Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Juutuubia selaillessa harhaannuin asia materiaalista kevyempään suuntaan. Editointi nostatti kyllä hymyn huulille, sekä kysymyksiä ja pään pyörittelyä kumppaniltani. :slight_smile:

Jaetaan tännekkin, jos joku muukin myös piristyisi tästä näin sateisena kesä päivänä. Kyllä sieltä vielä auringonpaiste iskee meillekkin :slight_smile:

4 tykkäystä

Myydään tulppaaneja. Hinta per kpl noin 1000 USD. En ota käteistä, mutta hyväksyn 1 Tesla osakkeen, 20 Nikola osaketta, 300 Luckin osaketta 200 Hertz osaketta tms. Jos osakkeita ei ole (tai jos on tämmösiä tylsiä Brk-b, Fortum jne) , niin voisin lainata 1000 USD, korko -0.01%, en tarkista taustatietoja.

6 tykkäystä

On kyllä mennyt tylsäksi tämä foorumi. Möin +180%, ostin, möin +168%, pikkusen päiväkauppaa juu. Tuon sonnan keskeltä hankala löytää itse pihvi.

13 tykkäystä

Ylipäätänsäkin näyttää että päiväpelaaminen on niin täällä kuin twitterissäkin saanut isosti jalansijaa tän kevään aikana. Monilta osin em. viestit alkavat puurouttaa feediä ja ns pitkän informaation löytäminen vaikeutuu. Ei ole tarkoitus valittaa, mutta ainakin tohon ostin/myin -ketjuun kommentoin että pientä perustelua myös mukaan kiitos :smiley:

13 tykkäystä

Päiväpelaamisessa ei muuten oo mitään vikaa, mutta jos ei mitään edes TA-perusteita kirjoita (saatikka fundaan liittyviä perusteita), niin sen viestin arvo esim. Ostin/myin juuri äsken -ketjussa on käytännössä lähellä nollaa. Jos päiväkauppaa käy vakavasti, niin usein etenkin TA-perusteet intraday-treidiin löytyy helposti (ainakin näin todella toivon jokaiselta päiväkauppaa vakavammin käyvältä)!

6 tykkäystä

Voisikohan kirjata foorumin sääntöihin, että vain ketjuun Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1) saa kirjoitella omista kaupoistaan ja voitoistaan/tappioistaan?

Ymmärrän, että on kiva kertoa kaverille, kuinka ollaan onnistuttu. Mutta rajansa kaikella. Joissakin ketjuissa alkaa keskustelu menemään kehupuuroksi. Ei jaksa enää tosiaan kaivaa asiallista keskustelua sieltä joukosta esiin.

18 tykkäystä

Ainakin liputuksen sääntöjen/perusteiden perusteella kaikki viestit omista kaupoista ja voitoista/tappioista etenkin ilman perusteita ja lisäarvoa kunkin yhtiön ketjuun menee suoraan kategoriaan “eksyy aiheesta” :slight_smile: Joten kannatan tätä!

6 tykkäystä

Parasta on, kun Salkun tuotto-% -ketjuun postaillaan kolmen kuukauden tuottohistoriaa ja taputellaan toisia selkään, kun on se markkinat voittava strategia löydetty.

14 tykkäystä

Ketjun perustajana mä ainakin pyrin postaamaan tonne isoa kuvaa tuotoissa, vaikka kvartaaleittain saatan omaa tilannetta päivittää. Mun mielestä on hyvä painottaa isoa kuvaa, eli miten ollaan pärjätty esim. muutaman vuoden aikajänteellä. Ja riippumatta tarkasteltavasta aikavälistä olisi hyvä käydä läpi, että miksi itse uskoo, että tähän tuottoon X on päädytty (ja perusteluja perään)!

3 tykkäystä

Kysehän on aina neroudesta, kun voittaa tikkaa heittävän apinan :grinning:

Onneahan tuohon ajoitukseen aina jonkin verran tarvitaan. Tosin ei se nyt maaliskuussakaan ihan viikon päälle ollut.

Yksi neroista…

2 tykkäystä

Vanha ja viisas Masse-setä on nyt vähän sitä mieltä, että pidetään ainakin tää kaffe-roomi aika vapaana ja ilman rajoituksia ja liputuksia. Jos joku haluaa täällä vähän kehuskella tuotoillaan, niin siitä vaan! Ei Masse tai masse miestä pahenna jollei mies Massea tai massea :slight_smile:

Toki härskiydet, loukkaukset ja alatyyli eivät kuulu tähänkään ketjuun. Ken sitä yrittää, joutuu kyläpoliisi Pulkkisen nk. “käsittelyyn” :smiley:

Masse-setä, FA, pysyttelee toistaiseksi kaffe-roomin hämärässä piilossa kyläpoliisilta :shushing_face:

24 tykkäystä

Mites ois jos koko foorumin (tai osakkeet-osion) jakaisi kahteen osaan, koska selvästi eri tyylit (treidaus vs. investing) poikivat tarpeita erilaisille ketjuille ja keskusteluille…?

Fundaan voisi keskittyä toisella puolella ja teknisiin päiväkeskusteluihin toisella puolella… tällöin myöskin TA-ihmisten kirjoittelu voisi olla jokseenkin vapaampaa, kun ei tarvitse arpoa uskaltaako yhtiökohtaiseen ketjuun (investing-puoli) mitään kirjoittaa päivän sisäisistä asioista jne. Lisäksi varmaan trading-/TA-puolelle olisi helpompi perustaa asiaa palvelevia ketjuja aina tilanteen mukaan jne.

Pelin hengen ollessa selvä voi jokainen itse päättää keskittyykö lukemaan fundapuolta (pitkän aikavälin tieto, fundamentit jne) vaiko tuota kiihkeämmin päivittyvää TA/trading puolta…

Investing-/Fundapuolen ketjut eivät sitten sekottuisi ollenkaan pikavoitoista, hehkutuksista jne. Moderaattoreidenkin olisi helpompi pitää jonkinlaista linjanvetoa… On muuten hyvä, että näitä päivähehkutuksiakaan ei täysin kielletä - kyse on vain asian kohdentamisesta oikeaan paikkaan.

Suosiosta päätellen Treidaajien kannalta taas tuskin pari-kolme nykyistä ketjua on optimi. Heilläkin olisi tarve laajemmalle ketjulle koska jos sata treidaajaa keskittyy kukin omiin yhtiöihin niin ei se heidänkään kannalta ole paras, että jokainen laittaa kaikki ajatuksensa yhteen ja samaan ketjuun…?

Edit: mun mielestä foorumi on paisunut jo niin paljon ketjujen lukumääränkin osalta, että jonkinlainen osiointi olisi järkevää… tosin mulla on valittuna näkymänä aina uusimmat ketjut ensin, mutta olisihan se hyvä jos näkymän valinnalla saisi suoraan sitten esiin tuoreimmat ketjut suoraan halutusta foorumin osiosta (esim. investing tai trading)?

11 tykkäystä

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että etenkin jos on mielestään kokenut TA:n käyttäjä (maalaisjärkeä saa käyttää…), niin sillon TA pitäis pystyä “integroimaan” myös pitkän aikavälin keskusteluihin, koska hyvin usein pitkällä aikavälillä TA reflektoi myös fundamentteja (kääntäen: on erittäin harvinaista, että TA ja fundat menevät pitkällä aikavälillä selvästi eri suuntaan, tässäkin asiassa myös maalaisjärjen käyttö on sallittua yhtiöstä riippuen yms.). Tässä kohtaan tilanne on vaan siitä ongelmallinen, että tää vaatii käyttäjältä itsessään toimia ja pohdintaa siitä mitä viestiä laittaa mihinkin, kun taas tässä sun mallissa Aston ois aika selvää lähtökohtasesti, että “millä puolella” foorumia käyttäjä operoi. Itsessään päiväkauppa ja siinä TA-näkökulman esiin tuominen on sitten ihan eri asia, ja treidausketjuhan foorumilla on jo olemassa (tässä: Treidaus - liveseuranta), niin sinne mun mielestä vois tollasia päivitellä, siinäkin tosin saisi perusteita olla, eikä mitään hehkutusta ilman perusteluja (maalaisjärjen käyttö sallittua).

Mä myös lähtökohtasesti todella vahvasti kannatan sijoittamisessa TA:n ja fundan yhdistämistä, mutta tää on vaan mun mielipide, eikä aika varmasti kaikkien kohdalla ole vielä kypsä siihen :slight_smile: Tossa muuten @Aston_Livingstone jos saan nätisti huomauttaa, TA:n käyttäminen ja siitä puhuminen ei tarkoita pikavoittojen yms. hehkutusta, vaan mun mielestä pikavoittojen hehkutukset yms. menee käytännössä nollalisäarvon viesteihin, jolla taas ei oo mitään tekemistä asiapitoisen funda- ja teknisen analyysin kanssa :slight_smile:
(viittaan siis näihin)

1 tykkäys

Joo, hyvä korjaus. Mun artikulointi on huonoa kun en nimenomaan tarkoita, että TA=ne huonot perusteettomat hehkutukset ja kurssien ihmettelyt :grinning:

Ei lisättävää. Viisaammat ratkaiskoon nämä…

1 tykkäys

Ei kai täällä niin paljon aktiviteettia ole, että kannattaisi kahteen jakaan. Olisi myös aika sekavaa varmasti monille käyttäjille, varsinkin uusille. Yksi vaihtoehtohan olisi perustaa jonkin sortin “Hehkutusketju” à la Sijoitustieto, jossa halukkaat saa varauksetta kehuskella, hehkuttaa ja taputtaa toisiaan selkään lyhyen ja pitkän aikavälin voitoista.

2 tykkäystä

Hehkutusketjulle :+1:
Päivätreidiketju on vähän eri asia, se on ehkä enemmän ammattimaisten sijoittajien leikkikenttä, ei sinne perus osakepirkko uskalla…

2 tykkäystä

Reilu pari vuotta foorumia siinä menikin, ennen kuin tämä merkki tuli “ansaittua”. Ehkä kyse on siitä, että keskustelua pitäisi kohdentaa oikeanlaisiin ketjuihin.

image

6 tykkäystä

Tämä on ansiomerkki, mikä itseltäkin vielä puuttuu. Täytyypäs seurailla forkkaa herkällä sormel, jos vaik pääsis pistää penaltyä jollekin. Oletkos itse joutunut liputuksen kohteeksi koskaan? Itselle on useamman kerran kopsahtanu lippu. Asiasisältö ollu tuolloin ~nolla, psyykkiä, tunteiden nostatusta. :raising_hand_man:

1 tykkäys

Muistaakseni yhden kerran on liputettu minun viesti. Kirjoitettuja viestejä on nyt 4658. :slight_smile:

5 tykkäystä

Minäkään en lähtisi jakamaan foorumia lisää osiin, mutta olen samaa mieltä puuroutumisen suhteen. Tänään nostettiin minimimerkkimäärää mikä hieman rajaa turhinta höpöttelyä pois: yleensä asiapitoiset kommentit ovat hieman pidempiä.

Kommentoinnin määrä ja laatu tuntuu heijastavan vallitsevaa markkinasentimenttiä ja nyt on taas se hetki, kun sijoittaminen on maailman helpoin laji. Eiköhän tuo jossain vaiheessa taas vaikeudu, ja hypetyskommentit sen myötä hyydy.

12 tykkäystä