OP ilmoitteli vasta, että vuoden 2024 omistaja-asiakkaan etu maksuttomasta tilistä ja korteista jatkuu myös ensi vuonna 2025.
Juurikki ei niin niistä Gold-kortin maksuttomista vakuutuksista ja ostosturvista niin perusta, mutta maksuttomalla OP Gold-kortilla myös pääsee kaksi kertaa kalenterivuodessa maksutta lentokenttäloungeen lähes kaikilla maailman suurilla lentokentillä. (Kiitos muistutuksesta, onkin toinen vielä käyttämättä, mutta nyt jo merkitty kalenteriin marraskuulle.)
OP:n ongelma on, ettei se voi maksaa osinkoja, joten sen on keksittävä muita tapoja tuhota edes pieni osa voitoistaan. Ja asiakkaista vain pieni osa on hoksannut, että satasen (100 €) sijoituksella osuusmaksuun saa paljon paremman kohtelun, kuin normiasiakas. Sen satasen saa jälkikäteen myös vaadittaessa täysimääräisesti takas pienellä viiveellä.
Komppaan täysin Heiskasta, loistava konsepti @Tomi_Valkeajarvi , joka antaa varmasti ajattelun aihetta kaikille .
Vaikka supersuosion saaneet Vartit tulevat useamman kerran viikossa, pohdin kannattaako tässä ottaa mallia @Sijoittaja-alokas ja julkaista yksi haastis viikossa. Niin sitä aina osaa odottaa, kuin Aku Ankkaa postiluukusta konsanaan.
(En ole katsonut itse jaksoa vielä, en siis tiedä oliko siellä avattu tätä julkaisutiheyttä!)
Ahh olisin voinut ehkä jo videolla antaa arvion jaksojen frekvenssistä, mutta siis ajatus oli enemmänkin luokkaa yksi jakso kuukaudessa, jottei vieraat lopu heti kesken, ja jotta tästä ei tule liian liukuhihnakonseptia. Koitetaan myös @Ville_Kivinen kanssa puskea Jatkoilla Ruoholahdessa -jaksoja tyyliin kuukauden välein.
Oikein passeli väli tämäkin! Kuukausi vain on nykyisille TikTok-aivoille (vaikken itse ko. sovellusta käytä) ikuisuus. Kun jotain hyvää tuotetaan, mieluummin sitä odottaisi sellaisella frekvenssillä, että sormilla pystyy laskemaan milloin tulee seuraava.
Haha ymmärrän! Tuloskauden ulkopuolella voisi kyllä kuvailla useamminkin kuin kerran kuukaudessa, mutta pidetään ehkä alustavat odotukset tuossa jakso/kk -tahdissa, niin on sitten ennemmin varaa positiivisille yllätyksille kuin pettymyksille.
Positiivisia asioitakin tapahtuu expontaalisella kurvilla.
Paljon parjattu Kiina on itse asiassa panostanut aivan uskomattomia summia aurinko, tuuli ja vesivoimaan. Ydinvoimaakin rakentavat.
Vielä hetken kun teknologia kehittyy niin ei ole oikein mitään mieltä tuottaa muuta kuin uusiutuvaa energiaa koska se on niin paljon edullisempaa. Vielä kun varastointiongelma ratkaistaisiin.
Suomessa hyvin suuri osa kaikesta energiasta kuluu lämmitykseen talvella. Pelkkä sähkönkulutuskin on kylmänä talvipäivänä jopa 2x kesäpäivän verran ja se edustaa vain osaa kaikesta lämmityksestä.
Lämpöä voidaan kuitenkin varastoida isoon maanalaiseen vesimassaan kuin valtavaan termospulloon. Muutamia pienehköjä lämpöakkuja onkin jo olemassa mutta Vantaalle on jo rakenteilla oikein kunnollinen: miljoona kuutiota vettä jopa 140°C lämpötilassa. Lämpöä voidaan ladata tuulisina päivinä (joita on talvellakin runsaasti) ja purkaa tuulettomina pakkaspäivinä kaukolämpöverkkoon.
Sen verran kommentoin että OP:sta saamani kohtelun, päin naamaa valehtelun sekä yleisen töykeyden takia en tule avaamaan kyseisen laitoksen ovia niin kauan kuin olemassa on yksikin toinen rahoituslaitos johon voin pennoseni kantaa. Ja on muuten aika pitkä tuo pieni viive, se oli muistaakseni jäsenyyden lakkauttamisvuodesta seuraavan vuoden helmikuu kun maksellaan takaisin.
Viimeksi Nordean tapauksessa nousi ajatus esiin, että olisi kiva kuulla referenssejä onnistuneista IT ulkoistuksista Intiaan.
Päätöksien takana olleet laskelmat on varmaan ensimmäinen ja viimeinen kohta prosessissa kun idea kuulostaa hyvältä.
Intiassa on varmaan miljoonia päteviä työntekijöitä, mutta (henkinen) etäisyys ja työkulttuurierot tekevät hommasta todella haastavaa ja vaikeasti johdettavaa.
Vähän kärjistäen maailma on rakennettu onnistuneista IT-ulkoistuksista Intiaan. Siellä on runsaasti fiksuja, ahkeria ja oma-aloitteisia tekijöitä. Jos aikoo sinne offshorata niin homma pitää kyllä tehdä oikein koska jos ei tee niin ei tule hyvää tulosta (niin kuin ei missään muussakaan asiassa). IT-palveluala on myös julkisuuskuvaltaan sellainen että onnistumisista ei kerrota koskaan mutta epäonnistumisista kerrotaan aina.
Voin suositella OP:ta lämmöllä, ollut asiakkaana nyt 21,5 vuoden ajan, eikä ongelmia sinä aikana kertaakaan. Pitkälti tili avautui vanhempieni toimesta ennen armeija-aikaani, mutta olen päättänyt OP:ssa pysyä, kunnes krematorion uunin luukku sulkeutuu.
Nykyään olen keskittänyt OP:lle kaiken, eli OP Gold -luottokortti, kaksi käyttötiliä, arvo-osuustili, osakesäästötili, vakuutukset ja ASP-laina. Keskittäminen tehnyt asiat helpoksi, kun kaikki löytyy yhdellä kirjautumisella yhteen paikkaan. Olen myös omistaja-asiakas, joka avaa enemmän ovia, eli se ehdottomasti kannattaa. Keskittämisen ansiosta pankkipalvelut ilmaisia, kun OP-bonuksia tulee enemmän, kuin niitä kerkeää edes käyttämään. Ylijäämäbonuksilla kuittaan koko vuoden vakuutusmaksuista reilun siivun pois ja maksan pikkurahoilla loput.
En aikoinaan kilpailuttanut edes ASP-lainaani, vaan halusin sen nimenomaan OP:lle keskittämisen ja bonusten takia. Marginaalia olen yhden kerran pienentänyt ihan vain mainitsemalla ohimennen asiasta. Nykyään säästän OP:n indeksirahastoihin enemmän kuukaudessa, mitä maksan ASP-lainaa pois, koska kumpikin kerryttää bonuksia ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Ehkäpä joku päivä kaikki vuoden vakuutusmaksutkin ovat ilmaisia niiden ansiosta. Olen luottavainen, että jatkossakin bonukset pysyy asiakasystävällisenä lisänä paikkaamaan pankkipalvelujen kuluja, vaikka niiden verotuskäytäntö pian muuttuukin.
Olen OP:lle varmaan sellainen ihanneasiakas ja sellaisena aijon pysyäkin.
EDIT: S-pankki on itselläni varapankkina, eli tili ja luottokortti löytyy, mutta en käytä. S-ryhmän bonuksetkin valuu suoraan rahastoihin.
Voi jeesus sijoittaminen on kyllä hankalaa… tässähän tulee iskuja vasemmalta ja oikealta, Nordealla ei toimi digipalvelut, Talenom muutta jatkuvasti suntaa, Text Sa mitä ostin menetti 1000 asiakasta edellisellä kvartaalilla vaikka on yleensä kasvanut, alkuvuoden nousut alkaa olla syöty. Israelilaisia osakkeit en edes erikseen viiti mainita ja Kaspillakin oli shortti raportti…
Tässähän alkaa itseluottamus ja usko rakoilla… ja maailmalla vedetään ath… se kun puhkeää menee varmaan oma salkkukin alas.
Taidan laittaa aamusta Kalmarit myyntiin. En ymmärrä kuitenkaan tarpeeksi niiden toiminnasta. Olin siinä uskossa että he myyvät omaa tuotantoaan. Nyt kuitenkin selvisi että Kalmarin trukki,lukki tai traktori onkin ostettu joltain muulta.