- Master of Magic
- Dungeon Master
- Defender of the Crown
Okeiokei, hieman läpällä ja mukana liikaa nostalgiaa.
Ps. Tietäjät (vanhukset) tietää…
Okeiokei, hieman läpällä ja mukana liikaa nostalgiaa.
Ps. Tietäjät (vanhukset) tietää…
Ööh jaa-a, mun aivoilla ei lottorivien lukumäärä muuta todennäköisyyttä suuntaan tai toiseen…
Vaikka tekisi 2,7 miljoonaa randomia lottoriviä, niin ei sieltä välttämättä tule 6+1 osumaa kertaakaan.
Mitä ihmettä sinä sitten teit lukiossa?
Ah, pelinostalgiaa. On täällä kovia mainittu… Erityiset propsit @Shinjuku-mies Yakuza 0 ja Space Crusade maininnoista
Amiga:
PC-retro
PC golden age
Muutama out of the box
Ne “parhaat” pelit (vaikein kategoria)
Tunteina olen varmasti kuitenkin käyttänyt eniten aikaa Pessiin kun lasketaan kaikki vuosikerrat yhteen. Itse olen heivannut vanhan amigan mäkeen joskus nykyään kun Winuae kulkee vaikka muistitikulla mukana
Tähän peli muisteloon, hämmästellen ihmettelen minkä ikäistä porukkaa täällä oikein on?
Kun itse olin nuori, (muistan Elviksen kuoleman ja Eppujen Aknepopin syntymän) niin taidan kuulua siihen porukkaan kun solitairekin oli manuaalista pasianssia korteilla…
Veikkaan että valtaosa kirjoittajista (myös allekirjoittanut) on jonkin sortin milleniaaleja. Papat on vieläkin jumissa Kauppalehden/Facebookin puolella mikäli eivät lopettaneet kriiseissä ja kusetusmarkkinoissa (90, 00, 08, 13) ja nuoremmilla ei ole rahaa
En tiedä mihin kohtaan viittasit, mutta 40 prosentin palautusprosentista todella merkittävä osa taitaa koostua 7-oikein ja 6+1-oikein “tuloista”. Joten jos nämä jätetään laskuista, ehkä tuo palautus prosentti olisi ennemmin vaikka 20%.
0,7% todennäköisyys taitaa palttiarallaa tulla vaikka laskisi kertolaskulla väärin tai sitten (mielestäni) oikealla tavalla - joka saattaa tosin olla vääräkin, todennäköisyydet kun on niin hankalia.
Nämä Larryt, Space questit jne oli hyviä pelejä, ja myös ensimmäisiä kertoja kun pääsi käyttämään englanninkieltä koulun ulkopuolella.
Faijan työpaikalta käytiin illalla tai viikonloppuna kopioimassa työntekijöiden tietokoneilta, ei ollut salasanoja koneissa, joten helppo oli pelit kopsata koneilta
Perskeles, olen luullut olevani boomeri .
Mutta olenkin X sukupolvea…
Eli nuori mies?
Kiitos Ekalle, kun sain idean tarkistaa netistä statukseni. ,
Kuka on X-sukupolvi?
X-sukupolvi, eli noin vuosina 1960 – 1977-syntyneet
Sukupolvi kasvoi suurten ikäluokkien jälkeen suomalaisen yhtenäiskulttuurin arvoihin, asenteisiin ja tapoihin. X- sukupolvelle hyvinvointiyhteiskunta on ollut itsestäänselvyys. Suurin osa x-sukupolvesta on ollut jo aikuisia kun internet ja matkapuhelimet yleistyivät.
Omat lempipelini on yllä jo niin monesti mainittu, että ei voi kun nyökytellä mukana, mutta yksi nosto on pakko tehdä: Worms (1995). Tämä ostettiin kaverin kanssa koulun jälkeen tietokonekaupasta ja juostiin paketti repussa PC:n ääreen kokeilemaan, ja ai että! Hillitön elämys, jota pelattiin viikkotolkulla. Tosin olin tuossa vaiheessa jo kokenut Scorched Earthin (1991) pelaaja, joten osasin arvostaa genreä.
Nykyäänhän noita vanhoja DOS-pelejä voi pelata ilmaiseksi Internet Archivessa. Yllättävän syviä nostalgian väristyksiä saattaa kokea, kun laittaa tulille pelin, jota ei kuvitellut enää ikinä näkevänsä.
Joo X (ja Z - Zoomerit) ovat jossain määrin väliinputoajien sukupolvea. Suuret ikäluokat ottivat populäärikulttuurin ja valta-asemat haltuun suurella enemmistöllä ja sitten Milleniaalit valtasivat Internet-kulttuurin ja somen. Nyt sitten TikTokissa ja muissa uusissa medioissa tilaa ottaa tämä A(ivomätä)-sukupolvi, joka ei muista aikaa ennen Internettiä ja on kasvanut vauvasta saakka kiinni paskoihin meemeihin ja siihen että kaikki sekoilut lapsuudesta alkaen on tallessa videoformaatissa elämän loppuun saakka
Pientä hajontaa noissa vuosiluvuissa. Itse olen -79 syntynyt ja katson kuuluvani x-sukupolveen.
Näin asiasta kertoo aina luotettava Wikipedia
“Suomessa on usein katsottu, että tähän sukupolveen kuuluvat vuosina 1961–1979 syntyneet, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa X-sukupolven edustajat ovat syntyneet vuosina 1965–1980.”
Nostalgialaseilla katsottuna
Ovat nuo oikeasti edelleen omasta mielestäni loistavia pelejä, viiden vuoden sisään pelannut jokaisen noista uudelleen läpi.
Jos jätetään nostalgia pois, niin nykypeleistä varmaankin
(Tulipa ovelasti kierrettyä top3 rankkauksen hankaluus )
No sepä se. Itse olen vm-65, ja luulin olevani boomer.
Nyt olenkin paaaaaaljon nuoremman oloinen x- sukupolvea edustava kolli…
Itse kuulun X-sukupolveen.
Kokemusta on Suomen lamasta 90-luvun alussa, tosin silloin ei ollut vielä mitään omaisuutta, sitten teknokuplan puhkeaminen, jolloin olin aloittelemassa sijoittamista, finanssikriisiin menin jo ihan mukavalla salkulla, eurokriisi meni sitten siinä sivussa ja sitten nämä uudemmat kriisitkin on luovittu aika lailla täydellä osakepainolla. Kriisistä kriisiin menoa tämä sijoittaminen on ollut näin jälkikäteen katsottuna.
Luulen, että tuossa hämää vain laskutapa. Näyttää siltä, että toimittaja on kertonut todennäköisyyden ostetuilla lottoriveillä. Eli laskenut 10 \times \frac{1}{2\,700\,000}\
Todellisuudessahan voiton todennäköisyys ei kasva lineaarisesti, koska muuten ostamalla 2,7 miljoonaa lottoriviä voittaisi 100% todennäköisyydellä, vaikka lottorivejä on melkein 20 miljoonaa.
Samalla logiikalla heittämällä kolikkoa kaksi kertaa saisi 100% todennäköisyydellä kruunan.
Oikea laskutapa olisi 1 - \left( \frac{2\,699\,999}{2\,700\,000} \right)^{10}
Toimittajan onneksi (ehkä tuuria ehkä taitoa) erot oikean ja väärän laskutavan välillä pienillä numeroilla on pieniä, eikä näy pyöristysten jälkeen.
Eroja, jotka voisi erottaa pyöristysvirheestä alkaakin näkyä vasta miljoonan lottorivin kohdalla, jolloin väärällä tavalla todennäköisyydeksi tulee
vs
Loppuosa onkin ihan oikein eli todennäköisyys sille, että voittaa ainakin kerran 40 vuoden aikana on:
Uhkapelurit tämän tietääkin eli, jos tarpeeksi pitkään pelaa jotain niin todennäköisyys sille, ettei koskaan tapahtuisi mitään todella epätodennäköistä lähestyy nollaa ajan funktiona. Se, että kokenut ruletinpelaaja ei olisi ikinä nähnyt tilannetta, jossa punainen tulee 15 kertaa putkeen on siis epätodennäköistä.
Eli pitkät onnen tai epäonnen runit ovat pitkässä juoksussa väistämättömiä - se kannattaa muistaa sijoittamisessakin.
Ei ehkä tavallisimmat valinnat, mutta oma top 5 saattaisi ilman suurempaa järjestystä pelituntien perusteella näyttää hyvinkin tältä:
-Heroes of Might and Magic 3 (PC)
-Shining Force 2 (Sega Mega Drive)
-Chrono Trigger (SNES)
-Pokemon Green (Gameboy)
-Miinaharava (PC)
Hyviä muistoja myös muista Nintendon laitteisteista (NESistä aina Wiihin) sekä akselilta Pleikka 1 & 2.
Ostin myös aikanaan PS4 sekä Switch, mutta ne lähinnä lasten käytössä, enkä ole saanut ispiroitua itseäni enää pelien pariin kuin ohi kiitäviksi hetkiksi.
Mahtava nähdä että vanhan ajan harrastukset elää!