Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Nykyiset alkoholittomat vaihtoehdot ovat niin hyvän makuisia, että jos ei hae humalatilaa miksi edes juoda tuotteita joissa sitä alkoholia on mukana. Toki ymmärrän jos harrastaa esimerkiksi oluiden, viinien tai viskien maistelua - monihan näin tekee - ja silloin ei taida vielä alkoholittomat vaihtoehdot riittää pitämään harrastusta mielenkiintoisena. Mutta jos kyse on siitä että pitää vain kaljan mausta ilman sen suurempia excel taulukoita tai appseja, niin jättää vain ne promillet kokonaan pois :sunglasses:

13 tykkäystä

Näin oluen ystävänä asia ei kyllä todellakaan ole näin, kyllä sen eron maistaa ihan selvästi.
Itse en juo enää edes kolmois -oluita, kun nekin maistuvat niin ”vedelle”.

Puolison olleena raskaana olen testannut ainakin 15-20 eri merkkistä alkoholitonta olutta ja näistä ehkä 2 oli juotavaa eikä jäänyt kesken. Toinen oli merkiltään Tsingtao ja toista en muista.
Varsinkin jos mennään vielä lager ja pilsner -oluiden ulkopuolelle niin maku holittomiassa on ihan järkyttävä.

Ehkä näitä voi sellaiset ihmiset juoda, jotka juovat muutenkin harvoin olutta ja heille se maku on muutenkin se ja sama.

24 tykkäystä

En allekirjoita tätä ollenkaan, en ole yhtäkään hyvää lähellekkään alkoholilliselle maistuvaa alkoholitonta olutta juonut, vaikka olen yrittänyt niihin monesti totutella. Korkeintaan Crisp-oluista löytyy pari, More on myös ihan jees, menee janojuomana kylmänä helposti. Myös Lidlin alkoholiton Radler on kesähelteellä jääkylmänä mahtava janojuoma.

Toinen asia on, että kyllä siihen rentoutumiseen tarvitaan se ripaus alkoholia, sillä on valtava vaikutus myös makuun rentouttavan vaikutuksen lisäksi. Minulle humalatila ja kännien vetäminen on nykyään jo alkoholin väärinkäyttöä, nuoruusvuosia ei ole todellakaan ikävä… Se rentoutunut olotila, minkä parista oluesta saa, on se, mikä on jees ja mukavaa.

11 tykkäystä

Väitän, täysin subjektiivisesti :smiley:, että tuolla asiaan suhtautumisella on iso vaikutus myös makuun. Harrastin nuoruudessa oluiden maistelua, minulla oli pitkä excel joissa satoja eri tuotteita ja useasta vielä vuosien ajalta toistoja - suhtautumiseni alkoholiin on kuitenkin vanhemmiten muuttunut melko kielteiseksi. Ihan jo sen puolesta, jos katsoo kehon dataa yön aikana yhden tai parin saunaoluen jälkeen versus alkoholittoman jälkeen. Valtava vaikutus mm. unen laatuun.

Uskon että tällä suhtautumisella, olutharrastaja taustasta huolimatta, onkin siis iso vaikutus siihen kuinka minä koen teihin verrattuna alkoholittomien oluiden maun. Olisikin hauska jos joskus pääsisitte vaikkapa sokkotestiin tai teille tarjoiltaisiin jotain alkoholitonta vaihtoehtoa josta ette ole tietoisia. Vastaavia kokeita on paljon viinien saralta, jossa hinta tutkitusti vaikuttaa ihmisten kokemukseen mausta.

11 tykkäystä

Kaikista lukuisista alkoholittomista oluista, joita olen monia maistanut, puuttuu se alkoholin tuoma potku nimenomaan maussa. Sitä potkun puuttumista ei ole onnistuttu vieläkään peittämään, joka on ollut itselleni suurin syy, miksi en alkoholittomia osta montaa vuodessa. Jos sen potkun saisi sinne keinotekoisesti, niin sitten voisi minulla sokkatestit alkaa menemään mönkään. Sen potkun maistaa jo ykkösoluessa selkeämmin kuin alkoholittomassa, mutta alkoholittoman osalta minua ei huijata.

Sitten on myös hintapolitiikka, jos pitäisi laatuolut ostaa alkoholittomana ja hinta on lähes tai täysin sama, kuin alkoholillisen version kohdalla, kuten näissä usein tuppaa olemaan, niin totta hitossa otan sen alkoholillisen version, koska tiedän satavarmana, että makuhermoni saavat eniten rahoilleen vastinetta, alkoholin tuoman rennon olon voi halutessaan laittaa sitten vaikka haittavaikutuksen piikkiin.

EDIT: Nyt kun asiaa mietin, niin Guinnessin alkoholiton on ollut lähimpänä alkoholillista versiota, ehkäpä stoutin samettisuus hävittää tässä sen potkun. Jos näiden kahden välillä pitäisi tehdä sokkotesti, niin voisi olla vaikeampaa.

4 tykkäystä

Minä olen tämän ratkaissut ykkösoluella, siinä on makua hivenen. Tosin näin tislaamomiehenä ei saisi myöntää, mutta minä aloitin ”tipattoman” tuossa loppiaisen jälkeen, vain ykkösolut on sallittu :sweat_smile:

4 tykkäystä

Okei, mainitsinkin tuossa viestissäni, että ykkösoluessa potkun maistaa jo.

Ihan mielenkiinnosta, olisiko sinulla ehdottaa joitain mielestäsi parhaita alkoholittomia oluita testiin, jotka olisivat todella lähellä alkoholillista? Voisin mielelläni testailla.

2 tykkäystä

Paras mitä itse olen maistanut oli joku näistä Brooklyn special effects, ehkä jopa kuvassa oleva

image

Itsekin vältän alkoholia joten juon mieluummin jotain kevyempää viskin ohessa :smile:

"Koskaan en ole juonu

…mitä nyt joskus oluen krapulaan"

15 tykkäystä

Olen monesti miettinyt, että mahtuisiko tälle forumille oma ketju alkoholille, missä olisi mahdollisuus vaihtaa mielipiteitä hyvistä oluista, viineistä, viskeistä tai konjakeista. Voisi tähän ketjuun myös raportoida ajanvietosta perjantaipullon kanssa.

Ketjun nimeksi sopisi’ “Alkoholi - Hyvää oloa keholle ja mielelle” :smiley:

28 tykkäystä

IPA:t ja muut vastaavat vahvemmin humaloidut toimivat mielestäni hyvin alkoholittomina. Nuo perus-Crispit ovat aika toimivia ja Morretti on aika hyvä holiton lager.

Viime vuonna meni useampi kuukausi holittomana ja saunaoluetkin olen jo jättänyt aikaa sitten pois. Itselläni vaikutus unen palauttavuuteen on niin dramaattinen, että en oikein enää innostu tissuttelusta. Viskiä on välillä mukava maistella takkatulen lämmössä :slight_smile: Lompakko kiittää myös!

9 tykkäystä

Juomani alkoholittomat IPA:t ovat olleet hyviä sekä ihan nuo Crispit ja Brooklynin alkoholittomat. :slight_smile:

Joskus jossain, kun on ollut juhlat tai menty baariin, enkä ole halunnut juoda alkoholia, niin olen ottanut holittoman oluen, jotenkin se toimii tuollaisissa tilanteissa erityisen kivasti. Saunareissullakin voisi maistua hyvin tuollainen alkoholiton olut. :slight_smile:

14 tykkäystä

Välillä sitä miettii, että mitä mieltä ja väliä on oikeastaan millään muulla maailman pörssillä kuin NYSE:llä? Kun Amerikassa noustaan, meilläkin noustaan ja päin vastoin. Euroopalla ja Suomella ei näytä olevan mitään omaan suuntaa tai draivia. Olemme jopa pörssien liikkeissä täysin riippuvaisia Jenkeistä.

4 tykkäystä

NYSE isossa kuvassa liikkuu makrojuttujen viemänä.

Eli seuraako Eurooppa Jenkkejä, vai seuraako Eurooppa ja Jenkkilä makropuolen uutisia? Väitän että enemmän jälkimmäisestä on kyse.

1 tykkäys

A. Le Coqin alkoholiton IPA (oranssissa tölkissä) oma lemppari. Toisesta päästä myös Krombacherin Weizen oli yllättävän hyvä alkoholittomana.

5 tykkäystä

Alokas keksinyt poikkeuksellisen tehokkaan tavan pumpata lempiosakkeitaan. Hetken piti hieraista silmiä, että mitä on käynyt kun noin paljon tulee pingauksia peräjälkeen :smiley:

kuva

3 tykkäystä

Suosittelen kokeilemaan ns kakkosoluita. Paras löytämäni on Velkopopovickyn Kozel dark.
Mainio saunaolut :slight_smile:

10 tykkäystä

Siihen on lääkärinkin suositus:

Lääkäri suosittelee suosimaan II-olutta | Keski-Suomi | Keskisuomalainen :slight_smile:

8 tykkäystä

Voisiko joku kertoa mikä tummien lagereiden idea on. Mehumaista mämminvivahteista mehua :roll_eyes:

Joku hyvä Porter tekee terää. Kaikkea tullut kokeiltua, mutta kyykkyhyllyn sinebrychoffin porterissa liene Alkon paras hinta-laatu. Saa toki myös maitokaupoista tätä nykyä

5 tykkäystä

Bavaria on hyvää! Jotkut sanoo sen vehnän olevan paras, ite en oo vehnän ystävä.

5 tykkäystä

Itse juon lähes aina saunan jälkeen Guinnesia ja ehkä toisinaan jotain Tšekki lager olutta. Guinness on mahtavan kermainen ja alkoholia on aavistuksen vähemmän kuin keskioluessa.

3 tykkäystä