yhtä nopeasti lukemaan kuin isoveljensä :smiley: Toisaalta taas ensimmäinen tykkää harrastaa pallopelejä paljon, mutta vaikka musta liikuntamäärät on isoja, niin hän on vähän kömpelö ja aran/ajattelevan luonteensa vuoksi sellainen että tuskin urheilun saralla menestyy.

Pahinta mitä voit mennä tekemään on vertailla lapsia toisiinsa.

22 tykkäystä

Voihan niitä lapsia vertailla, mutta pitää ymmärtää, että ne on kaikki yksilöitä. Ja hienoja ovat kaikki.

Meillä on ainakin 2 ihan erilaista jos vertaa paria ekaa vuotta, mutta sehän on kyllä Super lyhyt aika.

8 tykkäystä

Tämä onkin parasta että jokainen on oma yksilönsä, vaikka kasvuolosuhteet samat. Meillä kolme lasta, joista 2 alakoulussa ja kolmas parin vuoden päästä kouluun. Kaikille on luettu ja laulettu taaperoina. Kaikki oppivat lukemaan n. 4v. Ekasta tuli lukutoukka, toka kiinnostunut urheilusta ja kolmas musiikista. Tietenkin kiinnostuksen kohteet muuttuvat vielä moneen kertaan mutta toivottavasti saavat itse kiinnostua eikä me olla vanhempina liikoja ohjailemassa suuntaa.

4 tykkäystä

Tähän on pakko korjata että Stockmannin myynnistä maksettava hinta on liian korkea :wink:

1 tykkäys

Tämä postaus ei suoranaisesti ota kantaa lasten lukemiseen, mutta lapsien vertailuun. Itselläni ei omia lapsia, mutta kaksi pikkuveljeä ja pikkusisko löytyy, joiden kasvua päässyt esikoisena seuraamaan aitiopaikalta monen vuoden ajan. Jo vain meidän kesken huomaa, ettei olla eikä oltu veistetty samasta puusta, eikä meillä mielenkiinnon kohteet täsmännyt kellään täysin yksiin.

Lapsuudessa pikkuveljet olivat kuin paita ja peppu, heillä oli vain 3 vuotta ikäeroa, joten tekivät samoja asioita jopa samoissa kaveripiireissä ja pienempi halusi tehdä kaikkea samaa, mitä isompi veli. Olin isoveljenä jopa etäinen heille. Toinen pikkuveli oli mietiskelijä ja toisinaan hajamielinen, toinen taas tomera ja aina menossa, täydensivät jopa toisiaan. Molemmat pikkuveljet nyt aikuisena erkaantuneet jo kuitenkin, vaikka nuorempana opitut yhteiset tavat yhä läsnä, ikävimpänä tupakointi.

Siskon kanssa, vaikka meillä 18 vuoden ikäero onkin, niin ollaan taiteellisimpia, ehkä jopa luovia persoonia, joka näin aikuisiällä vahvistunut. Kuvis ollut 10 molemmilla aina, lapsena piirreltiin paljon ja itselläni kehittynyt virheetön sävelkorva teini-iän aikoihin, jonka avittamana harrastan edelleen musiikin tekemistä ymmärtämättä nuottiviivastoista tuon taivaallista. Sisko harrastaa paljon maalaamista ja grafiikkaa.

Sisaruksista olen ainoa, jonka talous on turvattu ja jolle säästäminen sekä sijoittaminen on kuluttamista tärkeämpi asia. Pikkuveljet vielä ikään kuin miettivät, mikä heistä tulee isona ja sisko taas erikoisesti sanonut, ettei raha tai työ ole tärkeää. Kaikki heistä kuluttavat enemmän, mihin tulotaso oikeuttaa ja olen siitä isoveljelliseen tapaan varoitellutkin, mutta ehkä itse tietävät tilanteensa paremmin, jos ei muuten, niin opetuksen kautta, entinen kuluttajajuhlija kuitenkin itsekin. Mahtavia yksilöitä olivat silloin lapsina ja ovat yhä. :slight_smile:

Jos omia lapsia mahdollisesti joskus siunaantuisi (tarttisi varmaan parisuhteeseenkin ensin ryhtyä), niin rakkaudella kasvattaisin jokaisen yksilön, taloustaitoja opettaisin ja kaikenlaisena heidät hyväksyisin, vaikka sitten hammasta kiristellen.

9 tykkäystä

@Atte_Riikola, @Juha_Kinnunen ja @Rauli_Juva, te teette paremmin roolini kuin mä itse. :frowning:

28 tykkäystä

Return of the Ajoitusonvaikealaji.:arrow_upper_right::arrow_lower_right:

52 tykkäystä

Tänään Nesteen pudotuksessa harmittaa vain se että olin hieman etukenossa myynyt putteja hinnalle 17€ jotka vanhenevat vasta lokakuussa.

Turha siis edes katsella missä tänään mennään, ilman putteja painaisin tänään lisäysnappia.

Ei hättäillä siis, kuukauden päässä voidaan olla ties missä.
Tässähän sahailtu vähintään +/- 35% haitaria parin kuun aikana.

3 tykkäystä

Pitää nyt itsekin vielä heittää oma lusikka soppaan mukaan. Oma poika myös 6v ja oppi lukemaan siellä 4-5v kantturoilla. Lukemisesta innostuminen on mennyt jo niin pitkälle, että kirjaa/lukemista voi verrata jo älypuhelin addiktioon. Ruokapöytään, iltapesulle, autoon yms. kirja otetaan aina mukaan ja välillä joutuu jopa kieltämään lukemisen, kun olisi tarkoitus tehdä jotain muuta (esim. syödä :smile:) Tämä nyt tietenkin pitää nähdä enemmän positiivisena ongelmana kuin minään muuna, mutta meinaa se välillä vähän ärsyttää vanhempia, kun ei mihinkään muuhun pystytä keskittymään :nerd_face: Meillä myös ollaan ihan pienestä pitäen luettu iltasatuja ja poika on niitä kuunnellut herkeämättä.

Toinen lapsi (3v tyttö) on taas täysin eri maata. Joka ilta luetaan, mutta sen max 5 min jaksaa kuunnella kunnes lähtee jos jonkinmoinen ralli päälle. Jännä nähdä nyt toisen lapsen kanssa miten kehityskaari menee, kun tehdään asiat samalla tavalla kuin edellisen kanssa.

10 tykkäystä

Ei suoraan kahvihuone kamaa, mutta menköön.

Tähän yhteen kuvaan sisältyy niin paljon erilaisia tuntemuksia, että ihan kirjattava ylös.

• Ostin Nestettä alunperin koska muutkin, vaikka alana ymmärrän siitä yhtä paljon kuin sika jalkapallosta. Osake oli aiempien kurssihuippujen takia nyt “huomattavan edullinen” ja viisaat analyytikotkin sanovat sen arvon olevan huomattavasti korkeampi. Oman DD määrä lähes 0, case on ihan no braineri!

• Laskun jatkuessa käsiä alle, aina vaan saa herkkua halvemmalla.

• Eihän tää paska käännykkään oikeasti ikinä? Wittedin ja Boreon mahtavista liukumäistä nauttineena ajattelin, että kamelin selkä katkea nyt ja tappiot kotiin. Toinen myynti oli lähes sentilleen alin kurssinoteeraus. :handshake:t3:

• Kurssihan lähtee raketoimaan heti myyntieni jälkeen. Vitutus ja ärsytys on aikalailla tapissaan, pääsi ihon alle todella pahasti. Totaalinen epäonnistuminen sijoittajana, suomalaiseen tapaan kova itseruoskiminen kuinka surkea sitä onkaan tässä leikissä.

• Viime päivinä puhdas ilo siitä, että kurssi palaakin taaksepäin. Ei siksi, että muiden sijoitukset laskee, vaan puhtaasti siksi, että mun myynnit ei näytä niin idiottimaisilta. Markkina ikään kuin antoi minulle “siunauksen”: pääsisin nyt kyytiin lähes samalla rahalla halutessani. Mitään en siis käytännössä menettänyt.

• Nyt sain henkisen resettini Nesteen kanssa, eikä sen lasku/nousu enää tunnu miltään. Juna palasi asemalle, ja sain uudestaan miettiä matkalippuani. Se jäi ottamatta, mutta kepeys sydämessä on huomattava.

72 tykkäystä

50 tykkäystä

Tätä menoa Nesteen arvokkain osa on sen kannattava ja pääomakevyt huoltoasemaliiketoiminta. :joy:

80 tykkäystä

Sweating GIFs | Tenor

35 tykkäystä

Täsmälleen samat sanat!

Tein “varmasti koko syksyn” paskimman peliliikkeen Q2 tuloksen jälkeen ja möin 16,65€ hintaan. Tulkitsin lukuja selvästi täysin väärin, sillä Nesteen kurssi nousi pian jopa 21,80 hintoihin.

Hävetti niinku oravaa ja nyt en tiedä mitä tuntea kun kurssi on alle sen, mitä silloin möin.

Varmasti hyppään mukaan taas jossain vaiheessa aasina, mutta se ei ole tämä päivä. :smiley:

image

17 tykkäystä

Itsekin tulkitsin samalla tavalla kuin @Divinesia ja möin laput tuolloin ja kyllä ärsytti kun nousi. Omasta mielestä ihan sysipaska osari ja en uskonut että paskasta saa tehtyä mokkapalaa tämän vuoden aikana.
Tuo @Ituhippinen summaus on kyllä osuva ja jaan samoja ajatuksia.
Nyt kun mihinkään mitä Neste ohjeistaa ei voi uskoa, en usko että on mikään kiire tätä herkkua takaisin ostaa. Luulen että 15e taso vielä alitetaan ja tämä oli minun ajatus myös myynnin aikana.

12 tykkäystä