Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Tälle pariskunnalle eri mediat ovat antaneet talouslehtiä myöten viime vuosina paljon näkyvyyttä (maksumuuri):

Vihdoinkin aletaan saada myös jotain kriittistä otetta aiheen käsittelyyn ja heidän varallisuusvalmennukseensa.

"Kurssi alkaa mantralla, jonka Sanna Kinanen toivoo valmennettaviensa sanovan ääneen. Haluaisin, että alat nyt sanomaan itsellesi joka päivä tästä lähtien: “Minulla on oikeus olla vauras ja rikas. Raha tulee luokseni helposti useista eri lähteistä. Minä olen varakas.”

"Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen tutustui IS:n pyynnöstä Vauras elämä -parin Lifetime-kurssin sisältöön. Puttonen on Suomen tunnetuimpia sijoittamisen ja rahoitusmarkkinoiden asiantuntijoita.

“Tämän sijoittamiseen liittyvän osion arvo on silmissäni nolla, tai jopa negatiivinen, jos joku tähän uskoo. Tässä on se vaara, että ihmiset alkaisivat uskomaan, että menestyvä sijoittaminen olisi näin äärimmäisen yksinkertaista.”

Kinanen ei hyväksy Aalto-yliopiston professorin kritiikkiä kurssin sijoitusosiota. Hän kyseenalaistaa Puttosen oman osaamisen käytännön sijoittajana.

“Kysyitte varmaan Puttoselta, kuinka suuri osakesalkku hänellä on ja mikä on hänen kompetenssinsa itse sijoittajana. Haluaisin tietää, onko hänellä miljoonan, kymmenien tai satojen miljoonien sijoitussalkku. Hänellä on varmasti äärimmäisen kattava teoriaosaaminen, eihän professoriksi muuten päästä.”

“Minä en ole kuullut, onko hän itse miten laajalti sijoittanut. Teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Meidän verkkosivuiltamme voi lukea, kuinka meidän opettamillamme strategioilla tuottoprosentti ja kurssin arvo asiakkaille on ollut hyvin erilainen kuin nolla, Kinanen viittaa yrityksen verkkosivuilla oleviin käyttäjäkokemuksiin.”

Joku näidenkin palveluita silti ostaa. Ja pitää heitä esim. Puttosta parempina talousosaajina.

62 tykkäystä

Ei maailmasta äkkirikastumisen toivossa olevat kusetettavat vaan lopu, ehtymätön luonnonvara :joy:

19 tykkäystä

Jos tuosta hölynpölystä (jota toki ei kovin paljon tuossa kuvailtu) yrittää jonkun pointin etsiä, niin onhan toki totta että asenteesta kaikki lähtee. Pitää haluta asiaa X jos sen meinaa saavuttaa. Ja itsensä vähättely on ihan turhaa kun lähtee jotain tavoittelemaan.

Mutta tarvitaanko tämän itsestäänselvyyden sisäistämiseen maksullista kurssia, on toinen juttu. Itse en ainakaan tarvitse.

Paras päätös koskaan oli aloittaa rahastopuolen säästäminen AOT:lle. AOT on 21% positiivinen.

OST puolestaan on kasa höyryävää Suomi-pörssiä, jonka suunta on aika vahvasti kaakkoon. Nesteen ostaminen on ollut typerin päätös sitten Nokian ostamisen joskus vuosikausia sitten.

Summa summarum: Jatkan rahastosäästämistä ja jätän suorat osakepoiminnat muille.

39 tykkäystä

Miten minusta tuntuu ettei tähän tule nopeaa parannusta. Vetoapua ei ole tarjolla mistään vähään aikaan ja olisi pärjättävä omilla. Valtion omistamilla ja alulle panemilla investoinneilla samaan tapaan kun nykyinen hyvinvointi on luotu voidaan tilannetta parantaa, mutta vie vuosia että parannus näkyy. Ja kun pahimmasta selvitään niin vähitellen palataan nykymenoon. Mulla on sillon pari metriä multaa päällä viimestään.

4 tykkäystä

Ylihuomenna torstaina alkaa Helsingin kirjamessut, onko täällä kävijöitä aiemmilta vuosilta? Jos muita foorumilaisia tulossa torstaina, niin voisi vaikka nähdä jossain kohtaa? Vinkkejä aiemmilta vuosilta otetaan vastaan. Itse huudeilla olen puolenpäivän maissa.

8 tykkäystä

Jos olet miljonääri, miksi myyt kurssia?

11 tykkäystä

Kyllä töitä voi tehdä, ja vaikka varallisuusvalmennuksen merkeissä. Kinasten pariskunnan kohdalla ongelma on luokattoman “varallisuusvalmennuksen” lisäksi se, että heidän miljonääri-statuksensa on täyttä fantasiaa. Ylempään keskiluokkaan he toki nykyään tuloinensa asettuvat, mutta viime vuosien tulotason nousun taustalla on käsittääkseni juurikin ne myydyt varallisuusvalmennukset eikä menestyneet sijoitukset. Kyse ei silloin myöskään ole passiivisista tuloista, toisin kuin he ovat mainostaneet.

Sanna Kinanen lanseerasi suurien mediatalojen julkaisuissa itsensä taloudellisesti riippumattomana varakkaana ihmisenä vuonna 2018. Tuona vuonna hänen tulonsa olivat noin 20 000 euroa, edellisvuonna suunnilleen saman verran ja sitä edeltävänä vuonna vain noin 8000 euroa. Yritystoiminta oli toiminimen takana, joten mitään mittavaa yritysomaisuuttakaan ei ollut.

Perheen isäntä pyöritti osakeyhtiötä ja tienasi samoina vuosina n. 40-50t euroa vuodessa. Firman talous ei pyörinyt kovinkaan hyvin ja verottajakin haki saataviaan protestilistan kautta.

Minun mielestäni se on ainakin moraalisesti arvioiden huijaus, että esittelet itsesi katteettomasti varakkaana ihmisenä ja oman väitetyn menestyksesi voimin myyt varallisuusvalmennusta. Ja se on kuvottavaa, että kaikenmaailman Kauppalehdet ja vastaavat ovat kirjoittaneet tuon pariskunnan menestyksestä vailla mitään lähdekritiikkiä.

67 tykkäystä

Vuoden 2020-2021 varallisuusvalmennusta.

@SijoitusSeppo:n luomus toimii jälleen:

26 tykkäystä

image

image

image

11 tykkäystä

Osaako joku neuvoa, miten Kauppalehden unelmasalkussa näkee oman sijoituksen?

Siinähän se on heti etusivulla, salkun sisällön yläpuolella. “Sijalla x 20332 pelaajasta”

1 tykkäys

No niinpä on. Oli niin pienellä, että näin vanha ei enää kunnolla näe. Kiitos.

2 tykkäystä

Minkälaisethan kriteerit näiden apurahojen jakamisessa on ollut? Liikaa rahaa jaossa kun tollaiselle kattauksella annetaan 500k€.

21 tykkäystä

Joskus vaan on näitä vähemmän onnistuneita wordi-hetkiä.

58 tykkäystä

Hahaa, jokainen tietää miksi tuo Chadin “annan nousta ja myyn kunnes nousu päättyy” ei voi toimia!

Hesulissa osakkeet eivät nouse.

10 tykkäystä

Pitäkää huoli, jos ei ole perillisiä, että osakesäästöt eivät mene valtiolle/kunnalle. Tässä Myllykoskelta kertomus miten pitää toimia. Tehkää testamentit ajoissa!

11 tykkäystä

No eikös uutisessa juuri kerrota, että nimenomaan kunnalle oli säästöt testamentattu, tosin korvamerkittynä tiettyyn käyttötarkoitukseen…

10 tykkäystä

Polttomoottorikielto on peruttava Euroopassa, sanoo BMW:n toimitusjohtaja – Vähentäisi riippuvuutta Kiinasta | Tekniikka&Talous.

Toimitusjohtaja on aivan oikeassa. Koko eurooppalainen teollisuus on vaakalaudalla näiden hölmöjen poliittisten päätösten takia. Arvonkantajia saksalaiset autot eivät pysty pärjäämään kilpailussa, koska moottoriteknikka on tärkein yksittäinen syy miksi saksalaiset Diesel autot ovat olleet ylivoimaisia…

29 tykkäystä

Tässä vähän raakalukuja kiekkobisneksen taakse. Kausi on ja tulee olemaan haastava seuroille edelliskauden raskaidenkin tappioiden jälkeen eikä monella yrityksellä ole sponsorikassassa heikon taloustilanteen myötä ylimääräistä sponsorirahaa välttämättä totuttuun tapaan.

Tuossa raportissa omaan silmään mielenkiintoisinta oli, että sanottiin, että sopivaa hintapistettä edelleen haetaan. Rehellisesti myönnetään, että luisu on syönyt peruskannattajien maksukykyä ja -halua. Kysynnän hintajoustojen louhintaa siis. Pätevällä tilasto/taloustieteilijällä voisi olla mahdollisuuksia jelppiä löytämään kysyntäkäyrän muotoa, mutta toki siihen vaikuttaa niin moni asia kuten joukkueen menestys nyt syyskaudella, että kovin aukottomasti tuota ei pysty estimoimaan.

Edit: en ole Ässien kannattaja, sattui vaan tuo osumaan silmiin x:n puolella. Häpeäkseni myönnän, etten pysty nimeämään monestakaan seurasta yhtään pelaajaa tällä hetkellä. Lukioaikana oli toisin kun välillä pelaili liigapörssiä.

11 tykkäystä