Osakesijoittaminen

Inderesin kahvihuone

Asiasta kukkaruukkuun, pakko kyllä todeta miten onnekas olin kun löysin inderesin foorumeiden maailmaan. Näin sijoittamisen aloituksessa tunsin oloni todella eksyneeksi, varsinkin kun lähipiirissäni ei ole ketään sijoittamisesta kiinnostuneita. Mutta täältä foorumeilta löytyy erittäin paljon informatiivisia ketjuja, todella paljon analyysia yrityksistä ja uutisista, sekä erittäin hyviä täkyjä mitkä helpottavat kyllä kummasti tälläistä eksynyttä pulliaista.
Erittäin paljon positiivista palautetta annan myös foorumeiden layoutista, sekä helppo käyttöisyydestä. Ja pakko kyllä nostaa hattua kaikille jäsenille täällä, siitä minkälaista ilmapiiriä pidätte yllä! Ilo lukea keskusteluitanne!

22 tykkäystä

Onpas naisten asema muuttunut 5g teknologian avulla Saudi-Barbariassa Nokian mainoskuvan perusteella :exploding_head:!
Valitettavasti myös tuo kansan ja työntekijöiden omistama yhtiö tekee yhteistyötä kyseisen saudibarbarilaisen operaattorin kanssa.

2 tykkäystä

Onkos tehty jotain tutkimusta siitä, miten paljon helpompaa on valita häviäjät pörssistä kuin voittajat? Tuli mieleen, että indeksinhän voisi voittaa myös siten, että ostaa indeksiä ja shorttaa häviäjiä.

5 tykkäystä

Höpöhöpö. Palvelupuolella on hieman eri asia laajentua yritysostoin kuin tuotepuolella. Yritykset ovat paikallisia, jo etabloituneita ja siten heillä myös alalle tärkeä uskottavuus ja luotettavuus. Nixu tuo mukaan omat tietämyksensä ja hyväksi havaitut prosessit. Paikallisuus ei ole pahasta. Kone on tainnut tehdä vastaavaa jo pidemmän aikaa. Eikä sovi tuohon = jengiin ollenkaan.


Olikos sähköautoissa tulevaisuus. Ajetaan alas ydinvoimalat ja fossiilisia polttoaineita käyttävät yksiköt samalla kun sähkönkäyttöä pyritään lisäämään.

Toki tossa vaikuttaa myös se, että hyvillä paikoilla olevia latauspisteitä on vielä rajallinen määrä ja niissä voidaan asiakkailta nyhtää hyvin, kun käyttöasteetkaan ei voi kovin kummosia olla. Mutta sama ongelma ei tule poistumaan silläkään, että autot yleistyvät. Nopeaa latausta vaativat tarvii erillistä rakennettua pikalatauspistettä ja niitä ei voida käyttää parkkipaikkana, koska muuten käyttöasteet jää liian matalaks ja hinnat nousee. Polttomoottoriautoissa se hyvä puoli, että tankkaus onnistuu hetkessä.

Sähköautoja ei voida käyttää tilanteissa, joissa auton pitää olla kokoajan ajossa tai hyvässä valmiudessa pitkille matkoille. Toimivat vain kaupunkialueilla lyhyillä etäisyyksillä, jos on mahdollisuus ladata yöllä kotona ja lataus riittää vähintää koko päiväksi. Tämä korostuu entisestään, kun sähköautot yleistyvät.

Suomessakin yli 20 prosenttia energiasta kuluu liikenteestä. Vaatii aikamoisia siirtoverkon parannuksia, jos tuollanen määrä energiaa pitäisi saada jaettuna sähkönä. Samalla jos luovutaan fosiilisista polttoaineista, niin lämmöntuotaantookin tarvitaan lisää sähköä. Koko energiapolitiikka haraa sähköistymistä vastaan isossa kuvassa.

1 tykkäys

Taksikuski Martin Doll Berliinistä vaihtaa siis hybridiin. Samaan aikaan taksikuski Ari Nyyssönen Vantaalta on niin maan perusteellisen tyytyväinen Tesla-taksiinsa eikä vaihtaisi pois kirveelläkään. Maailma pelastuu tällaisten taksikuskien ansiosta. :slight_smile:

Suomen kantaverkkoa on kehitetty ja kehitetään pitkällä tähtäimellä, tulevaisuutta silmälläpitäen. Siirtoverkon kapasiteetti Suomessa ei ole ongelma, mutta sähkön tuotanto on. Kahta uutta ydinvoimalaa ennen pitäisi kulutuksen kasvu kattaa lähinnä uusiutuvilla.

Kulutus Suomessa on ollut jo pitkään tuonnin varassa (klikkaa kuvasta live-tietoihin). Tuulivoiman osuus tämänhetkisestä kulutuksesta yllätti muuten allekirjoittaneen…

image

Kysyntä luo tarjontaa sähköautojenkin tapauksessa. Mitään äkkirysäystä tuskin tapahtuu, mutta viiden vuoden päästä sekä sähköautojen että latauspisteiden tilanne Suomessa on varmasti jo toinen. Akkuteknologia kehittyy myös vauhdilla, joten sieltäkin tulee apuja. Akkujen energiatiheyden kasvattaminen on se suurin haaste, mutta latausnopeuksissa on menty harppauksin eteenpäin.

Ranskan taxi touhuja…

1 tykkäys

Polttokennot on varma jokerikortti. Japanilaisvalmistajat povaavat niille vahvaa tulevaisuutta ja ovat sijoittaneet kehitykseen paljon. En väitä vastaan, sillä moni EV-ongelma loistaa poissaolollaan polttokennoratkaisuissa.

Toisaalta… pidemmällä aikavälillä sähköautot tulevat valtaamaan alan. Konsepti on kertakaikkiaan ylivoimaisen yksinkertainen.

Niin siis siirtokapasiteetti itsessään riittää, jos tuotanto olisi vaan tarpeeksi hajautettua. Nyt ongelmana on pääasiassa se, että esim muista pohjoismaista ei saada tuotua tarpeeksi sähköä. Se on ihan sama vaikka suomen sisäinen siirtoverkko pystyy teoriassa tyydyttämään siirtotarpeen, mutta jos siihen ei saada sähköä pullonkaulojen takia, niin se ei riitä. Tällä hetkellä suurinta ongelma on kylminä talvipäivinä. Mutta siirron kapasiteetit voisi enemmänki rajottua paikallisiin verkkoyhtiöihin. Ne joutuisivat investoimaan entistä enemmän ja sehän tietää, mitä kansa tykkää :smiley:

Tässä ei oo tapahtunut oikeestaan yhtään mitään pitkään aikaan. Vanhaa teknologiaa on vain kehitetty hivenen tehokkaammaksi, mutta mitään uutta ei ole tapahtunut ja sama kehitys näyttäs jatkuvan.

Joo. Mutta ongelma tulee lähinnä siinä, että nopeet latauspisteet taas maksaa niin paljo, ettei niitä voida joka parkkipaikalle rakentaa. Niin kauan kun lataus ei tapahdu paikalla odottaessa, niin se tuo tietyt haasteet.

Milläs meinasitte sitä vetyä tuottaa? Jollain muulla kuin sähköllä? Polttokennot ei ole ratkaisu sähkön tarjontaongelmaan. Jossain määrin se voi olla ratkasu energian kuljetettavuuden ja saavutettavuuden vuoksi.

Joku voisi kertoa, mitä etua saavutetaan vedyllä suhteessa sähköautoihin? Polttoaineen kuljetettavuus on toki samantapasta kuin nykysin käytössä olevissa autoissa. Mutta onko se teknisesti jotenki parempi ratkasu, jos unohdetaan polttoaineen saatavuuteen liittyvät seikat?

1 tykkäys

Niinpä. Tai oikeastaan keksintöjä ei (ainakaan vielä) ole saatu tuotteistettua, vaikka labroissa homma toimiikin. Paljon on kaikenlaista viritystä meneillään, sillä edistyminen tällä saralla tietäisi sievoisia tuottoja…

Polttokennoista on muuten käynnissä keskustelua parissa muussakin asiaan vihkiytyneessä ketjussa.

Milläs meinasitte sitä vetyä tuottaa? Jollain muulla kuin sähköllä? Polttokennot ei ole ratkaisu sähkön tarjontaongelmaan. Jossain määrin se voi olla ratkasu energian kuljetettavuuden ja saavutettavuuden vuoksi.

Eiköhän se vedyn tuotanto hoideta täällä suomessa jatkossakin puhtaasti säköllä niin kuin tähänkin asti. Saksa ja Australia tulee tekemään vetyä varmasti myös hiilestä krakkaamalla. Ja Austraaliasta tulee jatkossa myös vedyn viejä maa. Saudit tulee tekemään vedyn aurinko voimalla ja siitä taitaa tulla myös iso vedyn vieti maa jatkossa.

Joku voisi kertoa, mitä etua saavutetaan vedyllä suhteessa sähköautoihin? Polttoaineen kuljetettavuus on toki samantapasta kuin nykysin käytössä olevissa autoissa. Mutta onko se teknisesti jotenki parempi ratkasu, jos unohdetaan polttoaineen saatavuuteen liittyvät seikat?

No ensinnäkin vety auto on myöskin sähköauto. Siitäkin löytyy akku se vain on paljon pienempi kuin täys sähköautossa. Siihen on paha mennä mitään sanomaan kumpi on teknisesti parempi ratkaisu… mutta jotenkin niin että täyssähkö kaupunkiin ja lyhyille etäisyyksille. Vety ratkaisu toimii paremmin pidemmille matkoille ja varmaankin toimii luotettavammin kovilla pakkasilla. Henkilökohtaisesti olen luottanut Mercedes-Benz 6.3 AMG tekniikkaan jo vuosia ja luotan jatkossakin niin kauvan kuin öljyä piisaa ja varaosia löytyy :grin:…Voin suositella muillekin :slightly_smiling_face:
[/quote]

2 tykkäystä

hmm… Törmäsin Telian verkkokaupassa tarjoukseen, mitä ei voi ohittaa. Uusin malli hyvässä alennuksessa.

Mutta jokin tässä mätti. Muistelin että eikös se uusin versio ollutkin seiska.

image

3 tykkäystä

14 tykkäystä

Oon miettiny tässä parin viime päivän aikana, että jos meidän yhteiskunta hyvin pitkälti perustuu siihen, että rahalla on arvoa, niin miten käy tulevaisuudessa, kun sen arvoa poljetaan entistä enemmän alas? Nollakorot ja ilmainen raha taitavat olla täällä jäädäkseen pidemmäksikin aikaa.

Huh huh, olikin jo Monta laskupäiv takana, mutta tänään parin % nousu kyllä lämmittää.

2 tykkäystä

Miten sulla @viljo noin muuten mennyt vuosi (sijoitukset siis ainakin ensin)? :smile_cat:

Käykääs tykkäämässä :grin: Tällainen lähti joltain kaiffarilta äsken liikenteeseen (en tunne) mutta mahtava.

4 tykkäystä

Ihan mukavasti. Raffisti sijoituksista n. 100000-110000 eur arvonnousut ja osingot päälle (pienet) Ja firmalla ihan ok. +perintöä yli sukupolven jos finanssi asioissa pysytään :blush:.

Pari tällaista vuotta niin jee, mutta saapa nähdä…

Elämässä yleisesti myös ihan kivasti, toki horisontissa siintää vihreät golfverat ja vapaa-ajan lisäys.

Sinne tähtäin.

Salkussakaan ei mitään mullistavia muutoksia, eli 2020 ollaan suuntaamassa aika samalla pääsijoitusten valikoimalla: talenom, qt, revenio, siltronic, kamux, capman, Sampo, avidly, glaston, jne. Siihen päälle pienempiä esim. Remedy, herantis ja efecte. Jne

11 tykkäystä

Sulle olis töitä :wink: https://ura.inderes.fi/

1 tykkäys

Eiköhän jätetä nuo ammattilaisille… (Nyt jos lähtisin opiskelemaan niin kauppis ja nämä hommat kyllä kiinnostaisi, mutta olen ehkä jo menetetty tapaus)

Mun pitäis olla joka viikko haastattelussa nostamassa valkeeta lippua pystyyn eri keissien kanssa :slight_smile: Esim Qt:lle povaamani hoki-stikki menee ihan 1:1 tän kans:
image

4 tykkäystä