Inderesin kahvihuone (Osa 9)

+1

Näitä turhakkeita firmoissa riittää. LinkEdin pöhinää, jossa pöhisijät tykkäävät ristiin toistensa pöhinöistä.

Kun pöhisijän pitäisi alkaa saamaan jotakin aikaiseksi, niin firma vaihtuu, jossa voi aloittaa pöhinät puhtaalta pöydältä.

Ei tarvitse kuin lataa itseensä hiukan lisävirtaa ja alkaa toimia nami-nami, pusi-pusi meiningillä. Ja kaikki mukaan :heart:

23 tykkäystä

Älkääs nyt noin negatiivisesti suhtaudu pöhinään. Markkinointia tarvitaan jos niitä tuotteita ja palveluita maailmalle halutaan myydä. Helpompi se on myyjän lähteä keikalle kun pohjalle on saatu jo pöhinää joka on potentiaalisten asiakkaiden tutkaan tarttunut.

2 tykkäystä

Ennen kaikkea surullista, kun mielenterveysongelmaisen hätää ei ole pystytty tunnistamaan yhteiskunnan tasolla.

(Laiminlyönnit mm. neuvolaan ei lasta oltu koskaan viety)

Onhan toi terveille ihmisille käsittämätön teko, josta jutusta taas revitään sellaiset otsikot miten tämä ihminen on pahuuden ilmentymä, joka pitäisi joukolla lynkata.

Harvinaista toki on, vaikkei nyt tietenkään lohduta läheisiä.

3 tykkäystä

Venäjän historian paras presidentti Boris Jeltsin osasi myös kapelimestarin hommat😉

7 tykkäystä

Vaikea muuten keksiä kilpailua jossa taso olisi heikompi.

30 tykkäystä

Olihan viety. 6kk neuvolassa lapsi oli aivan terve ja painoi 9kg. Se mitä itse tässä mietin, on se pieni lapsi. Huudat viikkokaupalla hätääsi hitaasti pois kuihtuen, ei voi kauheampaa kuolemaa ajatella.

7 tykkäystä

Hesuli sulaa käsiin ja moni foorumisti on vajonnut kirjoitusten perusteella jos ei nyt masennukseen, niin ainakin pieneen apatiaan. Tässä vaiheessa Verneri on yleensä saapunut Taikaviitan lailla lohduttamaan sijoittajan alkuja, selittämään epätoivoon vaipuneille kuvaajien ja käppyröiden avulla, jotta toivoa vielä on.

• Oi Verneri, kuinka sinua kaivataan-
30 tykkäystä

Ei hätää. Kaikki hyvin. :face_holding_back_tears::smiling_face_with_tear:

34 tykkäystä

Jossain muussa uutisessa luki, ettei oltu viety neuvolaan, yhtä kaikki. Surullinen tapaus.

Maailma käy vaan aika raskaaksi, jos noin tunnetasolle ottaa lukemiaan uutisia.

Minusta on hienoa että joku ottaa niin raskaat kuin hyvätkin uutiset tunteella. Pääseehän niitä sitten purkamaan vaikka täällä kahvihuoneella. Se mikä rasittaa tunteella eläjää, on jos joku väheksyy tai ei koe näitä asioita samalla tavalla. Tulee tunne ettei ihmiset välitä muusta kuin omasta elämästään. Jos kaikki päättäjät eläisivät vahvasti tunteella ei Ukrainan tarvitsisi jatkuvasti ruinata apua maansa puolustamiseen. Maailman päättäjissä on liikaa tunneköyhiä ihmisiä.

4 tykkäystä

Mietipä, että Hesuli ei käytännössä ole tuottanut mitään kolmeen vuoteen. Kaikkien sijoitushorisontti ei ole vuosikymmenten mittainen, joten tuollaisella ajalla alkaa jo olla merkitystä. Eiköhän Hesuli kuitenkin mörni iloksemme toisetkin kolme vuotta. Katos kun ei siitäkään mitään tule, jos ne kaikki vaan nousis ja kaikilla olis kivaa. (Ei sijoitusennuste.)

Edit. Sillä välin S&P 500 on noussut älyttömät 60% vuoden 2022 pohjista.

4 tykkäystä

Juu olen tätä miettinyt, ja pohtinut samalla mitkä ne yritykset ovat, jotka ovat tässä vain kauppapaikan takia sijaiskärsijöinä. Niitä pitäisi tässä vaiheessa olla salkku pullollaan. Harmikseni en ole ollenkaan varma, että minun salkustani löytyy juuri näitä.

6 tykkäystä

No nyt meni profilointi pieleen. Minusta on ihan inhimillistä ajatella, ettei hyvinvointivaltiossa tällaista tarvitsisi tapahtua. Mutta joo, turhapa tästä on enempää jauhaa.

1 tykkäys

Ehkä mä voisin nyt tulla tässä välissä vaikka hiljaiselostani muistuttamaan, että kun osakesijoittamista tekee riittävän pitkällä sihdillä, niin voi lohduttautua siihen, että ainakin toistaiseksi maailman historiassa huonompaa sykliä on aina seurannut hyvä sykli. Ennemmin tai myöhemmin. Ja toisaalta mitä enemmän aikaa kuluu ja mitä pidempään osakesijoittamista jatkaa, niin sitä enemmän oppii! Ainakin jostakin :smiling_face:

Lisänä: mikäli on tietoinen näistä sykleistä, niin on ainakin aikaa varautua vastakkaissuuntaiseen sykliin - ja tällä en tarkoita tässä markkinassa osakkeiden tankkaamista vivulla kunnes menee katki, vaan asemoitumista siihen, ettei hätiköi, mikäli markkina kääntyykin suotuisaksi. Koska hyvin useasti markkinalla reaktiot molempiin suuntiin tuppaavat menemään yli. Sekä ylös, että alas. Jos tähän osaa varautua, niin on jo pitkällä - omasta mielestäni.

57 tykkäystä

OMXPI / 5v = +0,85%.
Tuottoa se on pienikin tuotto.
Helsinki on parhaita pörssejä pitkän aikavälin tuotossa, joku sanoin.
Koskenee aikaperspektiiviä 50v ja yli, joka turhan pitkä keskivertosijoittajalle.
Mutta kertoo että pörssistä, ainakin suomessa, tuottoa ei saa muusta kuin osingoista pitkässä juoksussa jos on yhtä hyvä sijoittaja kuin indeksi(Osingot sisältävä OMXGI +27% / 5v).

3 tykkäystä

Hmm, mitenköhän tämän nyt kirjoittaisi niin ettei lennä foorumilta.

Siis, tuossa juuri eräs kirjoittaja totesi, että hesuli ei ole tuottanut mitään kolmeen vuoteen. Samaan aikaan mm. SP500 on tehnyt 60% ja moni muukin indeksi vähintään kaksikymmentä pinnaa hyvää omistajilleen. En yhtään ihmettele että porukka on masiksissa, ja itsekin laitoin hesulisalkun laitaan ja vaihdoin strategiaa - aivan liian myöhään.

Jos sijoittamiscase on ylimääräisten palkkarahojen sillontällöinen laittelu kiinnostaviin firmoihin ja asia ei sen enempää kiinnosta, voi hyvin olla että mörniminenkään ei herätä tunteita. Mutta jos vaikka säästää aikaisempaan eläköitymiseen, unelmien häämatkaan, uuteen autoon you name it, niin en ihmettele jos hiukan korpeaa kun jenkkisalkkuihmiset ovat jo pari vuotta ajelleet porschella ja itse et ole saanut hesulista vielä edes volkkarin ekaa kuukauserää tuloutettua. Siinä ei paljoa auta jos foorumin ja "analyysi"talon palkollinen tulee kertomaan että “kyllä se siitä”.

Toki olen aivan samaa mieltä siitä, että koskaan ei saa sijoittaa rahoja joillla on minkään vertaa merkitystä yksilön taloudelle, muuten homma muuttuu ainakin omasta mielestäni turhan riskiseksi. Meitä on kuitenkin moneen junaan ja toisaalta Inderes on itse ollut eturivissä kertomassa miten sijoittamisella rikastuu ja voi muuttaa elämänsä.

Itselleni kolme vuotta mörninnän seuraamista riitti ja vaihdoin world-tason indekseihin. Tällä hetkellä sisäinen sentimenttini on sitä tasoa, että pelkään noiden indeksien alkavan mörniä seuraavaksi. Tämä siis ilman että olen sijoittanut yhtään sellaista euroa joita oikeasti tarvitsisin muualla ja/tai joille on allokoitu mitään käyttöä. Omia rahojani ovat kuitenkin.

12 tykkäystä

Yksittäisten pörssien tuottoja ja sijoitusten allokointia niiden välillä pohtiessa on ihan kiinnostavaa ottaa mukaan pidempääkin perspektiiviä. Esimerkiksi tällä hetkellä suurta suosiota nauttivassa USA:n pörssissä on ollut parikin jaksoa, jolloin NIMELLIStuotto on ollut 0 % vähintään 25 vuoden ajan. Esimerkki yli 10-vuotisesta tuotottomasta jaksosta löytyy ihan tältä vuosisadalta teknokuplan huipulta 2013 alkuun.

Tämä oli siis yritys Vernerin korvaajana piristää, että eihän 3-vuotinen mörniminen ole mitään! Ja jos vielä tämänkin jälkeen masentaa niin voin lueonnoida kuinka usein sijoittajilta on historiassa pyyhkäisty käytännössä koko pääoma pois. Sitten vasta nykytilanne hyvältä tuntuukin :innocent:

90 tykkäystä

Eli lyhykäisyydessään olet sitä mieltä, että Hesuliin on ollut turha sijoittaa viimeiset kolme vuotta, ja jenkki-indeksit olisi olleet paremmat? Olen samaa mieltä! Miten on seuraavat kolme vuotta, silloin se tuotto tehdään?

Eikä tuollaisesta mielipiteestä kukaan foorumilta lenna, peräpeilistä kaikki näkee tuon saman.

22 tykkäystä

Olen jatkuvasti miettinyt näin likasangon pohjalla olevana että miten pääsee pöhisijäksi

6 tykkäystä

Enpä tiennyt, että Buffett on mukana myös kiinteistökaupassa. Vähintäänkin yllättävä logo hoksata iltapäiväkävelyllä :smiley:

16 tykkäystä