Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Jätit virkkeen oleellisen loppuosan siteeraamatta:

Olen samaa mieltä että tilanne lakimuutoksen jälkeen tulisi hankaloittumaan tietyillä liikenneosuuksilla, mutta ajan kanssa tieliikennesuunnittelu kyllä pystyy sujuvoittamaan liikennettä minimoimalla pyöräilijöiden ja autoilijoiden hankalat kohtauspaikat ja miettimällä nykyiset järjestelyt uudelleen. Helsinki on kiitettävästi panostanut pyöräbaanoihin ja niihin pitäisi todennäköisesti tehdä vielä merkittäviä lisäinvestointeja ja monessa muussa kaupungissa täytyisi myös alkaa ottamaan pyöräilijät vahvemmin huomioon ilman että autoilijoiden tai jalankulkijoiden elämää hankaloitetaan liiaksi.

3 tykkäystä

VAG-konsernin sähköautojen (ei vanhojen polttomoottorikoristen) huoltoväli on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Tuolloin vaihdetaan jarruneste, raitisilmasuodatin ja tarkastetaan jarrut ja muut paikat, jotta ne ovat kunnossa. Hinta n. 200. Tuo kannattaisi tehdä myös Teslalle. Yleisesti sähköautojen huolto on vähäisempää kuin polttomoottoriautojen. Huoltoliikkeiden tulovirta on ainakin huoltojen suhteen vähenemässä.

Voi olla että muilla merkeillä on, mutta edelleenkään ei mitään velvoitetta käyttää merkkiliikettä.

Mukavaa pikku jännitystä arkiseen aherrukseen tuo kaverin riistakamerasta lähettämät videopätkät tästä talon takaa n.700 metrin päästä.Ekassa pätkässä liikuskelee yksinäinen,säkältään melko tumma karhu ja illalla tuli pätkä jossa emokarhu kolmen pennun kanssa,lieneekö tämä jonkinlaista etiäistä.Puolukassa ja mustikassa tuossa tulee pyörittyä aika ajoin,viikonloppuna pitäisi rouvan kanssa ehtiä puolukoita poimimaan kun kunnanjohtaja tilasi 4 ämpärillistä perkattuna,oman mausteensa nuo nallukat antaa tuohonkin hommaan,eiköhän nuo toivottavasti väistele kuitenkin,täytyy vähän normaalia enemmän antaa vihiä itsestään kun liikuskelee.

14 tykkäystä

Taitaisi suihkukone jäädä bensiinillä tankattuna maahan.

Onhan Uusi Juttu -mediasta tullut vastaan uutisia pitkin vuotta. Ihan mielenkiintoinen konsepti ja vaikea sanoa miten tulee menestymään.

Kokeilevat alkaa tuottaa uutisia konseptilla joka toimii Tanskassa, ja johon kuuluu tilausmaksu joita nyt keräävät etukäteen. Lisäksi Zetland suostunut rahoittamaan yhtiötä alkuvaiheessa kun tilaajapohjaa kerätään. Mukana toki pöhinäsanoja kuten ”yhteisön luominen” mutta se nyt kuuluu väkisinkin alan luonteeseen.

Ei siinä minusta mitään salaperäistä tai peittelyn makua ole, konsepti vaikutta melko yksinkertaiselta. Se että niin hankalalla alalla kuin media haetaan tilaajia ennen lehden julkaisua vaikuttaa ihan perustellulta.

Näköjään 100€ hintaan saa vuoden tilauksen, ei tuo minusta mikään hirveä riski ostajalle ole uuden tyyppisen journalismin puolesta. En ole itse lähtemässä ainakaan vielä mukaan, mutta kävin katsomassa ja näköjään ihan hyvin lähtenyt jos 5000 tilaajaa melkein täynnä vaikka kerääminen alkoi eilen.

Edit: kaivelin vähän ja näköjään projektin tekijät tekivät AMA:n Suomi Reddittiin jokin aika sitten.

https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/1fcocji/olemme_perustamassa_suomeen_uutta_journalistista/

1 tykkäys

Tämä on tullut huomattua Espanjan-matkoilla, varsinkin kaupunkikohteissa. Muistuu vuosien takaa eräs hauska episodi tähän liittyen. Oltiin Torreviejassa ja tulossa ruokakaupasta asunnolle, kun oltiin aikeissa mennä jalkakäytävältä suojatielle. Jalkakäytävällä oli pieni kioski, joka hieman peitti näkyvyyttä. No, kun oltiin siis menossa suojatielle, niin sitä lähestyi pieni avolava, jonka kabiinissa kaksi isohkoa miestä. Meidät havaittuaan kuski jarrutti niin, että mustaa vanaa jäi asvalttiin ja hetken jo näytti siltä, että autosta nousee perä ilmaan, kun muutenkin painopiste oli edessä isojen herrojen koosta johtuen. Takapainoiset jarrut taisivat pelastaa sen, ettei perä kuitenkaan noussut. Ystävällisesti hymyiltiin puolin ja toisin, kun tietä ylitettiin.

18 tykkäystä

Mersu on sikäli huono vertailukohta, että se on polttomoottoreidenkin puolella aika yksin segmentissään. Muut merkit eivät perinteisesti ole olettaneet, että heidän autonsa kulkevat yli 20 vuotta ja miljoona kilometriä. Mersu on, vaikkei se kai tuottoisin päätös olekaan.

Jos sinulla on tapana osakkeen kurssin romahduksen jälkeen hakea Ostopalstalta ostoja nykykurssia selvästi korkeammalla hinnalla ja käyt antamassa niille tykkäyksiä…

… niin voitko lopettaa :sob:

48 tykkäystä

Joo, se on hyvä tietopaketti. Itsekin käyn näitä yleensä läpi sitten siinä loppuvaiheessa, kun olen saanut seulottua tutkittavien yhtiöiden määrän riittävän pieneksi, ennen kuin teen sijoituspäätöstä.

Tietoahan on nykyään valtavasti, että olennaisen tiedon hahmottaminen tietotulvasta on haasteellista. Kun eri firmoilla eri asiat ovat niitä olennaisia ja kaikilla olennaisimmat asiat eivät ole talousnumeroista pääteltäviä. Sen takia minulla on salkussani aina ollut aika pieni määrä suoria osakesijoituksia, muutama yhtiö kerrallaan. Enempää ei pysty hallitsemaan, hajautan sitten rahastojen avuilla loput.

3 tykkäystä

Jaahas ja taas kerran vaarallinen kohtaaminen polkupyörällä autoilijan kanssa…

Näin, kun keski-ikäinen kaljuuntuva mieshenkilö lähestyi pakettiautolla kaupan pihalta. Hän katsoi vasemmalle ja vilkun mukaan oli kääntymässä oikealle. Minä lähestyin miestä juuri oikealta ja huomioin itse miehen koko ajan jo noin 30 metrin päässä ja odotin katseellani, että hän huomioi myös minut.

Minä lähestyin miehen pakettiautoa hidastaen pyöräni kävelyvauhtiin yli 10 metriä ennen autoa, mies tuijotti autossa yhä vasemmalle odottaen sopivaa saumaa kääntyäkseen oikealle.

Minä ajoin hidasta vauhtia 2 metrin päähän miehen pakusta ja pysähdyin odottamaan miehen kääntävän päätänsä oikealle huomioidakseen myös minut ja yleisestikin havainnoimalla tienkäyttäjiä myös oikealla puolella, sen sijaan mies yhä katsoi vain ja ainoastaan vasemmalle.

Lopulta mies lähti kaasuttamaan sopivan raon kohdalla edelleen yhä vain vasemmalle katsoen ja sillä hetkellä kun hän vihdoin tajusi kääntää sitä päätänsä oikealle, niin suorastaan säikähti minua ja minun “really…?” -ilmettä, jonka jälkeen antoi minulle tietä.

Tämä tarina taas hyvä muistutus, että ei ole mitään väliä, kenellä se etuajo-oikeus tässäkään on, jos vain toinen osapuoli risteyksessä huomioi ympäristöään riittävästi ja aktiivisesti. Sitäkin mietin, että moniko pyöräilijä tai jalankulkija olisi vain edennyt tuonkin pakun eteen, kun katsovat auton olevan pysähtynyt ennen kevyen liikenteen väylää ja olettanut, että kuski on huomioinut ympäristöään riittävästi? Aina ehdottomasti kannattaa ajoneuvon tuijottelun sijaan tuijottaa kuskin käyttäytymistä ja tehdä ennakoivia johtopäätöksiä sitä kautta. Välillä tuntuu, ettei autoilijat edes tajua, että he ajavat ennen ajotielle kääntymistä kevyen liikenteen väylän yli, koska ei ole ensimmäinen, eikä varmana viimeinen kerta…

32 tykkäystä

Muistattehan tulla kello 21.00 Pörssien suunta -ketjuun lukemaan @Marianne_Palmu:n tuoreet kommentit korkopäätöksestä. :slight_smile:

Kannattaa olla hieman ennen iltayhdeksää paikalla.

8 tykkäystä

Missä mun papukaijamerkki kun heti osasin vastata oikeaan paikkaan? :innocent:

Edit: jaa en näköjään osannutkaan kun potkittiin täältäkin :frowning:

2 tykkäystä

Neonoden kaltaisissa kurssiraketeissa on se hauska puoli, että kaikki myy positionsa voitolla. Aikaisempaa ostoa ei ole ilmoiteltu “arpalippu”-hengen mukaisesti, mutta kun voittoa tahkotaan onhan se nyt kivempi julkaista O&M ketjussa pelkkä myynti ja raportoida muhkeista tuotoista. :sweat_smile:

Tässä ei mitään piikkiä kenellekkään, vaan ilmiö on varsin toistuva aina näistä foorumin raketeista! :pray:t3: Siitä huolimatta tuskin (toivottavasti) ollaan minkäänlaisessa kuplassa.

image

(ja ei, kukaan ei ole oikeasti velvollinen tekemään ilmoituksia myynneistä tai ostoista. Kunhan purnaan! <3 )

54 tykkäystä

Just näin. Foorumillamme on muutama niin hyvä sijoittaja että antaisin varani heidän hoidettavaksi anyday. Pelkkää onnistumista vuodesta toiseen ja päivän sisäiset liikkeet hipoo täydellisyyttä teknisen analyysin tukemana.

Jotkut ne vain osaa :slight_smile:

16 tykkäystä

Jos oikein ymmärsin tviitin mukaan, niin:

Raaka-aineet ovat historiallisen halpoja suhteessa S&P 500. Kulta ja hopea nousevat ennätyksiin, kupari vaikuttaa vahvalta ja viljat pohjaavat. Tämä viittaa selkeään raaka-aineiden vahvistuvaan nousutrendiin.

https://x.com/marketplunger1/status/1834700351502454859

1 tykkäys

Pelkkää kateellisten huutelua niiltä, jotka jäivät rannalle tästä raketista
IMG_20240918_173148

14 tykkäystä

Et sinä Sakuseni tiedä mitkä voitot mä täältä vielä paljastan, kunhan hintahuippu saavutettu :wink:

12 tykkäystä

Musta pitää olla avoin ja kertoa, miten asiat on.

Tässä on salkun menestys tänä vuonna, jopa eurotkin laitoin näkyville.

42 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa kirjoitti hyvän pätkän Hesuliin sijoittaneiden tulevasta kohtalosta, sallittakoon lainata tähän lyhyt valikoiva pätkä tekstistä:

"sijoittamansa rahat menetti lopullisesti noin 80 0000 suomalaista osakkeenomistajaa. "

:gem:

12 tykkäystä