Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Slack ei ole käytössä kovinkaan monessa paikassa. Taitaa olla enempi ATK immeisten juttu.
Virtuaalilasit aika kaukana todellisuudesta kun teamsiä käytetään pääosin ilman kameraa. Mitä iloa on etäilystä jos pitää esittää kameran edessä olevansa työpaikalla? En itse käytä juurikaan kameraa ja en jaksa muiden naamoja katsella videon välityksellä, livenä kokoustaminen on ihan mukavaa puuhaa.
Teamsin suljen melkein päivittäin kun työt keskeytyy muuten kaiken maailman turhista popupviesteistä jne.

Torille! Halpaa kuoharia siemailemaan.

Tämä alkaa olla shorttareille kalliiksi tuleva lappu :metal:

4 tykkäystä

Sci-fi-tason teknologiaa. Vuosikymmenien kehitystyö. Mahdollisuus mullistaa koko viihdeteollisuus kertaheitolla. Lukemattomia kirjoja kirjoitettu kuinka ihmiskunnan tulevaisuus on kääntyä sisäänpäin virtuaalitodellisuuteen.

Vuonna 2024 paras sovellus tälle teknologialle mitä sielunsa myynyt elämäänsä kyllästynyt corporate-KTM keksii virtuaalilaseille:

Viimeinen asia mitä etätöissä haluan nähdä on kollegoiden Sims-hahmot virtuaalitodellisuudessa :smiley:

Pidetään mieluummin vaikka joku tiimin ideointipäivä kerran kuussa jolloin kaikki on läsnä samassa huoneessa ilman elektroniikkaa. Päivittäiset asiat hoituu ihan hyvin Slack/Teams viestittelyllä ja audiopuhelulla.

34 tykkäystä

Omakohtainen kokemus asiantuntijatyössä on se, että etänä varsinainen työnteko (eli excelniiloilu) sujuu paremmin kuin toimistolla, koska voi keskittyä siihen tekemiseen paremmin ilman häiriötekijöitä. Toki edellytyksenä on se että kotona ei ole pieniä lapsia. Jos meinaa olla liikaa häiriöitä niin sulkee puhelimen ja Teamsin, harvoin omassa työssä on niin kiireisiä asioita etteikö ne ehdi hetken odottaa. Melkeinpä kaikki kollegat firman sisällä jotka tekevät samanlaista työtä, kenen kanssa olen asiasta jutellut ovat samaa mieltä, toki yksittäisiä poikkeuksiakin löytyy. Toisaalta oman firman sisällä ne jotka eivät pidä etätyöstä ja väittävät sitä tehottomaksi, ovat omaan silmään stereotyyppisiä pöhisijöitä, joiden päätoiminen työnkuva näyttää olevan postilaatikkona toimiminen ja nättien powerpoint-esitysten tekeminen. Eli ne joilla ei ole mitään substanttiosaamista ja tarvitsevat muiden apua jatkuvasti. Vaikka voi olla että tämä on vain oma subjektiivinen näkemys eikä kuvaa todellisuutta, niin minusta tuo on ihan loogista.

15 tykkäystä

Joo omat kokemukset lähityöstä ovat samanlaisia ja se on kuin progressiivinen verotus kaikille työnsä taitajille. Jatkuvasti ovat kyselijät ja hölisijät kimpussa kun eivät osaa tehdä töitänsä ja itse yritän ensin selvittää ovatko kyseiset tyypit toimistolla ennen kuin päätän että uskaltaako toimistolle lähteä.

Varmasti heille hyödyllistä saada osaamistulonsiirtoja kesken työpäivän, mutta omien töiden tekemisen suhteen näistä ukoista on vain harmia ja heistä ei pääse eroon sillä että sanoo olevansa kiireinen koska ”ihan vaan yks nopee juttu hei!” Varsinkin kun nykyään konttorit ovat ihmisvihamielisesti kustannusäästöjen vuoksi avomallisia niin maksimoidaan häiriötekijöiden määrä :disguised_face:

28 tykkäystä

Jos hassuttelu- ja irvailulinjalle lähdetään, niin itseä ärsyttää lähityössä se kovaäänisin ja ulospäinsuuntautunein porukka joka haluaa pitää joka asiasta brainstorming-palaverin ja lähteä sen jälkeen vielä keilaamaan ja nauttimaan vehnäoluita terassille - tietenkin puhuen työasioista.

Omassa työssäni on selkeät tavoitteet ja osaan työni. En tarvitse ympärilleni kaula-aukkoaan syventeleviä Porsche-miehiä puhumaan yhtä aikaa vaan omaa rauhaa sekä tilan tehdä työni alusta loppuun.

16 tykkäystä

Ymmärrän syvästi, että näitä ihmisiä harmittaa etätyöläiset. Onhan se ollut valtava etuoikeus työelämässä, kun KollegaGPT on aina ollut heti saatavilla ratkomassa kaikki työhön liittyvät ongelmat, mikä on myös saattanut välillisesti nostaa yrityksen kokonaistehokkuutta. Nyt kun pystyy tämä aiemmin aina saatavilla oleva kollega Teamsin välityksellä sanomaan että “Lue ohjeet ja noudata niitä” / “Tee tiketti” / “Yritä ensin itse ja jos ei onnistu niin varaa palsu kalenteriin”, niin ensireaktio on suuttua ja yrittää pakottaa kaikki takaisin toimistolle. “Etätöissä ideointi, innovointi ja yhteisöllinen kulttuuri kärsii”

Firman yhteisöllinen kulttuuri :nauseated_face: :

(Oikeasti en tuomitse niitä työntekijöitä jotka nauttivat laumamärehtimisestä, kunhan ette yritä pakottaa muita ihmisiä konttorille…)

33 tykkäystä

Vaihtakaapas nuoret miehet työpaikkaa tai työtehtävää hieman vaativampaan, jos alkaa tuntua, että osaa nykyiset hommat. Suomessa on sen verran kova osaajapula, että jos oppivat osaajat jäävät kotiinsa mökkihöperöitymään meille ei ikinä kehity sellaisia korkean tason osaajia.

Aikaisemmin puhuttiin hiljaisesta tiedosta. Etätyöskentelyn myötä lienee paikallaan erottaa toisistaan tekemisen kautta opittu hiljainen tieto ja tieto joka on välittynyt vierustoverilta.

Kuningas alkoholin kirous on myös helpommin vältettävissä, kun kaikki joutuvat aika ajoin käymään toimistolla.

21 tykkäystä

Ehkä on, ehkä ei. :wink:

Eksponentiaalisen kehityksen vaihe on käynnissä, joten yhdessä vuodessa harppaukset ovat valtavia. Tässä esimerkki tekoäly-Avattaresta (ensimmäiset 20 sekuntia riittää, kun katsoo):

Tässä Apple Vision Pron “persona” vm. 2024:

1 tykkäys

Jaa että kova osaajapula. No eipä ole näkynyt. IT-hommissa tuntuupi tällä hetkellä enemmänkin sellaiselta, että pulaa on vain hyvistä palkanmaksajista. Joka kerta kun ilmoituksessa lukee maagiset avainsanat “vakituinen työ”, niin tulee kymmeniä hakemuksia, jotka ainakin paperilla tarkastellen ovat ihan päteviä.

Toki jos kyse on ihan oikeista osaajista, siis siitä porukasta, jolle soitellaan perään, että voisitko kenties harkita tulevasi meille töihin, ja palkka on tietenkin ainakin 10000 eur/kk plus edut, niin ehkä heistä on pulaa. En tiedä.

Ja ainahan on pysyvä pula alipalkatuista osaajista. Seniordevaaja 3000 eur/kk. Mikä ihme se oikein on, kun ei tule niitä hakemuksia.

11 tykkäystä

Tällä hetkellä… Siinä löytyi hyvät taikasanat. Tällä hetkellä on meneillään syklissä taantuma.

Ei tuo esimerkiksi nostettu Buffettkaan miettinyt, kuka hänet työllistäisi. Hän oli se heppu, joka työllisti niitä Applen koodareita.

Jos olisin pelkästään etätöissä, olisin ylipainoinen aivan varmasti. Yksi osasyy minun vapaaehtoiseen autottomuuteenkin on, että pidän painoni kondiksessa väkisin ihan vain perusliikkumisella joka perhanan päivä vuoden ympäri. Ei tarvitse etätyöpäivän päätteeksi lähteä erikseen liikkumaan, vaan saan sen yhdistettyä konttorityöhön säästäen aikaa, kun käyn vielä kaupoillakin näillä samoilla reissuilla. Töistä kotiin tullessa olen hoitanut kaikki asiani ja koko loppupäivän voin vain rentoutua tai lähteä vaikka uudelleen ulkoilemaan.

Jos tähän arkiliikkumiseen lisäisin vielä salikäynnit, niin saisin itseni varmaan melko helposti tikkiin kondikseen. Salilla käynti ei tällä hetkellä niinkään kiinnosta, mutta ties vaikka sekin fiilis purasee vielä myöhemmin.

Niin ja työpaikkaruokalassa syön kattavan lounaan suht halpaan hintaan, joten kotona kokkailukin jää minimiin säästäen taas sitä aikaa, arkisin selviän illallisen sijaan päivällä välipalalla ja illemmalla iltapalalla, siinä jaksaa aamiaiseen asti hyvin. Viikonloppuisin sallin herkuttelun ravintolaruoalla, joskus jopa roskaruoalla, ei ne kiloina kroppaan jää.

6 tykkäystä

Ei Suomessa kukaan maksa kunnon palkkaa osaamisesta. Jenkeissä/Saksassa joku 70-100 k€ vuositulot puhtaasti osaamisella ja järkevällä verotuksella ihan mahdollisia tavanomaisellekin huippuasiantuntijalle. Suomessa saat käsiä heiluttelemalla helposta ylemmästä asiantuntijatyöstä 4-5 k€/kk ja koska marginaaliverotus on luokkaa 50%, niin vastuu ja stressi kasvaa tuosta tuloluokasta ylöspäin eksponentiaalisesti (ja yleensä pitää ottaa jotain esimiesvastuita) vaikka palkka kasvaa nettona vain “satasia”. Matemaattisesti fiksumpaa vähentää työpäiviä neljään tai kolmeen päivään viikossa ja tähdätä 60-vuotiaana varhaiselle eläkkeelle. Tällä tiellä ainakin itse olen.

Hyvinvointivaltion rahoittaminen ja huipputeknologiafirmojen perustaminen onkin sitten jonkun toisen ongelma :man_shrugging:

39 tykkäystä

Kappas, nyt me etätyöntekijät olemme palstan LinkedIn-stereotypia-työpöhisijöiden mielestä jo höperöitä. Mitäköhän seuraavaksi? Joku vika meissä on pakko olla kun emme halua tulla kuuntelemaan tuiki tärkeitä kehumissessioitanne ja lastenne koearvosanoja työajalla.

Nojoo, nyt riittää. On varmasti niitäkin, jotka oikeasti “voimaantuvat” työkavereiden kanssa käytävästä debatista, koski se sitten vaikka anopin suonikohjuja. Mutta työn tekemisen tapana se ei ole ainoa. Tapaukset kuitenkin riippuvat niin paljon tehtävästä työstä sekä työn tekijästä, että jätänpä tämän keskustelun osaltani tähän.

Mutta se pitää vielä kysyä: Mikä syklinen taantuma? Ei meillä ainakaan.

9 tykkäystä

Minä olen ylipainoinen ollut jo ties kuinka pitkään ihan riippumatta siitä, olenko läsnätöissä vai etätöissä. Runsas arkiliikkuminen olisi kyllä todella hyvä idea, propsit siitä sinulle. Minä yritän nykyään lähinnä saada tätä painoa jotenkin järkevämmäksi enempi syömistä säätämällä, kun tuo liikunta on aika vastenmielistä. 25 kg onkin jo lähtenyt. Vaan vielä on pudotettavaa jäljellä.

Poika toi armeijasta jonkun viruksen. Jos siitä nyt jotain hyvää hakee, niin ei ole oikein ruoka meikäläisellä viimeiseen kuukauteen maistanut. Lähtikin 4 kg tosi nopsaan.

5 tykkäystä

Tämä on toiminut omalla kohdalla juuri päinvastoin. Lähes 100% etätöitä ja paremmassa kunnossa kuin koskaan, kun ei tarvitse istua autossa työmatkalla 2 tuntia päivässä. Tuon ruuhkassa ja motarilla istumisen sekä ajan hukkaamisen johdosta aikaa ja energiaa jää nimenomaan liikkumiseen ja hyvinvointiin.

Etätöissä tulee syötyä terveellisemmin ja tasapuolisemmin kuin lounasravintolassa. Pari-kolme kertaa viikossa kun tekee isommat erät ruokaa valmiiksi, niin on helppo lämmittää sopiva lounasannos sen sijaan, että mättää pötsin täyteen lounasbuffassa. Ja lounashinta jää noin puoleen siitä, mitä lounasedulla nykyään.

23 tykkäystä

No tuossa sen etätyön ymmärtää, jos työmatka pelkästään autolla on jo tunteja. Itse olen valmis muuttamaan työn perässä ja mukautumaan yleisestikin niin, etten tule koko loppuelämäni aikana autoa tarvitsemaan työhön tai muutenkaan. Tähän mennessä ajokortti ollut 22 vuotta, eikä sille ole käyttöä ollut, eikä enää tule, kokonaan luovuin autoilusta 8 vuotta sitten, sen jälkeen en ole ratin taakse istunut.

Riippuu toki, millainen ruoanlaittaja on. Itse olen huono kokki, joten kyllä lounasravintolassa syön terveellisemmin. Enkä ole sellainen, että syön ähkyksi asti, jos seisova pöytä on tarjolla, jotain on vialla ihmisessä, jos niin tekee. 8 euron lounas on minusta vielä ihan kohtuullinen.

2 tykkäystä

Minullakin oli 11 kiloa ylipainoa vielä 18 vuotta sitten työttömyysaikoina, mutta sain ne pois jättämällä hetkeksi hiilihydraatit minimiin, senkin jälkeen lisäsin niitä kohtuudella. Nykyäänkin otan lautaselle hiilarituotteita vain vähän, salaattia ja proteiinituotteita sitten enemmän. Hiilari oli itselläni ainakin se pahin turvottaja.

Turhat sokerituotteet jätin kokonaan pois 16 kuukautta sitten hampaiden oikomisen sivuvaikutuksesta, kun se kerran onnistui helposti, eli enää ei mene yhtään makeisia, jäätelöä tai limuja. Erikoista kyllä, punainen lihakin on tippunut hyvin minimiin, joudun toisinaan rautalisää syömään, jotta keho saa rautaa riittävästi.

Tsemppiä sinulle painonpudotukseen!

4 tykkäystä

Osaaminen iän myötä kokee myös eroosiota. Nuorena osaaminen on niin lavea, ettet oikein kunnolla osaa mitään. Pikkuhiljaa hommat saattaa spesifioitua siinä määrin, että osaa hyvin kapean alueen hommia. Lopulta tekniikka kehittyy ja pyyhkäisee jalat alta.

Se kehitys, että työpaikkoja siirtyy ulkomaille ja ylimääräisiä käsien heiluttajia syklien aikana karsitaan, tuskin muuttuu.

Keskijohdolla on kummallinen tarve aina pyrkiä lihottamaan itseään ja ihmisellä kiihtyvä tarve toimia tehokkaammin. Jotain ajan myötä lihavalle käsien heiluttelija porukalle lopulta tapahtuu.

Teen myös maksimaaliset ajat etätöitä, mitä vain on lupa töitä. Viihdyn todella hyvin etätöissä ja homma pelittää omalta osalta. Otan ihmisiin matalalla kynnyksellä yhteyttä toimistolla ja kotona. Paikalla ei ole väliä.

Ikävä fakta vain on, että ajan myötä etätöissä osaaminen kokee eroosiota. Korona-aikana oli mukava olla useampi vuosi etänä putkeen, mutta ei se pitkälle olisi kantanur.

Voihan sitä vaihtaa porukkaa keskustelemaan salireeneistä tai toiseen porukkaan kirjoista, jotkut varmasti tykkää myös jutella sijoittamisesta. Ei kaikki lapsista hölötä.

Ei sitä tarvitse välttämättä puhua henkilökohtaisista asioista ollenkaan.

Jokainen pitkässä parisuhteessa ollut on oppinut varmasti saman, mitä kannattaa opetella siellä työpaikallakin. Ei niin tärkeät asiat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Suodattaminen kunniaan. :+1:

12 tykkäystä

Itselle tullut korvista ulos kaikki kokoukset, palaverit ym. Varsinkin julkisella sektorilla olen tullut siihen tulokseen, että iso osa ihmisiä työllistää itse itsensä keksimällä kaikkea turhaa palaveerattavaa, projekteja ja muita puuhia, joiden tuoma lisäarvo työn suorittamiseen on nolla tai negatiivinen. “Hyvä kokous” ja mitään konkreettista ei saada aikaan. Itselle sopisi paremmin, että nuo olisivatkin etätöissä. Paras olisi toki kilometritehdas jotta veronmaksajia ei niin pahasti viirattaisi linssiin. Organisaatiossamme on mm. “henkilöstöhyvinvointivastaava” ja vannon, ettei tämä henkilö tee mitään muuta kuin forwardaa toisen puljun lähettämiä geneerisiä hyvinvointiviestejä koko henkilöstön sähköpostiin. Onneksi tämän ihmisen on voinut laittaa omassa sähköpostissa mustalle listalle joten tuo päätyy roskakoriin, jonne se joutaakin.
Noihin kokouksiin joutuu joskus itse “collateral damagena”. Onneksi harvoin. Viime aikoina olen jättänyt kylmästi osallistumatta vaikka olisin kutsun saanut.

Onneksi oma työ on 95% suorittavaa työtä jota ei voi tehdä etätyönä. Jos tulee joku hyvä idea työn lomassa jonka ajattelee tuovan “asiakkaille” lisähyötyä tai tehostavan toimintaa sen voi kahvihuoneessa heittää ilmoille. Jos riittävän moni kollega tarttuu siihen laitetaan vaan sähköpostia kaikille että “kokeillaanko näin?”. Ei tarvita kolmea palaveria, teams-möteä tai muutakaan paskaa. Toki joku ohjeistus pitää jonkun piruparan päivittää intranettiin jos muutos tulee pysyväksi. Ohjeistushan pitää olla joka asiasta. Kerran pyysin kolmea eri työkaveria kertomaan, miten ohjeistukset löytyvät intranetistä (koska itse en intranetin uudistuksen jälkeen niitä löytänyt). Kukaan ei löytänyt niitä. En löydä vieläkään. Tuosta uudistuksesta on nyt kolme vuotta :grinning:

Alan tuntea lisääntyvää vastenmielisyyttä työnantajaani kohtaan. Jatkuvasti palkataan uusia vastaavia ja managereja sinne ja tänne vaikka pengar är slut. Vituttaa itse veronmaksajana ja vituttaa myös muiden nettoveronmaksajien puolesta. Vituttaa myös oman alan palkkasoturit, joiden ahneudella ei ole mitään rajaa. Oman alani koulutusmääriä pitäisi nostaa 150% mutta pelkään, että silloinkin suuri osa asiantuntijoista tekisi jotain täysin hyödytöntä tauhkaa korkeintaan 40% työajalla.

Mielekäs, hyväpalkkainen työ ja mukavat työkaverit saavat vielä jaksamaan mutta itsekin siirryin nyt 80% työaikaa tekemään (eli vaan keskimäärin 45-50 tuntia viikossa eikä vanhaa 50-60 tuntia) koska huomasin olevani jatkuvasti kyyninen ja väsynyt.

42 tykkäystä