Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Interesting to see that banks in the US are no longer profitting from a high-interest rate environment as we saw earlier. This was seen due to the worse than expected by both JPM and Wells Fargo this week.

Next week we have the earnings reports of most of the other big banks in the United States, I discussed this briefly alongside some other things like clean energy in this post.

Curious to hear some thoughts on the upcoming bank earnings.

1 tykkäys

TV5:lla Harri Heliövaara pelaa wimbledonin finaalissa, ratkaseva kolmas erä lähtee käyntii. Todella tasasta tennistä ja huikeita suorituksia. Suosittelen katsomaa vaikka en normaalisti paljoa tennistä seuraa.

10 tykkäystä

Elon Musk says "the European Commission offered X an illegal secret deal: if we quietly censored speech without telling anyone, they would not fine us.

The other platforms accepted that deal.

X did not."

https://x.com/elonmusk/status/1811952553761890474

2 tykkäystä

X:n mahdollisen tuomion, sakkojen ja yleisen ruoskinnan aiheena oli sinisten tunnistusmerkkien osto rahalla (ilman riittävää kontrollia kuka on kuka), mainosten holtittomuus ja luetteloinnin puute sekä moderointitiimin pienuus.

Toki kunnon vatnik parkuu heti sensuurista :roll_eyes:

4 tykkäystä

Hyväksi sijoittajaksi ei mielestäni tarvitse välttämättä oppiakaan, vaihtoehtona on olla myös tutkimatta tai tulkitsematta tuloksia, lukematta sijoituskirjoja, peesaamatta muita tai opiskelematta sen kummemmin koko asiaa, valitsee vain mutuna tasaisen vakaita tuttuja ja tylsiä osakkeita, omistaa niitä pitkäjänteisesti, sekä siihen kylkeen vaikkapa feattaamaan satavarmoja indeksejä.

Olen ja tulen pysymään tällaisena paskana sijoittajana, en jaksa käyttää energiaani lukujen seuraamiseen, tavoitehintoihin tai tuloksiin, enkä niiden osalta tee sijoituspäätöksiä. Kun tylsyys on hyvästä ja aika on paras ystävä, niin tämä toimii ilman sen kummempaa perehtymistä. Teen paremmat tuotot paskana sijoittajana pitkässä juoksussa, kuin että käyttäisin aikaa ja vaivaa perehtymiseen ja aktiivisiin osto- ja myyntitoimeksiantoihin esittäen mukamas hyvää sijoittajaa, jota minusta ei voi tulla.

En tiedä, ajattelenko yksikseni vain näin, mutta olen huomannut, että mitä vähemmän sijoittamiseen syvennyn tai käytän siihen aikaa, sen paremmalla mallilla salkut on ja pysyy.

21 tykkäystä

Interesting to see that banks in the US are no longer profiting from a high-interest rate environment as we saw earlier. This was seen due to the Worse than expected by both JPM and Wells Fargo this week.

Next week we have the earnings reports of most of the other big banks in the United States, I discussed this briefly alongside some other things like clean energy in this post.

Curious to hear some thoughts on the upcoming bank earnings.

2 tykkäystä

Lyöt sinne kaurapuuron sekaan 2 ruokalusikallista maapähkinä voita (ja pitää olla crunchy siitä ei neuvotella) sitten hunajaa ja marjat päälle. Jos sulla ton jälkeen kroppa huutaa parin tunnin päästä ruokaa niin en osaa auttaa

2 tykkäystä

Lapsuudessa tälle oli minun perheessä nimi

”Nuuskamuikkusen nuuskapuuro” ja päälle vielä pari teelusikallista sokeria niin ai että oli naperona tyytyväinen :yum:

E: nyt jälkikäteen aikuisena miettinyt että miksi sillä oli tuo nimi mutta kieltämättä aika ajoin tulee tuota tehtyä darra aamuna

2 tykkäystä

Nojoo. Tunnustus tehtävä ja sanoa, etten ole koskaan tainnut lukea ainuttakaan sijoitusaiheista kirjaa. Silloin aikanaan vuosituhannen taitteessa, kun näihin tuli ensimmäistä kertaa teininä perehdyttyä niin ei sellaisia ihan hirveästi ollutkaan. Ehkä jotain Saariota oli, mutta en ollut tietoinen asiasta. Näin jälkikäteen olen kokenut tämän vahvuutena, koska sijoittaminen on paljon monimuotoisempi asia, jota ei voi oppia apinoimalla jonkun “gurun” oppeja. Hyvin pärjätäkseen voi tehdä asiat monella tapaa ja monesti se tulee erehdyksen ja oppirahojen kautta

Vielä pitää sanoa, että on ihan turhaa käyttää liikaa aikaa numeroiden tarkisteluun. Mikäli yhtiö ei tuota mitään ja sen ainoa arvo on taseessa löytyvä omaisuus on se ainoa asia mitä kannattaa tarkastella. Näin ei kuitenkaan ole, joten tulevaisuuden kassavirtojen odotusarvo on se komponentti jota ei saakaan niin helposti selville pelkkiä numeroita katselemalla

Näinhän se on, että melkeinpä kaikille se indeksisijoittaminen on parempi vaihtoehto ellei koe sijoittamisen olevan kallis harrastus, josta voi vaikkapa vähän maksaakin :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Tässä on nyt vissiin käynyt joku sekaannus. Olet oikeassa ja minä/me väärässä. Poika puhunut mulle “muunneltua totuutta :blush:” tai minä olen ymmärtänyt asiat väärin. Näyttäähän niitä olevan. Mä oon ollut vaan taustalla, kun poika on äiteensä kanssa noita katelleet.

Mutta pidetään tarjous silti voimassa, eli jos jollain foorumilaisella on sijoistusasunto Jykylässä, niin voi mulle vinkata esim. yksityisviestillä.

Pahoittelut sekaannuksesta,
-Suppis-

8 tykkäystä

Oli kyllä ihan huikea matsi. Ja huikea loppuratkaisu :star_struck: :tennis: :trophy:

19 tykkäystä

Pika kaurahiateleita kuppiim n.1,5dl, suolaa n. Teelusikallinen.
Kiehuvaa vettä x määrä sekoittaen että koostumus on mieluisa.
Sen jälkeen n. “nyrkin” kokoinen kimpale meijerivoita seksan sulamaan.
Sitten kun voi on sulanut, käännellään se sinne sekaan.
Ja eikun ääntä kohti.

Eikä kestä kauaa teko.
Ja jos on kiire voi tämän tehdä myös ruokatermokseen ja syödä sitten kun ehtii.

1 tykkäys

Tää esitys vaan paranee paranemistaan mitä useammin kuuntelee, lämmittää proge- ja polyrytmisielua:

14 tykkäystä

Mulla on erillinen kulho puuroa varten. Koska tulee syötyä enimmillään 120-140g kaurahiutaleita + muut härpäkkeet ja välillä saattaa tuoki määrä ylittyä.

2 tykkäystä

Itse olen tykästynyt nyt aamupalana munakkaaseen. 4 munaa kulhoon ja loraus (0,5-1dl) maitoa joukkoon ja sekoitus. Silppuan myös 4kpl jotakin voileipäkinkkua ja 5-8 miniluumutomaattia, jotka laitan ensin pannulle paistumaan ja kaadan tuon munaseoksen joukkoon. Joskus mukaan pari jalopenosiivua myös :yum:

Tuo on pitänyt nälän hyvin loitolla. Bongasin joskusmuinoin PT-Vatasen videolta .Itse olen kamppaillut saman asian kanssa että puuro ei pidä kauaa nälkää. Keitin puuron noin 100g hiutaleista ja valmiin puuron päälle 100g raejuustoa ja loraus mehukeittoa. En oikeen pystynyt tuota satsia isontamaan kun siitä tuli hetkellinen ähky ja tukkoinen olo. Elimistö käsitteli tuon satsin kyllä nopeasti ja huutava nälkä oli jo reilusti ennen taukoa töissä.

Nyt tuli niin nälkä että lähden munakkaan paistoon :yum:

9 tykkäystä

Teataapas aitoa ranskalaista tapaa. Munia, voita ja suolaa. Ei koskaan maitoa tai kermaa koska siitä tulee kuumentaessa makea sivumaku. Jos ei ole aamulla kiire niin riko kananmunat kulhoon ja sekoita suolan kanssa 15 minuuttia ennen paistamista. Jos on kiire niin suola lisätään vasta lopussa. Voita käytetään reilusti. Ainakin 10-15g per muna.
Kun aloittaa paistamisen tulee kiire. Kaiken pitää olla valmiina ja vaimon istua jo pöydässä. Paistamisessa kestää korkeintaan minuutti jatkuvasti pannua raapien ja lopputuloksena on ”kermainen” täydellisen kuohkea scrambled eggs(munakokkeli?).

8 tykkäystä

Jodelissa eräs käyttäjä kysyi kuinka todennäköistä on, että Nordnetin kuukausisäästösopimuksen hinta pysyy jatkossakin 2,5 eurossa, eikä esimerkiksi nouse.

Kysymys oli kerännyt muutamia hyviä vastauksia, mutta mitä mieltä Kahvihuoneen raati on asiasta?

Ja kun MSCI World kyykkää -50%, todennäköisesti sinun salkku kyykkää paljon enemmän.

Harri Heliövaara lopetti tennisuransa vuonna 2013 tuotantotalouden DI-opintojensa vuoksi. Onneksi Heliövaara palasi ammattilaiskentille 4 vuoden tauon jälkeen!

30 tykkäystä

Trump selvisi eilisestä salamurha yrityksestä joka tapahtui suorana TV:lähetyksessä, simpsonien ennustus melkein toteutui. Trumpista tuli sankari ja legenda, melkein varmuudella on seuraava Yhdysvaltojen Presidentti.

9 tykkäystä