Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Heippa. Multa kun liputettiin ja poistettiin viestini impact coatings laskun pohdinnasta ja kevwnnysten palautuksista töihin, kun kyseinen laskenut ja laitoin energia ketjuun, niin minne sellaiset pohdinnat sopisivat?

Kysyn kun poistettiin, ja totesin tosin että teknisen analyysin ketjussa oli sitä kysytty 3 päivää sitten… Siksi varmaan myös ylläpito poisti?

Mikä olisi oikea paikka pohtia tällaisten volatiili en osakkeiden ostoja ja myyntejä, ihmettelin nousua 40 tasolle ja silloin ite kevensin osan ja nyt olen seurannut laskua alle 20 tason ja alkaa kiinnostamaan.

Tämähän on vähän erilaista kuin sammon omistaminen ja viimeksi fuelcell ketjussa oli päällä vähän samantapaista pohdintaa, kun oli sitä kovaa liputusta…

Itsehän en varmaan voi avata ketjua, kun olen haastaja tasolla, vai voinkohan minä.

Mikä olisi otsikko?

@viljo poistin viestisi juuri mainitsemastasi syystä. Ajattelin, että sait vastauksen kysymykseesi muualta kun olit tuon havainnon viestiisi editoinut, jolloin laittamaasi viestiä ei enää tarvinnut (koska vastaus kysymykseen saatiin muualta, ja ko. viesti oltiin muutenkin liputettu asianmukaisesti) :slight_smile:

1 tykkäys

Joo harkitsin itsekin sen poistamista, mutta ajattelin, että siitä havainnosta voisi olla jolle kulle muulle hyötyä, niin vaan editoin (vaikka itse löysinkin) .

Mitään osto suositusta en anna, mutta itse aion palauttaa kevennetyt osuuden heti kun lasku loppuu, valtavia vaan nuo liikkeet välillä tuolla genressä.

1 tykkäys

En minä noita tuollaisia hinta juttuja paljoa laittele, mutta haluaisin niistä välillä keskustella, niin onko se tuo energiaketju vai pitäisikö olla jokin muu, kun ainakin mulla on mennyt ihan nätisti muutaman kerran nuo hommat.
esim. kyseisessä osakkeessa noustiin toukokuun puolivälistä heinäkuun alkuun 11 → n. 42 väli muutamilla Hyundai uutisilla.

Nyt ollaankin sitten 18,56…

Pääasissa nämä siis noissa vetyosakkeissa minun kohdalla.

Laita otsikoksi. Impact coating kovaa ja hyvää laatua polttokennotekniikkaan.

Esim. @jaska1 voi korjata jos olen väärässä väittämissäni energiaketjusta, mutta energiaketjuun hintakäyttäytymisen käsittely ei kuulu (energiaketju on dedikoitu enneminkin yleisille sektoria koskeville uutisille tms). Toi hinnanliikkeiden käsittely on muutenkin aina oikeestaan vähän harmaalla alueella, koska riippuu vähän siitä, että haetko TA-näkökulmaa vai mahdollista funda-katalyyttiä selitykseksi nousulle/laskulle, niin ketju on em. tapauksissa vähän eri.

Jos haet TA:n näkökulmasta selitystä, niin oikea ketju on Kyselyt ja vastaukset firman X tilanteesta TA:n näkökulmasta, ja jos taas haet funda-näkökulmaa, niin Energia-alan ja vetysektorin Q&A voi joskus olla sopiva, mutta lähtökohtaisesti kahvihuoneeseen voi näitä juttuja myös laittaa (itse suosisin kahvihuonetta aina tällaisissa hintoihin pohjautuvassa jutustelussa), etenkin jos kysymys on harmaalla alueella em. näkökulmien suhteen.

@Verneri_Pulkkinen voi oman mielipiteensä kommentoida tähän perään, mutta toistan vielä: Jos kahvihuoneeseen kirjoittaa, niin on lähtökohtaisesti kaikista pienin todennäköisyys, että mikään menee pieleen :slight_smile: :coffee:

En vastaa suoraan, mutta jäin pohtimaan tuota Viljon esittämää asiaa. Yhtiöiden omat ketjut on haluttu pitää “asiallisina ja siisteinä”, joka tarkoittaa esim. juuri sellaisen perus kiihkeähenkisen facebook-sijoitusryhmän vastakohtaa, jossa jutut on tasoa “omg lol nyt lähtee :rocket::rocket::rocket: mitä tapahtuu” “ostan nyt kaikki​:rocket::trophy::rocket: kohta oon rikas” “:rocket::rocket::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::1st_place_medal::1st_place_medal: pitäskö ostaa nyt 1000 vai myydä 10000 eos lol”.
Yhtiökohtaisissa ryhmissä siis niitä asiapitoisia viestejä ja mahdollisuuksien mukaan perusteluja, viitteitä (linkit jne) ja hyvää argumentointia asiallisesti kiihkoilematta.

Mukaanhan varmaan mahtuu maalaisjärjellä ostin/myin tyylistä kommentointia jonkun muun asiapitoisen sisällön mukana, mutta jos ketju on kohtuu seurattu, niin silloin ei ole kovin antoisaa jos kaikki kommentoivat oman “ostin sillon ja sillon ja myyn tällön ja tällön” ilman muuta antia.
Puhtaat mutuiluilmoitukset ei tuo kauheasti arvoa ja siksi ne olisi hyvä pitää asiaketjuissa vähemmistössä. On hyvä miettiä sitä antia ja faktaperäisyyttä. Lisäksi olisi hyvä, jos harjoittelisi foorumin hakutoimintoja ja viitsisi sieltä tarkistaa josko löytyisi jo vastauksia kysymyksiin, tai jopa hyvä ketju jossa tiettyjen asioiden kysyminen/esittäminen on suotuisampaa.

Esimerkkinä tuo energiaketju on ehkä vielä astetta hankalampi yllämainituissa, koska se koskee useita yhtiöitä. Tällöin minusta erittäin huono paikka yksittäisille mutuiluille ja hintahuuteluille, koska oletettavasti seuraajia on paljon ja käsitellään useita yhtiöitä, jolloin ketju menee tukkoon jos kaikki halukkaat alkaa turhan kevyesti kirjoittelemaan chattityyliin.

5 tykkäystä

Juu ei ole tarkoitus floodaa energia ketjua. Ehkä kahvihuone sitten. Esimerkkini tapauksessa 400% nousu ja 50-60% lasku siitä on toki mielestäni aika poikkeuksellista.

Jolloin nousussa etsii fundaa ja uudelleen ostoon fundaa ja teknistä tai itse en ta hallitse, niin oletettavasti odotan vaan, että kääntyy.

Noh se siitä tällä kertaa.

2 tykkäystä

Inderes hakee Life Science osakeanalyytikkoa. Tämä osakesijoittaminen on viimeisen parin vuoden aikana vienyt kyllä niin mennessään, että jos olisi enemmän opintoja taloustieteestä (nyt vain 15op sivuaineopintoina omaksi iloksi luettu), niin melkein tekisi mieli jättää lääkärin ura (2v päästä valmistuminen) sikseen ja hakea Inderesille töihin kun luonnontieteet olleet jo vuosia aika lähellä sydäntä :smiley:

16 tykkäystä

Ymmärrän tunteesi. :slight_smile:

Onneksi tätä sijoittamista voit harrastaa oman päätoimen ohessa, toisin päin olisikin jo hankalaa. Tai ainakin itse kuuntelen mieluummin lääkärin näkemyksiä sijoittamisesta (esim Life science sektoriin) kuin ekonomin näkemyksiä sydänsairauksista. Erityisesti silloin, kun on skin in the game. Olkoonkin, että Wuhan -ketjun perusteella mikään ei pätevöitä epidemologiaan paremmin kuin taloustiede. :smiley:

13 tykkäystä

Toivottavasti tuore Johtajamme ei lue tätä kommenttiasi. Sehän on vasta alkamassa lääkistä på svenska ja se on niitä helpoimpia paikkoja hypätä pois ja siirtyä Inden kelkkaan :slight_smile:

Masse-setä, FA, Setä olis Life Sciencessä aika kova luu, mutta taitaa ikärajat paukkua ja hyvä niin :blush: :blush: :blush:

9 tykkäystä

Vaiettu Mr. Index

Verphu tänään aamarissa. “Muistutus: osakepoiminta on normaalisti vaikea laji, jos haluaa voittaa indeksin”. Niinpä!

Masse-setä loi jo aikaa sitten foorumille käsitteen Vaiettu Mr. Index (löytyy varmaan hakusanoilla suurennuslasin alta) ja onneksi Verphu, ei setä, toi tämän aina ajankohtaisen teeman taas esille. Setä ei nimittäin halua taas kellariin “pahanilmanlintuna”…

Lyhykäisesti siis homma tarkoittaa sitä, että valtaosalle meistä osakkeiden poiminta ja kyttäily ja ostan-myyn-ostan-myyn on aivan turhanaikaista hommaa: lopputulos on about Mr. Index ja tämä koskee myös Masse-setää :slight_smile: Tämän kun oivaltaa, niin laittaa massensa Indexiin ja alkaa tehdä ihan jotain muuta. Vanha setä ei kuitenkaan mene Indexiin, koska osakkeilla peluu on ajankulua ja VIIHDETTÄ!

Masse-setä, FA, tämä varmaan järkytti monia nuorempia osakeuskovaisia, mutta “totuus ei pala tulessakaan” sanoo meitä viisammat :face_with_monocle:

PS. Tälle oli aikanaan oma ketjukin: Vaiettu Mr. Index. Kannattaa lukea läpi, ei ole liian pitkä, koska juuri kukaan ei halunnut siitä sedän kanssa jutustella :slight_smile:

12 tykkäystä

Pystyn samaistumaan tähän kyllä tosi hyvin lääkisopiskelijana. Itsekin olen innostunut osakeanalyysistä vasta opiskeluaikana ja sitä kautta talouspuolikin alkanut kiinnostamaan enemmän.
Herätti mussakin kiinnostusta tuo inderesin työmahdollisuus, mutta mun kouluni on sen verran alussa, että tuskin osaaminen tehtävään vielä riittäisi.

2 tykkäystä

Nyt oltaisiinkin tässä +8 ja toisessa impactissa +12% :smiley: ! näin ne vaistot menee.

Päivän ilon aihe leaddeskin ohella, vaikka lienee eka kahvihuoneen liputus, mutta huomenna voi olla saman verran miinusta.

1 tykkäys

Mukava kuulla että on kollegoita joilla samankaltaisia ajatuksia :slight_smile: Oletko lukenut taloustiedettä yliopistossa vai ihan omalla ajalla interwebin kautta? Itse opiskelin kevään / kesän aikana Helsingin yliopiston kirjoilla taloustieteen perusteet, makrotaloustieteen erikoiskurssin ja talouskriisit kurssit. Oli ihan mukava, kun koronan takia yliopistot ympäri Suomea tarjosivat avoimen väylän kautta opintoja ilmaiseksi.

Allekirjoittaneella on lääkiksen lisäksi jonkin verran opintoja myös fysiikan alaltakin ja ennen lääkiksen aloittamista tuli aika paljon luettua luonnotieteitä noin yleisestikin (joitakin Stephen Hawkingin teoksia löytyy hyllystä). Pitäisi itse lukea hieman lisää vielä tilikirjanpitoa (tätäkin jo tosin opiskeltu omatoimisesti) niin sittenhän tuota alkaisi olla jo pätevä! Taseen maailmaankin kyllä varmasti saisi aika nopeasti syvempää ymmärrystä jos ei olisi näitä lääketieteen opintoja niin paljon viemässä aikaa.

3 tykkäystä

Aamun katsauksessa Verneri viittasi katseen pitämiseen tiessä…

oliko tässä joku syvällisempi merkitys…

eikai vain Verphu ole kalastelemassa ruotsin ihmettä (SmartEye) salkkuunsa…

12 tykkäystä

Muistaakseni mainitsivat jossain podcastissa että ovat piilohakeneet jo pitkään henkilöä ajamaan tuon sektorin yhtiöiden seurannan ylös. Tuo bio+rahoitus -combo on vain pirun vaikea täyttää. Lääkäreillä on rahaa ja kiinnostusta pörssiin, mutta he päätyvät yleensä ‘mukavimpiin’ hommiin omalle alalle ja voivat neuvotella itsellensä loistavat työehdot. Kemisti/biologia ovat naisvaltainen suhteellisen matalapalkkainen ala, jossa harvoin ollaan kiinnostuttu pörssistä. Veikkaan että jos eivät ole jo löytäneet sopivaa kandidaattia niin Inde joutuu tekemään kompromisseja. Ehkäpä he ottavat silloin jonkun vahvan biopuolen osaajan minimaalisella pörssikokemuksella ja vetävät tälle kovan pörssikoulun, tai sitten jonkun vahvan tekniikka+rahotus -ihmisen ja rääkkäävät tämän lukemaan “Life Scienceä” samalla kun tutkii yhtiöitä laajaa raporttia varten.

Kuinka moni softa-analyytikko osaa koodata riviäkään koodia? Uskallaan väittää että analyytikolle riittää että osaa laajasti hakea ja käsitellä valmiiksi tuotettua informaatiota ja yhdistää sen arvonmäärittelyyn. Nykyään tietoa on usein jopa liikaa ja tuossa työssä vaatimuksina on mielestäni enemmänkin kokonaisuuksien hallintaa kuin syvällistä täsmäosaamista. Kunhan osaa etsiä niin aina löytää jonkun nippelitiedon erikoisasiantuntijan, joka on valmis jakamaan näkemyksiään aiheesta kuin aiheesta.

8 tykkäystä

Masse-sedän tunnustuksia, osa 8:

Ihan vaan foorumilla roikkuen (syvätunnustus: kafferoomissa roikkuen) on sedän talousopit hankittu! Ja hyvin on mennyt: Mr. Indexille ei ole juuri tullut hävittyä (muttei voitettuakaan, on sen verran paha kilpakumppani, toim. huom) :slight_smile:

Masse-setä, FA, opiskelkaa, sivistykää, tehkää oikeita töitä, niin Masse-sedillä on turvattu vanhuus ja hyvät lekurit auttajina :smiling_face_with_three_hearts: :smiling_face_with_three_hearts: :smiling_face_with_three_hearts:

13 tykkäystä

Olet mielestäni oikeilla jäljillä energiaketjun suhteen ja @NEA tuossa hyvin täydensi.

Energiaketjussa on laidasta laitaan tietoa eri projekteista ja yrityksistä , joista ei ole omaa ketjua niin olisi toivottavaa, että se pysyisi siistinä ja asiapitoisena.

Eiköhän paras paikka tuon tyyppisille viesteille ole tämä Inderesin kahvihuone.

3 tykkäystä

En ole (vielä) kerennyt taloustiedettä opiskelemaan yliopiston kautta, mutta valinnaisiksi varmasti juuri näitä kursseja nappaan. Sijoittamisesta ja taloudesta olen todella kiinnostunut, mutta tällä hetkellä osaamiseni perustuu lähinnä muutamaan lukemaani kirjaan, inderesiin ja muihin nettisivustoihin. Ei siis varmasti taitotaso riittäisi tuohon hommaan, mutta kiinnostava pesti omasta näkökulmasta! :grin:

2 tykkäystä