Vidman muistuttaa, että suomalaiseen kahvikulttuuriin kuuluu olennaisena osana kursailu: kahvipöytään ei sännätä ensimmäisestä kutsusta, ja jos vieraalle ehdottaa kahvin keittämistä, vieraan pitää ehdottomasti muistaa sanoa, että hänen takiaan ei todellakaan pidä niin isoon urakkaan vaivautua. Ja sitten juodaan useampi kupillinen.
Missähän kohtaa kahvikulttuuri muuttui a) ryystämiseksi b) take away- kulttuuriksi. Itse olen molempien tuote ja vähän hävettääkin.
Kun kylässä tarjoillaan kahvia, minua alkaa ahdistaa heti kun kaukaa näkee, että minkä kokoisia kuppeja pöydässä on. Osaanko juoda niin hitaasti, että kuppi ei näyttäisi tyhjenevän yhdellä huikalla? Tiedän jo olohuoneen sohvalla istuessani, että nyt mennään aika pienellä kahvilla.
Aamukahvikuppini on melkein tuoppikokoa. Juon töissä Moccamaster vesimitasta katsottuna vielä 6-8 kuppia lisää siihen päälle. Joskus yhden tuopillisen töistä tullessa, mutta jos aion mennä päiväunille, saatan sen jättää väliin.
Entiset kahvipöytätarjoilut pienine koristeellisine kuppeineen ovat vain muisto lapsuudesta. Mietin, miten ihmiset pystyivät siihen.
Vaihdoin itse jokin aika sitten takaisin suodatinkahviin. Aika monta vuotta meni esperssokoneen tuotoksilla.
Vaihtoon vaikutti hyvän termosmukin löytäminen. Ikean Undersöka on loistava tuote. Halpa ja toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Pitää kahvin juomakelpoisena 3-4 tuntia. Voitti joskus Kuluttaja-lehden testinkin.
Keitän yleensä pari kuppia ja toisen laitan termariin odottamaan seuraavaa kahvitaukoa…
Tuollainen pari kuppia meni omina kahvinjuontiaikoina tunnissa, päivän mittaan sitä kului aivan liikaa. Kylässä ollessa mietin aina miten monta kertaa kehtaisi pyytää lisää tai vastata myöntävästi kysymyksiin. Jotkut tuonaikaiset “ystävät” kun vielä olivat todella, todella saitoja, ja keittivät kahvia aina sen neljä kuppia, mutta kotikasvatuksensa tuloksena kysyivät aina haluaisinko lisää että kyllä he keittävät…ilmeestä kyllä näki että pahaa teki joten valehtelin että kyllähän tätä tässä jo oli…niin, sormustimellinen ja sekin saludoa. Kotimatkalla sitten Esson baarista iso kiulu restenttiä.
Kyllähän kahvi ja sen ympärille luotu karnevaali sekä erilaiset riitit on tärkeä osa suomalaista kulttuuria, imho.
Nykyään en juuri kahvia enää juo, aamuisin otan kupin pari.
Mistä ne tämän löysi …no annetaan kai mahdollisuus. Toivottavasti ei ole vaan Suomen rahastus kyseessä. En siis tietenkään tunne miestä, mutta noi edelliset pestit ei minua vakuuta, mutta jospa hintalaatu suhde olisi kunnossa .
@Jeremias_Makkonen on jälleen kirjoitellut mainion blogitekstin. Hän on käsitellyt tekstissään mm. oivalluksia intuition, ajattelun vinoumien ja rationaalisuuden roolista suurissa päätöksissä.
Hei kaikille! Teemme opinnäytetyötä käyvästä arvosta ja olemme tehneet kyselyn käyvän arvon hyödyistä sijoittajille. Pyydämme ystävällisesti, että vastaatte tähän kyselyyn, koska haluamme saada tämä opinnäytetyö valmiiksi. Olemme etukäteen tosi kiitollisia vastauksista!
Salkunrakentajassa oli juttua Peter Lynchin mainitsemista sijoittajan vaarallisimmista virheistä.
Perusteellisen tutkimuksen tärkeydestä seuraa se, että hajauttaminen voi mennä sijoittajalla liian pitkälle. Vaikka hajauttaminen on tärkeää riskienhallinnassa, Peter Lynch varoittaa liiallisesta hajauttamisesta. Sijoittajan on mahdotonta seurata liian monia yrityksiä, ja liian hajautettu salkku voi laimentaa tuottoja.
On muuten totta. Täälläkin näkee paljon uskomattomia hajautuksia kun katsoo salkkujen omistuksia. Miljoonan hajauttaa korkeintaan 5 eri yhtiöön ja kaikki yli on liikaa tai sitten helpoin ostaa indeksiä.
Suuri päivä tänään, joten tein puhdistuksia X:ssä, eli laitoin Trumpin, Muskin ja kryptot hiljennettyihin sanoihin estääkseni kaiken tuohon kolmikkoon liittyvän. Itse kaksikon profiilit hiljensin näkyviltä jo aikaa sitten, nyt oli julkaisujen vuoro.
Jospa käyttäjäkokemus edes hieman parantuisi näillä toimilla, kun alensin itseni kakkosluokan äksättäjäksi. Ei pidä pakkotyrkyttää jotain, joka ei kiinnosta ja jolle en ole edes kohderyhmää, ei se valtava hype kaikkiin tehoa.
Anteeksi tämmönen Mikki Hiiri kysymys tähän väliin. Mutta miksi Nordnet näyttää salkun olevan reippaasti tänään miinuksella, vaikka osakkeet (pl. kiinni olevat Jenkit) ovat vihreällä?