Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Ostin tämän pitkälle tulevaisuuteen katsottuna. Myin sitten 15–20 dollarin kohdalla, kun hinta ampui liian nopeasti ylös, ja oletin sen kohta palaavan takaisin lähemmäs kymppiä. Ehkä vuosien päästä näen IONQista netissä samanlaista kuin Nvidiasta: “Jos olisit laittanut pari tonnia tähän, olisit nyt miljonääri.”
Toivotaan nyt kuitenkin että kuten Nvidiankin kohdalla, aukea näitä ostopaikkoja -80% alennuksella. Sentään toista @karhulalainen yhtiötä HIMSiä en lähtenyt myymään.

1 tykkäys

Vastaanpa itselleni. Taidan vielä jättää roboimurin kauppaan… :eyes:

6 tykkäystä

Meillä on Roborock QRevo ja ainakaan toistaiseksi sitä ei ole kaapattu eikä se ole muutoinkaan riehaantunut :sweat_smile:

Kyllähän sille pientä putsausta joutuu silloin tällöin tekemään. Noin 30h välein se muistuttelee sensoreiden putsaamisesta/pölyn pyyhkimisestä. Aika harvoin pitää putsata sitä isoa harjaa pohjasta. Appivanhemmilla on samanlainen, mutta heillä on taloudessa koira. Silloin putsaamistarvetta on enemmän. Mutta sanoisin että silloin tällöin noin 10-15min huolto riittää.

Pari kertaa on lasten sukka aiheuttanut jumin, mutta niitäkään ei ole tarvinnut kovin syvältä kaivella. Pahin jumi tuli kun lapsille ostettu heliumpallon naru ja punnus oli ollut ajolinjalla. Imuri oli rullannut sen 1,5m narun kokonaan harjaksen ympärille :rofl: Mutta parin minuutin hommalla selvittiin siitäkin ja imuri jatkoi matkaa. Pallokin jäi ehjäksi. Lapsille tämä oli kuiten hirveä kokemus. “Se on syönyt minun pallon! Se on syönyt minun pallon!” :sweat_smile: Sen jälkeen on lapset vieneet juoksun kanssa leluja turvaan kun imuri on päästetty telakasta hommiin.

20 tykkäystä

33/45

Kuusakoski on vuonna 1914 perustettu kierrätysalan perheyritys jonka kotipaikka on Espoo.

Kierrätysliiketoiminta kattaa n. 88% konsernin liikevaihdosta ja sisältää romutettavien autojen, sähkö- ja elektroniikkaromun ja muun metalliromun keräyksen, käsittelyn ja kierrätysraaka-aineiksi jalostamisen. :recycle: Tarjolla on myös mm. saastuneen maaperän ja ongelmajätteiden kuten kyllästetyn puun ja asbestin käsittelyä.
Toimipisteitä on 54 kpl enimmäkseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.

Pienempi osa konsernia on alumiinivalimoyhtiö Alteams jolla on viisi tehdasta joista kaksi Suomessa ja muut Puolassa, Kiinassa ja Intiassa. Yhtiö valaa komponentteja esim. sähköautoihin, teollisiin laitteisiin ja tietoliikenneverkkolaitteisiin.

Viime vuonna konsernin liikevaihto oli 651 M€ ja tulos 0.9 M€ tappiolla. Henkilöstöä oli 1837.

Liiketoiminta vaikuttaa varsin sykliseltä. Hyvässä syklin vaiheessa vuosina 2021 ja 2022 tilikausien oikaistut tulokset olivat 40 M€ ja 21 M€ voitollisia mutta viime vuonna (ja ilmeisesti myös tänä vuonna) kysyntä on ollut heikkoa. Kuulostaa tutulta kuviolta myös useamman pörssiyhtiön kohdalla, esim. Outokumpu tulee mieleen.

Yhtiöllä on varsin kattavat julkiset vuosikertomukset:

40 tykkäystä

Miten kysymyksen asettilisi, ettei tulisi kysyttyä suoraan sijoitusneuvoja koska niitä täällä ei kai saa antaa? Mutta, jos teillä olisi tilanne jossa haluaisitte 1,5 -kertaistaa sijoituksenne 10 vuodessa, niin miten tekisitte sen?

Tuo on tavoitteena hyvin realistinen. Pelkästään (maailma)indeksien mukainen n 7% vuosittainen nousu tarkoittaa 10v ajanjaksolle sijoituksen kaksinkertaistumista (ilman inflaation vaikutusta siis). Eli siitä nyt alkuun hyvä ja vaivaton lähtökohta vaihtoehtojen vertailuun.

Sitten jos ottaa näkemyksen, että indeksit ei kanna tuolla horisontilla, niin pitää samalla ottaa näkemystä siihen, mikä kantaisi.

11 tykkäystä

Tuo tavoite ei ainakaan nimellisin summin vaadi suurtakaan vuosituottoa. 4.2% vuodessa korkoa korolle ja kymmenessä vuodessa kasvua on tullut 50%. Jopa viime vuosina mörninyt Helsingin pörssin osingot huomioiva OMX Helsinki GI -indeksi on tuottanut viimeisen kymmenen vuoden aikana n. 90%. eli keskimäärin 6.5% vuodessa korkoa korolle. Inflaatio huomioituna tuoton pitää olla inflaation verran korkeampi.

Tavoittelen itse tuota parempaa tuottoa ja pyrin siihen osakepoiminnalla mutta muille suosittelen indeksisijoittamista ellei yhtiöt kiinnosta. Ja alhaiset kulut tietysti. :slightly_smiling_face:

Edit: …ja vaikka tuottovaatimus on aika alhainen niin riskiähän on kaikessa. Voi olla ettei indeksitasollakaan tule tuottoa jos indeksit on kuplassa tai tapahtuu kauheita.

6 tykkäystä

Eli iso osa indeksiin, ja pari osakepoimintaa hesulista, niin ettei tuplaa? :smiley:

9 tykkäystä

Koetin luetteloida @Ilkka6:n loistavat yhtiöesittelyt:

1. Paulig
  2. KWH-yhtymä
  3. Cityvarasto
  4. Iceye
  5. Luja-yhtiöt
  6. St1
  7. Hostaway
  8. Vitabalans
  9. Algol-konserni
  10. Mantsinen Group
  11. Bluefors
  12. Veho
  13. Avant Tecno
  14. Lindström
  15. LähiTapiola
  16. Forcit
  17. Otava
  18. Vexve
  19. Etola-yhtiöt
  20. Framery
  21. Roschier
  22. Versowood
  23. Aiven
  24. Raumaster
  25. Wihuri
  26. Lapland Hotels & Safaris
  27. Planmeca
  28. GRK
  29. Wiklöf Holding
  30. Fazer

31. Kumera
32. Sini-konserni
33. Kuusakoski

666. Pohjolan Ekan ja ex-urheilijoiden Osinkomökkiresort Huittinen-Forssa-Kerava-Loimaa-Petroskoi Oy

Mukavaa lauantaita! :slight_smile:

54 tykkäystä

Porakoneissa itse asiassa molemmat. Pieni lukitusnappula liipasimen vieressä ja kone pysyy käynnissä. Ruuvinvääntimissä tätä ei yleensä ole. Mutta joo imurikeskusteluun, minulla on töissä pelkkää Makitaa. Hinta- laatusuhde on kohdallaan, varsinkin kun käyttäjiä on laidasta laitaan. Voisin harkita jotain kalliimpaa merkkiä, jos olisin ainoa käyttäjä. Lopputuloksena meillä on kotona 50€:n Makita varsi-imuri. Ímuroinnin jälkeen suodatinpussi on aina tampattava, mutta muuten pelittää loistavasti ja on suhteellisen kevyt.

3 tykkäystä

Meillä on Bosch Unlimited varsi-imuri ja ollaan oltu tyytyväisiä. Edellisestä varsi-imurista porsi akku sisältä ja sen uudelleen kennottaminen olisi maksanut saman kuin uusi imuri joten ei kiitos enää sellaista johon ei voi itse vaihtaa akkua. Tuohon unlimited sarjaan käy sama akku kuin Boschin työkalusarjaan eli on uusi ostettavissa jokaisesta rautakaupasta ja vaihdettavissa itse kuten akkuporakoneeseenkin. 10v moottoritakuu on plussaa myös näissä :ok_hand:

6 tykkäystä

Omassa taloudessa oleva keskuspölynimuri on edelleen alkuperäinen kasaripörisijä, talon mukana tullut KaikkiPois (nyk. AllAway).

Hiljattain luulin alkuperäisen moottorin viimein tehneen tenän, mutta syynä olikin moottorin hillien hiipuminen. Uudet palat kehiin ja taas mennään. En tiedä mikä nykyaparaateista kestää yhtä pitkään.

6 tykkäystä

Varsi-imurikeskusteluun tuota akunkestoa ja käyttöikää ei voi korostaa liikaa.
Kahdesta Electroluxin ergorapidosta kokemus jossa akku hyytyy yllättävänkin tuoreista laitteista lyhentäen käyttöajan todella nopeasti.

Nyt käytössä ollut vuosia halppis Dyson V6. Toimii hyvin eikä tuollaista hiipumista ole havaittavissa.
Mutta… Ensimmäinen akku hajosi laakista juuri takuuajan päättymisen jälkeen. Tilattiin uusi Dysonilta, oli helppo vaihtaa. Muistelen, että hinta ärsytti mutta ilmeisesti ei ollut liian kova kuitenkaan kun se päätettiin hankkia.

1 tykkäys

Kavahdan kyllä kaikenmaailman sniiduilua, mutta ihanko oikeasti jengi pitää 500€ sijoittamista varsi-imuriin “hyvänä investointina”?

Ja jos varsi-imurissa on tuo raha kiinni, mitä mahtavatkaan perheen isommat koneet, kuten pesukoneet, kuivurit ja jääkaapit, maksaa?

Oma varsi-imuri (juuri tuo ergorapidon hirvitys) maksoi aikoinaan alle satasen. Kun totesin sen huonoksi, epäkäytännölliseksi ja turhaksi kapineeksi, en ole ostanut toista, vaikka sille toki aina välillä olisikin käyttöä. Kun siitä samalla sekä hyytyi akku että puhdistaminen osoittautui lähes mahdottomaksi tehtäväksi, heitin sen mäkeen. Helpompi kaivaa normi-imuri esiin tarpeen vaatiessa.

Niin ja kyseessä siis on “lapsiperheen 150-200m2 omakotitalo”.

6 tykkäystä

500€ varsi-imuriin ei varmaankaan ole kaikessa mielessä optimaalinen investointi mutta kyllä sitä säästäväinenkin ihminen voi sijoittaa hieman ekstraa mukavuuteen. Dysonin varsi-imurin jälkeen ei kyllä perus imurin perässä raahaaminen voisi vähempää napostella. Imurointia joutuu lapsiperheessä harrastamaan aika usein ja jos imuroitavia neliöitäkin on runsaasti niin mielestäni varsin järkevä ostos.

17 tykkäystä

Henri Huovisen mielenkiintoinen tviitti liittyen mm. S&P500:n arvostustasoihin. :slight_smile:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1865345095555264630

@Jukka_Lepikko osallistui myös keskusteluun. :slight_smile:

https://x.com/JukkaLepikko/status/1865355814866678006

11 tykkäystä

Kiitoksia kokemuksista. Katselin tuossa Amazonia ja Ebayta, ja siellä oli myynnissä, vaikka minkä näköisiä adaptereita, jos akku hyytyy eikä halua alkuperäisiä osia käyttää. “Dyson battery adapteri” termillä vaan googleen jos kiinnostaa.

1 tykkäys

Siinä on tekoäly selvästi mallintanut kissan aivotuksia :wink:

2 tykkäystä

Ransu all in hesuli joten viikonloppuna tarttee vastapainoksi muita harrastuksia

4 tykkäystä

Tämä juuri, verkkovirralla toimiva ja satasen hintaluokassa pyörinyt pölypussiton pölynimuri toimii mainiosti, itselläni Electroluxin perusmalli ja 8 vuoden jälkeenkin ajaa asiansa vallan komiasti. Ja koska imurointi on yksi mukavimpia kotitöitä ja minä tunnen asuntoni nurkat parhaiten, niin todellakin haluan olla itse putken varressa!

Toisille robotti- ja varsi-imurit voivat olla elämää helpottavia asioita, itse pääsen kuitenkin kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla asiansa hoitavalla pölynimurilla kerta viikkoon, aina löytyy aikaa vartin verran pölynpoisto-operaatioon. Jos tuo nykyinen 10 vuottakin kestää, niin ostan tilalle toisen vastaavanlaisen satasen hintaluokassa, kalliit robotit ja akut sikseen, minun päätäni ei myyntipuheet ja ylistävät kokemukset käännä.

Minulla siivousväli on jokaisen viikon lauantaiaamupäivä, koko kämpän siivoaminen imuroimalla ja pölyjen pyyhkiminen kaikilta pinnoilta vie reippaasti alle tunnin. En itse koe, että robotti-imuri muuttaisi tässä mitään tai että imuroisinkin sen avittamana vaikkapa parin viikon välein. Kun rutiiniksi homma tulee, niin sen tekee aina viikottain mielellään.

2 tykkäystä